ТЕХНИКИ ЗА ИЗПОЛЗВАНЕ НА СВЕТЛИНАТА

8 съвета как да се възползвате максимално от наличната светлина

Светлината е най-същественият елемент от всяка снимка, която заснемаме. Разберете как да търсите най-добрата светлина – независимо дали е естествена, или изкуствена – и настройките, които са ви нужни, за да я уловите.
Фотоапарат Canon EOS R6 заснема изображение на дете, държащо балони в ръка, на фона на залязващото слънце.

Когато условията на осветеност са в хармония със сцената или обекта пред вас, резултатите могат да бъдат невероятни. Да се научите как да разпознавате най-добрия наличен източник на светлина, независимо дали е естествена, или изкуствена светлина, може да ви донесе огромни ползи. Най-хубавото е, че нямате нужда от скъпо осветително оборудване, за да се възползвате максимално. Всичко, от което се нуждаете, е добра преценка за светлината. Щом започнете да търсите, ще откриете, че тя е навсякъде.

Ето осем съвета за овладяване на снимането с налична светлина.

1. Използвайте часа от деня като предимство

Лодка плава по река Дуеро в Порто, Португалия по обяд. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

По обяд в ясен ден слънчевата светлина пада отвесно, студена е и създава груби сенки над брега на реката в Порто. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM при 44mm, 1/125 s, f/10 и ISO100.

Слънцето залязва над река Дуеро в Порто, Португалия. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Близо до здрач ниският ъгъл на слънчевата светлина я прави по-топла, по-мека и по-задушевна. Светлината подсилва детайлите, подчертавайки фона с привлекателна игра на светлите и тъмните зони в изображението. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM при 24 mm, 1/100 s, f/10 и ISO640.

Земята винаги се върти, така че ъгълът и качеството на естествената светлина се променят през цялото време. По обяд, при ярко слънце и ясно небе, светлината ще пада отвесно и ще е силна, създавайки изображения със силен контраст. Фотографите обикновено не харесват този вид светлина, но тя може да е полезна, ако целта е слънчевата светлина да стане част от сцената.

Когато слънцето се спусне по-ниско в небето, светлината трябва да премине през по-голяма част от земната атмосфера. Цветовият спектър с по-къса дължина на вълната, като този на синята и виолетовата светлина, се разсейва от частици в атмосферата, така че цветовете стават по-меки и по-топли. Ето защо вечерната светлина и залезите са с ярки червени и жълти нюанси и защо времето точно след като слънцето изгрее и точно преди да залезе, е известно като златния час.

2. Възползвайте се максимално от метеорологичните условия

Голи дървета, обвити в синкава мъгла. Заснето с Canon EOS RP с обектив Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM.

Облаците и мъглата ще омекотят и разсеят естествената светлина за постигане на мрачни резултати. Заснето с Canon EOS RP с обектив Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM при 1/160 s, f/7.1 и ISO250.

Човек стои в гора в зимен ден със своя фотоапарат Canon, който е поставен на статив.

Мъгливата светлина в зимна сутрин е идеална за заснемане на носталгични снимки на сцени от провинцията.

Те оказват голямо влияние върху качеството на естествената светлина. В облачен ден облаците ще разсеят слънчевата светлина и сенките ще са по-малко изразени. По същия начин мъглата и дъждът могат допълнително да омекотят светлината и да я направят по-студена.

Времето от годината също играе роля. Зависи къде се намирате по света, но обикновено през зимата наклонът на земята означава, че слънцето е по-далече, което прави ъгълът на светлината по-остър. Така че, въпреки че дните са по-къси, на практика имаме повече директна светлина, с която да работим. От друга страна, през лятото слънцето достига най-високата си точка в небето, което означава че е разположено по-отвесно и е по-неудобно за снимки в часовете около обяд.

„Изборът на настройки може да бъде по-сложен през зимата, когато снимате сняг или облачно небе“, обяснява посланикът на Canon Sebastien Devaud. „По-добре е да увеличите малко експонацията си в сравнение с настройката за автоматична експонация, така че снегът или небето да изглеждат по-скоро бели, отколкото сиви. Снимането в черно и бяло е добър начин да се подчертае драматичната страна на този сезон, като мъглата, ниската облачност или водата също могат да добавят особено настроение към зимните кадри.“

3. Използвайте наличната светлина за портрети

Портрет на човек с къдрава руса коса, гледащ директно към фотоапарата, осветен отстрани и заснет с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50 mm F1.8 STM.

Позиционирането на обекта до голям прозорец или източник на дневна светлина е идеален начин да се възползвате от наличната светлина. Еркерен прозорец вляво от фотоапарата тук създава привлекателен остров от мека и естествена светлина. Можете да опитате да експериментирате със завеси или мрежа, за да разсеете светлината и да постигнете желания ефект. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM при 1/200 s, f/2.8 и ISO500.

Балерина балансира на един крак с протегнати ръце, докато слънчевата светлина струи през щорите пред нея. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50mm F1.2L USM.

Ярката слънчева светлина, струяща през щорите, е използвана за по-драматичен ефект, оформяйки най-важния елемент от изображението. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50mm F1.2L USM при 1/1500 s, f/2 и ISO200. © Javier Cortes – посланик на Canon

В повечето помещения вероятно ще има зони с прекрасна естествена светлина, от която да се възползвате. Прозорецът предоставя мека светлина, подобно на студиен софтбокс. Така че, ако снимате хора на закрито, помолете ги да се приближат до прозореца и изключете всяко изкуствено осветление.

Можете също така да използвате рефлектор, за да пренасочите светлината, идваща отвън, към вашия обект. За рефлектор може да се използва нещо като голямо парче бял картон или алуминиево фолио. Рефлекторът ще създаде мека и естествена светлина, която можете да насочвате така, както насочвате светкавица.

Дете сред поле, подпряло ръка на дървен стълб. Пряката слънчева светлина хвърля груби сенки върху лицето му. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM.

Един обикновен рефлектор може да бъде полезен за портрети в слънчеви дни. Тук пряката слънчева светлина създава груби сенки. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM при 1/250 s, f/5,6 и ISO100.

Дете сред поле, подпряло ръка на дървен стълб. За омекотяване на светлината е използван рефлектор. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM.

В това изображение рефлекторът се използва за отразяване на светлината към сенките и за намаляване на контраста. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM при 1/250 s, f/5,6 и ISO100.

Качеството на светлината има голямо значение за вашите портрети на открито. Ярката слънчева светлина може да бъде доста неприятна за лицата на хората, тъй като създава груби сенки и кара обектите да присвиват очи. Условията при облачност са идеални, тъй като меката светлина намалява сенките.

Ако грее слънце и нямате време да чакате облаци, можете да опитате да снимате портрети в сянката на дърво или сграда, тъй като там светлината е по-мека и по-щадяща за лицата. Или можете да опитате да контролирате светлината чрез рефлектор или чрез засенчване на обекта, насочване на отразена светлина към сенките или използване на дифузер. Един ефективен и достъпен рефлектор 5 в 1 е идеален. Вземете под внимание тена на кожата на модела, когато избирате цвят на рефлектора.

Дете сред поле, подпряло ръка на дървен стълб. За засенчване на лицето му е използван рефлектор. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM.

Тук рефлекторът е използван за засенчване на лицето от слънцето за по-меки резултати. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM при 1/250 s, f/5,6 и ISO640.

Дете сред поле, подпряло ръка на дървен стълб. За омекотяване на слънчевата светлина е използван дифузер. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM.

За сравнение, дифузерът от рефлектор 5 в 1 омекотява слънчевата светлина за по-балансиран портрет. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM при 1/250 s, f/5,6 и ISO100.

4. Използвайте слабата светлина в своя полза

Силует на самотно дърво на хълм на фона на синьото небе в здрача. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Вграденият стабилизатор на образа (IBIS) във фотоапарати от системата EOS R, като EOS R6, ви позволява да снимате изображения без статив при слаба светлина със скорости на затвора от няколко секунди. Заснето с Canon EOS R6 и обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM при 27mm, 2 s, f/11 и ISO100.

Когато слънцето падне под хоризонта, останалата естествена светлина придобива студените сини цветове на здрачаването. Това може да е подходящ момент да излезете с фотоапарата си. Но тъй като нивата на светлина са много ниски, ще ви е нужен фотоапарат с добри характеристики при слаба светлина. Фотоапаратите с по-големи сензори са способни да улавят повече от намалялата естествена светлина особено когато се използват в комбинация с обектив, който има широк максимален отвор на диафрагмата.

При здрач може да се наложи да намалите скоростта на затвора, за да позволите на повече светлина да достигне до сензора на фотоапарата. Безогледалните фотоапарати Canon от системата EOS R предлагат иновативен вграден стабилизатор на образа, така че можете да държите в ръка фотоапарата за експонации от секунда или повече, без да се притеснявате, че заклащането на фотоапарата ще провали кадъра.

5. Изберете най-добрите настройки за заобикалящата ви среда

Близък план на 50 mm обектив Canon, монтиран към Canon EOS R6.

Обективи с по-широк или „по-бърз“ отвор на диафрагмата, като Canon RF 50mm F1.8 STM или RF 24mm F1.8 MACRO IS STM, са идеални за фотография при слаба светлина.

Сензорният екран на Canon EOS R6, на който се виждат настройки за снимане в ръчен режим.

Опитайте да използвате ръчен (M) режим с автоматично ISO за изображения с естествена светлина, така че да имате контрол върху скоростта на затвора и отвора на диафрагмата.

Ако ви е удобно да настройвате отвора на диафрагмата и скоростта на затвора, тогава един от най-добрите режими на експонация за снимане при естествена светлина е ръчният (M) режим с автоматично ISO. По този начин фотоапаратът изчислява най-доброто ISO според наличната светлина. Добра обща настройка на експонацията за дневна светлина е скорост на затвора 1/200 s, отвор на диафрагмата f/8 и автоматично ISO. Вечер, когато нивата на светлина са по-ниски, отворете диафрагмата до f/2.8 или възможно най-широко, за да поддържате нивата на ISO ниски за по-резки кадри с по-малко шум. Това е случаят, при който обектив с широк максимален отвор на диафрагмата, като Canon RF 50mm F1.8 STM, се оказва безценен.

Слабата светлина често означава снимане с високо ISO, което може да доведе до повишен шум в изображението. Автофокусът може да бъде дори по-голямо предизвикателство. Но когато използвате фотоапарат с добри характеристики при слаба светлина, като Canon EOS R6 или EOS R7, също можете да получите чисти резултати с високо ISO като 3200 или повече. В допълнение, водещата в класа система за автоматично фокусиране работи при почти пълна тъмнина.

6. Съобразете баланса на бялото с условията

Сензорният екран на гърба на фотоапарат Canon показва розови цветя и зададеният режим на фотоапарата „Облачност“.

Съобразете настройките за баланс на бялото с условията, така че цветовете да бъдат правилни.

Освен за качеството на естествената светлина трябва да помислим и за цвета. Той може да се променя през деня. Сутрин е доста топъл. По обяд е по-хладен, а вечерта отново става топъл. Измерваме това в градуси по Келвин и цветовото отклонение може да варира от 2000 K на разсъмване до 7000 K при пълна дневна светлина.

Цветовете също могат да станат по-студени, ако сте на сянка или под облаци. Задайте баланса на бялото така, че да отговаря на условията, като използвате един от предварително настроените режими. Ако не сте сигурни, снимайте във формат RAW, тъй като можете да изберете произволен баланс на бялото след това, когато редактирате изображенията си в софтуер за обработка на RAW и редактиране на снимки, като безплатния софтуер на Canon Digital Photo Professional.

7. Снимайте дълги експонации след свечеряване

Високо дърво стои самотно в здрача, а зад него се вижда обширно синьо небе. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Дългата експонация размива бавно движещите се облаци тук. Заснето с Canon EOS R6 и обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM при 29mm, 137 s, f/22 и ISO100.

Фотоапарат Canon, насочен към самотно дърво, до смартфон, показващ приложението Canon Camera Connect.

Можете да използвате приложението Canon Camera Connect, за да стартирате и спирате неограничените експонации с телефона си; толкова е просто.

Позиционирането на фотоапарата на стабилна повърхност или на статив ви позволява да заснемате сцени по здрач или дори на лунна светлина, тъй като това означава, че можете да снимате с много ниски скорости на затвора, които продължават до няколко секунди или повече. Ако комбинирате фотоапарата си с приложението Canon Camera Connect, можете да използвате телефона си, за да задействате затвора, да стартирате и спирате неограничени експонации и да снимате дистанционно. Това е полезно, ако фотоапаратът е в позиция, в която ви е трудно да виждате LCD екрана, или за снимки, при които дори най-малкото движение на фотоапарата би причинило размазване или би развалило ефекта.

8. Взимайте предвид обекта и заобикалящата ви среда

Дете, седнало на ограда и държащо куп балони, чийто силует се вижда на фона на залязващото слънце. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Използвайте отрицателна компенсация на експонацията, за да подекспонирате предния план и да получите отчетливи силуети на фона на залязващото слънце. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM при 24mm, 1/250 s, f/16 и ISO100.

Изображение, заснето при слаба светлина, на модел с яка с волани, докато позира пред разфокусирани улични лампи. Заснето с Canon EOS R с обектив Canon RF 85mm F1.2L USM DS.

Разфокусираните улични лампи осигуряват носталгичен фон за този портрет при слаба светлина. Заснето с Canon EOS R с обектив Canon RF 85mm F1.2L USM DS при 1/160 s, f/1.2 и ISO800.

Различните качества на естествената светлина могат да подхождат на определени обекти. Фината светлина от прозореца, например, може да бъде идеална за мрачни и тъмни портрети. За разлика от това, пряката слънчева светлина е брилянтна за подчертаване на цветове и текстури, като козина или пера, във фотографията на дива природа. Дългите сенки могат да работят брилянтно за архитектурни и улични сцени, докато контражурът при залез е идеален за улавяне на силуети на фона на яркото небе.

Можете също така да се възползвате максимално от всяка налична изкуствена светлина, като улични лампи, настолни лампи или светлината от огън или огнище.

Има чудесно разнообразие от светлина наоколо, така че винаги когато сте навън с фотоапарата си, запитайте се: светлината остра ли е, или е мека, силна ли е, или е слаба, топла ли е, или е студена, пада отвесно или отстрани? Запознайте се с тези основи на светлината и можете да сте сигурни, че вашите снимки ще станат страхотни, независимо от условията.



Автор на текста James Paterson

Свързани продукти

Свързани статии