ТЕХНОЛОГИЯ

Сравнение на APS-C и пълния кадър – обяснение на разликата

Какво е пълнокадров фотоапарат и каква е разликата между пълнокадров и APS-C сензор? Ето основните разлики и ключовите предимства и на двата типа.
Разделено изображение, показващо Canon EOS R6 на голям, покрит с мъх камък и Canon EOS R7, също поставен на камък.

Точно както DSLR гамата на Canon, серията безогледални фотоапарати със система EOS R вече включва както APS-C, така и пълнокадрови фотоапарати, като APS-C фотоапаратите EOS R10 и EOS R7 застават до пълнокадровите модели, между които са EOS RP, EOS R6, EOS R5 и EOS R3.

Какви са разликите между APS-C и пълния кадър?

Основната разлика между APS-C и пълния кадър е физическият размер на заснемащия сензор – пълнокадровите сензори са по-големи от APS-C сензорите, като другите различия между двата типа фотоапарати произтичат от това. Но както с повечето неща, по-голямо не означава задължително по-добро и всеки формат си има собствени основни предимства.

EOS R6 до EOS R7, и на двата фотоапарата не е поставен обектив.

Ако погледнем тези два фотоапарата със системата EOS R без прикачен обектив, ще видим ясно разликата в размерите на сензорите. Отляво е пълнокадровият EOS R6; отдясно – APS-C EOS R7. Гнездото за RF обектив е еднакво и на двата модела.

APS-C сензор пред пълнокадров сензор за съпоставяне на размерите им.

Сравнение на пълнокадров сензор и APS-C сензор. Разликата в размерите помага да се обясни защо APS-C фотоапаратите често могат да бъдат произведени по-малки и по-компактни от пълнокадровите фотоапарати.

Какво е APS-C?

Активната зона на заснемащите сензорите с формат APS-C на Canon е с размери 22,2 x 14,8 mm, което е близко до размера на кадър от фотофилм с формат APS-C.

Форматът APS (Advanced Photo System) беше въведен първоначално през 1996 г. като нов тип касета за фотофилми. В повечето фотоапарати с фотофилм от това време можехте да изберете различни съотношения на изображението при снимане, включително C (Classic) със същото съотношение 3:2 като на традиционните фотоапарати с 35-милиметров филм, H (High Definition) с широкоекранно 16x9 съотношение на изображението и P (панорамно) 3:1.

APS-C също така съответства на видеоформат Super 35 и стана популярен избор за размер на заснемащ сензор за цифровите огледално-рефлексни фотоапарати Canon EOS (DSLR), както и за безогледалните фотоапарати от серия EOS M.

Две танцьорки на фламенко в дълги надиплени рокли позират пред фотоапарата в колоритен преден двор с множество арки.

При една и съща бленда и фокусно разстояние APS-C фотоапаратите, като Canon EOS R10, обикновено дават по-голяма дълбочина на полето от пълнокадровите фотоапарати. Това е идеално за постигане на ясен фокус от предния до задния план в изображението. Заснето с Canon EOS R10 с обектив EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM при 10mm, 1/320 s, f/5 и ISO1600. © Diana Millos

Портрет на млада жена с дълга тъмна коса на разфокусиран фон.

Пълнокадров фотоапарат с бърз обектив типично създава по-плитка дълбочина на полето, която ви позволява да изолирате основния обект в сцената, като разфокусирате фона. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 85mm F1.2L USM при 1/500 s, f/1.8 и ISO1600. © Javier Cortes

Какво е пълен кадър?

Пълнокадровите заснемащи сензори на Canon имат активна повърхност от 36 x 24 mm – същият размер като кадър от 35-милиметров филм.

35-милиметровият филмов формат датира от 1889 г., когато е бил въведен като стандартна ширина за кино филми. Той скоро става норма за фотографията и се прехвърля в пълнокадровите цифрови фотоапарати, включително пълнокадровите DSLR фотоапарати EOS и безогледалните фотоапарати със система EOS R на Canon.

Както APS-C сензорите, така и пълнокадровите сензори създават изображения със стандартно съотношение на изображението 3:2, а APS-C сензорите могат да имат същия брой мегапиксели като на пълнокадровите сензори. Един пълнокадров заснемащ сензор обаче е физически около 63% или 1,6 пъти по-голям от заснемащ сензор с формат APS-C.

Гледка отвисоко към град Севиля с кулата на църквата „Благовещение“ на среден план.

„Коефициентът на изрязване“ на APS-C сензора прави така, че обектът ви да запълни по-голяма част от кадъра, което всъщност осигурява по-голям обсег на обектива ви. Тази снимка, гледаща към църквата „Благовещение“ в Севиля, е заснета с пълнокадров фотоапарат Canon EOS RP с обектив Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM при 84 mm, 1/400 s, f/8 и ISO200.

Гледка отвисоко към град Севиля с кулата на църквата „Благовещение“ по-близо на среден план

Това изображение е заснето от същата позиция със същия обектив, фокусно разстояние и настройки, но с APS-C фотоапарат. По-малкият сензор улавя по-малка част от сцената, което има същия ефект като увеличаване на кулата. Заснето с Canon EOS R10 с обектив Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM при 84 mm, 1/400 s, f/8 и ISO200.

Обяснение на коефициента на изрязване

Тази разлика във физическия размер на двата типа сензори определя какво фотоапаратът „вижда“. Всички обективи създават кръгло изображение, което означава, че един съвместим с пълния кадър обектив трябва да има достатъчно голяма обиколка, за да може изображението да препокрие ъглите на правоъгълния пълнокадров заснемащ сензор. Ако използвате същия обектив на фотоапарат с формат APS-C, по-малкият заснемащ сензор ще използва само по-малък регион в центъра на същия кръг на изображението. Резултатът е, че изображението е изрязано в сравнение с изображението на пълнокадровия сензор.

Тъй като APS-C сензорите във фотоапаратите Canon са 1,6 пъти по-малки от сензорите в пълнокадровите фотоапарати Canon, „коефициентът на изрязване“ е 1,6х. Това означава, че ако снимате с 50-милиметров стандартен обектив на APS-C фотоапарат, ще получите същото зрително поле като при снимане с 80-милиметров телефото обектив на пълнокадров фотоапарат (50 x 1,6 = 80). По същия начин използването на 100-милиметров пълнокадров обектив на APS-C фотоапарат дава същото зрително поле като 160-милиметров обектив на пълнокадров фотоапарат. Поради тази причина коефициентът на изрязване понякога се нарича и „коефициент на фокусното разстояние“, който ви казва ефективното фокусно разстояние на обектива, който използвате.

Ако искате да разберете какъв е коефициентът на изрязване, когато използвате RF, EF, RF-S, EF-S или EF-M обектив на APS-C фотоапарат, можете да използвате калкулатора за ефективно фокусно разстояние в безплатното приложение Canon Photo Companion.

Коефициентът на изрязване е приложим към всички пълнокадрови обективи, използвани на фотоапарати с формат APS-C, включително EF и RF обективите. EF обективите могат да се използват на EOS R7 и EOS R10 с всеки от адаптерите за монтиране от гамата EF-EOS R.

Голям воден басейн, заобиколен от хълмове и планини, при слаба светлина.

Предимства на APS-C в сравнение с пълния кадър

Тъй като APS-C сензорите са по-малки, фотоапаратите могат да бъдат произведени по-компактни и по-леки, което е идеално за улична и туристическа фотография. Тъй като от обектива, предназначен за APS-C фотоапарати, се изисква по-малък кръг на изображението, обективът може да бъде по-малък и по-лек и следователно – по-евтин.

Коефициентът на изрязване на един APS-C сензор кара по-малките или по-отдалечени обекти да изглеждат по-големи в кадъра, което в действителност увеличава ефективното фокусно разстояние на всеки обектив 1,6 пъти. Това може да бъде голямо предимство в жанрове като фотографията на дива природа, динамични сцени и спорт. Използването на високопроизводителен, но по-евтин обектив, като Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM, на APS-C фотоапарат осигурява ефективен обхват на мащабиране 112-480 mm, което го разполага в територията на супер телеобективите. Обективът RF 100-400mm F5.6-8 IS USM на сравнима цена печели ефективен диапазон на фокусно разстояние 160-640 mm на APS-C фотоапарат. Ще ви трябва по-голям, по-тежък и по-скъп обектив, за да имате същия обхват с пълнокадров фотоапарат.

Можете да изрежете изображения от пълнокадров фотоапарат, за да създадете същия ефект, но броят на мегапикселите ще бъде намален, така че получените изображения ще бъдат по-малки и следователно с по-ниска рязкост, ако бъдат увеличени отново. Снимането с APS-C фотоапарат също така спестява време и усилия за ръчно изрязване на изображения на етапа на редактиране.

Миньор на въглища, работещ на земята в слабо осветена мина, докато двама други миньори го гледат.

Пълнокадровите заснемащи сензори обикновено се предпочитат за снимане при високи ISO настройки, тъй като имат по-големи фотосайтове в сравнение с APS-C сензорите със същия брой мегапиксели, което означава, че могат да улавят пропорционално повече светлина с по-малко шум. Тази снимка е заснета във въглищна мина на светлината от миньорските лампи с помощта на пълнокадров Canon EOS R с обектив Canon RF 50mm F1.2L USM при 1/100 s, f/2.0 и ISO12800. © Daniel Etter

Нощен градски пейзаж, показващ високи сгради с улични светлини, отразени във вода на преден план.

Дори при тези условия шумът в изображението се контролира добре от 32,5 MP EOS R7 и 24,2 MP EOS R10, които могат да заснемат зашеметяващи снимки с минимална зърнистост в условия на много слаба светлина и при много високи нива на ISO. Заснето с Canon EOS R10 и с обектив Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM при 22 mm, 1/40 s, f/8 и ISO25600.

Предимства на пълния кадър в сравнение с APS-C

Тъй като един пълнокадров сензор има по-широко зрително поле, пълнокадровият фотоапарат е идеален за обширни пейзажи, свръхшироки архитектурни интериори и астрофотография, както и за творчески ефект, когато искате да подчертаете перспективата между предния и задния план.

Като общо правило, особено при по-широки отвори на блендата (по-ниски f-числа), пълнокадровите фотоапарати могат да създадат по-плитка дълбочина на рязкост от APS-C фотоапаратите, което означава, че по-малка част от изображението е ясно фокусирана, а по-голяма част от фона е разфокусирана. Това често е идеално при заснемане на натюрморти и портретна фотография, както и при всеки друг сценарий на снимане, при който искате да изолирате основния обект, като разфокусирате фона.

Друго предимство на пълнокадровия сензор е пряко свързано с по-големия му размер. При еднакви други условия отделните фотосайтове, или светлинни рецептори, на пълнокадровия заснемащ сензор ще бъдат физически по-големи от тези на APS-C сензор със същия брой мегапиксели. Следователно те имат по-голям потенциал за събиране на светлина и могат да улавят повече информация с по-малко шум в изображението или зърнистост, особено при високи ISO настройки в условия на слаба светлина. Това е голямо предимство в портретната и сватбената фотография на закрито, както и за снимки без статив по здрач, нощни градски пейзажи и всеки път, когато имате нужда от достатъчно бърза скорост на затвора, за да замразите движението в лошо осветени сцени.

Canon EOS R10 с обектив RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM в скута на жена, носеща ярка жълта рокля.

С компактните си и леки спътници – вариообективите RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM и RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STMEOS R10 и EOS R7 стават превъзходни фотоапарати за път, независимо дали сте на кратка почивка наблизо, или пътувате до другия край на света.

APS-C в сравнение с пълния кадър

Някои твърдят, че пълнокадровите фотоапарати са „по-професионални“ от APS-C фотоапаратите и със сигурност те обикновено са по-големи, което ги прави по-подходящи за използване с големи телефото обективи. Въпреки това, благодарение на увеличения обсег, който получавате с един APS-C фотоапарат, може изобщо да не ви е необходим такъв голям телефото обектив. APS-C може да остане най-добрият избор за пътуващите фотографи, както и за фотографите на спортни събития и дива природа, които се нуждаят от мощен телефото обсег, съчетан със свобода на придвижването.

Като фотограф на дивата природа, Dani Connor коментира след първата си фотосесия с Canon EOS R7: „Фотоапаратът ми позволява да се приближа до обекта си, без да се налага да използвам голям, тежък обектив. Това е идеалният вид фотоапарат, ако сте фотограф на птици, защото птиците често са доста малки и доста далеч.“

Пълнокадровите фотоапарати може да са много подходящи за заснемане на обширни пейзажи, но от друга страна, поради по-плитката дълбочина на рязкост на пълния кадър може също така да се окаже по-лесно постигането на цялостен фокус от предния до задния план в пейзажната снимка чрез използване на APS-C фотоапарат. Освен това, макар че пълнокадровите фотоапарати обикновено създават по-плитка дълбочина на полето и така могат да помогнат за открояването на обекта на портрета от на приятно разфокусирания фон, други фактори, като отвор на блендата, също имат значение – APS-C фотоапаратите EOS R10 и EOS R7 ще работят добре при заснемането на портрети с обектив, като компактния Canon RF 50mm F1.8 STM, който има идеално 80-милиметрово ефективно фокусно разстояние и широк отвор на блендата f/1.8.

Canon EOS R7 до три обектива: RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM и RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM.

Обективът RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, показан тук отляво, има ефективно фокусно разстояние 160-640mm на EOS R10 и EOS R7. Ако трябваше да използвате Canon Extender RF 1.4x или Extender RF 2x на пълнокадров фотоапарат със системата EOS R, за да получите същото увеличение на телефото обхвата, щяхте да изгубите респективно една или две стъпки за отвора на блендата, което би довело до намаляване на скоростта на затвора и би затруднило избягването на размазването на движението и трептенето на фотоапарата. RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM (в средата) осигурява еквивалентен на 35 mm ефективен фокусен диапазон от 29-72mm, а RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM (отдясно) – 29-240mm.

RF спрямо RF-S обективи

Всички фотоапарати Canon със система EOS R, независимо дали са пълнокадрови, или APS-C, са безогледални фотоапарати с абсолютно същото усъвършенствано гнездо за RF обектив. Това означава, че ако изберете EOS R7 или EOS R10, можете да се възползвате пълноценно от цялата гама изключителни RF обективи. Освен обективи с най-съвременни технологии за фокусиране и оптични качества, RF гнездото осигурява много по-голяма скорост на пренос на данни и честотна лента между обектива и фотоапарата, което позволява постигането и проследяването на усъвършенстван управляван от изкуствен интелект автофокус с невероятна скорост и прецизност, нови нива на стабилизиране на образа, оптимизация на обектива в реално време и много други подобрения.

С въвеждането на EOS R7 и EOS R10 започват да се предлагат нови RF-S обективи, предназначени специално за фотоапарати с RF гнездо и APS-C сензор. Обективът RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM със стандартно мащабиране и еквивалентен на 35 mm ефективен фокусен диапазон от 29-72mm е сравнително малък благодарение на телескопичния си дизайн и тежи едва 130 g, докато RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM осигурява още по-голям диапазон на мащабиране – еквивалентен на 35 mm ефективен фокусен диапазон от 29-240mm – и въпреки това тежи само 310 g, което го прави изключително гъвкав мултифункционален обектив за ежедневни снимки и туристическа фотография.

Други компактни, леки и не много скъпи RF обективи, съвместими с пълен кадър, включват Canon RF 16mm F2.8 STM, който, поставен на EOS R7 или EOS R10, осигурява достатъчно щедро зрително поле, еквивалентно на 25,6-милиметров обектив, поставен на пълнокадров фотоапарат. Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM работи блестящо като стандартен фиксиран обектив с 56 mm ефективно фокусно разстояние на EOS R7 или EOS R10, допълнен с оптична стабилизация на образа и 0,5x коефициент на макро увеличение. Canon RF 50mm F1.8 STM е отличен обектив за портрети, съчетаващ 80 mm ефективно фокусно разстояние на APS-C фотоапарат с широк отвор на блендата f/1.8 за плитка дълбочина на полето.

Можете също така да използвате широката гама от EF и EF-S обективи на EOS R7 и EOS R10 без загуба на качество или функционалност благодарение на гамата адаптери за монтиране EF-EOS R.


Написано от Matthew Richards

Свързани продукти

Свързани статии

  • Жена в лятна рокля и шапка държи Canon EOS R10 до лицето си, за да погледне през визьора, докато стои пред испанска архитектурна сграда с орнаменти.

    ТУРИСТИЧЕСКА ФОТОГРАФИЯ

    Обиколка на Севиля с EOS R10

    Блогърът Diana Millos разкрива защо тази този иновативен фотоапарат е идеалният спътник при пътуване.

  • ТЕХНИКИ ЗА ИЗПОЛЗВАНЕ НА СВЕТЛИНАТА

    Съвети за фотография при слаба светлина

    Научете как да снимате при слаба светлина и кой е най-добрият фотографски комплект на Canon за нощна фотография.

  • ТУРИСТИЧЕСКА ФОТОГРАФИЯ

    Най-добрият фотографски комплект за пътуване

    Оборудване за туристическа фотография за начинаещи, творци и ентусиасти.

  • A river flowing through a landscape of mossy rocks.

    ОСНОВИ НА ФОТОГРАФИЯТА

    Научете се да използвате експонацията правилно

    Открийте как да настройвате количеството светлина във вашите изображения, за да придадете нов облик на снимките си.