ОСНОВИ НА ФОТОГРАФИЯТА

Съвети за фотография с ефект „боке“: ръководство за начинаещи

Нищо не е по-добро от истинския ефект „боке“! Следвайте тези съвети и трикове, за да създадете красиво разфокусиране на фона с нашите най-добри препоръки за обективи, настройки и техники, които да изпробвате.
Canon Camera
Терминът „боке“ произлиза от японска дума (boke), която означава „замъгляване“, описваща разфокусираните части на изображението. Ефектът „боке“ – изговаря се широко, както при „OK“ (окей), въпреки че на японски втората сричка е кратко „e “, както при „get“ (гет) – е най-забележим в снимки с множество точкови светлинни източници, като например улично осветление през нощта. Но не става въпрос само за ярки кръгли светлинни петна, а за характеристиките на всякакви разфокусирани зони на изображението.

Снимането с цел да се постигнат тези разфокусирани зони е един от най-атрактивните ефекти, които можем да използваме във фотографията. Позволява ни да се справим с разсейващата бъркотия в кадъра, насочва вниманието към важните части на изображението и трансформира ненужните детайли във възхитително кремообразни цветове и тонове.
Усмихнато, русокосо момченце с бяла риза с къс ръкав, светлобежова жилетка и папийонка, заснето в гората.

Простото разфокусиране на фона не е достатъчно – трябва да изберете фон, който да изглежда интересен и в идеалния случай по-наситен, когато е разфокусиран. Обикновено пъстрите ярки зони ще създадат привлекателно „боке“, като например слънцето, чиито лъчи преминават през листата на клоните. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM при 1/500 s, f/1,8 и ISO 100.

Торта на маса с рози и лебед за топер на тортата. Разфокуисраните празнични светлини осветяват фона.

Когато са разфокусирани, точковите източници на светлина, като празничните лампички, се превръщат в красиво кръгло „боке“. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM при 1/10 s, f/1,8 и ISO 100.

Поради тези причини ефектът „боке“ отдавна е един от най-мощните визуални трикове в арсенала на фотографа. В наши дни смартфоните с два обектива могат да имитират ефекта „боке“, но само чрез софтуер. Малките обективи и заснемащи сензори на смартфоните правят невъзможно постигането на плитката дълбочина на рязкост, от която се нуждаете за естествено изглеждащо „боке“. Това е оптичен ефект, който може да се постигне по естествен начин само с обективите и заснемащите сензори на по-големите фотоапарати, и нищо друго не може да се конкурира с качеството на истинския ефект. Преди фотографите вярваха, че имат нужда от DSLR фотоапарат, за да постигнат добро разфокусиране на фона, но безогледален фотоапарат като Canon EOS R6, използван тук, е идеален, а модели от базов клас, като Canon M50 или EOS M6 Mark II, биха били също толкова ефективни. Обективът е важният елемент, а не фотоапаратът.

Тук ще разгледаме някои от ключовите техники, фотографските умения и оборудването, от които се нуждаете, за да направите снимките си още по-въздействащи, като заснемете привлекателно „боке“. Има нещо повече от просто разфокусиране на фона – става въпрос и за включване на атрактивни ярки елементи в снимката, намиране на подходящата светлина или улавяне на детайли, които ще изглеждат страхотно, когато се разфокусират.

Най-добрите обективи за боке

Фотоапарат Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM.

Обектив с широк максимален отвор на диафрагмата като Canon RF 50mm F1.8 STM може да превърне фона в красиво кремообразно „боке“. Обърнете внимание също как елементите на диафрагмата, видими в обектива на тази снимка, създават кръгъл отвор – това до голяма степен определя формата на ефекта „боке“.

За да заснемете атрактивно „боке“, ви е необходим „бърз“ обектив – т.е. такъв с широк максимален отвор на диафрагмата, в идеалния случай f/2.8 или по-широк (по-малко f-число). Това е една от основните причини да се снабдите „бърз“ обектив с фиксирано фокусно разстояние дори ако неговото фокусно разстояние се покрива от вариообектива, продаван в комплект с фотоапарата. Обектив с фиксирано фокусно разстояние и широк максимален отвор на диафрагмата като използвания тук Canon RF 50mm F1.8 STM ви позволява да разфокусирате фона с лекота, „размивайки“ детайлите в красиви точки светлина. Обективите с максимален отвор на диафрагмата f/4-5.6 или повече, които обикновено се продават в комплект с фотоапарата, ще ви позволят да разфокусирате фона, но няма да постигнат същото качество на ефекта „боке“. Разбира се, широкият максимален отвор на диафрагмата означава, че обективът пропуска повече светлина, което е полезно и в условия на слаба светлина, когато можете да бъдете наистина креативни с ефекта „боке“.

Има и друг фактор, който трябва да се вземе предвид, въпреки че не е от толкова съществено значение. Обективите разфокусират фона по различни начини и някои заснемат по-приятно „боке“ от други. Като цяло обектив с повече елементи на диафрагмата води до по-привлекателно кръгло „боке“, тъй като всяка светлинна точка отразява формата на отвора на диафрагмата. Това има по-малко значение, ако снимате с широко отворена диафрагма на обектива – тоест при максималния отвор на диафрагмата (най-малкото f-число), който обективът поддържа, когато отворът така или иначе ще бъде кръгъл – но това невинаги е така. Можете да разберете колко елемента на диафрагмата има вашият обектив в ръководството, приложено към него, или можете да потърсите в спецификациите за вашия обектив в уебсайта на Canon. Седем елемента е чудесен избор за атрактивно „боке“, но девет е още по-добре.

Задайте най-добрия отвор на диафрагмата за ефект „боке“

Младо момче, облечено в светлобежова жилетка и папийонка, застанало пред разфокусирана стена от бръшлян и държащо кутия за пръстен.

Нека да разгледаме разликата между снимането с отвор на фиафрагмата f/1.8 и f/8. При по-широк отвор на диафрагмата f/1.8 фонът се разфокусира красиво. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM при 1/200 s, f/1,8 и ISO 100.

Малко момче, облечено в светлобежова жилетка и папийонка, застанало пред ясно видима стена от бръшлян и държащо кутия с пръстен.

Когато снимате при f/8, фонът е много по-детайлен и по-скоро отвлича вниманието от обекта. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM при 1/200 s, f/8 и ISO 1250.

Изборът на отвор на диафрагмата оказва голямо влияние върху ефекта „боке“ във вашите снимки. Колкото по-широк е отворът на диафрагмата (т.е. колкото по-малко е f-числото), толкова по-плитка е дълбочината на рязкост, което от своя страна означава, че фонът ще е по-разфокусиран. Затова опитайте да снимате или в режим „Приоритет на бленда“ (Av), или в „Ръчен режим“ и изберете широк отвор на диафрагмата (малко f-число).

Най-добрите настройки на фотоапарата за „боке“

LCD екранът на Canon EOS R6, показващ настройките в режим „Приоритет на бленда“.

Режимът „Приоритет на бленда“ ви позволява да зададете широк отвор на диафрагмата за плитка дълбочина на рязкост, което е необходимо за силен ефект „боке“ на фона.

Усмихнато малко момче, облечено в бежова жилетка и папийонка, разхождащо се между дървета в гората.

Снимането с широк отвор на диафрагмата от f/1.8 означава, че дълбочината на рязкост ще бъде много плитка, така че фокусирането трябва да е перфектно. Фотоапарат като EOS R6 наистина е полезен тук, защото неговата функция „AF с разпознаване на очи“ може автоматично да разпознава и проследява най-близкото око. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM при 1/500 s, f/1,8 и ISO 320.

В режим „Приоритет на бленда“ (Av) ще трябва да зададете и ISO – опитайте 100 като за начало и проверете дали скоростта на затвора е достатъчно висока за вашите нужди. От друга страна в „Ръчен режим“ (M) с „Авто ISO“ можете да зададете както отвора на диафрагмата, така и скоростта на затвора, след което да оставите фотоапарата да определи правилната ISO чувствителност. Най-добрият начин е да изберете широк отвор на диафрагмата и скорост на затвора, която е достатъчно висока, за да гарантира, че фокусираните области в изображението не са размазани, когато снимате с фотоапарата без статив (опитайте нещо около 1/200 s).

Регулирайте разстоянието си за по-добро „боке“

Ваза с розови цветя пред разфокусирана тухлена стена.

Обектът е доста близо до фона, така че въпреки че фонът е разфокусиран, пак можете да различите формите на тухлите. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM при 1/200 s, f/1,8 и ISO 100.

Ваза с розови цветя с много разфокусиран фон, едва различим като тухлена стена.

Увеличаването на разстоянието между обекта и фона води до още по-голямо разфокусиране на фона. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM при 1/200 s, f/1,8 и ISO 100.

Увеличаването на разстоянието между обекта и фона допълнително ще разфокусира фона. Друг фактор е разстоянието между обекта и фотоапарата. Колкото по-близо е обективът ви до обекта, толкова по-плитка е дълбочината на рязкост. Това означава, че фонът ще се разфокусира по-бързо. Обърнете внимание как на нашите снимки на цветя цветята отпред са в прецизен фокус, докато цветята отзад вече са разфокусирани. Така че, за да разфокусирате по-голяма част от изображението, преместете обекта по-близо до фотоапарата и по-далеч от фона.

Задайте най-доброто фокусно разстояние за „боке“

Градински орнамент във формата на сърце от стъклени мъниста пред есенен плет.

Вижте разликата тук между снимането в двата края на диапазона на вариото на вариообектив 24 – 105 mm. При максимално широк ъгъл на обектива (32 mm в случая) по-голяма част от фона е на фокус, така че сцената изглежда претрупана. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM при 32 mm, 1/200 s, f/6.3 и ISO 2000.

Градински орнамент във формата на сърце от стъклени мъниста с разфокусиран фон.

Ако отстъпите назад и използвате максимално телеувеличение (105 mm), перспективата се компресира, усилвайки разфокусирането на фона. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM при 105mm, 1/200 s, f/7.1 и ISO 3200.

По-голямото фокусно разстояние може да доведе до по-силно разфокусиране на фона. Това е така, защото зрителният ъгъл става по-тесен, така че ефективно по-малка част от фона е включена в кадъра. Това е причината, поради която варио телеобективите могат да се използват за постигане на по-голям ефект на изолиране на обекта и силно разфокусиране на фона. Така че, ако искате да разфокусирате фона по-силно и да подобрите ефекта „боке“, направете няколко крачки назад и увеличете чрез вариото (или сменете обективите), за да използвате по-голямо фокусно разстояние.

Как да създадете „боке“ на преден план

Малко момче в бежова жилетка, застанало до покрита с бръшлян стена, държи отворена кутия с пръстен.

Снимането в близост до оградата от бръшлян тук ни позволява да уловим разфокусирани листа вляво на кадъра и засилва усещането за дълбочина. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM при 1/160 s, f/1,8 и ISO 100.

Малко момче с бежова жилетка и яркосин кожух, минаващо през поляна в гората.

Нисък ъгъл на фотоапарата като този не само ни позволява да разфокусираме земята пред обекта, но и „избутва“ фона по-далеч за по-силно „боке“ на фона. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM при 1/500 s, f/1,8 и ISO 100.

Склонни сме да мислим за ефекта „боке“ главно като фонова естетика, но той може да се използва и за въздействие върху предния план на кадъра. Като композирате кадъра така, че да включите разфокусирани детайли на преден план, можете да привлечете погледа към фокусирания обект. Това може да изисква приближаване на фотоапарата до растителност или ниско до земята, за да включите в кадъра разфокусиран преден план. Меките детайли на преден план добавят усещане за дълбочина в сцената и са чудесен начин да внесете ярки разфокусирани цветове във вашата композиция.

Как да създадете „боке“ във видео

Twinkling Christmas tree lights in the foreground and a car's rear lights in the background are all out of focus.
Дълбочината е жизненоважна и при композицията на видео, тъй като помага на зрителя да се ориентира в сцената. Включването на разфокусирани детайли на преден план и във фона на сцена е чудесен начин да подобрите усещането за дълбочина и да привлечете вниманието в кадъра. Нещо повече, ярките светлини с ефект „боке“ изглеждат също толкова прекрасно във видеото, както и при неподвижните снимки, с добавения бонус, че и те могат да се движат. Автомобилни фарове, празнични лампички и други ярки точки светлина изглеждат особено красиви, когато са разфокусирани до блещукащи светлини от силен ефект „боке“.

Как да добавите атрактивни светлини с ефект „боке“ в изображенията си

Мъж, който снима рижава котка през бели коледни светлини.

Тази проста техника може да се използва и с цветни светлини или дори с коледна украса.

Портрет на котка с разфокусирани цветни светлини на заден план.

Опитайте да включите празнични лампички на фона на вашите снимки за красиво „боке“ от светлини.

Един от най-смелите начини да използвате ефекта „боке“ във вашите снимки е да включите в композицията малки и ярки точки светлина на иначе тъмен фон или при слаба светлина. Това е завладяващ ефект, който можете да постигнете при всякакви обстоятелства, като например при слънце, чиито лъчи преминават през клоните на дърво, или оживена улица след залез слънце, или цветна панаирна въртележка, или свещички върху торта. Ако искате да изпробвате ефекта сами, опитайте да използвате набор от празнични лампички. Позиционирайте ги във фона на кадъра си или на преден план, или и двете наведнъж. Когато са разфокусирани, празничните лампички се превръщат в атрактивни „боке“ кръгчета.

Как да създадете собствени форми на ефекта „боке“

A blurred image with out-of-focus highlights in the shape of five-pointed stars rather than circles.
Когато снимате с широко отворена диафрагма на обектива (при максимален отвор на диафрагмата), трябва да получите кръгло „боке“ във вашите изображения, защото отворът е кръгъл. В противен случай формата на ефекта „боке“ ще се определя от броя на елементите на диафрагмата на обектива – като цяло, колкото повече са елементите, толкова по-кръгъл е отворът, и следователно толкова по-кръгъл е ефектът „боке“. На практика това обикновено означава, че ефектът „боке“ ще е с кръгла или шестоъгълна форма – ако искате да проверите с каква форма ще бъде вашето „боке“, просто свалете обектива си от фотоапарата, вдигнете го към светлина и погледнете през него.

Но защо да не проявите креативност и да не промените формата на своето „боке“? Можете да постигнете това, като изрежете шаблон с произволна форма и го закрепите към предната част на обектива. В това видео просто парче картон превръща „боке“ ефекта в множество цветни звезди и снежинки.

Опитайте сега: заснемете натюрморт с ефект „боке“

Плот на маса с огледало, заобиколен от фолио, с лайтбокс от едната страна и Canon EOS R6, настроен за заснемане на жълта роза.

Това е наистина прост и ефективен начин, по който да експериментирате с „боке“ у дома, като използвате всички съвети в тази статия.

Жълта роза, заснета на огледална повърхност, с разфокусирани отблясъци около нея.

Смачканото фолио отразява светлината от лампата като разпръснати отблясъци, които при разфокусиране водят до красиво кръгло „боке“. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM при 1/640 s, f/1,8 и ISO 100.

Видяхме, че разфокусираните светлини създават привлекателно „боке“, ако снимате с подходящи настройки. Ето една проста композиция, която можете да опитате у дома, за да създадете изпълнен с „боке“ натюрморт. Поставете обект върху огледална повърхност, след това поставете намачкан лист фолио за фон (не прекалено намачкан – няколко гънки би трябвало да са достатъчни, така че да разсейва светлината, вместо просто да я отразява). Насочете настолна лампа към фолиото и използвайте втора лампа, за да осветите обекта (използвахме LED панел, но обикновена лампа също ще свърши работа). Поставете фотоапарата близо до обекта, настройте го в режим „Приоритет на бленда“ (Av), използвайте широк отвор на диафрагмата – в идеалния случай около f/1.8 – и снимайте от нисък ъгъл, за да заснемете прекрасното разфокусирано „боке“.

Написано от James Paterson

Съвети за заснемане на „боке“

  • Използвайте „бърз“ обектив (f/2.8 или по-малко) с повече елементи на диафрагмата.
  • Снимайте с широк отвор на диафрагмата.
  • Снимайте в режим „Приоритет на бленда“ (Av).
  • Увеличете разстоянието си за по-добро „боке“.
  • По-дългите фокусни разстояния създават по-силно разфокусиране.
  • Бъдете креативни с „боке“ в предния план.
  • Не забравяйте, че ефектът „боке“ се постига и във видео.
  • Малките ярки светлини на тъмен фон създават наситено „боке“.
  • Създавайте персонализирани форми „боке“, като изрязвате собствени шаблони.

Свързани продукти

Свързани статии

  • Long exposure photography

    ФОТОГРАФИЯ С УПРАВЛЕНИЕ НА СКОРОСТТА НА ЗАТВОРА

    Фотография с продължителна експонация

    Научете как да използвате ниска скорост на затвора, за да създадете усещане за движение в снимки на вода или светлинни следи.

  • АВТОПОРТРЕТНА ФОТОГРАФИЯ

    Заснемайте перфектни автопортрети

    Открийте как да превърнете обикновено селфи в зашеметяващ автопортрет.

  • Get creative in your garden: three techniques to master

    ГРАДИНСКА ФОТОГРАФИЯ

    Бъдете креативни в градината си: три техники за овладяване

    Забавни проекти, които да опитате у дома – от рисуване със светлина до снимане на звездите.

  • A Speedlite on a tripod with a cardboard box mounted in front of it, throwing gentle light on a boy.

    ПРОЕКТИ

    3 фото аксесоара тип „направи си сам“

    Направете свой собствен софтбокс, прожекторна лампа за насочена светлина и мека поставка, върху която да поставите фотоапарата си.