ОСНОВИ НА ФОТОГРАФИЯТА

Подобрете композицията на снимките си

Композицията може да направи или развали една снимка. Ето 10 техники, които ще ви помогнат да създадете красиво композирани изображения, които брилянтно изобразяват вашия личен стил.
Силует на самотно дърво в тихи води на фона на нощно небе, изпъстрено с оранжеви ивици и хвърлящо отражение върху водната повърхност.

Едно от красивите неща при фотографията е обхватът на творческата свобода и емоционалната изразителност, който предлага. Може да изглежда малко ограничаващо да се говори за следване на набор от правила за фотографска композиция. Но познаването на някои прости принципи за композиция във фотографията може да ви помогне да извлечете най-доброто от вашия обект и да вдъхнете живот на сцените по начина, по който наистина искате да бъдат видени.

След като научите основите на композирането и аранжирането на кадри, ще започнете да ги прилагате без да се замисляте и можете да намерите своя собствен стил – и може би дори да нарушавате „правилата“ от време на време.

Тук ще обясним 10 техники за композиция във фотографията, като ще обсъдим как всяка от тях ви помага да балансирате начина, по който елементите са подредени в изображенията, и ви позволява да ръководите окото на зрителя из кадъра.

1. Правилото на третините

Задният LCD екран на фотоапарат Canon, показващ координатна мрежа върху изображение на хижа в хълмист пейзаж.

Тук е приложено правилото на третините, така че тревата, планините и небето заемат по една трета от изображението. Обектът – дървената хижа – също е позициониран в точка, където линиите на координатната мрежата се пресичат.

Младо куче с бяла и червеникава козина и щръкнали уши гледа целенасочено надясно.

За максимално въздействие, когато снимате портрети, опитайте се да позиционирате очите на вашия обект около горната линия от правилото на третините. Това важи независимо от вертикалната позиция на обекта кадъра. Също така е добро правило, независимо къде се намира обектът странично, да се позиционира извън центъра, като това създава по-малко впечатление за статичност. Заснето с Canon EOS R50 с обектив Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM при 1/800 s, f/2 и ISO 100.

Поставянето на обектите в центъра на кадъра може да бъде ефективно в някои ситуации – при прости обекти, като портрети, където само лицето е осветено, а фонът е много по-тъмен, централната композиция е добро решение. Асиметричните композиции обаче ще се усещат по-живи и динамични. Прилагането на правилото на третините към фотографията ви чрез позициониране на обекта в дясната или лявата третина на кадъра обикновено ще направи изображението по-интересно и привлекателно.

Много фотоапарати, включително фотоапаратите със системата Canon EOS R, като EOS R50, EOS R10 и EOS R7, имат опция за показване на координатна мрежа 3x3 във визьора или на задния LCD екран. Полезна техника за композиция е да позиционирате главния обект в една от точките, където хоризонталните и вертикалните линии се пресичат.

2. Подравняване на хоризонта

Електронният хоризонт на екрана на фотоапарат Canon се използва за изравняване на хоризонта в плажна сцена.

Освен ако не накланяте фотоапарата за творчески ефект, постарайте се хоризонтът да е подравнен, преди да направите снимка. Това е особено важно, когато става въпрос за снимки на езеро или море, където наклонен хоризонт ще накара водата да изглежда сякаш изтича извън кадъра.

Координатната мрежа също е полезен начин да проверите дали хоризонтът е подравнен. Много фотоапарати могат да показват електронен хоризонт на екрана, който се променя от червено на зелено, когато фотоапаратът е нивелиран правилно. Някои фотоапарати Canon с вградена стабилизация на образа (IBIS), като EOS R7, също имат функция за автоматично нивелиране. Когато тя е активирана, позицията на сензора се регулира автоматично, за да компенсира всеки лек наклон, като ви осигурява нивелирани снимки.

Гледка над камъни в плитка вода към скала в морето, заснета с изключена функция за автоматично нивелиране на фотоапарата, което води до наклонен изглед.
Гледка над скали в плитка вода към скалист участък в морето, заснета с включена функция за автоматично нивелиране на фотоапарата, която осигурява идеално подравнен хоризонт.

Изключване на автоматичното нивелиране

Включване на автоматичното нивелиране

EOS R50 и EOS R7 също имат функция за автоматично нивелиране в режим „IS за видео“, която може автоматично да нивелира наклонени спрямо хоризонтала видео кадри.

Разбира се, можете и физически да завъртите фотоапарата под ъгъл за интересни композиции. Това умишлено накланяне често се нарича холандски или немски ъгъл и се използва в игрални филми за създаване на напрежение или дезориентация – така че използвайте го пестеливо и изберете достатъчно голям ъгъл, за да сте сигурни, че няма да изглежда като случайно направено. Ако наклоните един кадър наляво, се опитайте да заснемете следващия с наклон надясно. Можете да използвате тази техника, за да предадете напрежението и вълнението от изследването на нов град например. Това е чудесен начин да внесете повече разнообразие в изображенията си и ще изглежда фантастично, когато бъдат отпечатани. Можете също да превключите съотношението на изображението във фотоапарата към квадратно, за да разнообразите нещата още повече – което ни води към кадриране и изрязване.

3. Кадриране

Горска пътека с дървета, извиващи се от всяка страна, и три фигури, които стоят на слънчева светлина в далечината.

В естествена среда, като например гора, можете да използвате дърветата, за да рамкирате обектите. Ако сцената е твърде тъмна, не забравяйте да коригирате настройките на експонацията, за да постигнете баланс между тъмните и светлите зони. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM при 105 mm, 1/80 s, f/7.1 и ISO 1600.

Живописна планинска обстановка, рамкирана от отворени врати на кемпер. На преден план се виждат излегнати крака.

Могат да се използват всякакви елементи на изображението, за да направите креативни и интересни рамки за вашите снимки, като например задната врата на този кемпер. Заснето с Canon EOS R6 Mark II с обектив Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM при 18 mm, 1/1600 s, f/2.8 и ISO 100. © Teddy Morellec

Когато заснемате снимка, помислете как да позиционирате обекта в рамка. Използването на врата или прозорец е добър избор, тъй като това образува естествена рамка и помага да се фокусира вниманието върху сцената вътре. Например може да използвате вратата на хотел или апартамент, за да поставите гледката към града в рамка. Най-добре е прозорецът или вратата да са отворени, за да се избегнат отраженията в стъклото.

Можете също да създадете ефектна рамка, като изрежете снимката, за да изолирате елементи. Можете да използвате приложението Canon Camera Connect, за да прехвърляте изображения от фотоапарата към телефона си за редактиране, или да ги редактирате чрез компютъра си със софтуер, като Digital Photo Professional на Canon, или да ги изрежете при печат с помощта на някое от приложенията за печат на Canon.

Отделете време, за да експериментирате с различни изрязвания. При пейзажна фотография изпробвайте панорамно изрязване, за да създадете широко изображение. Дори отпечатването на няколко съединени изображения придава панорамен ефект, ако са подравнени добре.

4. Водещи линии

Стъпаловидна пътека, спускаща се през зеленина надолу към синьото море, което се вижда на заден план.

Заснета от висока гледна точка, виещата се пътека насочва зрителя надолу по склона от дърветата към водата. Заснето с Canon EOS R50 с обектив Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM при 18 mm, 1/125 s, f/11 и ISO 100.

Жена в жълта рокля стои под богато украсена арка пред дълъг, тесен воден басейн, в който може да се види нейното отражение.

Ярко оцветените събиращи се краища на басейна насочват вниманието към фигурата в жълта рокля, която също е рамкирана от арките на сградата на заден план. Заснето с Canon EOS R10 с обектив Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM при 35 mm, 1/2000 s, f/5.6 и ISO 12,800.

Линиите са много мощен инструмент за композиция просто защото инстинктивно искаме да разберем накъде водят. Когато сте навън, ще видите линии навсякъде – пътеки, реки, стени, огради, влакови релси или пътни маркировки, всички те могат да бъдат включени в снимките.

Използването на физическите линии като композиционни елементи, за да водят окото през сцената към вашата фокусна точка, е може би най-ефективният начин за включване на водещи линии в изображението ви. Ще трябва да разположите фотоапарата си на подходящо място, за да уловите естествените линии в дадена сцена, което може да изисква да се качите високо или да слезете ниско, за да постигнете максимален ефект. Фотоапарат с подвижен LCD екран с голяма степен на свобода ще ви помогне да кадрирате изображението, когато снимате от необичайни ъгли.

Също така си струва да обмислите посоката, в която се движат линиите, и какво се опитвате да постигнете. Сближаващите се линии са ефективен инструмент за предаване на разстояние и мащаб. Хоризонталните линии дублират хоризонта и така могат да имат успокояващ ефект, докато вертикалните линии могат да създадат напрежение. Диагоналните линии, в идеалния случай от долния ляв до горния десен ъгъл, пренасят окото през сцената, защото това съответства на обичайната посока на четене в повечето западни култури. Активирайте координатна мрежа 3x3 + диагонални линии във вашия фотоапарат, ако има такава опция, за да ви помогне да подравните диагоналните линии и да насочите окото на зрителя през кадъра.

Водещите линии често се срещат при снимане на открито, както в естествена, така и в застроена среда, което ги прави един от най-добрите инструменти при композирането на градски пейзажи и други пейзажи.

5. Снимане от различни ъгли

Изображение, заснето с изглед нагоре, на мрежест купол, съставен от шестоъгълни форми в обсерваторията Rokko-Shidare в Япония.

Когато сте навън, не забравяйте да търсите интересни изгледи. Заснето с Canon EOS R10 с обектив Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM при 18 mm, 1/400 s, f/4.5 и ISO 100.

Твърде често снимките се заснемат от нивото на очите, но има по-креативни гледни точки, ако позиционирате фотоапарата по-ниско или по-високо. Когато децата правят снимки, резултатите показват различна гледна точка към света – сградите, дърветата, растенията и хората изглеждат много по-големи при по-ниска позиция на фотоапарата. Ако фотоапаратът ви има подвижен екран или може да се свърже със смартфона ви чрез Wi-Fi, това улеснява снимането от нивото на земята за необичайна перспектива.

В град с високи сгради изпробвайте широкоъгълен обектив и погледнете нагоре към небето. Използвайте режима „Приоритет на бленда“ (Av) и изберете настройка f/8 или f/11. След което с фотоапарат насочен към небето композирайте сцената, така че върховете на сградите да се приближават един към друг. Тъй като в такива снимки диапазонът между светлите и тъмните зони често е много широк, може да се наложи да регулирате яркостта с помощта на компенсация на експонацията или да експериментирате с различни режими на измерване – експонирайте предния план чрез точково измерване например или постигнете баланс чрез оценъчно измерване. Също така може да е от полза да използвате вградената HDR функция на фотоапарата.

По подобен начин по-високата гледна точка от покрива на сградите или когато фотоапаратът е над главата ви, също може да осигурява добри резултати, като дава по-добър (висок) изглед на сцена или ситуация.

6. Триъгълници

Мост с надвиснали стоманени греди, които се сближават в далечината.

Повтарящите се триъгълници в това изображение, създадени от ръбовете на пътя, сближаващи се в далечината, и в подпорите на моста и надвисналите греди, помагат да се създаде усещане за баланс и стабилност. Заснето с Canon PowerShot SX740 HS при 1/125 s, f/8 и ISO 100.

Жена в бяла блуза с волани и черни ръкавици се навежда надясно на бюро в тъмна стая, създавайки триъгълна форма.

Триъгълниците в портретната фотография помагат за разделяне на кадъра, насочват окото на зрителя и създават динамични композиции. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM при 1/200 s, f/2.2 и ISO 800. © Ejiro Dafé

Композирането на сцени с помощта на триъгълници може да създаде визуално по-интересни снимки. Опитайте да заснемете как краищата на улиците изчезват в далечината в комбинация с триъгълните форми от двете страни на кадъра.

С две диагонални линии и една хоризонтална линия триъгълникът може да добави визуално движение към портрет. Дори при сравнително статичен портрет на човек на маса опитайте да помолите обекта да премести ръцете си така, че да образуват триъгълна форма – с разтворени по-широко лакти и ръце, подпиращи брадичката. Композицията ще изглежда значително по-естетически приятно.

7. Златното сечение

Кадър в близък план на зелен карфиол „романеско“, илюстриращ спиралата на Фибоначи в природата.

Златното сечение е често срещано в природата, като например в спираловидните шарки на главата на карфиол „романеско“. Заснето с Canon EOS R10 с обектив Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM при 35mm, 1/200 s, f/10 и ISO 400.

Изображение, заснето от долу нагоре на бетонна вита стълба, която образува извита, подобна на черупка форма, а човек, стоящ на стълбището, насочва фотоапарат нагоре.

Стълбите могат да наподобяват спиралата на Фибоначи. Можете да подчертаете извивките на витата стълба в снимките си, като използвате широкоъгълен обектив.

Златното сечение (или спиралата на Фибоначи) се използва широко в изкуството, архитектурата и дизайна за създаване на естетически приятни пропорции и композиции. Съотношението е кръстено на италиански математик, известен също като Леонардо Боначи, който през около 1200 г. сл. н. е. идентифицира поредица от възходящи числа, съотношението на които се среща широко в природата – в спираловидните шарки на миди, моделите на растеж на растенията и пропорциите на човешкото тяло.

Идеята е, че може да подсилите композицията и да я направите по-приятна за човешкото око, ако оформите кадъра така, че да включва линия, която насочва зрителя по спирала към основния обект. Опитайте се да позиционирате началото на спиралата в ъгъла на кадъра и включете възможно най-голяма част от извивката, така че окото да я следва по цялата снимка. Този принцип може да се приложи за различни изображения – от пейзажи до портрети и други. Използвайте широкоъгълен обектив, за да заснемете пълния мащаб на големи архитектурни елементи, като стълбища, или използвайте макро обектив, за да фокусирате малки спираловидни форми в природата.

8. Минимализъм и негативно пространство

Човек виси от скала със статуя на планинска коза на върха. В далечината отзад има планинска верига с пурпурен оттенък.

Поставянето на обекта точно в средата на кадъра работи ефективно само за някои снимки. Тук асиметричната композиция и откритото пространство подчертават опасната поза на катерача. Заснето с Canon EOS R5 с обектив Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM при 124 mm, 1/500 s, f/7.1 и ISO 1600. © Ulla Lohmann

Черно хвърчило, заснето в дясната половина на кадъра, хвърчащо ниско над воден басейн с разперени крила.

Позиционирането на обектите извън центъра и оставянето на място, за да летят или да тичат, подчертава посоката на движение и създава впечатление за движение или очакване за действие. Заснето с Canon EOS R5 с обектив Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM при 300 mm, 1/4000 s, f/5.6 и ISO 48000. © Robert Marc Lehmann

Може да изглежда контраинтуитивно, но използването на минималистична композиция може да увеличи максимално въздействието на изображението. Минималистичните композиции се фокусират върху простотата, включвайки много малко елементи, но въпреки това предоставят дълбоки и провокиращи размисъл изображения, като премахват ненужните детайли и фокусират вниманието на зрителя върху определена част от кадъра.

Създаването на минималистични, опростени композиции може да звучи лесно, но може да бъде по-трудно от по-усложнена композиция, тъй като трябва да намерите начин да премахнете нежелани елементи и визуални разсейвания, без да направите изображението скучно.

Чудесен начин да започнете с минималистични композиции е да поставите обекти на фона на „негативно“ или „празно“ пространство. Снимането на хижа на плажа на фона на небето и плажа например ще създаде визуален контраст между сградата и двете негативни открити пространства – плажа и морето – и ще фокусира окото върху хижата на плажа. Разфокусиран фон в портрет – създаден чрез настройка на широк отвор на диафрагмата (ниско f-число) или снимане с телеобектив, или и двете – също създава негативно пространство, което помага на обекта да изпъкне.

Друг начин за постигане на минималистична композиция е фокусирането върху формите. Идентифицирайте една или две форми или геометрични шарки в кадъра и се опитайте да ги изолирате, като използвате негативно пространство.

Празното пространство също може да добави усещане за движение. Ако има място пред обекта, той изглежда сякаш се движи в това пространство или е на път да го направи. Пространството отзад може да създаде впечатление, че обектът се движи толкова бързо, че почти излиза от кадъра.

9. Ориентация за платформата ви

Две ръце държат Canon EOS R10 вертикално и го насочват към ягоди в кутия на щанд за плодове.

Фотоапарати като EOS R10 и EOS R50 поддържат запис на видео с вертикална ориентация – идеално за създаване на съдържание, готово за социалните мрежи. Canon EOS R50 може също така автоматично да разпознае дали снимате с вертикална, или хоризонтална ориентация и съответно да записва в този формат.

LCD екран на фотоапарат Canon, показващ ориентири за съотношението, ограждащи кадър в близък план на заснежен клон в центъра на снимката.

Някои фотоапарати могат да показват ориентири за съотношението, когато записвате видео, което ви помага да поддържате важните елементи на изображението в рамката, по която по-късно ще изрязвате.

Важно е да помислите как ще се показват вашите изображения и видеоклипове. Ако снимате за конкретни платформи в социалните мрежи например, може да се наложи окончателното ви изображение да бъде с вертикално съотношение 4:5 или 9:16 в зависимост от платформата. Ако заснемате видеоклип за YouTube, ще искате пейзажна ориентация 16:9 за кинематографичен изглед.

Някои фотоапарати от системата Canon EOS R – като EOS R6 Mark II, EOS R50 и EOS R8 – могат да показват ориентири за съотношението за избраното от вас съотношение, така че да можете да кадрирате правилно сцената си. Целият кадър ще продължи да се вижда, но помощните линии показват къде ще бъде изрязан, така че можете да сте сигурни, че елементите на изображението, които искате да покажете, ще бъдат включени както хоризонтално, така и вертикално.

10. Нарушавайте правилата

Бегач в червено горнище, заснет вдясно от центъра на кадъра, тича в открито поле към фотоапарата, като отзад се вижда редица дървета.

Два различни изрязани кадъра на едно и също изображение. Създават ли и двата кадъра едно и също впечатление за движение? Изглежда ли бегачът по-бърз или по-динамичен в единия кадър, отколкото в другия? Различните композиции могат значително да променят усещането в дадена снимка. Заснето с Canon EOS R50 с обектив Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM при 77 mm, 1/500 s, f/7.1 и ISO 100.

Бегач в червено горнище, заснет в лявата половина на кадъра и по-близо до фотоапарата, тича в открито поле към фотоапарата, като отзад се вижда редица дървета.

Много фотографи се стремят да постигнат желаното кадриране (и всеки друг аспект на изображението) директно чрез фотоапарата, но е забавно да експериментирате с вариации в изрязването и композицията в софтуер за редактиране след това и това ще ви помогне да развиете усета си за композиция.

Правилата са създадени, за да бъдат нарушавани, така че след като овладеете техниките за композиция по-горе, опитайте да експериментирате. Ако снимате бегач например, конвенционалното правило за композиция би било да оставите място пред бегача. Но оставянето на място зад бегача вместо това може да означава например, че бегачът бяга от нещо, вместо да бяга към нещо. Позиционирането на обекта в различни части на кадъра може да промени историята, която разказвате чрез изображението.

Потърсете снимки с нетрадиционни композиции, като вертикални градски пейзажи, помислете защо изглеждат добре и изпробвайте някои варианти сами. Това ще ви помогне да развиете свой собствен личен стил и да постигнете творческия ефект, който желаете. Освен това е изключително забавно!

Автор Peter Wolinski

Свързани продукти

Свързани статии

  • Силуетът на Чикаго по време на златния час, с вода пред сградите. Цялата сцена е изпълнена с оранжевото сияние на хоризонта.

    ГРАДСКА ФОТОГРАФИЯ

    Съвети за композиране на градски снимки

    Ръководството на Paula Stopka за композиране на забележителни снимки на сгради и градски пейзажи.

  • Поглед отгоре: заснемайте интригуващи плоски композиции

    ТВОРЧЕСКА ФОТОГРАФИЯ

    Заснемане на плоски композиции за социалните мрежи

    Шест експертни съвета за заснемане отгоре на удивителни изображения от продуктовия и лайфстайл фотограф Chris Priestley.

  • Снимане с наличната светлина

    ТЕХНИКИ ЗА ИЗПОЛЗВАНЕ НА СВЕТЛИНАТА

    Снимане с наличната светлина

    Научете как да търсите и улавяте най-добрата светлина, за да подобрите начина, по който изглеждат вашите снимки.

  • Човек държи фотоапарат Canon EOS R100, за да снима двама членове на семейството, погледнати отзад.

    ОСНОВИ НА ФОТОГРАФИЯТА

    Първи стъпки във фотографията

    Искате ли да преминете от смартфон към фотоапарат? Нашето ръководство за фотография за начинаещи съдържа всичко необходимо, за да започнете.