ПЕЙЗАЖНА ФОТОГРАФИЯ

Най-добрите обективи от базов клас за пейзажна фотография

От широки, обширни гледки до живописни детайли в близък план – има рентабилен обектив с фиксирано фокусно разстояние или вариообектив за всяка пейзажна сцена.
Дървен кей над езеро, заобиколено от планини. Облаците отгоре се отразяват на повърхността на езерото.

Необятните пейзажни гледки могат да бъдат спиращи дъха. Те обаче често губят част от въздействието си, когато са заснети с фотоапарат, за разлика от това, което окото вижда в действителност. Има две основни причини за това. Първо, човешкото зрение има хоризонтален зрителен ъгъл около 210°. За разлика от това, стандартен вариообектив 24-105mm на пълнокадров фотоапарат може да обхване само до 74°. Второ, очите ви естествено ви показват 3D изглед на всеки пейзаж, докато фотографското изображение е двуизмерно.

Добрата новина е, че с правилния избор на обектив и правилна фотографска техника можете лесно да компенсирате и двата проблема. Наред с това Canon предлага набор от бюджетни вариообективи и обективи с фиксирано фокусно разстояние, които предоставят отлични характеристики и качество на изображението. Нека погледнем по-отблизо, като започнем с това как вашият фотоапарат влияе на избора на обектив.

APS-C размер в сравнение с пълен кадър за пейзажна фотография

Панорамна гледка към град в слънчев ден. На преден и заден план могат да се видят няколко големи островърхи кули.

Някои фотоапарати от системата EOS R, като например Canon EOS R7 и EOS R10, имат режим за панорамна снимка, който създава „съшити“ панорамни изображения директно във фотоапарата. При EOS R7 тази функция е допълнително подобрена от функцията за автоматично нивелиране, която използва вградения стабилизатор на образа на фотоапарата (IBIS) за автоматично поддържане на хоризонтално ниво. Заснето с Canon EOS R10 и с обектив Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM при 45 mm, 1/500 s, f/7,1 и ISO100.

Фотоапаратът, който използвате за снимане на пейзажи, ще повлияе на избора ви на обектив, така че първо нека да разгледаме разликите между пълнокадровите и APS-C фотоапарати за пейзажна фотография. При един и същ брой мегапиксели пълнокадровите фотоапарати имат фотодиоди с по-голяма площ, които са еквивалентни на отделните пиксели. С пълнокадровите фотоапарати, като Canon EOS RP и Canon EOS R6, можете да очаквате по-голям динамичен диапазон за запазване на детайлите в ярките и тъмните зони. Друг бонус е намаляването на шума в изображението заедно с по-добро запазване на фините детайли, ако трябва да увеличите ISO настройката в условия на слаба светлина.

От своя страна, фотоапаратите със сензор APS-C, като Canon EOS R10, имат коефициент на изрязване 1,6x, който за всяко „ефективно“ фокусно разстояние дава по-голяма дълбочина на рязкост в сравнение с действителното фокусно разстояние. Това може да бъде полезно за поддържане на еднакво резки зони на преден и заден план в пейзажни изображения. Добър съвет за разширяване на дълбочината на рязкост с всеки фотоапарат е фокусирането върху точка, разположена на около една трета от разстоянието до зоната от пейзажа, която е обхваната в кадъра. Приложението Canon Photo Companion включва калкулатор за дълбочина на рязкост и хиперфокално разстояние, който може да ви помогне да гарантирате, че по-голямата част от вашия кадър ще остане рязка.

Красив залив, заснет при слаба светлина. Изображението е осветено от сиянието на хоризонта и е обрамчено от силуети на дървета.

Класически широкоъгълен обектив като малкия, но мощен Canon RF 16mm F2.8 STM, който тежи само 165 g, е идеален за резки и ясни ултраширокоъгълни пейзажни гледки. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 16mm F2.8 STM при 20 s, f/11 и ISO200.

В кадър, заснет от долу нагоре към короната, високи, тесни дървесни стволове водят окото към листната зеленина отгоре.

Широкоъгълните обективи ви позволяват да уловите цялата ширина на красива сцена, но не всеки кадър има нужда от широко зрително поле. Понякога снимането от ниско, за да се покаже как пейзажът се разширява нагоре, може да предложи интересна перспектива на дадена сцена. Заснето с Canon EOS RP с обектив Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM при 24 mm, 1/40 s, f/16 и ISO800.

Какъв тип обектив е най-подходящ за пейзажни снимки?

За класически обширни пейзажни изображения, които улавят широка гледка, големи драматични небеса и отражения в езера, ще ви е необходим широкоъгълен обектив, който ви позволява да поберете повече в кадъра, за да създадете допълнителен акцент и драматизъм.

Широкоъгълните обективи обаче не са единственият избор за снимане на пейзажи. Понякога си струва да бъдете избирателни и да кадрирате композицията си в сравнително малка част от пейзажа. Стандартен вариообектив като Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM може да бъде всичко, от което се нуждаете в тези ситуации. В широкоъгълния край на неговия много гъвкав диапазон на вариото все пак ще можете да обхванете доста голяма част от пейзажа.

Може да е трудно да изберете между вариообектив или обектив с фиксирано фокусно разстояние за снимане на пейзажи. И двата имат какво да предложат. Когато снимате пейзажи, неща като стени, огради и плетове, ръбове на скали, реки и езера може да блокират пътя ви, а трудният терен може да ви спре. Възможността за компенсиране на неудобна позиция за снимане с просто завъртане на пръстена на вариото може да бъде безценна.

Подобно на повечето неща обаче „вариообектив спрямо обектив с фиксирано фокусно разстояние“ не е едностранен аргумент. Много професионални пейзажни фотографи предпочитат да снимат с обективи с фиксирано фокусно разстояние. Фиксираното фокусно разстояние наистина може да ви помогне да се съсредоточите върху композицията, като се движите, за да получите идеалното разположение, при което елементите на преден план, среден план и заден план се съчетават най-добре. По-честата смяна на позицията също така ви дава допълнителна възможност за откриване на нови гледки за снимане и различни начини да ги заснемете.

Пейзажно изображение на красив залив, обграден от зеленина и тюркоазено синя вода, заснето от високо.

С компактен и лек обектив, като Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, ще откриете, че можете да ходите на преходи или да се изкачвате до места, които иначе биха били недостъпни, и да откриете още по-магически възможности за снимане, като например това впечатляващо изображение на плаж. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM при 24 mm, 1/200 s, f/11 и ISO100.

Размерът и теглото са важни при избора на пейзажен обектив. Всички обективи в това ръководство имат впечатляващо компактна и лека конструкция. Можете да се отправите на еднодневно пътешествие, за да снимате пейзажни снимки, като вземете със себе си фотоапарат и само един или два от тези обективи в малка чанта, и няма да ви тежат.

Друго нещо, което помага да се намали теглото, е, че няма да имате нужда от статив, който често се смята за основен в традиционната пейзажна фотография. Повечето от представените обективи включват високоефективен оптичен IS, чиято производителност се подобрява още повече, когато работи заедно с вградения стабилизатор на образа (IBIS) във фотоапарати като Canon EOS R6. Ще откриете, че можете да снимате без статив дори по време на „синия час“ по здрач и пак да получавате неизменно резки снимки.

Най-добрият обектив за начинаещи в пейзажната фотография: Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

Пейзажна снимка на малък град, построен върху склона на хълм. На заден план се виждат ярко синьо небе и море.

Побирайки широк диапазон на вариото в малки размери, Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM разполага с оптичен IS за 5 стъпки по-ниска скорост на затвора и пръстен за фокусиране/управление, на който можете да зададете различни функции, като например компенсация на експонацията, когато снимате в режим на автофокус. Заснето с Canon EOS RP и с обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM при 105mm, 1/320 s, f/11 и ISO100.

Малък магазин за цветя на испанска улица. Извън магазина са изложени множество букети.

Снимането в широкоъгълния край на диапазона на вариото на Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM ви позволява да уловите всички детайли в този колоритен градски пейзаж, когато нямате възможност да се отдалечите повече. Заснето с Canon EOS RP и с обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM при 26mm, 1/125 s, f/6,3 и ISO100.

От епични гледки до дребни детайли и всичко останало – един универсален вариант като Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM ще ви позволи да видите цялата история. Той предлага широкоъгълни възможности при най-късото си фокусно разстояние. При стандартни фокусни разстояния от около 35-50mm ще получите много естествена перспектива, която дава добро усещане за пространството, разстоянието и връзката между преден и заден план. В дългофокусния край на диапазона на вариото фокусните разстояния на телеобектив създават ефект на компресиране на перспективата, карайки зоните на преден и заден план да изглеждат по-близо една до друга. Това е обратното на ефекта, който получавате с широкоъгълен обектив, и може да допринесе за създаване на интересен алтернативен щрих в творческата пейзажна фотография.

Най-добрият широкоъгълен обектив от базов клас за пейзажна фотография: Canon RF 16mm F2.8 STM

Вълните се разбиват на брега по време на залез на заден план. Светлината е създала ореoлен ефект около слънцето, което осветява бреговата линия.

Огромният зрителен ъгъл на Canon RF 16mm F2.8 STM ви изумява веднага щом доближите окото си до визьора на фотоапарата и може буквално да промени цялото ви виждане за пейзажната фотография. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 16mm F2.8 STM при 1/400 s, f/11 и ISO200.

Малка лодка, осветена от сиянието на залязващото слънце на заден план, в спокоен воден басейн. Крайбрежната линия на преден план води окото на зрителя в кадъра, докато се разгръща в далечината.

Пътеките, реките, линиите на дърветата и други обекти, които преминават от преден към заден план, като силуета на бреговата линия на това изображение, могат да помогнат на зрителя да се ориентира в снимката. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 16mm F2.8 STM при 1/200 s, f/11 и ISO200.

Преминаването към ултраширокоъгълния Canon RF 16mm F2.8 STM ви дава изцяло нов поглед към пейзажите, тъй като снимането при 16mm увеличава зрителния ъгъл от 84° до малко над 108°, което е огромна разлика на практика.

Широкият зрителен ъгъл прави чудеса в пейзажната фотография, а корекцията във фотоапарата осигурява резултати без изкривяване. Той също така предлага полезно 25,6 mm ефективно фокусно разстояние, когато се използва с APS-C фотоапарат Canon EOS R10.

Широкоъгълните обективи могат да заснемат обширни пейзажи, но също така удължават перспективата, като всичко освен близките зони на преден план изглежда така, сякаш бързо се отдалечава в далечината. За да придадете 3D изглед на широкоъгълни пейзажни изображения, често е най-добре да изберете за акцент някакви обекти на преден план, които ще помогнат да насочите окото на зрителя в кадъра.

Най-универсален широкоъгълен вариообектив за пейзажи: Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

Кадър с дълга експонация на осветени лилии и цветя, заснети с обектив с изключен IS, в който светлините изглеждат размазани.

Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM се възползва от стабилизатор на образа за 5,5 стъпки по-ниска скорост на затвора за снимане без статив. Това изображение е заснето при слаба светлина с изключен IS. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM при 15 mm, 1/5 s, f/8 и ISO400.

Кадър с дълга експонация на осветени лилии и цветя, заснети с обектив с включен IS, в който светлините изглеждат резки.

Можете ясно да видите разликата в яснотата на снимката, когато оптичният IS е включен. Обективът работи съвместно с IBIS в EOS R6, за да подобри още повече резултатите. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM при 15 mm, 1/5 s, f/8 и ISO400.

Няма по-добър широкоъгълен вариообектив от Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM по отношение на универсалността за снимане с пълнокадров безогледален фотоапарат. За разлика от много широкоъгълни вариообективи този обектив е компактен и лек, тежи само 390 g и осигурява перфектен диапазон от фокусни разстояния за пейзажна фотография. Освен че ви предоставя изумително широк максимален зрителен ъгъл, той има 0,52x макро възможности за близки планове и IS за 5,5 стъпки по-ниска скорост на затвора, което гарантира фокусирани снимки без статив дори при слаба светлина.

Обективът Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM за огледално-рефлексни APS-C фотоапарати също е много подходящ и ако сте нови в безогледалните фотоапарати, можете да използвате този обектив и с фотоапарати като Canon EOS R10 чрез адаптер Canon EF-EOS R.

Обективи с фиксирано фокусно разстояние за творческа пейзажна фотография: Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM и Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM

Поле от бели цветя с жълти тичинки, растящи в дивата природа. В далечината се виждат планини и езеро.

От широкоъгълни снимки до изключително близки планове на дребни детайли в пейзажа – Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM се справя с всичко и е невероятно функционален за обектив с фиксирано фокусно разстояние. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM при 1/125 s, f/11 и ISO100.

Близък план на бели цветя с жълти тичинки, растящи в дивата природа. Цветята на преден план са на фокус, а тези зад тях са замъглени.

Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM осигурява 0,5x макро увеличение при най-късото разстояние на фокусиране (14 cm), като възпроизвежда малки обекти в половин реален размер върху сензора за изображения, а 5-стъпков IS намалява риска от трептене на фотоапарата. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM при 1/1000 s, f/4 и ISO100.

Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM съчетава полезен зрителен ъгъл с широк отвор на диафрагмата f/1.8. Това може да помогне за запазване на високи скорости на затвора дори при слаба светлина, ако искате да замразите движението на листо и други пейзажни елементи, които се поклащат от бриза.

Широкият отвор на диафрагмата се съчетава добре с наистина късото минимално фокусно разстояние на обектива, за да се осигури малка дълбочина на рязкост. Това може да бъде чудесно за снимане на малки обекти на интерес в пейзажната сцена и изолирането им на разфокусиран фон, като същевременно се запазват всички красиви цветове на природата в цялостната сцена.

За по-умерен зрителен ъгъл със същите предимства не търсете друго освен Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Предлагайки изцяло естествена перспектива при снимане на пейзажи, той е особено ефективен за снимане без статив в екстремно близък план, тъй като можете да се възползвате от коефициента на макро увеличение от 0,5x на обектива. Широкият отвор на диафрагмата f/1.8 ви дава също и малка дълбочина на рязкост за близки планове, така че да можете ефективно да разфокусирате фона.

Зрелищната красота и драматизмът на един прекрасен пейзаж имат изключително много какво да предложат на всеки фотограф. С подходящия фотоапарат и обективи Canon ще можете да уловите пейзажите в цялата им прелест.

Написано от Matthew Richards

Свързани продукти

  • Широкоъгълен обектив

    Canon RF 16mm F2.8 STM

    Компактен и ценово достъпен ултраширокоъгълен пълнокадров 16 mm обектив за серията EOS R, предназначен за влогъри и създателите на творческо съдържание.
  • Широкоъгълен обектив с фиксирано фокусно разстояние

    Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM

    Компактен и лек 24 mm обектив с фиксирано фокусно разстояние, който е идеален за пейзажна фотография, снимане на влогове и на интериорно съдържание, както и за страхотни макро изображения.
  • Вариообектив с ултраширок ъгъл

    Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

    Компактен и лек вариообектив RF 15-30mm, който е идеален за пътуване, включително за градски пейзажи, природни пейзажи, архитектура и заснемане на влогове в движение.
  • Обективи RF

    RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

    Идеалният обектив за ежедневна употреба за ентусиасти, които използват пълнокадрови безогледални фотоапарати. Лесният за използване RF 24-105mm F4-7.1 IS STM е лек и компактен и е готов да издигне фотографията ви на следващо ниво.
  • Безогледални фотоапарати

    EOS R6

    Каквото и да снимате, както и да го снимате, EOS R6 ви позволява да бъдете креативни по начини, които никога не сте предполагали, че са възможни.
  • Безогледални фотоапарати

    EOS R10

    Направете следващите си стъпки във фотографията и видеото с безогледален фотоапарат Canon от системата EOS R, базиран на заснемащ сензор с размер APS-C.
  • Свързани статии

  • Жена фотограф стои на камъни в плитка вода и снима езеро, заобиколено от планини.

    ПЕЙЗАЖНА ФОТОГРАФИЯ

    Предизвикателство с пейзажен обектив

    Професионалистката Verity Milligan споделя опита си в заснемането на творчески пейзажи с два леки обектива.

  • Пейзажна снимка на дърво отстрани на хълм на фона на пурпурно небе.

    ПЕЙЗАЖНА ФОТОГРАФИЯ

    Топ съвети за пейзажи

    Запознайте се с фотографските техники, които ще ви помогнат да повишите нивото на пейзажните си снимки.

  • Пейзажен фотограф гледа през визьора на Canon EOS RP, за да снима разстилащи се поля.

    ПЕЙЗАЖНА ФОТОГРАФИЯ

    Как да снимате пейзажи без статив

    Научете как да заснемате поразителни пейзажи без статив.

  • Изображение на блато преди и след обработка, нередактирано вляво и черно-бяло вдясно.

    ОСНОВИ НА РЕДАКТИРАНЕТО

    Как да редактирате пейзажни снимки за печат

    Техники за редактиране, които ще превърнат живописните ви снимки в произведения на изкуството.