ТЕХНОЛОГИЯ

DSLR в сравнение с безогледални фотоапарати: кой е по-добър?

С по-широк избор от безогледални фотоапарати от всякога не е ли време да преминете към тях? Сравняваме разликите между DSLR и безогледалните фотоапарати, за да ви помогнем да решите.
Изглед през рамото на фотограф на LCD екран на Canon EOS R10, показващ две танцьорки на фламенко, които биват снимани.

Със системата EOS R, включваща както APS-C, така и пълнокадрови варианти, сега има богат избор от безогледални фотоапарати, предлагащи нови предимства както за професионалистите, така и за любителите. Но независимо дали искате да преминете от по-стар фотоапарат, или от компактен фотоапарат към такъв със сменяеми обективи, кой вариант е по-добър – безогледален фотоапарат или традиционен DSLR?

И за да ви помогнем да направите своя избор, разглеждаме разликите между DSLR и безогледалните фотоапарати с експертната помощ на Mike Burnhill, старши продуктов специалист в Canon Европа.

Илюстрация в разрез на фотоапарат Canon EOS 80D, показваща огледалния механизъм.

Терминът DSLR означава „цифров огледално-рефлексен фотоапарат“. Огледалната част се отнася до огледалото, което отразява светлината към визьора. Огледалото трябва да се отмести от пътя на светлината, за да може тя да достигне сензора зад него, и това изисква сравнително обемист механизъм, който прибавя към размера и теглото на фотоапарата и също усложнява оптичната конструкция.

Canon EOS R7, поставен на скала. Той е без монтиран обектив, така че заснемащият сензор се вижда вътре.

В безогледален фотоапарат като Canon EOS R7 няма огледален механизъм и заснемащият сензор се вижда директно през обектива. Това, което виждате в електронния визьор (EVF), е изображение, уловено от заснемащия сензор – което означава, че, за разлика от оптичния визьор в DSLR, той може да визуализира ефекта от настройките ви за снимане. Както казва Mike Burnhill от Canon Europe, „EVF на безогледалните фотоапарати ви дава възможност да видите експонацията на изображението, преди дори да го заснемете.“

DSLR в сравнение с безогледален фотоапарат: размер и тегло на тялото

„Една от ключовите особености на DSLR фотоапаратите е, че те имат огледало или пентапризма, за да насочват светлината към визьора“, обяснява Mike, „но огледалото трябва да има място да се отмести, за да се разкрие сензорът. Премахването на това помага за намаляване на размера и теглото на фотоапарата особено когато сравнявате EOS R7 и EOS R10 с подобни DSLR модели, като Canon EOS 7D Mark II или EOS 90D.“

Създателят на лайфстайл съдържание Diana Millos използва EOS R10, за да заснеме културата и архитектурата на Андалусия. Тя коментира: „EOS R10 изглежда почти като играчка, когато сте свикнали с фотоапарат, който е много по-тежък, като например EOS 80D, който аз използвам. Харесва ми, че е малък и лек, но въпреки това е също толкова мощен.“

Ръце държат фотоапарат Canon, насочен надолу.

DSLR фотоапарати, като Canon EOS 7D Mark II, осигуряват висококачествени изображения, но в по-голямо тяло, което да поеме огледалния механизъм.

Жена в жълта рокля и шапка държи фотоапарат до окото си.

Безогледалните фотоапарати, като Canon EOS R10, предлагат еквивалентно качество и мощни функции в по-компактна и по-лека коснтрукция.

Гнезда за обектива: безогледалният фотоапарат по-добър ли е от DSLR?

EF гнездото, използвано в DSLR фотоапаратите на Canon, е въведено на пазара през 1987 г., така че това е една много добре утвърдена система. Налични са стотици съвместими обективи, за да може с EF обектив да се покрие почти всяко фокусно разстояние, както и гама от по-компактни и често по-достъпни EF-S обективи за DSLR фотоапаратите EOS с APS-C сензори.

Въпреки това, RF гнездото, използвано във фотоапарати с EOS R система, въведе много иновации. „RF гнездото е проектирано с поглед към бъдещето“, обяснява Mike, „като например подобряване на скоростта на комуникация между фотоапарата и обектива и добавяне на допълнителни контакти за поддръжка на повече функции.“ Те включват много по-бърз автоматичен фокус, цифрова оптимизация на обектива в реално време и подобрени контроли, като например персонализируем пръстен за управление на RF обективите.

Вместо да се налага постоянно да се съобразяват с огледалото на DSLR фотоапарата, разположено между гнездото и сензора, проектантите на обективи могат да приближат RF обективите до самия сензор, подобрявайки оптичните характеристики. Това доведе до създаването на обективи с по-голяма светлосила и изключително качество, както и на новаторски обективи, като RF 5.2mm F2.8L DUAL FISHEYE, който улавя 180° VR изображения със съвместими пълнокадрови фотоапарати.

Илюстрация на RF гнездото на фотоапарат Canon EOS R3.

В основата на безогледалната система EOS R на Canon е иновативното RF гнездо с широк отвор, по-късият работен отрязък и свръхбърза комуникация между обектива и тялото на фотоапарата.

Обективи и съвместимост: можете ли да използвате DSLR обективи с безогледален фотоапарат?

Ако вече имате EF или EF-S обективи, е лесно да ги използвате с безогледални фотоапарати със система EOS R без загуба на качество или функционалност благодарение на гамата EF-EOS R монтажни адаптери. Това също ви дава възможност да смесвате и съчетавате специфични обективи от двата формата (особено ако имате любим или специализиран обектив, който все още не е наличен във версия за RF гнездо) и да получите най-доброто от двата свята. Наличен е също монтажен адаптер с пръстен за управление на обектива и такъв с drop-in ND или поляризиращи филтри, които добавят повече гъвкавост към EF обективите ви, отколкото получавате със същите обективи, монтирани към DSLR.

Важно е да се отбележи обаче, че не е възможно да се използват RF обективи с DSLR фотоапарат. Така че, ако даден RF обектив ви харесва, тогава ще трябва да изберете безогледален фотоапарат с EOS R система.

Три вариообектива стоят един до друг върху фитнес оборудване.

Представянето на пазара на фотоапарати със сензор APS-C от системата EOS R, включително модели като EOS R7 и EOS R10, прави безогледната EOS R система по-достъпна за повече фотографи. „Правейки RF гнездото достъпно за множество нови клиенти, им позволяваме да се възползват от ново поколение обективи, които разработваме специално за това гнездо – обективи с характеристики, които са непостижими за DSLR фотоапарати“, казва Mike. Благодарение на коефициента на изрязване на APS-C сензора пълнокадровите обективи, като показаните тук, осигуряват 1.6x по-голямо увеличение за фотоапаратите с APS-C сензор.

Оптични или електронни визьори: кой е по-добър?

DSLR фотоапаратите имат оптични визьори, които някои фотографи предпочитат да използват, защото им дават директна връзка със сцената. В миналото електронните визьори (EVF), използвани в безогледалните фотоапарати, имаха някои недостатъци, като забавянето например, но те стават все по-добри и по-добри в това отношение – най-новите фотоапарати със система EOS R имат EVF с висока честота на опресняване до 120 fps, което означава практически без забележимо забавяне – и имат своите предимства.

По-специално, ако използвате фотоапарат със система EOS R, симулацията на експонацията дава възможност за предварителен преглед на изображението с вашата експонация, стил на снимката и други настройки както във визьора, така и на задния LCD екран. При DSLR фотоапаратите симулацията на експонацията работи, когато използвате задния екран в режим Live View, но не и във визьора. С EVF можете също да композирате снимката и да фокусирате в условия на слаба светлина, които са твърде тъмни, за да гледате с невъоръжено око през оптичен визьор. Когато снимате видео, EVF на фотоапаратите с EOS R система предлага същата функция за подпомагане на ръчното фокусиране като при професионалните камери Cinema EOS на Canon.

Фотографът на дива природа Dani Connor, която използвала EOS R7 при пътуването си в търсене на застрашения иберийски рис, установила, че работата с електронен визьор напълно преобразила фотографията ѝ.

„С визьора на DSLR фотоапарат често е лесно да заснемете пробна снимка и да проверите изображението на задния екран, преди да решите какви настройки да промените“, казва тя. „Но с безогледален фотоапарат възможността да видите ефекта от промяната на настройките, без да се налага да местите окото си от визьора, е много полезна.

„Ако трябва да реагирам бързо, когато снимам диви животни, или ако светлината е променлива, мога бързо да регулирам ISO настройката или скоростта на затвора и мога да видя как ще изглежда снимката ми.“

Илюстрация в разрез на електронен визьор.

Електронният визьор (EVF) на безогледален фотоапарат използва компактна версия с висока разделителна способност на същия дисплей като LCD дисплея на гърба на фотоапарата. Едно от предимствата му е, че ви позволява да видите какво вижда фотоапаратът дори в условия, които са твърде тъмни за невъоръженото око.

Илюстрация в разрез, показваща пътя на светлината в DSLR фотоапарата, отразена от огледалото към пентапризма и след това към визьора.

Огледалото в DSLR фотоапарата отразява светлината към оптичния визьор през пентапризма, така че изображението е с правилна ориентация. Предимството на това е, че е мигновено. „С електронен визьор винаги ще има известно забавяне“, казва Mike. „DSLR визьорите работят със скоростта на светлината – не можете да получите нещо по-бързо от това.“

Качество на изображението: безогледалните фотоапарати правят ли по-добри снимки?

„Заснемането на изображения с помощта на двете системи не е коренно различно, когато става въпрос за реалното качество на крайното изображението, но всичко, което се случва около него, наистина прави разликата“, казва Mike.

„Например с RF гнездото едно от предимствата на високоскоростната комуникация между обектива и фотоапарата е, че, когато имате оптични проблеми като дифракция и аберация, можете да направите корекция във фотоапарата в реално време. Тази мигновена обработка означава, че в някои отношения всъщност получавате по-добро качество на изображението от новите фотоапарати.“

Също така в някои ситуации безогледалните фотоапарати, като например EOS R7 с неговата скорост на серия от снимки до 15 fps с механичен затвор и 30 fps с електронен затвор с пълно проследяване чрез автофокуса, са по-способни да заснемат използваеми изображения, отколкото EOS 7D Mark II или EOS 90D, които предлагат максимална честота на серия от снимки 10 fps.

Хищна птица, кацнала на клон, синьо небе и върхове на дървета на фон.

Най-новите безогледални фотоапарати като EOS R7 включват разширени функции за създателите на съдържание като 4K 60p видео с интелигентно проследяване на обекти – нещо, което не се предлага в DSLR фотоапаратите, като EOS 7D Mark II или EOS 90D.

Автоматичен фокус: безогледален в сравнение с DSLR

Безогледалните фотоапарати с EOS R система, включително EOS R5, EOS R6, EOS R7 и EOS R10, използват най-новата система за автоматичен фокус Dual Pixel CMOS AF II на Canon, в която всеки пиксел на заснемащия сензор се използва както за фокусиране, така и за снимане, в сравнение със специализирания базиран на точки сензор за разпознаване на фазова разлика за фокусиране през визьора на фотоапарати като EOS 7D Mark II и EOS 90D.

Едно от големите предимства на тези безогледални фотоапарати е възможността да се избере AF точка навсякъде в рамките на кадъра. „Това е невъзможно при DSLR“, обяснява Mike, „и също така позволява възможности, като проследяване на лица, проследяване на очи и проследяване на животни, които виждаме в тези фотоапарати. Можете например да изберете окото на птица в полет и да го проследявате в рамките на кадъра – отново нещо, което е невъзможно с DSLR.

„Въпреки това някои професионални DSLR фотоапарати имат отделен чип за фокусиране, така че, въпреки че цялостната система за автофокус може да бъде с ограничени възможности в сравнение с тази на по-новите безогледални фотоапарати, тя може да бъде по-бърза в определени ситуации благодарение на този специален AF чип.“

Дисплеят на Canon EOS R7 показва точката на автоматичния фокус върху окото на хищна птица, кацнала на клон.

Бързият електронен затвор и автоматичният фокус за проследяване на очи на животни на най-новите безогледални фотоапарати, като EOS R7 и EOS R10, са идеални за всички фотографи. „За фотограф на дивата природа е страхотно да можеш да проследиш окото на животното“, казва специалистът по дива природа Dani Connor. „Това отвори нови възможности, които преди не бяха налични за мен като потребител на DSLR.“

Механичен затвор в сравнение с електронен затвор

Няколко DSLR фотоапарата – по-конкретно EOS 90D и EOS-1D X Mark III – имат електронни затвори в допълнение към механичните затвори, но обикновено DSLR фотоапаратоте имат механични затвори. Всички безогледални фотоапарати със система EOS R на Canon, от друга страна, имат и двата вида затвор.

С електронен затвор механичният затвор е заключен отворен и заснемащият сензор по същество се чете електронно. Най-голямото предимство на това е, че снимането може да бъде напълно безшумно – не само по-тихо, с намален или потиснат звук от затвора, както е, когато изберете опцията S („меко“ снимане), достъпна за някои фотоапарати, а напълно безшумно. Това може да бъде безценно, когато снимате например плашливи диви животни, бебета или най-тихите моменти от сватбите.*

Електронните затвори също така позволяват серия от снимки с по-висока честота. „При механичните затвори“, казва Mike, „най-високата възможна честота при нашите DSLR фотоапарати беше 16 fps [кадъра в секунда] на EOS-1D X Mark III, професионален фотоапарат от висок клас. Със своя електронен затвор EOS R10 може да ви предложи до 23 fps за значително по-малко пари, докато EOS R7 може да снима с 30 fps, което съответства на скоростта на EOS R3, друг професионален фотоапарат, но на една трета от цената.“

Въпреки това феноменът, наречен „изкривяване от поредовото сканиране на затвора“, може да бъде проблем, когато снимате бързи движения с електронен затвор – бързодвижещите се обекти, като замахващ стик за голф или въртящо се витло, могат да се движат през времето, необходимо за изчитане на целия кадър, което ги кара да изглеждат изкривени в заснетото изображение. Феноменът е значително намален в най-новите безогледални фотоапарати, но се препоръчва механичен затвор за снимане на динамични действия.

Заснемането с електронен затвор при някои изкуствени източници на светлина, особено флуоресцентни лампи, може да бъде проблем, ако светлината не е синхронизирана със затвора. Поради подобни причини използването на светкавица с електронен затвор може да доведе до неравномерна експонация в целия кадър.

Черно-бяла снимка в близък план на дете, което гледа надолу съсредоточено.

Семейният фотограф Helen Bartlett намира за безценна възможността да снима напълно безшумно със своите фотоапарати със система EOS R. Тъй като няма звук от освобождаването на затвора, който разсейва децата или дори ги събужда, ако са заспали, тя може да ги заснеме в по-непринудени ситуации. Заснето с Canon EOS R5 с обектив Canon RF 50mm F1.2L USM при 1/1000 s, f/1.2 и ISO100. © Helen Bartlett

Живот на батерията: DSLR в сравнение с безогледален фотоапарат

Често се твърди, че DSLR фотоапаратите имат по-дълъг живот на батерията в сравнение с безогледалните фотоапарати, главно защото електронният визьор на безогледалните фотоапарати изисква захранване, докато оптичният визьор на DSLR – не. На практика обаче животът на батерията зависи много от начина, по който използвате фотоапарата, например използването на светкавица ще консумира повече енергия и от двата вида фотоапарати, докато използването на LCD екрана на DSLR фотоапарат обикновено консумира повече енергия, отколкото използването на LCD екрана на безогледален фотоапарат. DSLR фотоапаратите от среден клас, като EOS 90D, предлагат 1200 снимки или повече с визьора и 450 с LCD екрана, докато безогледалният EOS R6 осигурява 380 снимки с визьор или 660 с LCD екран в режим на висока производителност/най-бърза реакция. В режим на пестене на енергия този показател е 500/770, като се използва EVF/LCD съответно.

Разликата е дори още по-голяма при професионалните модели: ако се придържате към визьора на EOS-1D X Mark III например, можете да заснемете 2500 изображения, преди батерията да се изтощи, но този брой спада на 600 изображения, ако снимате в режим Live View, в сравнение с 620 снимки с визьор на безогледалния EOS R3 и 860 с LCD екран. Така че, ако предпочитате да използвате LCD екрана, безогледалните фотоапарати може да ви дадат повече снимки с едно зареждане.

Безогледален в сравнение с DSLR: време е за избор

И безогледалните фотоапарати, и DSLR фотоапаратите имат своите силни и слаби страни. Кой е по-добър за вас зависи до голяма степен от вида фотография, с която се занимавате, и предимствата, които искате да имате, когато използвате избрания от вас фотоапарат/обектив.

Ако искате лек фотоапарат с висока кадрова честота за туристическа фотография, тогава безогледален фотоапарат като EOS R10 може да е идеалният избор. Ако искате да използвате RF обективи от следващо поколение, тогава безогледалната EOS R система е за вас със съпътстващи ползи, които включват корекция на изображението във фотоапарата и висока ефективност на проследяване чрез автофокуса, плюс възможност да използвате любимите си EF обективи благодарение на гамата EF-EOS R адаптери.

Ако искате да преглеждате изображението си във визьора с приложени настройки за снимане, тогава електронният визьор на безогледален фотоапарат ще ви свърши работа – но режимът Live View на LCD екрана на DSLR фотоапарат ще ви предложи същото, докато оптичният визьор на DSLR фотоапаратите ще елиминира дори изключително малкото забавяне на най-бързите електронни визьори на безогледалните фотоапарати, като същевременно ще осигури по-дълъг живот на батерията.

Усъвършенстваните функции за автоматично фокусиране, като „AF с разпознаване на очи на животни“ и „AF за превозни средства“ са налични само в най-новите фотоапарати от системата EOS R, но специализираният AF чип в професионалните DSLR може да бъде по-бърз. Фотоапаратите от системата EOS R ви дават свободата да снимате както с електронен, така и с механичен затвор, докато повечето DSLR фотоапарати предлагат само механичен затвор. Ако за вас е изключително важно да снимате напълно безшумно и не снимате бързи движения, при които изкривяването от поредовото сканиране на затвора може да се превърне в проблем, тогава възможността за използване на електронен затвор ще ви бъде предимство.

От ергономичността до автофокуса, от типа на затвора до скоростта на затвора, изпробвайте фотоапарата, от който се интересувате, ако можете – нищо не може да замени реалното усещане дали ви пасва, или не.



* Може да се генерират различни от този на затвора звуци (диафрагма, звук от задвижването на обектива при фокусиране, електронен звук и др.).


Написано от Amy Davies и Alex Summersby

Свързани продукти

Свързани статии

  • Разделено изображение, показващо Canon EOS R6 на голям, покрит с мъх камък и Canon EOS R7, също поставен на камък.

    ТЕХНОЛОГИЯ

    Сравнение на APS-C и пълен кадър

    Каква е разликата между APS-C и пълнокадровите фотоапарати и кой е точният за вас?

  • Жена в лятна рокля и шапка държи Canon EOS R10 до лицето си, за да погледне през визьора, докато стои пред испанска архитектурна сграда с орнаменти.

    ТУРИСТИЧЕСКА ФОТОГРАФИЯ

    Обиколка на Севиля с EOS R10

    Блогърът Diana Millos разкрива защо тази този иновативен фотоапарат е идеалният спътник при пътуване.

  • Млада жена, носеща зимна шапка, снима есенни листа с фотоапарат Canon и голям обектив.

    РЪКОВОДСТВО ЗА КУПУВАЧА

    Най-добрият фотографски комплект за амбициозни фотографи

    Трима посланици на Canon обсъждат най-добрите фотоапарати и обективи за тези, които прохождат в бранша.

  • ВЛОГОВЕ

    Най-доброто оборудване за създаване на съдържание

    Запознайте се с оборудването, което използват тези четирима много различни онлайн творци, и как то им помага да издигнат съдържанието си на ново ниво.