ОСНОВИ НА РЕДАКТИРАНЕТО

Подобрете специалните моменти с тези прости съвети за редактиране на снимки

Открийте как снимането във формат RAW и редактирането с Digital Photo Professional на Canon или Adobe® Lightroom® може да ви помогне да извлечете повече от вашите снимки и да покажете важните събития от живота си в най-добрата им светлина.
Canon Camera
Като фотограф ентусиаст вероятно сте свикнали да използвате настройките и опциите на своя фотоапарат за прецизиране на фокуса, експонацията и композицията на снимките си и вероятно редовно преглеждате снимките на LCD екрана на фотоапарата и ги заснемате повторно с леко променени настройки, за да станат точно каквито желаете. Полагайки толкова усилия при заснемането, изображението директно от фотоапарата често е достатъчно, за да документирате изживяванията си, но има някои специални случаи, които изискват повече внимание. Сватбите, годишнините, партитата за рождени дни, дипломиране, първите стъпки на детето ви… моменти, които се случват веднъж в живота, си струва да бъдат увековечени във възможно най-добрата светлина и поради това е важно да научите как да редактирате своите снимки. Това означава, че може да поправите много грешки, да подобрите композицията и яркостта и други технически аспекти, които придават отличителен облик на всички снимки от събитието и много повече.

За да си дадете по-голяма свобода за редактиране на изображенията, си струва да снимате в RAW формат – тоест, трябва да настроите фотоапарата си така, че да съхранява снимките като RAW файлове вместо JPEG файлове. RAW файлът по същество представлява цифров негатив, който съдържа необработените данни от сензора на фотоапарата, от който можете да създадете различни интерпретации на изображението. JPEG файловете вече са обработени от фотоапарата и са лесни за директно споделяне, но дават много малко възможности за редактиране или корекция. Един практичен начин да получите най-доброто от двата свята е да настроите фотоапарата да съхранява RAW и JPEG едновременно – по този начин получавате снимка, която може да споделите лесно, и също RAW файл, който да подобрите и с който да експериментирате по-късно. Имайте предвид, че ще е нужно повече пространство в картата памет на фотоапарата, за да съхраните и двете версии на всяка снимка.

За да се създадете снимка от RAW файл, трябва да я обработите. Може да направите това във фотоапарата и дори да задавате настройки в движение, променяйки яркостта, коригирайки изкривяванията на обектива, прилагайки предварително зададени ефекти, като Vivid (Ярки цветове) или Soft (Омекотяване на изображението). Все пак по-разумно е да извършвате обработката на (значително по-големия) екран на компютъра си, използвайки специализиран софтуер за редактиране на RAW файлове, като например безплатния Digital Photo Professional (DPP) на Canon или Adobe® Lightroom®. Това става лесно и получавате възможност да прилагате различни настройки за стил на снимката, баланс на бялото, намаляване на шума и много други. Всички редакции, които правите по RAW файла (независимо дали чрез фотоапарата, или чрез компютъра), са неразрушаващи, което означава, че оригиналният файл остава незасегнат и всички промени са обратими, подлежат на фина настройка или премахване по всяко време, дори и да затворите и отворите файла по-късно.

Подобряване на експонацията

Екран от Adobe® Lightroom®, показващ две различни експонации на изображение с жена, която си слага грим до прозорец в тъмна стая.

RAW файловете имат по-широк динамичен диапазон от JPEG файловете и могат да съдържат детайли в тъмните и ярките зони, които може да изглеждат изгубени от фотоапарата. Изсветляването на тъмните зони може да разкрие шум, затова трябва да сте подготвени да използвате редуциране на шума.

Екран на DPP, показващ булка, която се подготвя. Недоекспонираните зони са маркирани в синьо, а преекспонираните в червено.

При активирани предупреждения за светлите и тъмните зони в DPP светлите зони, за които има риск да бъдат отрязани, са маскирани в червено. Зоните, които са потенциално твърде тъмни и следователно има риск техните тонове да бъдат отрязани, са маскирани в синьо.

Експонацията е един от аспектите, който подлежи на фина настройка при обработката на RAW файл. Въпреки че не можете да промените отвора на диафрагмата, скоростта на затвора или ISO, можете да регулирате общата яркост, както и да подобрите избирателно тъмните и ярките зони. Това е особено полезно при редактиране на традиционни сватбени снимки, заснети в слънчев ден, когато може да е предизвикателство да уловите в детайли ярко бялата рокля на булката и тъмния костюм на младоженеца.

RAW файловете имат по-широк динамичен диапазон от JPEG файловете, ето защо обикновено ще можете да възстановите привидно изгубени детайли с помощта на настройките Highlights (ярки зони) и Shadows (тъмни зони). Те са достъпни като отделни плъзгачи в модула Develop (проявяване на снимката) на Lightroom® и в раздела Picture Style (стил на снимката) в DPP. Ако използвате DPP, можете да промените и силата на автоматичното оптимизиране на осветеността (Auto Lighting Optimizer), което автоматично подобрява експонацията и контраста.

Избягване на отрязването

Екран с настройки за експонацията в DPP, приложени към снимка на двойка на пуст морски бряг, хванати за ръце.

Проверявайте хистограмата, докато настройвате експонацията, цветовете и контраста чрез своя софтуер за редактиране на RAW изображения. Ако графиката се премести твърде надясно и изглежда отрязана, вместо да спада постепенно, това означава, че части от изображението ще бъдат чисто бели. Основното е да се уверите, че обектът е експониран правилно.

Екран от Adobe® Lightroom®, показващ инструмента Tone Curve (Крива на тоновете), използван за корекция на изображение на младоженци пред водопад.

Използвайте инструмента Tone Curve (Крива на тона) на софтуера, за да добавите контраст и да накарате изображението да изпъкне. Плитката S-крива е добро начало. Може да постигнете това в Lightroom® (показано), като преместите плъзгачите Highlights (Ярки зони) и Lights (Много ярки зони) надясно и плъзгачите Darks (Много тъмни зони) и Shadows (Тъмни зони) наляво. В DPP щраквате и плъзгате графиката, за да затъмните тъмните и да изсветлите ярките зони.

Когато тъмните зони, които би следвало да съдържат фини детайли, станат неразличимо черни или ярките зони изсветлеят до чисто бяло, те се считат за отрязани. Можете да видите това в хистограмата на изображението на фотоапарата си или в софтуера за редактиране на RAW файлове: вместо да спада постепенно в двата края, кривата на хистограмата ще изглежда отрязана. Ето защо трябва да наблюдавате хистограмата, докато настройвате експонацията. Когато местите плъзгачите, хистограмата ще се измества надясно при увеличаване на яркостта на снимката или наляво при намаляване на яркостта на снимката. Като цяло трябва да избягвате да измествате хистограмата извън показаната на екрана координатна мрежа, тъй като ще загубите детайли от снимката, които се отрязват. Разбира се, ще има снимки, при които по-ярката или по-тъмната експонация ще създава по-интересен ефект, но обикновено ще искате да запазите повече детайли в зони, като например роклята на булката.

За да улесните преценката при регулиране на експонацията, можете да активирате удобните предупреждения за светли и тъмни зони. Те ще обозначат зоните от изображението, които ще станат чисто черни (показват се в синьо) или чисто бели (в червено). Ще откриете тази опция в падащото меню Preview (Предварителен преглед) в DPP и можете да включвате и изключвате предупрежденията в Lightroom®, като щракнете върху малките квадратчета в горната част на хистограмата.

Ако сте изсветлили тъмните зони и сте намалили яркостта на светлите зони, може да установите, че в изображението липсва контраст. Може да използвате контролния панел Tone Curve (Крива на тоновете), за да го възстановите отчасти. За да увеличите контраста, опитайте плитка S-образна крива за начало: щракнете в средата на линията, преминаваща през центъра на графиката, за да зададете средната точка, след което щракнете върху долната част на линията и я плъзнете леко надолу, за да подсилите тъмните зони, и щракнете върху горната част на линията и я плъзнете леко нагоре, за да подсилите светлите зони.

Коригиране на баланса на бялото

Екран на DPP, показващ корекция на баланса на цветовете на снимка на младоженци в снега.

DPP предоставя гама от инструменти за премахване на цветови оттенъци, включително „капкомер“ за баланс на бялото (Click White Balance), който може да използвате, като щракнете директно върху зоната, която трябва да е неутрално бяла или сива. Тук е добавено допълнително кехлибарено с помощта на плъзгача Fine tune (Фина настройка), за да се затопли студеният образ.

Преди да регулирате цветовете на изображението, си струва да зададете правилния баланс на бялото. Снимките, заснети по време на празнично събитие, като например голяма сватба, вероятно са направени при различни типове осветление – от дневна светлина до изкуствено осветление за самата церемония, през залез на слънцето и светлини на дансинга по време на вечерното парти. Може да използвате обширния пакет от инструменти за баланс на бялото в DPP или Lightroom®, за да премахнете цветовите оттенъци, причинени от различните видове светлина – или дори да добавите такива за творчески ефект.

Фиксираните настройки за баланс на бялото в DPP са идентични с тези, налични за фотоапаратите Canon EOS, като можете да правите фина настройка на резултата чрез ръчна промяна на комбинацията от синьо/кехлибарено и магента/зелено, за да гарантирате, че цветовете съответстват на истинските. Можете също да използвате „капкомера“ за баланс на бялото (Click White Balance), като щракнете директно върху зоната от изображението, която трябва да е неутрално бяла или сива, за да премахнете цветовите оттенъци от цялата снимка. Подобни инструменти са налични и в Lightroom®.

Може да сте заснели снимката именно поради конкретния цвят на светлината, ето защо не се чувствайте задължени да го неутрализирате. Освен това малко „по-топлият“ (повече червено и по-малко синьо) баланс на бялото може да придаде прекрасни тонове на кожата.

Подобряване на наситеността

Екран от Adobe® Lightroom®, показващ фиксирани настройки на профила, приложен към изображение на булка пред жълт фар.

Lightroom® разполага с набор от фиксирани настройки (отляво) и профили (отдясно), които позволяват да придадете конкретна визия на снимките само с едно щракване. Можете да използвате плъзгачите и други инструменти за редактиране, за да прецизирате резултата. Стиловете на снимката (Picture Styles) и персонализираните набори от настройки на DPP работят по подобен начин.

След като зададете цветовата температура, е време да преминете към подобряване на цветовете. Когато отворите RAW файл в DPP, настройката за Picture Style (Стил на снимката), използвана при заснемането на изображението, се избира автоматично, но може да използвате падащото меню, за да изберете друга. Разделът Advanced (Разширени настройки) позволява да редактирате и параметрите на Picture Style (Стил на снимката), включително да променяте цветовата тоналност и да увеличавате или намалявате наситеността на цветовете.

Вместо настройки за Picture Style (Стил на снимката) Lightroom® разполага с гама от профили на снимката и фиксирани настройки, които предлагат завършен облик само с едно щракване. Те могат да се използват и като основа за последващи редакции и можете да запазвате постигнатия облик като нова персонализирана фиксирана настройка, която да прилагате към други снимки. Използването на фиксирани настройки може да спести много време и много сватбени фотографи, които трябва да редактират стотици снимки, разчитат на тях за бързо постигане на популярен филтриран или винтидж облик.

Обработването на групи от изображения е друг начин да оптимизирате работния процес. В DPP, вместо да обработвате всяка снимка поотделно, можете да копирате набора от настройки за редактиране от едно изображение и да го приложите към друго изображение или набор от изображения. За целта изберете миниатюрното изображение на снимката, от която искате да копирате настройките, и преминете към Edit (Редактиране) > Copy recipe (Копиране на набор от настройки) от горната лента. (Можете също да използвате Edit (Редактиране) > Select (Избор) и да копирате набора от настройки или да изберете точно кои настройки да копирате.) След което изберете миниатюрното изображение или изображения, към които искате да приложите същата визия, и преминете към Edit (Редактиране) > Paste recipe (Поставяне на набор от настройки). След като приложите набор от настройки или „Стил на снимката“ (Picture Style) към изображение, винаги може да направите и допълнителни промени по него или да го върнете към настройките, с които е заснето – не забравяйте, че всички редакции са обратими.

Засилване на отделни цветове – и преминаване към черно-бяло

Екран на DPP, показващ подобряване на осветеността на снимка на прегърнати младоженци.

С помощта на плъзгачите за тоналност, наситеност и осветеност (HSL) в DPP можете да променяте целево конкретни цветове. При преместване на плъзгача на оранжевото леко надясно може да се увеличи яркостта на тоновете на кожата.

Екран от Adobe® Lightroom®, показващ монохромно изображение на младоженци пред триъгълна хижа.

Конвертирането на поредица от сватбени снимки в черно-бели е страхотен начин да обедините колекция от изображения. След конвертиране използвайте плъзгачите за цветовите канали, за да промените комбинацията на тонове и да добавите контраст.

DPP и Lightroom® разполагат с набор от контроли за регулиране на тоналност, наситеност и осветеност (HSL). Тези плъзгачи позволяват да се прецизират отделните цветове на снимка за фини или по-съществени корекции. Ако например обработвате снимка, заснета на открито, може да искате да регулирате сините плъзгачи, за да направите синьото небе по-дълбоко и богато или да го изсветлите и да намалите наситеността в зависимост от стила, който искате да постигнете. Също така може да подобрите атмосферата на есенната сватба, като подсилите оранжевите, жълтите и червените цветове. Преместването на оранжевия плъзгач за осветеност (Lightness) само няколко стъпки надясно е полезен трик за подобряване на тоновете на кожата в портрети.

Разбира се, може да искате да няма цвят. Докато при снимките от рождени дни често има полза от по-ярките тонове, конвертирането на сватбени снимки в черно-бели добавя непреходност, която позволява на зрителите да се фокусират върху емоцията на момента. Преминаването към монохромно изображение може да помогне за решаване на някои технически проблеми. Това може например да обедини под обща идентичност снимки, заснети в различни моменти от сватбения ден и на различни места, както и да спаси снимки, заснети с високо ISO или при лошо осветление на закрито.

Вместо да избирате монохромен стил на снимка в DPP, щракнете върху бутона Monochrome (Монохромно) в горната част на панела за настройване на тоналност, наситеност и осветеност. Това позволява да използвате плъзгачите H, S и L за регулиране на цветовете на оригиналното изображение и съответно на различните нива на сивото в конвертираното изображение. Някои снимки могат да изглеждат безлични и плоски при конвертиране в черно-бели, но може да постигнете по-динамични резултати, като използвате плъзгачите за осветеност, за да добавите контраст и изолиране.

Напредвайки през различните стъпки на редактиране на снимката, трябва да сте подготвени да се върнете назад няколко стъпки и да прецизирате промените, които сте направили преди това. Може да установите, че се налага да настроите отново експонацията или контраста, например след като сте променили цветовете. Финалната стъпка е да се приложи малко рязкост. Често повече се постига с по-малко, когато става дума за рязкост, ето защо увеличете важен детайл до 100%, за да може да прецените кога сте приложили точно колкото трябва.


Написано от Marcus Hawkins


Adobe® и Lightroom® са регистрирани запазени марки или запазени марки на Adobe в САЩ и/или в други държави.

Свързани продукти

Свързани статии

  • Как да снимате сватби на открито

    СВАТБЕНА ФОТОГРАФИЯ

    Как да снимате сватби на открито

    Сватбеният фотограф Steph Zakas споделя своите съвети за заснемането на големия ден.

  • Снимка на поле с висока трева преди и след обработката, като тъмната и нередактирана версия е отляво, а по-светлата, редактирана в DPP, е отдясно.

    ОБРАБОТКА НА СНИМКИ/ПОСТОБРАБОТКА

    Редактиране на RAW изображения с DPP

    Открийте как да редактирате и подобрите вашите RAW снимки чрез софтуера DPP на Canon.

  • СВАТБЕНА ФОТОГРАФИЯ

    Отпечатайте вашата сватба

    От специализирани картички до ретро табели – има много творчески начини, чрез които да персонализирате вашия голям ден.

  • Черно-бели разпечатки на деца и семейства, подредени матрично върху пода.

    ТВОРЧЕСКИ ПЕЧАТ

    Топ съвети за показване на разпечатки

    Открийте как да преобразите дома си с красиви разпечатки на семейни снимки в галериен стил.