ФОТОГРАФИЯ НА ДИВА ПРИРОДА

Как да снимате невероятни снимки на диви животни с вашия фотоапарат на Canon

Десет иновативни съвета и техники, за да издигнете фотографията си на дивата природа на следващото ниво.
Canon Camera
Непредсказуемите животни, които се движат бързо, непостоянно и хаотично, могат да бъдат едни от най-предизвикателните обекти за заснемане.

Но правилните знания ще улеснят постигането на изображения, с които да се гордеете. Като при спортната фотография ефективната подготовка, намирането на правилната позиция, знанието за това какъв комплект ви трябва (и как да го използвате) и очакването на неочакваното са всички ключови съображения за снимане на диви животни.

Ето нашите топ 10 съвета за заснемане на страхотни снимки на диви животни.

1. Опознайте обекта си

Кафява мечка, стояща зад разлистени храсти, а въздухът наоколо е изпълнен с мухи.

Може да бъде полезно да научите как животните в дивата природа се движат, действат и се държат, така че да можете да разберете кой е най-добрият начин да ги заснемете. Заснето с Canon EOS 90D с обектив Canon EF 400 mm f/2.8L IS III USM при 1/500 s, f/5.6 и ISO2500. © Markus Varesvuo

Познаването на местообитанието и поведението на животното, което снимате, е от изключително значение и ще спести часове на полето. Да знаете по кое време на годината животното е активно ще помогне с планирането на снимките. Страхотните снимки на диви животни рядко се правят без познания и организация.

2. Практиката води до съвършенство

От водата се издига лебед с разперени крила.

Фотографията на диви животни изисква търпение и практика, но изчакването на идеалния момент може да доведе до невероятни резултати. Заснето с Canon EOS R5 с обектив Canon RF 600mm F4L IS USM при 1/1600 s, f/4 и ISO800.

Няма много смисъл да сте на правилното място в точното време, ако не сте в състояние да заснемете това, което е пред вас. Снимането на моменти за части от секундата изисква практика. Заснемането на плашливи животни означава, че ще трябва да преминете през етап на проба и грешка, докато не разберете какво работи за вас.

Помислете за поставяне на хранилки за птици в градината, за да ги снимате през прозореца или от импровизирано скривалище, като използвате вариообектив с телефото обхват, като Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM или Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM. Вариообективът ви позволява да регулирате фокусното разстояние, например обхват от 400 mm на RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, което означава, че можете да приближавате дори и най-малките същества, без да ги притеснявате.

Като алтернатива прекарайте време в близкия парк или резерват с фотоапарата си, за да разбере по-добре поведението на животните. Колкото повече тренирате окото си и времето си за реакция, толкова по-добре ще се справите, когато снимате в дивата природа.

3. Приближете се

Близък план на червеното око и пухкавата перната глава на тропическа птица.

Като цяло е най-добре да фокусирате върху очите на животното, тъй като това е точката, в която вниманието на зрителя е естествено привлечено. Заснето с Canon EOS 6D Mark II с обектив Canon EF 70-200mm f/4L IS II USM при 164 mm, 1/160 s, f/5.6 и ISO400.

Повечето страхотни снимки на дивата природа показват действието отблизо. Да се доближите физически до диви животни обикновено води до промени в поведението на животните или по-лошо – плаши ги напълно. Използването на дълъг обектив е от съществено значение за създаването на изображения, които показват действието в детайли, и можете да изрязвате крайното си изображение, за да се приближите още повече.

Автофокусът за проследяване на животни на Canon EOS R5 и EOS R6 може да разпознае кучета, котки и птици, като открива тялото, лицето или окото на обекта, което означава, че можете да заснемате изключително ясни изображения на животни в движение.

4. Изберете правилния обектив

Червена катерица, покатерена на висок клон на дърво.

Дългият телефото обектив е от съществено значение за фотографията на дивата природа, където трябва да се спазва дистанция. Заснето с Canon EOS R5 с обектив Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM при 200 mm, 1/320 s, f/4 и ISO5000. © Robert Marc Lehmann

Когато става въпрос за обективи, то си струва да избирате разумно. Новият RF 100-400mm F5.6-8 IS USM има мощен диапазон на увеличение, който позволява голяма гъвкавост. За още по-голям супер телефото обхват на фотоапарат като Canon EOS RP има обективи с фиксирано фокусно разстояние Canon RF 600mm F11 IS STM и RF 800mm F11 IS STM.

Ако имате фотоапарат на Canon с формат APS-C и искате да започнете от малко по отношение както на конструкцията, така и на бюджета, помислете за обектив за DSLR EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM или обектив EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM за безогледални фотоапарати от серия M, като Canon EOS M50 Mark II.

Сензорът в APS-C фотоапарата е по-малък от сензора в пълнокадров фотоапарат. APS-C фотоапаратът не улавя пълната ширина на изображението, което същият обектив би създал при пълнокадров фотоапарат – има „коефициент на изрязване“ от около 1.6x, което има ефект на увеличение на сцената, защото обектът ви е много по-голям в кадъра. Това означава, че използването на обектив от 200 mm при APS-C фотоапарат ви дава зрително поле, еквивалентно на обектив от 320 mm при пълнокадров фотоапарат – с други думи, „ефективното фокусно разстояние“ е 1.6x по-голямо.

5. Дръжте го стабилно

Лисица, която стои на хълм, покрит с мъх.

В много случаи при снимане на диви животни няма да имате време да поставите статив. Стабилизаторът на образа идва на помощ, като гарантира постоянно резки снимки без статив дори при дълги телефото и макрообективи.

Трептенето на фотоапарата е враг на резките снимки при използване на телефото обективи.

По-голямата част от телефото обективите на Canon се отличават с високоефективен оптичен стабилизатор на образа, за да се справят с това, което обикновено се равнява на около 3 стъпки до 5 стъпки при стойността на експозицията. Това може да създаде огромна разлика в снимането без статив на диви животни, където бързите скорости на затвора могат да бъдат непрактични при всички други условия освен при пряка слънчева светлина. 5-стъпковият стабилизатор на образа на Canon RF 600mm F11 IS STM, който трябва да позволява постоянно резки снимки при 1/20 секунда вместо при 1/640.

Използвайте стабилизатор на образа за телефото и макрофотография, особено когато работите с фотоапарата без статив. Ако обаче фотоапаратът ви е върху статив, често е по-добре да изключите стабилизатора на образа.

6. Поддържайте фокуса

Граблива птица, която се извисява в небето.

Ако сте внимателни и успеете да не изплашите птиците и други чувствителни същества, можете да прекарате време в практикуването на различни техники за снимане, за да усъвършенствате уменията си. Заснето с Canon EOS R5 с обектив Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM при 451 mm, 1/8000 s, f/6.3 и ISO4000. © Robert Marc Lehmann

Гарантирането, че обектът ви е ясен в правилната зона, е важно за снимки на дивата природа. Гамата безогледални фотоапарати EOS M и EOS R на Canon обикновено имат високоефективна Dual Pixel AF система, която позволява бърз автофокус за откриване на фаза точно на самия сензор за изображения и също така покрива по-голяма част от рамката на изображението. Dual Pixel AF също е включена в най-новите EOS DSLR фотоапарати и е на разположение при снимане в режим Live View.

Опитайте да се съсредоточите върху най-важната част на обекта, обикновено това са очите. Canon EOS R5 и EOS R6 включват режим на автофокус за откриване на животински очи, който автоматично търси очи в сцената и ги фиксира. Режим на автофокус на AI Servo следи дивите животни в движение дори и да се движат много бързо, за да гарантира ясни снимки. Опитайте се да заснемете поредица от снимки в най-бързия режим на снимане на фотоапарата, за да помогнете за улавяне на точния момент.

7. Скоростта има значение

Зебра, преминаваща през поле.

За да научите повече за заснемането на движение в изображенията, разгледайте нашите най-добри съвети за фотография на динамични сцени.

Получаването на правилната скорост на затвора е ключова част от заснемането на дивите животни в най-добрата им светлина. Логичната стъпка при заснемане на динамично действие е да се повиши скоростта на затвора. Въпреки това, може да искате да въведете малко размазване с по-ниска скорост на затвора, например на върха на крилото на птица, за да добавите усещане за движение.

Когато ставате по-опитни с оборудването си, може да искате да намалите още повече скоростта на затвора, възможно най-много до 1/10 сек и дори да въведете техника за панорамиране, за да увеличите още повече усещането за движение.

Основното правило е, че имате нужда от скорост на затвора, която е поне толкова бърза, колкото реципрочното пълнокадрово фокусно разстояние. Така че, ако използвате обектив от 600 mm, като Canon RF 600mm F11 IS STM, ще ви трябва скорост на затвора от поне 1/600 секунда, когато IS е изключен – при повечето фотоапарати това ще бъде 1/640.

8. Помислете за светлината: извлечете максимума от осветяването зад обекта

Елен, който стои сред висока трева.

„Златният час“ е уместно наречен така. Слънцето е ниско в небето през първия час след изгрев слънце и последния час преди залез слънце, придавайки златна топлина на качеството на светлината. Заснето с Canon EOS RP с обектив Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM при 373mm, 1/1250 s, f/8 и ISO1250. © Ben Hall

Можете да усъвършенствате снимките си, като изберете правилните условия на осветеност, за да снимате обектите си. Като се вземат предвид поведенческите модели на животните, опитайте да използвате слънцето рано сутрин или късно вечер за топла ниска светлина, която създава богат цвят и дълбоки сенки.

9. Управление на дълбочината на полето

Елен, който подава главата си над килим от папрати, които изглеждат замъглени.

Въпреки че телефото обективът може да няма „бърза“ оценка на блендата, все пак можете да го използвате, за да размазвате фона на снимките си, тъй като дългото фокусно разстояние може да създаде впечатление за доста тясна дълбочина на полето дори при относително тясна бленда. Това се дължи на способността на телефото обективите да компресират разстоянието, като внасят размазани, нефокусирани фонове по-близо до обекта. Заснето с Canon EOS RP с обектив Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM при 400 mm, 1/60 s, f/8 и ISO1250. © Ben Hall

Този съвет е наистина важен. При стандартна фотография е често срещано да използвате режим на снимане с приоритет на блендата (AV на диска на фотоапарата). За макрообективи поради близки работни разстояния блендата е затворена до f/16, f/22 или повече, за да се увеличи максимално дълбочината на полето и да се гарантира, че цялата снимка е на фокус.

Можете да подобрите фотографията на дивата природа, като използвате „боке“, което прави обекта ви фокусна точка на изображението ви. Въпреки това, може да искате да избегнете замъгляването на фона, ако искате да уловите дивите животни в естествената им среда.

По-голямото фокусно разстояние може да доведе до по-силно разфокусиране на фона. Това е причината, поради която варио телеобективите могат да се използват за изолиране на обекта и силно разфокусиране на фона. Ако искате да подобрите ефекта „боке“, направете няколко крачки назад и увеличете чрез вариото, за да използвате по-голямо фокусно разстояние.

10. Екстремно близки планове

Кафяв скачащ паяк, застанал на клон.

Макрофотографията на живи обекти може да бъде предизвикателство, така че ще ви трябва правилното оборудване и много търпение, за да заснемете наистина изключителни изображения. Заснето с Canon EOS 90D с обектив Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM при 1/250 s, f/8 и ISO500. © Pierre Anquet

Създаването на сцената и поставянето на вашия обект в естествения му контекст може да създаде поразително изображение на дивата природа. За това ще ви е необходим широкоъгълен обектив. За по-малки обекти, като птици и дори насекоми, снимането в изключително близък план ще се окаже по-ефективно като окончателно изображение, така че обектът ви да не се изгуби в широк кадър. Това ще изисква специален макрообектив. Въпреки че не е макрообектив, можете дори да използвате Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, който има увеличение 0.41x и възможности за близко фокусиране, които могат да създадат изображения, които са много близо до макро снимки.

Текущите макрообективи на Canon обикновено включват „хибриден стабилизатор на образа“, който коригира както промяната на x-y, така и по-обичайната ъглова вибрация. Това ги кара да се отличат с уменията си за снимане без статив на екстремно близки планове. Обективите Canon RF 35mm F1.8 IS Macro STM и RF 85mm F2 Macro IS STM са основни примери, предлагащи фактор на увеличение от 0.5x за макро снимки на най-близките фокусни разстояния.

Красотата на макрообектива е, че ви позволява да създавате снимки, които показват нещо по-голямо, отколкото обикновено бихме видели на екрана или на разпечатка. Можете да покажете малки насекоми като впечатляващи чудовища с множество очи или сложни детайли, които обикновено ще останат незабелязани от човешкото око.

Ако търсите правилния обектив за фотография на дива природа, защо не проверите в пълния ни наръчник.


Написано от Matthew Richards

Свързани продукти

Свързани статии

  • Най-добрите обективи за снимане на дива природа

    ФОТОГРАФИЯ НА ДИВА ПРИРОДА

    Най-добрите обективи за снимане на дива природа

    Заснемете зашеметяващи кадри на диви животни и птици с тези обективи с фиксирано фокусно разстояние и вариообективи.

  • Леопард, почиващ на сянка.

    ФОТОГРАФИЯ НА ДИВА ПРИРОДА

    От носители на награди до професионалисти

    Мнението на двама победители в конкурса „Млад фотограф на дива природа на годината“ за това какво означава ранният успех за тях.

  • ФОТОГРАФИЯ НА ДИВА ПРИРОДА

    Снимки на дивата природа с Canon EOS 90D

    Вижте забележителните резултати от снимките на дивата природа на Маркус Варесвуо с Canon EOS 90D.

  • Макро снимка на кафяв скачащ паяк.

    МАКРОФОТОГРАФИЯ

    Открийте скрития свят на насекомите

    Открийте тайния живот на малките създания с помощта на съвети от Pierre Anquet.