Австрийските фотографи, специализирани в опазването на природата, Christine Sonvilla и Marc Graf са снимали дива природа по целия свят – от австрийския алпийски рис до тайнствения бенгалски тигър. Двамата се запознават в Университета на Виена, където изучават опазване на природата. Откриват общия си интерес към фотографията и осъзнават, че тя е начин, чрез който да дадат глас на природата.
Marc дава пример как това може да постигне голям ефект: „В края на 2016 г. публикувахме първата снимка с висока разделителна способност на алпийския рис в австрийските планини, което беше наистина много вълнуващо за нас, тъй като в Австрия има едва между 10 и 15 от тях, а по това време имаше два случая на бракониерство на риса. Опитахме се да отправим послание за опазване на риса в цяла Австрия по всякакви канали в медиите.“
Christine продължава историята: „Смятаме, че приблизително 2,2 милиона души са били запознати с тази конкретна тема, което се равнява на около една пета от населението на Австрия. Освен това направихме и доста презентации на живо, в които използвахме снимков и филмов материал. Работата ни наистина създаде мост между обществеността и природозащитните организации, НПО, учените и всички, които са ангажирани с проблема на място.“
Тук Christine и Marc споделят своите опит и съвети за използване на природната фотография като инструмент за опазване на околната среда, последвани от нашите 10 най-добри съвета за заснемане на страхотни изображения на дивата природа.
Как да заснемете природата и да вдъхновите опазването ѝ: идеи и съвети за фотография на дивата природа
Първата снимка с висока разделителна способност на див алпийски рис в Австрия, направена с фотокапан през 2016 г. от Christine Sonvilla и Marc Graf. „Това изображение беше използвано за популяризиране на завръщането на рисовете в Алпите в Австрия“, обяснява Marc. „Поради тази причина този индивид е толкова важен за малкото животни, които сега живеят там.“ Заснето в автоматизиран фотокапан с фотоапарат и обектив на Canon. © Christine Sonvilla & Marc Graf
Намерете история и творчески подход
Не е нужно да пътувате до далечна дестинация, за да откриете история за устойчивостта на природата. Всъщност проект по-близо до дома ще ви позволи да обогатите познанията си за обекта и по-лесно да го заснемете при различни условия.
„През последните няколко години се фокусирахме върху Централна Европа и видяхме как екосистемите и дивата природа могат да се възстановят и да се преродят, след като им се даде време и пространство“, казва Christine. „Например в Национален парк Баварска гора разнообразието от видове се е увеличило драстично, защото властите оставили масиви от дървета, изкоренени от огромна буря, като мъртва дървесина. Обикновено те се премахват, за да се намали рискът от вредители и болести. Но можете да видите как е повлияло това на разнообразието от видове.“
Дори не е нужно идеята ви да бъде мащабна. Късометражният филм на Christine и Marc „Flowing: My Dream of More Freedom“ разказва историята за това как животът може да процъфтява в една река, когато язовири, бентове и други препятствия бъдат премахнати, разказана от гледната точка на реката. Гледайте филма по-долу.
„Това беше доста лесна продукция“, казва Marc, „и показва, че идеята невинаги е нужно да бъде сложна и да включва години на осъществяване. „Заснехме всичко за 6 – 7 седмици на локации из Централна Европа.“ Christine и Marc използвали предимно Canon EOS R5 (сега предшественик на Canon EOS R5 Mark II), съчетан с обектив RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM и гама широкоъгълни обективи на Canon.
Christine добавя, че въпреки че филмът е с продължителност само четири минути, той е постигнал голям успех по отношение на популяризирането сред обществото. Филмът печели награди на международни филмови фестивали и дори е бил прожектиран в Европейския парламент по време на ден, посветен на дискусия за финансирането на възстановяването на реките.
Изграждане на мрежа
Като начало, може да има местен проект за възстановяване на дивата природа или опазване на природата близо до вас, вероятно нещо, с което вече сте ангажирани. Освен това можете да се свържете с учени и специалисти в природозащитната общност, работещи с теми, които ви интересуват. Чрез изграждането на мрежа от контакти ще можете не само да намирате истории, които си струва да бъдат разказани, но и потенциално да откриете нови начини да ги разкажете.
Един от проектите на Christine и Marc, който запечата възраждането на природата на най-неочаквани места, стана възможен единствено благодарение на познанствата им в научния свят. Те все още поддържаха връзка със стар приятел от университета, който изучава короновани орли в градския район на Дърбан, Южна Африка.
„Кой би си помислил, че една от най-големите грабливи птици в Африка процъфтява в град с население от 4 милиона души?“, казва Christine.
„Поради обезлесяването в Южна Африка тези орли се борят за оцеляването си и трябва да се адаптират към градските райони“, добавя Marc. „Но хората засаждат дървета в градините си и са щастливи да видят орли, които гнездят в тях.“
Christine обяснява: „Една двойка има гнездо на коронован орел точно пред прозореца на хола си. Първото нещо, което дамата правела всяка сутрин, било да проверява дали птиците са добре. Документирахме всички тези различни аспекти.“
Christine и Marc заснеха двойка, наблюдаваща коронованите орли, гнездящи в градината им. Обстановката в хола добавя контекст, а контрастът между топлото сияние на осветлението в стаята и хладната светлина отвън създава поразителен резултат. © Christine Sonvilla & Marc Graf
Опознайте фотоапарата си и бъдете креативни с обективите си
Ако снимате диви животни, може да разполагате само с кратки мигове, в които да ги зърнете. Запознаването с органите за управление на фотоапарата ще ви помогне да се възползвате максимално от спонтанните моменти.
„На първо място бих препоръчала да се упражнявате с фотоапарата си и да се научите как да регулирате отвора на диафрагмата и т.н., за да можете да го правите инстинктивно – като карането на кола“, казва Christine.
„След това всичко се свежда до постоянство и издръжливостта да не се отказвате лесно. Понякога може да имате дни, в които дори да не натиснете спусъка, защото нищо не се е случило. Но трябва да бъдете упорити.
„Също така е изключително важно да сте отворени към всичко, което е на снимката. Не се фокусирайте само върху обекта, но и върху малките детайли на заден план. Дори и да е донякъде разфокусиран, фонът наистина може да отличи снимката ви от другите снимки на същия обект.“
Начинът, по който използвате обектива си, също може да ви помогне да предадете детайлите на обекта по завладяващ начин. Телеобективът не само приближава отдалечени обекти в полезрението, но и прави детайлите на фона да изглеждат по-големи и по-близо до обекта, отколкото когато снимате с широкоъгълен обектив. Можете да използвате този ефект, за да накарате дадено растение или животно да изглежда „застрашено“ от околната среда.
Друго изображение на коронован орел, гнездящ в Дърбан, заснето с фотоапарат Canon и телеобектив Canon 300mm. „Както при широкоъгълния обектив, обединявате обекта и детайлите от фона в едно изображение, но по много кондензиран начин“, казва Marc. Тук това помага да се сближат световете на човека и птицата. © Christine Sonvilla & Marc Graf
Как да споделите историята си
Споделянето на вашите снимки на дива природа в социалните мрежи може да бъде полезен начин за повишаване на осведомеността и вдъхновяване на хората да научат повече. Можете да използвате снимки, които улавят устойчивостта на природата, или изображения, които изобразяват заплахите и натиска върху природния свят.
„Винаги мислим за историята, която бихме искали да разкажем, и за основните образи, които бихме искали да постигнем“, обяснява Marc. Целта е да се заснеме едно изображение, което разказва цялата история, казва той: „Това е в основата на работата ни. Така че е важно да имате план, след което можете да настроите всички технически аспекти, като например отвор на диафрагмата и фокусно разстояние, ъгъл на снимане, как композирате фона и т.н.
„Винаги се насочваме към положителния аспект на разказването на истории, когато става въпрос за социалните мрежи. Почти не споделяме изображения, които показват негативната страна на дадена история. Ако го направим, тогава показваме природата преди и след – така че посланието има положителен фокус.“
Christina и Marc казват, че техният фотографски проект за кафяви мечки в сърцето на Европа е оказал най-голямо влияние. „Вдъхновяващо е да се види, че на континент с една от най-гъстите човешки популации на планетата, популациите на големи хищници като мечки, вълци и рисове се увеличават толкова бързо.“ Историческо изображение, заснето с автоматизиран фотокапан с фотоапарат и обектив на Canon. © Christine Sonvilla & Marc Graf
Десет съвета за подобряване на фотографията на дива природа
Непредсказуемите животни, които се движат бързо, непостоянно и хаотично, могат да бъдат едни от най-предизвикателните обекти за заснемане.
Но фотографирането на дивата природа е много подобно на спортната фотография – ключовите съображения включват добра подготовка, намиране на правилната позиция, познаване на необходимото оборудване (и как да го използвате) и винаги да бъдете готови за неочакваното.
Ето нашите топ 10 съвета за заснемане на страхотни снимки на диви животни.
1. Опознайте обекта си
Може да бъде полезно да научите как животните в дивата природа се движат, действат и се държат, така че да можете да разберете кой е най-добрият начин да ги заснемете. Заснето с Canon EOS R7 при 1/1600 s, f/2.8 и ISO 1250. © Dani Connor
Познаването на местообитанието и поведението на животното, което снимате, е от изключително значение и ще спести часове на терен. Да знаете по кое време на годината животното е активно ще помогне с планирането на снимките. Страхотните снимки на диви животни рядко се правят без познания и организация.
2. Изберете правилния фотографски комплект за дива природа
Комбинирайте вариообектива Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM с безогледални фотоапарати с формат APS-C, като например EOS R7, и той ще ви осигури ефективен диапазон на вариото от 28,8 – 240 mm, което ви позволява да отдалечите, за да видите нещата по-обширно – идеално за заснемане на диви животни на фона на великолепни пейзажи – или да приближите, за да заснемете детайлите.
Комбинация от фотоапарат и обектив, която е сравнително лека, ще бъде по-удобна за носене, ако се налага да пътувате до отдалечени места. Надеждното автоматично фокусиране и високоскоростната серия от снимки (голям брой кадри в секунда) ще ви позволят да заснемате бърза последователност от снимки, помагайки ви да уловите различни моменти от поведението на животните. Фотоапарат с подвижен LCD екран ще улесни снимането от креативни ъгли, като например от нивото на земята, за да снимате по-близо дадено животно.
3. Изберете правилния обектив
Фотографията на птици обикновено изисква супертелеобективи с големи фокусни разстояния. Тази снимка е заснета от фотографа на дива природа Guy Edwardes с Canon EOS R5 с обектив Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM при 500 mm, 1/250 s, f/14 и ISO 6400. © Guy Edwardes
Телеобективите ви позволяват да снимате дивата природа от по-голямо разстояние, но си струва да обмислите и други видове обективи за природна фотография. Широкоъгълните обективи ви позволяват да заснемате животни и растения в по-широк пейзаж или градски пейзаж, докато макрообективите ви помагат да създавате впечатляващи снимки в близък план на насекоми и други малки обекти.
Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM има диапазон на вариото, който позволява голяма гъвкавост. За още по-голямо супертелеувеличение с пълнокадров безогледален фотоапарат, като Canon EOS R8, има обективи с фиксирано фокусно разстояние Canon RF 600mm F11 IS STM и RF 800mm F11 IS STM.
Ако имате фотоапарат с формат APS-C като EOS R7 и искате да започнете с нещо базово по отношение изработката и бюджета, помислете за Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM.
Тъй като сензорът в APS-C фотоапарат е по-малък от сензора в пълнокадров фотоапарат, обектът ви ще бъде по-голям в кадъра, така че на практика APS-C фотоапаратът увеличава изгледа с коефициент от около 1,6. Комбинирайте обектива RF 100-400mm F5.6-8 IS USM с EOS R7 например и се възползвайте от „ефективно фокусно разстояние“ от 160 – 640 mm. Научете повече в нашето изчерпателно ръководство за разбиране на фокусното разстояние.
Научете повече за избора на най-добрите обективи за заснемане на дива природа.
4. Настройки на фотоапарата: останете на фокус
Ако сте внимателни и успеете да не изплашите птиците и други чувствителни същества, можете да прекарате време в практикуването на различни техники за снимане, за да усъвършенствате уменията си. Заснето с
При фотографията на дива природа е важно да гарантирате, че обектът е фокусиран. Гамата безогледални фотоапарати от EOS R системата на Canon разполагат с високоефективна система за автоматично фокусиране, използваща технологията Dual Pixel AF на Canon. В тази система всеки фотодиод на сензора е способен както да фокусира автоматично, така и да заснема, което означава, наред с други предимства, че обектите могат да бъдат заснемани и проследявани навсякъде в кадъра.
Някои фотоапарати, включително Canon EOS R7 и EOS R6 Mark II, разполагат с режим на автоматично фокусиране с разпознаване на очи на животни, който автоматично търси очи в сцената и ги проследява. „AI следящ“ автофокус следи дивите животни дори когато се движат много бързо, за да гарантира резки снимки. Опитайте се да заснемете серия от снимки с най-високоскоростния режим на фотоапарата, за да уловите точния момент.
5. Настройки на фотоапарата: дръжте го стабилно
В много случаи при снимане на диви животни няма да имате време да поставите статив. Стабилизаторът на образа идва на помощ, като гарантира винаги резки снимки без статив дори с дълги телеобективи и макрообективи.
Заклащането на фотоапарата е враг на резките снимки при използване на телеобективи.
По-голямата част от телеобективите на Canon имат високоефективен оптичен стабилизатор на образа, за да се справят с това, който обикновено е еквивалентен на около 3 стъпки до 5 стъпки от експозиционното число. Това може да има огромно значение при снимането без статив на диви животни, където високите скорости на затвора могат да бъдат непрактични при всички други условия освен при пряка слънчева светлина. 5-стъпковият стабилизатор на образа на Canon RF 600mm F11 IS STM трябва да позволява резки снимки без изключения при 1/20 секунда вместо при 1/640.
Използвайте стабилизатор на образа за телефотография и макрофотография, особено когато снимате без статив. Ако обаче фотоапаратът ви е монтиран към статив, е по-добре да изключите стабилизатора на образа.
6. Настройки на фотоапарата: увеличете скоростта на затвора, за да избегнете размазване
Използвайте висока скорост на затвора, за да замразите движението, което снимате. За да научите повече за заснемането на движение, разгледайте нашите най-добри съвети за фотографиране на движение. Заснето с Canon EOS R5 с обектив Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM при 400 mm, 1/3200 s, f/6.3 и ISO 12,800. © Robert Marc Lehmann
Логичната стъпка при заснемане на динамично действие е да се повиши скоростта на затвора. В горния кадър скорост на затвора от 1/3200 s е замразила чаплата в движение, както и няколко водни капчици във въздуха. Около 1/2000 s или по-висока е добра отправна точка. Въпреки това, може да искате да внесете малко размазване с по-ниска скорост на затвора, например на върха на крилото на птица, за да добавите усещане за движение. При по-малки и бързи птици е вероятно да получите размазване на върховете на крилата дори при сравнително висока скорост от 1/1000 s.
Когато ставате по-опитни, може да искате да намалите още повече скоростта на затвора, възможно най-много до 1/10 s и дори да въведете техника за панорамиране, за да увеличите още повече усещането за движение.
Основното правило е, че имате нужда от скорост на затвора, която е поне толкова висока, колкото реципрочната стойност на пълнокадровото фокусно разстояние. Така че, ако използвате обектив 600 mm, като Canon RF 600mm F11 IS STM, ще ви трябва скорост на затвора от поне 1/600 секунда, когато IS е изключен – при повечето фотоапарати това ще бъде 1/640.
7. Настройки на фотоапарата: контрол на дълбочината на рязкост
Въпреки че даден телеобектив може да няма широк отвор на диафрагмата, пак можете да го използвате, за да разфокусирате фона в снимките си, тъй като дългото фокусно разстояние може да създаде впечатление за доста плитка дълбочина на рязкост дори при относително тесен отвор на диафрагмата. Това се дължи на способността на телеобективите да компресират разстоянието, приближавайки разфокусирания фон към обекта. Заснето с Canon EOS RP (сега предшественик на EOS R8) с обектив Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM при 400 mm, 1/60 s, f/8 и ISO 1250. © Ben Hall
При ежедневната фотография е обичайно да се използва режим на снимане с приоритет на диафрагмата (AV на програматора на фотоапарата). При макрообективите, поради малките работни разстояния, обикновено се намалява отворът на диафрагмата до f/16, f/22 или повече, за да се увеличи максимално дълбочината на рязкост и да се гарантира, че цялата сцена е на фокус.
Често можете да подобрите фотографията на дива природа, като се възползвате от разфокусирането на фона в изображението, известно като ефект „боке“, което кара обектът ви да се открои. Но може да искате да избегнете разфокусирането на фона, ако искате да уловите дивите животни в естествената им среда.
По-голямото фокусно разстояние може да доведе до по-силно разфокусиране на фона. Това е причината, поради която варио телеобективите могат да се използват за изолиране на обекта и силно разфокусиране на фона. Ако искате да подобрите ефекта „боке“, направете няколко крачки назад и увеличете чрез вариото, за да използвате по-голямо фокусно разстояние.
8. Композиция и светлина
„Златният час“ е уместно наречен така. Слънцето е ниско в небето през първия час след изгрев слънце и последния час преди залез слънце, придавайки златна топлина на светлината. Заснето с Canon EOS RP (сега предшественик на EOS R8) с обектив Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM при 373 mm, 1/1250 s, f/8 и ISO1250. © Ben Hall
Можете да усъвършенствате снимките си, като изберете правилните условия на осветеност, за да снимате обектите си. Като се вземат предвид поведенческите модели на животните, опитайте да използвате слънцето рано сутрин или късно вечер за топла ниска светлина, която създава богат цвят и дълбоки сенки.
Използвайте правилото на третините, за да създадете динамична композиция. Активирането на координатна мрежа 3x3 в електронния визьор на фотоапарат на Canon от EOS R системата може да помогне. Оставете повече пространство пред обекта, отколкото зад него, така че животното да изглежда сякаш гледа или се движи навътре в снимката, а не извън нея.
Най-важното е винаги да проверявате фона за разсейващи фактори. Ярък обект в далечината или клон на дърво, който изглежда сякаш израства от главата на животно, ще отклони вниманието на зрителя от основния обект.
9. Не смущавайте животните
Използвайте телеобектив на Canon, независимо дали е с фиксирано фокусно разстояние, или e вариообектив, като например този RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM, за да избегнете прекомерното приближаване към обекта, и настройте фотоапарата си, преди да започнете да се приближавате. © Robert Marc Lehmann
За да заснемете животни, които се държат естествено, бъдете възможно най-тихи и използвайте зигзагообразен подход, вместо да се насочвате директно към тях. Уверете се, че вятърът духа към вас, докато се приближавате, за да не ви надушат. Използвайте наличните дървета, скали и други елементи в пейзажа като прикритие и никога не заставайте на линията на хоризонта.
Уверете се, че фотоапаратът ви е включен и настроен, преди да се опитате да се приближите. Фотоапаратите от EOS R системата работят много по-тихо от DSLR фотоапаратите, тъй като нямат огледало, което се движи нагоре и надолу вътре в тялото между всеки кадър. Canon EOS R7, EOS R10 и редица други фотоапарати в гамата ви позволяват да изберете функцията „Безшумен затвор“, когато снимате в един от режимите от творческата зона на програматора. Това дезактивира различни функции на фотоапарата, които иначе биха могли да предупредят животното за вашето присъствие, като например звука на освобождаването на затвора, задействането на светкавицата и лъча за подпомагане на AF.
Много фотоапарати от EOS R системата ви позволяват да изберете за режима на затвора настройка „Електронен“ независимо от настройката на функцията за безшумен затвор. Можете също да дезактивирате звуковите сигнали на фотоапарата си в основното меню.
10. Екстремно близки планове
С подходящото оборудване и много търпение можете да използвате макрофотографията, за да заснемете наистина изключителни изображения на малки обекти. Заснето с Canon EOS R50 с обектив Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM при 210 mm, 1/50 s, f/7.1 и ISO 100.
За по-малки обекти, като например пчели, пеперуди и други насекоми, снимането в изключително близък план ще гарантира, че обектът ви няма да се изгуби в широк кадър. Най-добрият вариант за това е макрообектив или дори можете да използвате Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, който има коефициент на увеличение 0,41x и възможности за близко фокусиране, които могат да създават изображения, много близки до макро снимки.
Настоящите макрообективи на Canon обикновено разполагат с хибриден стабилизатор на образа, което ги прави отлични за снимане без статив на екстремни близки планове. Canon RF 35mm F1.8 IS MACRO STM и RF 85mm F2 MACRO IS STM са примери за обективи с твърдо фокусно разстояние, предлагащи коефициент на макро увеличение от 0,5x при най-близките разстояния за фокусиране.
Вижте също нашите ръководства за избор на комплект за начинаещи в макро фотографията и най-добрите обективи за фотография на дивата природа.
Написано от Matthew Richards, Natalie Denton и Marcus Hawkins
Свързани продукти
-
- Ново
EOS R6 Mark III
Уловете действието с оптимален баланс между разделителна способност, скорост и използваемост – идеален за дива природа, спорт и портрети. -
-
EOS R7
Опознайте дивата природа с фотоапарат, който предлага сензационна скорост и качество на изображението в компактно тяло с APS-C сензор, проектирано за бъдещето. -
EOS R10
Направете следващите си стъпки във фотографията и видеото с безогледален фотоапарат Canon от системата EOS R, базиран на заснемащ сензор с размер APS-C. -
RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM
Вариообектив за APS-C фотоапарати от серията EOS R, който е идеален за туристическа фотография, фотография на дивата природа, спортна и лайфстайл фотография. -
RF 75-300mm F4-5.6
Достъпен, лек варио телеобектив от комплект за фотоапарати за дивата природа, спорт и семейни приключения. -
RF 100-400mm F5.6-8 IS USM
Универсален, компактен и лек 100-400mm вариообектив от серия RF със стабилизатор на образа за 5 стъпки по-ниска скорост на затвора за заснемане на дива природа и динамични сцени.