СПОРТНА ФОТОГРАФИЯ

Историите на пет блестящи спортни снимки

Търсите нещо, с което да усъвършенствате спортната си фотография? Пет професионалисти по спортна фотография споделят за подготовката за сцената, оборудването и настройките, които са използвали, за да заснемат тези пет изключителни снимки, както и съвети и идеи как да пресъздадете ефектите.
A grey figure's head and shoulders shrouded in dust particles and set against a black background.

Напрежението при заснемане на динамични действия понякога може да отвлече вниманието на спортните фотографи от улавянето на блестящия миг – забележителна снимка, която наистина грабва вниманието. Примерите тук обаче показват, че с правилните настройки, оборудване, на което може да разчитате в напрегнати ситуации, и творчески усет, може да заснемете впечатляващи и необикновени снимки.

Говорихме с петима професионалисти, специализирани в заснемането на най-различни спортове, за да разберем какво ги вдъхновява да правят тези снимки, оборудването и настройките, които използват, и какви съвети и идеи биха дали на амбициозните фотографи, които имат желание да използват тези ефекти.

James Musselwhite

Борбата е подходяща за драматични портрети, но фотографът James Musselwhite наистина иска да премине отвъд границите със сюрреалистичната си снимка (снимката горе) на британския професионален борец Cassius. „Той е много екстравагантен и искахме да представим тази енергия чрез по-традиционна естетика – сякаш излиза от скала, като я разчупва“, обяснява той.

James комбинира своя Canon EOS R6 с адаптер EF-EOS R на Canon и обектив Canon EF 70-200mm f/2.8L USM и заснема изображението при 155 mm, 1/8000 s, f/5.6 и ISO400, контролирайки фотоапарата чрез Canon Camera Connect на смартфона си. Предизвикателството беше да се постигне желаният ефект без никаква допълнителна обработка. „Изрисувахме тялото на бореца, след това хвърляхме торби с брашно по него, докато не заснехме снимката. Поставих EOS R6 на статив, за да мога да снимам от телефона си, и свързах фотоапарата с екран, който ни позволи наистина да се концентрираме върху светлината и кадъра“, добавя той.

Близък план на човек на човек с черна блуза на фона на бели тухли.

Ръгби и любителска борба

„Показвайки, че знаете как работи индустрията, може да впечатлите някой промоутър, но голяма част от тях не искат фенове зад кулисите или да се навъртат около бизнес делата на индустрията. Използвайте знанията си, за да станете част от доверения кръг, но не натяквайте, че сте фен.“

Пробвайте и вие


„Трябва да знаете точно какво ще е поведението на материалите, които използвате“, казва Джеймс. „Експериментирайте с елементи, които не са обичайни за портретите. Можете да започнете с вода и искри или да опитате да рисувате със светлина с фенерчето на телефона ви.“

James също така предлага да се изпробват различни скорости на затвора, за да се види какво всъщност работи за снимката. „Да видиш как различните елементи могат да бъдат замразени в движение е от жизненоважно значение за улавянето на кадър като този“, добавя той.

Jean-baptiste Liautard

Черен силует на човек на велосипед, заобиколен от сини светлинни следи

Светлинните следи в нощния кадър на посланика на Canon Jean-baptiste Liautard са създадени със синя LED лента, която помага да се създаде усещане за движение на статичния образ. „Имах нужда от широкоъгълен обектив за този динамичен ефект и исках светлинните следи да изглеждат по-големи в краищата на изображението за 3D усещане“, пояснява той. „Харесвам синия цвят и студенината, която придава на снимката.“ Заснето с Canon EOS 5D Mark IV с обектив Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM (вече предшественик на Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) при 16 mm, 20 s, f/6.3 и ISO100. © Jean-baptiste Liautard

Един стар скрийнсейвър беше вдъхновението за сините светлинни следи в забележителния кадър на планинския велосипедист Peter Kaiser, заснет от John-baptiste. За да създаде светлинни следи, John-baptiste обикаля около Peter, правейки въртеливи движения със светлината, спира, докато преминава зад него, а след това повтаря действията наобратно, за да създаде симетричен ефект. „Знаех, че искам обектът ми да бъде в центъра на изображението и светлината да създаде динамичен мотив от едната страна на изображението до другата“, разяснява той.

Предизвикателството е светлинната картина да започне и да свърши на правилното място. „Трябваше да проверя грешките си и да ги коригирам постепенно. Peter трябваше да остане напълно неподвижен, а аз трябваше да вървя плавно, така че следата да изглежда естествена“, добавя той. „20-секундната експонация ми позволи да се движа около спортиста с LED лентата, а отворът на диафрагмата f/6.3 ми помогна да създам по-голяма дълбочина на рязкост, така че всичко да е на фокус, дори и светлинните следи.

Монохромна снимка в близък план на човек в светли дрехи на черен фон.

Екстремни спортове

„Познаването на спорта, който снимате, е от съществено значение, защото позволява да предвидите какво ще се случи. Често снимам динамични сцени в гората или на други места със слаба светлина, така че ако наистина искам да уловя действието, то обективите с широк отвор на диафрагмата и добрият сензор са задължителни.“

Пробвайте и вие


„Тези снимки изискват време“, обяснява John-baptiste. „Необходим е напълно стабилен фотоапарат, затова трябва да използвате статив. Имате нужда и от дълга експонация и наистина тъмна среда.“

Ако се опитвате да го направите сами, накарайте приятел да позира – или използвайте обект, а след това експериментирайте със светлина, която да движите около обекта. Колкото по-бавно движите източника на светлина, толкова по-ярка ще бъде светлинната рисунка, тъй като сензорът на фотоапарата има повече време да абсорбира светлината. Не забравяйте да носите тъмни дрехи без отразяващи повърхности, за да не се виждате на снимките.

Morgan Harlow

Главата и раменете на играч на нетбол със свити ръце над главата по време на скок за топката, която е извън кадър.

Спортният фотограф Morgan Harlow направи тази снимка на угандийския играч на нетбол Mary Cholhok, докато пандемичните мерки за Covid-19 все още бяха в сила, което ограничи възможностите ѝ да се движи из арената. Заснето с Canon EOS-1D X (вече предшественик на Canon EOS-1D X Mark III) с обектив Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM при 1/800 s, f/2.8 и ISO6400. © Morgan Harlow

Ограничените движения на Morgan по време на това състезание по нетбол я принудиха да забави темпото и да се съсредоточи върху намирането на убийствен кадър. „Mary създава красиви форми, когато скача за топката, затова концентрирах вниманието си върху нея с основен фокус върху очите й“, обяснява Morgan.

Тя казва, че това е класически пример за техниките на изолиране, нужни на спортния фотограф. „Застанах зад мрежата на вратата, за да виждам терена. Имаше LED табла около целия корт, така че трябваше да клекна зад тях, за да не са в кадър, като същевременно изолирах Mary от другите играчи.“

Кадър отблизо на човек, който гледа към фотоапарата на черен фон. Авторско право: Ben Lumley.

Динамични спортове с фокус върху нетбола и плуването

„Проучването на това, което другите фотографи са създали и как работят, е добър начин да подобрите уменията си.“

Пробвайте и вие


Morgan казва, че трябва да изчакате правилния момент при снимки като тези и съветва да вземете предвид фона. „Разсейващ цвят или предмет може да съсипе снимката“, казва тя. Ако нещо в далечината привлича нежелано внимание, изберете по-широк отвор на диафрагмата (като изберете по-малко f-число). Това разфокусира фона, докато обектът остава ясен и на фокус.

За да създадете драма и интрига в снимките си, фокусирайте върху лицата на обектите, особено върху очите. Когато снимате спорт, помислете и за интересно кадриране – начинът, по който Morgan е уловила лицето в сгънатия лакът, привлича вниманието ни към спортиста и неговата решителност във важния момент от мача.

Освен това, ако снимате отборен спорт, се уверете, че сте застанали в правилната позиция. Morgan застана близо до мрежата на вратата, така че да бъде на правилното място, за да улови действието.

Шамо Видич

Фигура в оранжево и черно на планински велосипед с размазана гора около нея.

Обективът Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM, използван от спортния фотограф Samo Vidic за този кадър, му даде ширината, която търсеше, и му позволи да отдели обекта от фона, за да създаде илюзията за бързо движение. Заснето с Canon EOS 5D Mark IV, с обектив Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM при 16 mm, 1/8 s, f/9 и ISO200. © Samo Vidic

Посланикът на Canon Samo Vidic е известен в цял свят спортен фотограф за Red Bull. Това е снимка на неговия приятел Nino, който е парализиран от врата надолу след инцидент. Samo имаше идеята да се направи специална снимка на Nino, така че да създаде илюзията, че се спуска надолу с висока скорост.

„Купих няколко малки помощни колела за Nino, монтирах фотоапарата на вилките на мотора и промених седалката и кормилото, за да му дадат опора“, обяснява той. „След това го бутахме леко, до около 5 км/ч.“

Използвайки две светкавици Speedlite с дистанционно задействане, широкоъгълен обектив и ниска скорост на затвора, Samo успя да изолира Nino и да пресъздаде размазан хаос на състезание по спускане. „Nino плачеше в края – той беше толкова щастлив дори и от това малко движение“, казва Samo.

Близък план на човек, облечен в червено, със слушалки на прозореца на малък самолет.

Спорт, реклама и приключения

Ако не сте запознати със спорта, който снимате, Samo съветва да попитате някой от участниците какво да търсите. „Снимах катерачи, а не знам много за катеренето, затова те ми обясниха кои движения са впечатляващи, какъв трябва да е захватът на ръцете в определени части на скалата – такива неща.“

Пробвайте и вие


Ако искате да заснемете снимка като тази, трябва да овладеете техниката в по-спокойна, контролирана среда, съветва Samo. „Започнете с малки стъпки и натрупайте опит. Използвайте ниска скорост на затвора и експериментирайте с автоматично фокусиране с проследяване на очи и ръчен фокус, за да видите какво предпочитате. Помолете приятел да се упражнява с вас, така че да изпробвате панорамиране с различни скорости, тъй като скоростта на обекта ще повлияе на резултата. Първо експериментирайте само със светкавицата на фотоапарата, след което може да опитате да прикрепите светкавица Speedlite към дърво или на различни височини – всичко това ще се отрази на сенките и снимката.“

Ella Ling

Човек в инвалидна количка посяга нагоре да удари тенис топка, чиято сянка се простира наляво на син фон.

Австралийският тенисист Dylan Alcott замахва към топката по време на финала на събитие за четири инвалидни колички в тази снимка, наситена с богата атмосфера, заснета от спортен фотограф Ella Ling. Ella казва, че пълнокадровият CMOS сензор с 20,1 MP на Canon EOS-1D X Mark III ѝ позволява да постигне истинска рязкост с нейния EF вариообектив. Заснето с Canon EOS-1D X Mark III с обектив Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM (предшественик на Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) при 155 mm, 1/3200 s, f/5.6 и ISO160. © Ella Ling

Тази снимка изискваше интелигентно позициониране и търпение. „Отидох до пътеката над корта, за да уловя нещо уникално“, разказва Ella. „Има малък прозорец, в който светлината осветява играча, но покривът хвърля сянка върху корта. Така получавате зашеметяващия черен фон. Натиснах спусъка, когато топката беше възможно най-близо до ракетата, и се уверих, че играчът не е преекспониран.“

Близък план на човек със слънчеви очила, който се усмихва

Професионален тенис

Ella казва, че отдадеността и ангажираността са ключови за нейния успех, както и че не се страхува да се обърне към утвърдени фотографи за подкрепа и насоки. „Запознах се с главния фотограф на Уимбълдън, който ми постави задачата да изляза и да снимам из кортовете“, спомня си тя. „Главният фотограф ме взе под крилото си и аз се присъединих към неговата агенция на свободна практика.“

Пробвайте и вие


„Свикнете с регулирането на настройките на експонацията и се опитайте да намерите висока позиция, така че да можете да снимате обекта отгоре“, съветва Ella. „Слънцето трябва да е ниско в небето, за да хвърли дълги сенки. Това е подходящо за всеки спорт или обект, не е нужно да е динамичен.“

За да постигнете драматични сенки, търсете възможности при изгрев и залез, когато слънцето е в най-ниската си точка. Или можете да използвате светкавица Speedlite или изкуствен източник на светлина, за да създадете подобен ефект. Композицията е важна, когато се работи със сенки; тук се използва правилото на третините, като спортистът е позициониран в дясната трета на изображението. Цветовете също са изключително важен компонент – вижте как се откроява яркожълтата тенис топка. Винаги правете крачка назад от действието, за да обмислите творческите елементи.

Надяваме се, че тези впечатляващи снимки, съвети и идеи от професионалистите ви вдъхновиха да се опитате и вие да уловите уникални спортни кадри. Когато започнете да експериментирате с различни техники, творческите възможности са безкрайни.

Написано от Jack Fittes

Свързани продукти

  • Безогледални фотоапарати

    EOS R7

    Опознайте дивата природа с фотоапарат, който предлага сензационна скорост и качество на изображението в компактно тяло с APS-C сензор, проектирано за бъдещето.
  • Безогледални фотоапарати

    EOS R6

    Каквото и да снимате, както и да го снимате, EOS R6 ви позволява да бъдете креативни по начини, които никога не сте предполагали, че са възможни.
  • Безогледални фотоапарати

    EOS RP

    Малък, лек и интуитивен пълнокадров безогледален фотоапарат, идеален за пътуване и всекидневна фотография.
  • Вариообектив с ултраширок ъгъл

    RF 14-35mm F4L IS USM

    Ултраширокоъгълният RF обектив на Canon с фокусно разстояние 14 – 35 mm комбинира висока рязкост с прецизност от серия L, а снимането без статив е лесно със стабилизатор на образа с 5,5 стъпки.
  • Обективи RF

    RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

    Идеалният обектив за ежедневна употреба за ентусиасти, които използват пълнокадрови безогледални фотоапарати. Лесният за използване RF 24-105mm F4-7.1 IS STM е лек и компактен и е готов да издигне фотографията ви на следващо ниво.
  • Телефото вариообектив

    RF 70-200mm F4L IS USM

    RF 70-200mm F4L IS USM е незаменим компактен и лек варио телеобектив от серия L, който е идеален за пътувания и за заснемане на спортове/дива природа и портрети.

Свързани статии

  • ФОТОГРАФИЯ НА ДИНАМИЧНИ СЦЕНИ

    Най-добрите обективи за динамични сцени

    Нашето ръководство за най-добрите обективи за фотография на динамични сцени.

  • СПОРТНА ФОТОГРАФИЯ

    Как да правите чудесни снимки на динамични сцени

    Съвети за заснемане на невероятни снимки на динамични сцени с вашия фотоапарат Canon.

  • СПОРТНА ФОТОГРАФИЯ

    Фотосесия на динамични сцени с професионалист

    Jean-baptiste Liautard представя изкуството на спортната фотография.

  • СПОРТНА ФОТОГРАФИЯ

    Как може да проявите творчество при спортната фотография

    Петима професионални фотографи разкриват техниките, които са използвали, за да заснемат любимите си снимки.