ФОТОГРАФИЯ НА ДИВА ПРИРОДА

Как да снимате невероятни снимки на диви животни с вашия фотоапарат на Canon

Десет иновативни съвета и техники, за да издигнете фотографията си на дивата природа на следващото ниво.
Червена катерица гледа право към фотоапарата, докато минава през килим от изсъхнали листа и паднали венчелистчета.

Непредсказуемите животни, които се движат бързо, непостоянно и хаотично, могат да бъдат едни от най-предизвикателните обекти за заснемане.

Но правилните знания ще улеснят постигането на изображения, с които да се гордеете. Като при спортната фотография ефективната подготовка, намирането на правилната позиция, знанието за това какъв комплект ви трябва (и как да го използвате) и очакването на неочакваното са всички ключови съображения за снимане на диви животни.

Ето нашите топ 10 съвета за заснемане на страхотни снимки на диви животни.

1. Опознайте обекта си

Иберийски рис, който стои на скала, гледайки директно към фотографа в Националния парк Andujar в Испания.

Може да бъде полезно да научите как животните в дивата природа се движат, действат и се държат, така че да можете да разберете кой е най-добрият начин да ги заснемете. Заснето с Canon EOS R7 с обектив Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM при 1/1600 s, f/2.8 и ISO1250. © Dani Connor

Познаването на местообитанието и поведението на животното, което снимате, е от изключително значение и ще спести часове на полето. Да знаете по кое време на годината животното е активно ще помогне с планирането на снимките. Страхотните снимки на диви животни рядко се правят без познания и организация.

2. Практиката води до съвършенство

От водата се издига лебед с разперени крила.

Фотографията на диви животни изисква търпение и практика, но изчакването на идеалния момент може да доведе до невероятни резултати. Заснето с Canon EOS R5 с обектив Canon RF 600mm F4L IS USM при 1/1600 s, f/4 и ISO800.

Няма много смисъл да сте на правилното място в точното време, ако не сте в състояние да заснемете това, което е пред вас. Снимането на моменти за части от секундата изисква практика. Заснемането на плашливи животни означава, че ще трябва да преминете през етап на проба и грешка, докато не разберете какво работи за вас.

Помислете за поставяне на хранилки за птици в градината, за да ги снимате през прозореца или от импровизирано скривалище, като използвате вариообектив с телефото обхват, като Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM или Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM. Вариообективът ви позволява да регулирате фокусното разстояние, например обхват от 400 mm на RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, което означава, че можете да приближавате дори и най-малките същества, без да ги притеснявате.

Като алтернатива прекарайте време в близкия парк или резерват с фотоапарата си, за да разбере по-добре поведението на животните. Колкото повече тренирате окото си и времето си за реакция, толкова по-добре ще се справите, когато снимате в дивата природа.

3. Приближете се

Близък план на червеното око на кафява, перната птица на клон.

Като цяло е най-добре да фокусирате върху очите на животното, тъй като това е точката, в която вниманието на зрителя е естествено привлечено. Заснето с Canon EOS R7 с Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM и удължител Canon EF 1.4x III чрез адаптер с пръстен за управление EF-EOS R при 1/400 s, f/4 и ISO320. © Dani Connor

Повечето страхотни снимки на дивата природа показват действието отблизо. Да се доближите физически до диви животни обикновено води до промени в поведението на животните или по-лошо – плаши ги напълно. Използването на дълъг обектив е от съществено значение за създаването на изображения, които показват действието в детайли, и можете да изрязвате крайното си изображение, за да се приближите още повече.

Автофокусът за проследяване на животни, наличен в Canon EOS R7 и пълнокадровия Canon EOS R6, може да разпознае кучета, котки и птици, като открива тялото, лицето или окото на обекта, което означава, че можете да заснемате изключително ясни изображения на животни в движение.

4. Изберете правилния обектив

Червена катерица, покатерена на висок клон на дърво.

Дългият телефото обектив е от съществено значение за фотографията на дивата природа, където трябва да се спазва дистанция. Заснето с Canon EOS R5 с обектив Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM при 200 mm, 1/320 s, f/4 и ISO5000. © Robert Marc Lehmann

Когато става въпрос за обективи, то си струва да избирате разумно. RF 100-400mm F5.6-8 IS USM има мощен диапазон на увеличение, който позволява голяма гъвкавост. За още по-голям супер телефото обхват на пълнокадров безогледален фотоапарат, като Canon EOS RP, има обективи с фиксирано фокусно разстояние Canon RF 600mm F11 IS STM и RF 800mm F11 IS STM.

Ако имате фотоапарат с формат APS-C като Canon EOS R7 и искате да започнете с нещо лесно по отношение както на конструкцията, така и на бюджет, помислете за RF-S 18-150MM F3.5-6.3 IS STM.

Тъй като сензорът във фотоапарат с APS-C е по-малък от сензора в пълнокадров фотоапарат, той не улавя пълната ширина на изображението, което същият обектив би създал при пълнокадров фотоапарат – има „коефициент на изрязване“ от около 1,6x, което има ефект на увеличение на сцената, защото обектът ви е много по-голям в кадъра. Комбинирайте обектива RF 100-400mm F5.6-8 IS USM с Canon EOS R7 например и се възползвайте от „ефективно фокусно разстояние“ от 160 – 640 mm.

За да намерите ефективното фокусно разстояние на обектива на вашия фотоапарат, използвайте безплатното приложение Canon Photo Companion с калкулатор на ефективното фокусно разстояние.

5. Дръжте го стабилно

Лисица, която стои на хълм, покрит с мъх.

В много случаи при снимане на диви животни няма да имате време да поставите статив. Стабилизаторът на образа идва на помощ, като гарантира постоянно резки снимки без статив дори при дълги телефото и макрообективи.

Трептенето на фотоапарата е враг на резките снимки при използване на телефото обективи.

По-голямата част от телефото обективите на Canon се отличават с високоефективен оптичен стабилизатор на образа, за да се справят с това, което обикновено се равнява на около 3 стъпки до 5 стъпки при стойността на експозицията. Това може да създаде огромна разлика в снимането без статив на диви животни, където бързите скорости на затвора могат да бъдат непрактични при всички други условия освен при пряка слънчева светлина. 5-стъпковият стабилизатор на образа на Canon RF 600mm F11 IS STM, който трябва да позволява постоянно резки снимки при 1/20 секунда вместо при 1/640.

Използвайте стабилизатор на образа за телефото и макрофотография, особено когато работите с фотоапарата без статив. Ако обаче фотоапаратът ви е върху статив, често е по-добре да изключите стабилизатора на образа.

6. Поддържайте фокуса

Граблива птица, която се извисява в небето.

Ако сте внимателни и успеете да не изплашите птиците и други чувствителни същества, можете да прекарате време в практикуването на различни техники за снимане, за да усъвършенствате уменията си. Заснето с Canon EOS R5 с обектив Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM при 451 mm, 1/8000 s, f/6.3 и ISO4000. © Robert Marc Lehmann

Гарантирането, че обектът ви е ясен в правилната зона, е важно за снимки на дивата природа. Гамата безогледални фотоапарати EOS R на Canon имат високоефективна Dual Pixel AF система, която позволява бърз автофокус за откриване на фаза точно на самия сензор за изображения и също така покрива по-голяма част от рамката на изображението. Dual Pixel AF също е включена в най-новите EOS DSLR фотоапарати и е на разположение при снимане в режим Live View.

Опитайте да се съсредоточите върху най-важната част на обекта, обикновено това са очите. Canon EOS R7 и EOS R6 включват режим на автофокус за откриване на животински очи, който автоматично търси очи в сцената и ги фиксира. Режим на автофокус на AI Servo следи дивите животни в движение дори и да се движат много бързо, за да гарантира ясни снимки. Опитайте се да заснемете поредица от снимки в най-бързия режим на снимане на фотоапарата, за да помогнете за улавяне на точния момент.

7. Скоростта има значение

Зебра, преминаваща през поле.

За да научите повече за заснемането на движение в изображенията, разгледайте нашите най-добри съвети за фотография на динамични сцени.

Получаването на правилната скорост на затвора е ключова част от заснемането на дивите животни в най-добрата им светлина. Логичната стъпка при заснемане на динамично действие е да се повиши скоростта на затвора. Въпреки това, може да искате да въведете малко размазване с по-ниска скорост на затвора, например на върха на крилото на птица, за да добавите усещане за движение.

Когато ставате по-опитни с оборудването си, може да искате да намалите още повече скоростта на затвора, възможно най-много до 1/10 сек и дори да въведете техника за панорамиране, за да увеличите още повече усещането за движение.

Основното правило е, че имате нужда от скорост на затвора, която е поне толкова бърза, колкото реципрочното пълнокадрово фокусно разстояние. Така че, ако използвате обектив от 600 mm, като Canon RF 600mm F11 IS STM, ще ви трябва скорост на затвора от поне 1/600 секунда, когато IS е изключен – при повечето фотоапарати това ще бъде 1/640.

8. Помислете за светлината: извлечете максимума от осветяването зад обекта

Елен, който стои сред висока трева.

„Златният час“ е уместно наречен така. Слънцето е ниско в небето през първия час след изгрев слънце и последния час преди залез слънце, придавайки златна топлина на светлината. Заснето с Canon EOS RP с обектив Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM при 373 mm, 1/1250 s, f/8 и ISO1250. © Ben Hall

Можете да усъвършенствате снимките си, като изберете правилните условия на осветеност, за да снимате обектите си. Като се вземат предвид поведенческите модели на животните, опитайте да използвате слънцето рано сутрин или късно вечер за топла ниска светлина, която създава богат цвят и дълбоки сенки.

9. Управление на дълбочината на полето

Елен, който подава главата си над килим от папрати, които изглеждат замъглени.

Въпреки че даден телеобектив може да няма широк отвор на диафрагмата, пак можете да го използвате, за да разфокусирате фона в снимките си, тъй като дългото фокусно разстояние може да създаде впечатление за доста плитка дълбочина на рязкост дори при относително тесен отвор на диафрагмата. Това се дължи на способността на телеобективите да компресират разстоянието, приближавайки разфокусирания фон към обекта. Заснето с Canon EOS RP с обектив Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM при 400mm, 1/60 s, f/8 и ISO1250. © Ben Hall

Този съвет е наистина важен. При стандартна фотография е често срещано да използвате режим на снимане с приоритет на блендата (AV на диска на фотоапарата). За макрообективи поради близки работни разстояния блендата е затворена до f/16, f/22 или повече, за да се увеличи максимално дълбочината на полето и да се гарантира, че цялата снимка е на фокус.

Можете да подобрите фотографията на дивата природа, като използвате „боке“, което прави обекта ви фокусна точка на изображението ви. Въпреки това, може да искате да избегнете замъгляването на фона, ако искате да уловите дивите животни в естествената им среда.

По-голямото фокусно разстояние може да доведе до по-силно разфокусиране на фона. Това е причината, поради която варио телеобективите могат да се използват за изолиране на обекта и силно разфокусиране на фона. Ако искате да подобрите ефекта „боке“, направете няколко крачки назад и увеличете чрез вариото, за да използвате по-голямо фокусно разстояние.

10. Екстремно близки планове

Кафяв скачащ паяк, застанал на клон.

Макрофотографията на живи обекти може да бъде предизвикателство, така че ще ви трябва правилното оборудване и много търпение, за да заснемете наистина изключителни изображения. Заснето с Canon EOS 90D с обектив Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM при 1/250 s, f/8 и ISO500. © Pierre Anquet

Създаването на сцената и поставянето на вашия обект в естествения му контекст може да създаде поразително изображение на дивата природа. За това ще ви е необходим широкоъгълен обектив. За по-малки обекти, като птици и дори насекоми, снимането в изключително близък план ще се окаже по-ефективно като окончателно изображение, така че обектът ви да не се изгуби в широк кадър. Това ще изисква специален макрообектив. Въпреки че не е макрообектив, можете дори да използвате Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, който има увеличение 0,41x и възможности за близко фокусиране, които могат да създадат изображения, които са много близо до макро снимки.

Текущите макрообективи на Canon обикновено включват „хибриден стабилизатор на образа“, който коригира както промяната на x-y, така и по-обичайната ъглова вибрация. Това ги кара да се отличат с уменията си за снимане без статив на екстремно близки планове. Обективите Canon RF 35mm F1.8 IS MACRO STM и RF 85mm F2 MACRO IS STM са основни примери, предлагащи фактор на увеличение от 0,5x за макро снимки на най-близките фокусни разстояния.

Красотата на макрообектива е, че ви позволява да създавате снимки, които показват нещо по-голямо, отколкото обикновено бихме видели на екрана или на разпечатка. Можете да покажете малки насекоми като впечатляващи чудовища с множество очи или сложни детайли, които обикновено ще останат незабелязани от човешкото око.

Ако търсите правилния обектив за фотография на дива природа, защо не проверите в пълния ни наръчник.


Написано от Matthew Richards

Свързани продукти

Свързани статии

  • ФОТОГРАФИЯ НА ДИВА ПРИРОДА

    Най-добрите обективи за снимане на дива природа

    Заснемете зашеметяващи кадри на диви животни и птици с тези обективи с фиксирано фокусно разстояние и вариообективи.

  • Леопард, почиващ на сянка.

    ФОТОГРАФИЯ НА ДИВА ПРИРОДА

    От носители на награди до професионалисти

    Мнението на двама победители в конкурса „Млад фотограф на дива природа на годината“ за това какво означава ранният успех за тях.

  • Разделено изображение, показващо Canon EOS R6 на голям, покрит с мъх камък и Canon EOS R7, също поставен на камък.

    ТЕХНОЛОГИЯ

    Сравнение на APS-C и пълен кадър

    Каква е разликата между APS-C и пълнокадровите фотоапарати и кой е точният за вас?

  • Макро снимка на кафяв скачащ паяк.

    МАКРОФОТОГРАФИЯ

    Открийте скрития свят на насекомите

    Открийте тайния живот на малките създания с помощта на съвети от Pierre Anquet.