ПЕЙЗАЖНА ФОТОГРАФИЯ

Подобрете уникалната красота на всеки сезон

Фотографът-пътешественик Benjamin Hegyi обяснява как да снимате и редактирате снимките си, за да покажете пълното величие на зимата, пролетта, лятото и есента.
Изглед над река Дунав към Гелертхеги в Будапеща, Унгария, заснет от по-висока позиция, с топъл червеникаво-оранжев нюанс.

Всеки сезон предлага богати възнаграждения за фотографите, като всяко време на годината осигурява уникална съвкупност от цветове, тонове и настроения. Осемнадесетгодишният унгарски фотограф Benjamin Hegyi е истински вдъхновяващ експерт в създаването на сезонно съдържание за социалните мрежи, като споделя своите изображения от пътувания, на градски и природни пейзажи, които са професионално редактирани и композирани, със своите 40 000 запалени последователи в Instagram.

Ето и неговите топ съвети за подчертаване на атмосферата на всеки сезон от годината.

1. Представете си крайния резултат

Езерото Брайес (Lago di Braies) в Южен Тирол, Италия, с изглед към Доломитите на заден фон. Дървени стъпала и множество малки лодки могат да се видят на преден план.

За летни снимки Benjamin обича пейзажите, които са облени в ярка слънчева светлина, вместо да избира често предпочитания „златен час“ точно след изгрев или преди залез слънце. Високото слънце в тази снимка, направена на езерото Брайес в Южен Тирол, Италия, създава богати и живи цветове в цялата сцена – от лодките на преден план до Доломитите на заден фон. Заснето с Canon EOS 700D (вече предшественик на Canon EOS 850D) с обектив Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM при 10 mm, 1/80 s, f/4.5 и ISO100. © Benjamin Hegyi

Малки лодки в езерото Брайес в Южен Тирол, Италия. Изображението е редактирано, за да се засили наситеността на цветовете.

При редактирането на това изображение за социалните мрежи Benjamin направил минимални промени, защото сметнал, че композицията е идеална, със стъпалата на преден план, водещи окото до лодките, оградени от планините на заден фон. Той обаче обяснява: „Просто исках да подчертая различните елементи – лодките, водата, стъпалата, планините, така че подсилих цветовете и увеличих контраста.“ © Benjamin Hegyi

„Когато правя снимки на сезоните“, казва Benjamin, „винаги мисля за това как ще ги редактирам след това, а не само за самото заснемане.“ За да се създаде определен изглед и усещане, е важно както самото заснемане на снимката, така и редакцията. Двата етапа се допълват взаимно.“

Benjamin композира снимките си така, че да отразяват това, което той чувства, докато снима. „Не се стремете да заснемете реалността, а по-скоро пресъздайте сцената, както си я представяте“, казва той. „Изображението се превръща в комбинация от снимка и рисунка. Важно е да не се престаравате, в противен случай крайният резултат ще изглежда нереален и далеч от същността си.

„Бих ви посъветвал винаги да снимате в режим RAW, защото ви дава най-голямата свобода да обработвате снимките след това“, добавя той. „Снимането в режим RAW означава, че можете да регулирате настройки като баланс на бялото, ярки зони, тъмни зони и пресъздаване на цветовете. Всичко това е част от подчертаването на атмосферата на сезона.“

Benjamin използва фотоапарата, който получил за 13-ия си рожден ден, Canon EOS 700D (сега вече предшественик на Canon EOS 850D), с два вариообектива: Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM, свръхширокоъгълен обектив, идеален за необятни гледки, и Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM, който е изключително универсален заради големия обхват на вариото. Той казва, че намира този фотографски комплект за идеален, защото размерът и теглото са важни за пътуващ фотограф като него.

Също толкова компактен и ценово ефективен комплект се предлага в гамата безогледални фотоапарати от ново поколение EOS R на Canon, който включва Canon EOS RP, обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM и обектив Canon RF 50mm F1.8 STM. Можете също да използвате гамата EF-S обективи с фотоапаратите EOS R чрез монтажен адаптер EF-EOS R.

2. Помислете за композицията и светлината

Езерото Кареза в Южен Тирол, Италия, в ясен летен ден, с Доломитите на заден фон, отразяващи се в гладките води на езерото.

Този кадър е заснет край езерото Кареза в Южен Тирол, Италия, в ясен летен ден. Композицията е перфектна, но небето и бледите планини на заден фон са много по-ярки от тъмните им отражения в езерото. При обстоятелства като това Benjamin често балансира експонацията, като използва функцията на фотоапарата си за HDR снимане или функцията за клин на експонацията – заснемайки отделни снимки с различна експонация и обединявайки изображенията след това. Заснето с Canon EOS 700D с обектив Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM при 10mm, 1/200 s, f/5.6 и ISO100. © Benjamin Hegyi

Лавандулово поле на фона на малки облаци в синьото небе, което сякаш се накланя към слънцето, изгряващо зад линия от дървета на гребена на хълма.

Пролетна сцена в унгарската провинция. Benjamin казва, че е било просто късмет, да улови как облаците формират нежна извиваща се линия, която води окото към изгряващото слънце – но въпреки това композицията е безупречна. Лавандуловото поле е в сянка и сравнително тъмно, но изображението има достатъчно динамичен диапазон, за да може Benjamin да изсветли предния план и да засили цветовете, за да подчертае свежата пролетна светлина. Заснето с Canon EOS 700D с обектив Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM при 10mm, 1/200 s, f/4.5 и ISO100. © Benjamin Hegyi

Редактирането е основна част от процеса на Benjamin, но той смята, че е важно да се композират сцени, които отразяват сезона. „Дърво, покрито със сняг или скреж, подчертава зимното настроение“, казва той. „През пролетта на преден план излизат пъстрите цветя. През есента можете да се съсредоточите върху богатото златисто сияние на променящите се листа. Внимателната композиция може да подобри естествената атмосфера на всеки сезон.

„Различни часове на деня са най-подходящи за снимане през различните сезони на годината“, добавя Benjamin, подчертавайки, че качеството на светлината се различава значително през различните сезони. „През зимата е добре да снимате точно преди изгрев слънце или непосредствено след залез слънце. Получавате страхотен, мрачен син оттенък по това време на здрача, често наричан „син час“. Въпреки това, ако сцената е снежна, снимайте на дневна светлина за наистина рязко и ярко празнично изображение.

„Що се отнася до летните снимки много пейзажни фотографи предпочитат да снимат в началото или края на деня, но аз предпочитам, когато слънцето е по-високо в небето“, продължава той. „Това помага да изпъкнат ярките цветове на зелените полета и лятната топлина на пейзажа.

„Пролетта е времето, в което всичко се пробужда, същото важи и за мен. Точно след изгрев слънце е чудесно време за снимане на цъфнали цветя и цъфнали дървета, но силната слънчева светлина през деня върши същата работа, а понякога работи и по-добре.

„През есента е най-добре да снимате по време на „златния час“, точно след изгрев или преди залез слънце“, казва Benjamin. „Слънцето е наистина ниско в небето и създава онези великолепни, топли есенни цветове.“

3. Уловете възможно най-много детайли

Изглед над река Дунав към Гелертхеги в Будапеща, Унгария, заснет от по-висока позиция.

Benjamin снимал тази гледка над река Дунав в Будапеща, Унгария, по залез слънце в края на пролетта. Използването на дълга експонация прави възможно улавянето на богати детайли в диапазона от дърветата на преден план до сградите в средния план, което функцията за HDR засилва. Той също така увеличил оранжевите цветове, за да се засили сезонната атмосфера в крайното изображение в горната част на тази страница. Заснето с Canon EOS 700D с обектив Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM при 18mm, 2 s, f/9 и ISO100. © Benjamin Hegyi

Бял лебед, плуващ в синьо езеро през зимата. На брега на езерото, издигащо се високо в планините, се вижда живописно село, покрито със сняг.

Зимен кадър в Халщат, Австрия. Въпреки слабата светлина и гъстата мъгла, Benjamin успя да улови много детайли в сградите по хълма, които след това подчерта с увеличаване на контраста. Той също така засили синьото в образа, за да се подчертае зимното настроение. Заснето с Canon EOS 700D с обектив Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM при 18mm, 1/200 s, f/5,6 и ISO100. © Benjamin Hegyi

Много фотоапарати Canon включват режим за пейзажна сцена, но Benjamin предпочита да има пълен контрол над настройките на фотоапарата. „Винаги използвам режима за ръчно снимане, за да мога лесно да регулирам както отвора на диафрагмата, така и скоростта на затвора, за да получа експонацията, която искам.“ Ако снимате с фотоапарат от системата EOS R, настройката за симулация на експонацията дава възможност да видите как промените в настройките на експонацията влияят върху изображението, както във визьора, така и на дисплея на фотоапарата. С DSLR фотоапарат тази функция работи, когато използвате дисплея в режим Live View.

Много фотоапарати Canon имат режими на снимане HDR (широк динамичен диапазон), които са фантастични за запазване на детайлите в светлите зони и изсветляване на тъмните зони. Това ви дава много по-балансирана експонация за сцени с висок контраст.

„Моят фотоапарат има режим HDR Backlight Control“, казва Benjamin. „За всеки кадър, който заснемате, фотоапаратът записва три отделни изображения с различна експонация, след което ги обединява в HDR снимка.“ Ако фотоапаратът ви няма HDR режим, все още можете да направите няколко снимки при малко по-различни експонации и да ги обедините при редактирането. Безплатният софтуер на Canon Digital Photo Professional (DPP) има вграден HDR инструмент, който улеснява това. Използвайте статив, за да се уверите, че няма движение на фотоапарата между експонациите.

Когато снимате през нощта или при слаба светлина, Benjamin препоръчва да използвате дълги експонации, за да уловите възможно най-много детайли – „дори това, което не мога да видя с очите си“. Настройката за неограничена експонация на фотоапарата ви дава възможност за експонации, по-дълги от 30 секунди, но трябва да експериментирате, за да решите каква продължителност на експонацията създава желания от вас ефект. Прегледайте резултата на LCD дисплея и повторете отново снимката, ако е необходимо. Използвайте статив, за да избегнете размазването на изображението.

4. Редактирайте, за да засилите атмосферата на сезона

Хълмовете край езерото Блед (Bled) в Словения, обвити в мъгла по изгрев. Големите листа на преден план висят в сцената.

Тази есенна снимка е пълна с ефирна атмосфера, с кафенеещи листа на фона на мъгла, издигаща се край езерото Блед в Словения, при първите лъчи на изгрева. Benjamin споделя, че поставянето на листата на преден план в сцената помага да се добави дълбочина и да я направи по-сезонна. Заснето с Canon EOS 700D с обектив Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM при 27mm, 1/125 s, f/9 и ISO100. © Benjamin Hegyi

Хълмовете край езерото Блед (Bled) в Словения, обвити в мъгла по изгрев. Листата на преден план и хълмовете в далечината са по-жълти, а водата на езерото е по-синя.

Benjamin смята, че хълмовете и особено листата на преден план изглеждат твърде зелени, така че той прави така, че зелените тонове да изглеждат по-жълто-оранжеви, за да покаже есенната атмосфера. „Добавих и малко синьо към водата и малко светлина към мъглата, за да я направя по-открояваща се“, казва той. © Benjamin Hegyi

Дори когато не снима в HDR режим, личният стил на Benjamin е да добави ярки цветове и увеличен контраст, свързани с този вид снимки. Също толкова важно за сезонните му снимки обаче е регулирането на баланса на бялото и експонацията на всеки кадър, за да се подчертаят качествата на светлината, характерни за всеки различен сезон.

Тези първоначални настройки могат да бъдат направени с помощта на безплатния софтуер на Canon Digital Photo Professional (DPP), който е предназначен за обработка и редактиране на RAW изображения от фотоапарати на Canon. Той предлага набор от стилове за снимки (Picture Styles) за бързо придаване на желания вид и усещане на изображенията, точно както, ако сте приложили тези, вградени във фотоапарата. Те включват „Пейзаж“, който подобрява рязкостта и повишава наситеността на цветовете, за да се постигнат дълбоки ярки сини и зелени цветове на небето и листата. Всички корекции, приложени като стил на снимката към RAW файл, след това могат да бъдат фино настроени, премахнати или заменени с различен стил на снимката. Допълнителни стилове са налични за безплатно изтегляне, включително Nostalgia, Clear, Twilight, Emerald и Autumn Hues, идеални за бързо прилагане за различна сезонна атмосфера в снимките.

Мощните инструменти за регулиране на цветовете на DPP дават възможност да се променят тоналността, наситеността и яркостта на определени цветови диапазони, за да се подобри синият тон в зимните снимки или топлите тонове в летните снимки например. Benjamin често използва слоеве за корекция в Adobe Photoshop за подобни ефекти. „За зимни кадри акцентирам върху сините тонове, като добавям празен слой с режим на наслагване (Overlay) и рисувам върху конкретни области с мека синя четка с висока прозрачност“, обяснява той. „При есенните снимки можете да добавите акцент и атмосфера към дадена сцена чрез рисуване върху определени области с жълти и оранжеви нюанси.

„За промяна на контраста и яркостта винаги използвам слоеве за настройка“, добавя той, „защото можете да използвате маски за слоеве, за да въздействате само върху определени области в изображението.“ Това е идеално, когато е доволен от по-голямата част от изображението, но смята, че някои части се нуждаят от малко повече акцент, за да предадат настроението.

5. Нека снимките ви говорят вместо вас в социалните мрежи

Мъгла изпълва долините между покритите с гора планини по изгрев слънце.

По време на пътуването си до Словения Benjamin станал в 4 ч сутринта, за да е сигурен, че ще улови есенния изгрев над мъгливите планини, но по-късно почуствал, че изображението не е уловило напълно усещането за сцената така, както той го усетил. Заснето с Canon EOS 700D с обектив Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM при 135mm, 1/500 s, f/5,6 и ISO100. © Benjamin Hegyi

Мъгла изпълва долините между покритите с гора планини. Контрастът е засилен, като е добавен топъл нюанс за увеличаване на есенното усещане.

Benjamin увеличил контраста, за да подчертае детайлите, като къщите по хълмовете, намиращи се в центъра, подчертавайки мащаба на сцената, и подсилил есенния цвят, за да наблегне на сезонната атмосфера. Според него последователите му в социалните мрежи оценяват това подсилено представяне на сезоните. © Benjamin Hegyi

Когато споделяте изображенията си в социалните мрежи, се конкурирате за внимание наред с милиони други изображения. Benjamin смята, че е важно да развиете собствен стил, така че да можете да се откроите в тълпата.

„Започнах, като се опитвах да подражавам на стила на други фотографи, но предпочитам да мисля, че съм разработил свой собствен уникален стил“, обяснява той. „Изградих присъствието си в Instagram на тази основа. Хората обичат да виждат изображения, които отразяват своевременно това, което им харесва във всеки сезон и което показва как природата се променя около тях. По отношение на търсенето и споделянето с други по цял свят, имах много по-голям успех, когато публикувах сезонно съдържание.

„Сега съм на етап, на който, в допълнение към агенциите за пейзажна и туристическа фотография, които обичат да използват моите снимки, имам 1 милион гледания. Мисля, че номерът не е да се рекламирате, а да оставите вашите снимки да го направят вместо вас.“



Написано от Matthew Richards



Adobe, Lightroom и Photoshop са регистрирани търговски марки или търговски марки на Adobe в САЩ и/или в други държави.

Свързани продукти

Свързани статии