МАКРОФОТОГРАФИЯ

Основни съвети и техники за макрофотография

Лесно е да започнете с фотография в близък план – това ръководство за макрофотография обхваща най-добрите фотоапарати и обективи на Canon за невероятно детайлни снимки с трикове и съвети за заснемане на невероятни изображения.
Изключително близък план на ярко оцветена оса, която се храни с прашника на цвете в лаймово зелено.

Снимките в близък план на всичко – от насекоми и цветя до храна и предмети от бита – могат да разкрият удивителни нива на детайлност. Може би предполагате, че се нуждаете от модерно оборудване и професионални умения за страхотна макрофотография, но само с няколко идеи и съвети всеки може да направи зашеметяващи снимки в близък план дори и с фотоапарати и обективи, които са по джоба му. Прочетете нашето ръководство за макрофотография с всички съвети, от които се нуждаете.

Как да заснемате макро снимки?

За да бъдат нещата лесни повечето фотоапарати от базов клас на Canon имат режим за макро заснемане, наличен върху програматора или в менюто. Той оптимизира всички съответни настройки за снимане в близък план. Макрофотографията с пълно увеличение предлага повече, обикновено с обектив, който осигурява пълно 1.0x увеличение. Това означава, че малките обекти се проектират с пълен размер върху заснемащия сензор на фотоапарата, което позволява изключително увеличение, когато разглеждате готовите снимки на екрана или вече разпечатани.

Това ръководство за макрофотография има за цел да отговори на всички най-често срещани въпроси, свързани с макрофотографията или тази в близък план, включително:

  1. Избор на фотографски комплект: независимо от комплекта ви, можете да заснемате страхотни снимки в близък план, но мощен фотоапарат и специален макрообектив може да ви помогнат да направите нещата още по-добри.
  2. Запознаване с настройките: автоматичните макро режими са страхотни за обикновени снимки в близък план, но преминаването към режим за приоритет на блендата (AV) или ръчен режим (M) ще ви позволи да разгърнете напълно креативността си.
  3. Останете на фокус: надеждните системи за автоматично фокусиране на Canon са страхотни за по-обикновени снимки, но за най-добри макро снимки опитайте функции като фокусиране с подчертаване на контурите и клин на фокуса.
  4. Редактиране на снимките: макроснимките често се усъвършенстват в процеса на редактиране, но не е необходимо да сте професионалист. Елементарното изрязване на вашите снимки ще ви помогне да изведете на преден план по-фини детайли, докато четката за отстраняване на петна може да помогне за прецизиране на крайния продукт.

Най-добрият фотографски комплект за макрофотография

Снимка в изключително близък план на раковина, показваща текстурата в спиралите.

Подобно на други фотоапарати от системата Canon EOS R EOS RP има набор от мощни функции, подходящи за макрофотография, включително фокусиране с подчертаване на контурите и клин на фокуса. Заснето с Canon EOS RP и с обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM при 24mm, 15 s, f/4 и ISO100.

Изключително близък план на червено цвете, показващ детайлите във венчелистчетата.

EOS RP разполага и с подвижен заден сензорен екран. Той е от полза, когато заснемате макро снимки от трудни ъгли, и позволява бързо и лесно фокусиране в близък план, тъй като можете просто да докоснете изображението за предварителен преглед в точката, в която искате да фокусирате автоматично. Заснето с Canon EOS RP и с обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM при 24mm, 1/10 s, f/4 и ISO100.

Не ви трябват скъпи фотоапарати и обективи, за да снимате в близък план. Най-добрият фотоапарат за макрофотография е този, с който разполагате. Много любителски фотоапарати от базов клас имат режим за макроснимки, който позволява фокусиране на разстояние от само 1 cm. Компактният фотоапарат Canon PowerShot G7 X Mark III има по-мощен макрорежим, добавяйки предимството на функцията за подчертаване на контурите за прецизно ръчно фокусиране, до която ще стигнем по-късно.

Фотоапаратите EOS, които използват сменяеми обективи, ви осигуряват по-голяма гъвкавост при снимане в близък план, тъй като можете да поберете идеалния обектив за задачата. Те също така разполагат с подвижни сензорни екрани, които ви позволяват да снимате от всеки ъгъл, и предлагат функции за клин на фокуса и подчертаване на контурите.

Безогледалният фотоапарат Canon EOS M50 Mark II е чудесен вариант особено когато се комбинира с обектива EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM. Той дава по-голямо максимално увеличение от 1,2x и е представен на пазара като първия в света обектив с автоматичен фокус, който включва вградена LED Macro Lite светкавица за осветяване на обекта.

Кадър в близък план на сърцевината на роза с изключена светкавица Macro Lite.

Обективът Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM разполага с вградена Macro Lite светкавица и изображенията по-горе показват как светлината променя всичко. Заснето с Canon EOS M3 (сега вече предшественик на Canon EOS M6 Mark II) с обектив Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM при 1,3 s, f/7.1 и ISO100.

Кадър в близък план на сърцевината на роза с включена светкавица Macro Lite.

Допълнителната светлина, която светкавицата осигурява, помага за премахване на сенките и тъмните зони от изображението. Заснето с Canon EOS M3 с обектив Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM при 0,4 s, f/7.1 и ISO100.

Кои са най-добрите обективи за заснемане на макроснимки?

Много обективи, доставени с фотоапаратите Canon EOS, имат впечатляващо къси минимални разстояния на фокусиране (MFD). Те включват Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM за фотоапарати от системата EOS R, който предлага MFD от само 13 cm, и EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II за DSLR фотоапарати с APS-C сензор, който предлага MFD от 25 cm и може да бъде използван с фотоапарати от системата EOS R или от серията EOS M чрез адаптер за обективи EF-EOS R или EF-EOS M. Същото важи и за обектива Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM, който разполага с Macro Lite светкавица, подобна на тази на EF-M 28mm, и е фантастичен ценово достъпен вариант за първи макрообектив.

Изключително близък план на листо, показващ сложната му структура.

Подобно на най-новите макрообективи на Canon обективът RF 85mm F2 MACRO IS STM има хибриден стабилизатор на образа. Той компенсира хоризонталното и вертикалното движение на фотоапарата, което прави стабилизирането много по-ефективно при макро снимане или снимане в близък план без статив. Заснето с Canon EOS R с обектив Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM при 1/40 s, f/2 и ISO800.

Снимка в изключително близък план на главата и крилата на пеперуда.

Обективът Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM с 1,4x увеличение ви позволява да заснемете невероятни детайли, като например отделните люспи по крилата на тази пеперуда. Заснето с Canon EOS R5 с обектив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM при 1/50 s, f/4,5 и ISO3200. © Oliver Wright Photography

За ентусиасти, които искат да издигнат творческата си макрофотография на следващо ниво, специалните макрообективи и гамата пълнокадрови фотоапарати на Canon са идеални за тази цел. Пълнокадровите сензори на Canon EOS RP и EOS R6 запазват невероятното качество на изображението при ниски нива на осветеност, за ясни снимки дори при високи стойности на ISO. И двата модела включват режим за клин на фокуса, който е особено полезен за макрофотография, което ще обясним малко по-късно. Отлични обективи за тези фотоапарати са Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM и RF 85mm F2 MACRO IS STM. Те осигуряват максимално увеличение от 0,5x и предлагат хибридни стабилизатори на образа, за да поддържат изображенията фокусирани при снимане без статив.

Същото се отнася и за обектива от професионален клас Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM за DSLR фотоапарати. Професионалният Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM от висок клас осигурява свръхголямо увеличение от 1,4x.

Най-добри настройки за макрофотография

Жена заснема макро изображение на раковина с фотоапарат и обектив на Canon. Тя е облечена в зимни дрехи и е опряла лакти в пясъка за опора.

Помислете колко детайли можете да заснемете в широкоъгълна пейзажна снимка. Сега си представете да запълните по-голямата част от заснемащия сензор на фотоапарата с нещо с размерите на пощенска марка. Дори 0,5x макро увеличение може да разкрие фини детайли, които обикновено са невидими с просто око.

Човек използва фотоапарат с голям обектив, за да заснеме снимка в близък план на насекомо върху лист.

Заснемането на насекоми и други буболечки в близък план може да е с непредвидими резултати. Можете да подобрите успеваемостта, като изберете режим на фокусиране „AI следящ AF“ (непрекъснат) и режим за високоскоростна серия от снимки. Задръжте спусъка натиснат, за да заснемете бърза серия от снимки, за да сте сигурни, че ще получите няколко кадъра.

Режимът за макро снимки на много фотоапарати Canon е подходящ, но за по-творческо заснемане в близък план с фотоапарати от любителски клас е най-добре да поемете контрола сами. Използването на полуавтоматични и ръчни режими може да ви е от голяма полза.

Особено предизвикателство е, че дълбочината на рязкост (разстоянието между най-близките и най-далечните точки в сцената с приемлив фокус) става много малка при снимки в близък план и изключително малка при макро снимане с пълен коефициент на увеличение. За да увеличите дълбочината на рязкост, можете да превключите към режим на снимане AV (приоритет на бленда) и да изберете тесен отвор на диафрагмата от около f/16 до f/22. Освен ако светлината не е много ярка, това може да изисква ниски скорости на затвора за правилна експонация. Това обикновено не е проблем, ако използвате статив за макрофотография на цветя, заснемане на храна от близък план и други обекти в стил натюрморт, но слабата светлина може да доведе до изображения без контраст. За снимки на закрито можете да използвате светлината от настолна лампа или да използвате дневната светлина, навлизаща през прозореца. Фотографските LED лампи също са добър вариант, както и LED Macro Lite светкавиците на някои обективи Canon, споменати по-горе.

Макрофотографията на насекоми изисква висока скорост на затвора, за да можете да замразите движението. Това е вярно и когато заснемате други живи обекти, например при макрофотографията на очи. Един от начините да постигнете това, когато използвате и тесен отвор на диафрагмата, е да увеличите ISO настройката на фотоапарата. Но преминаването към по-висока ISO настройка може да доведе до загуба на фини детайли и увеличаване на шума в изображението – и тук е моментът, в който пълнокадровите фотоапарати с ниски нива на шума, като EOS RP или EOS R6, показват на какво са способни.

Още по-добро решение е да се използва конвенционална или Speedlite светкавица. Освен че осветява, изключително кратката продължителност на импулса на светкавицата ефективно замразява действието. За максимален контрол в близък план и макрофотография без сенки светкавицата Canon Macro Ring Lite MR-14EX II е съвместима с повечето макрообективи на Canon.

Техники в макрофотографията

Изображение в близък план на топка ванилов сладолед, обвита в тънък кръгъл слой шоколад, гарниран със захарни пръчици и тънко зелено листо.

За постигане на максимална рязкост на снимките в изключително близък план и макро снимките фотоапаратът трябва да е възможно най-стабилен. Заснето с Canon EOS M50 Mark II с обектив Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM при 1/125 s, f/5.6 и ISO2500.

Изображение в близък план на ярко розово цвете.

Природата крие дълбока красота, която можете да разкриете чрез макрофотографията или тази в близък план. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM при 1/1250 s, f/2 и ISO400. © Ilvy Njiokiktjien

Фокусирането може да бъде трудно при снимане в близък план и изисква изключителна точност поради обичайно малката дълбочина на рязкост. Приложението Canon Photo Companion включва полезен инструмент, който изчислява най-близките и най-далечните точки на фокусиране, дълбочината на рязкост и хиперфокалното разстояние в зависимост от фотоапарата и настройките ви.

За изображения в стил натюрморт, като кулинарната макрофотография, най-добре е да монтирате фотоапарата си на статив или друга опора, така че да е фиксиран стабилно и да няма движение или размазване. За да осигурите пълна неподвижност, използвайте двусекундната самоснимачка на фотоапарата или дистанционно управление, така че да не се налага да докосвате фотоапарата, когато правите снимка.

Дори когато използвате статив, вибрациите могат да бъдат причинени от докосване на фотоапарата непосредствено преди експонацията и, за DLSR фотоапаратите, от движението на огледалото, което се повдига нагоре. Добра комбинация от настройки, налични в повечето DSLR фотоапарати на Canon, е да използвате двусекундна самоснимачка заедно с режима за фиксиране на огледалото в горна позиция. Така огледалото ще се повдигне нагоре две секунди преди заснемането на снимката, което ще осигури достатъчно време за успокояване на вибрациите. Приложението Canon Camera Connect също е полезно в тези ситуации, като ви позволява да управлявате фотоапарата от телефона си.

A close-up image of blue flowers; the blooms in the centre are in focus, while the background is blurred.

Когато фотоапаратът е фиксиран неподвижно, автофокусът може да работи добре, ако използвате едноточков AF и прецизно поставите AF точката върху зоната от обекта, която искате да бъде най-добре фокусирана. Ръчното фокусиране може да работи още по-добре, както е показано във видеото по-горе. Най-новите безогледални фотоапарати EOS M и всички фотоапарати от системата EOS R разполагат с функция за фокусиране с подчертаване на контурите (обективът ви трябва да е в режим MF). Включете функцията и зоните от изображението, които са фокусирани, ще бъдат показани във визьора или на задния екран, което ви позволява да настроите прецизно кадъра си. Можете също да използвате увеличен преглед на желаната зона, за да осигурите оптимално ръчно фокусиране. Можете да използвате същата техника на задния екран на DSLR фотоапаратите Canon чрез превключване в режим Live View.

Дори и с най-прецизното фокусиране и тесен отвор на диафрагмата понякога няма да можете да постигнете достатъчно ниво на рязкост на изображението в диапазона от предния до задния план, колкото ви се иска. Както вече споменахме по-горе, това се дължи на много плитката дълбочина на рязкост, когато снимате в близък план. Някои фотоапарати Canon, включително Canon EOS RP и EOS R6, включват режим за клин на фокуса. Той е чудесен за макрофотография, тъй като заснема серия от снимки, като автоматично променя фокусното разстояние между всеки две снимки в определен диапазон. След това серията от снимки може да се обедини в едно изображение при редактирането, с което се постига по-голяма дълбочина на рязкост.


За да подчертаете детайлите, опитайте да експериментирате с различни източници на светлина, вариращи от естествената околна светлина и отразена от лист бяла хартия или картон светлина до използване на фотографски LED панел или светкавица Speedlite. Редица макрообективи на Canon включват и вградена светкавица Macro Lite, която помага за отстраняване на сенките и тъмните зони.

Как да редактирате макро снимки

Задният екран на фотоапарат Canon EOS R6, показващ режима на снимане RAW и настройките за заснемане на изображение в близък план на главата на папагал.

Много фотоапарати на Canon разполагат с режим RAW. Използвайте го, за да постигнете възможно най-широк динамичен диапазон при редактирането, като използвате софтуер като Digital Photo Professional на Canon (достъпен за безплатно изтегляне). Ще можете да извършите фина настройка на експонацията и баланса на бялото за оптимална яркост и възпроизвеждане на цветовете без влошаване на качеството на изображението. Можете също да приложите филтър за повишаване на рязкостта или функцията „Разфокусирана маска“ (Unsharp Mask), за да подчертаете детайлите, и да добавите въздействие, като регулирате яснотата, контраста, цветовата тоналност и наситеността.

По-голямата част от снимките в близък план и макро снимките не се нуждаят от почти никакво редактиране. Ако минималното разстояние на фокусиране на вашия обектив ви ограничава да се приближите толкова близо до обекта, колкото желаете, не се паникьосвайте. Творческото изрязване при редактирането ви позволява да премахнете нежеланата периферия от изображението и да запазите само зоната, която искате.

Нищо не е напълно съвършено. Когато снимате макро или снимки в близък план, самото ниво на фини детайли, които ще заснемете, ще подчертае всички характеристики, като прах, петна и други недостатъци. Четката за отстраняване на петна или инструментът за клониране в софтуера за редактиране на изображения може ефективно да ги маскира, като копира данните за яркостта, цвета и текстурата от околните пиксели.

Най-новите версии на софтуера Digital Photo Professional (DPP) на Canon включват също функция Depth Compositing (композиране на дълбочина на рязкост). Тя автоматизира процеса на конвертиране на серия от снимки, заснети с режима за клин на фокуса на фотоапарати от системата EOS R, като ги обединява в едно изображение. Тя е идеална за увеличаване на ефективната дълбочина на рязкост при снимане в близък план и макрофотография.


Надяваме се, че тези съвети и техники са ви показали колко лесно е да започнете с макрофотографията и са ви вдъхновили да излезете навън и да се насладите на усъвършенстване на детайлите и заснемане на ваши кадри в близък план.



Написано от Matthew Richards

Свързани продукти

Свързани статии