ПЕЙЗАЖНА ФОТОГРАФИЯ

Заснемане на движение с продължителна експонация: съвети от победителя в конкурса Redline Challenge

Piotr Skrzypiec, победител в конкурса Redline Challenge за 2021 г. на тема „Светлина в тъмното“, обяснява как да направите пейзажите си по-динамични, като снимате красиви светлинни следи.
Светлинни следи от автомобил при вечерна светлина, който преминава по мост. Гъста, подобна на облак мъгла, която закрива основите на моста и земята под него.

Екскурзовод през деня, фотограф на светлинни следи през нощта, Piotr Skrzypiec използва познанията си за красиви места и техники за продължителна експонация, за да създаде зашеметяваща пейзажна фотография в Словения и извън нея. И заради това не е изненада, че е обявен за победител в конкурса Redline Challenge на Canon.

Конкурсът по фотография имаше за цел да подобри уменията на любителите фотографи, чиято тема беше „Светлина в тъмното“. Три от изображенията на Piotr бяха част от финалния списък на журито, а снимката му на виадукт, обвит в мъгла, чиято атмосфера е забележителна, беше избрана за победител от всички.

Piotr използва продължителна експонация, за да превърне светлината от фаровете на движещи се автомобили в криволичещи цветни ивици. Продължителната експонация означава снимане с ниска скорост на затвора, която може да варира от секунди до часове и води до размазване на движещите се обекти. Техниката не изисква специализиран фотоапарат или обектив, а резултатите са изненадващи. Освен за размазване от движението, продължителните експонации са подходящи и за увеличаване на светлината, която навлиза във фотоапарата, с цел намаляване на ISO чувствителността, което подобрява качеството на изображението.

Тук Piotr отново посещава местата, които вече е снимал, и предлага съвети за това как да направите подобни снимки със светлинни следи.

1. Не снимайте през нощта

Светлинни следи през нощта по път, който се вие по заснежен склон с дървета към струпани една до друга бели сгради със сиви покриви.

Piotr казва, че заснемането на изображения със светлинни следи е сравнително лесно. „Имате нужда само от стандартно фотографско оборудване, статив и добро място за снимане“, казва той. „Не е трудно да се направи такъв тип снимки, а резултатът, който виждате на вашия LCD екран, е винаги фантастичен. Понякога дори не е нужно да редактирате снимките, защото изглеждат страхотно точно такива, каквито сте ги заснели.“ Заснето с Canon EOS 5D Mark IV с обектив Canon EF 16-35mm f/2.8L USM (сега вече предшественик на Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM) при 18mm, 25 сек, f/11 и ISO1000. © Piotr Skrzypiec

Здрачът е далеч по-подходящо време за заснемане на снимки със светлинни следи, отколкото посред нощ, тъй като небето е тъмно, но все пак има достатъчно цвят, за да ви предложи възможности за интересни снимки. Ако навън е наистина тъмно, снимката може да се получи прекалено тъмна, затова започнете да снимате, когато има достатъчно околна светлина, за да заснемете сгради, хълмове и други обекти от сцената. „Всичко се свежда до последните около 20 минути от „синия час“, казва Piotr. „Ако изпуснете момента, тъмните зони от снимката ще бъдат прекалено тъмни, а светлините прекалено светли, и няма да успеете да заснемете балансирана снимка.“

2. Направете проучване

Светлинни следи на път с форма на сърце, със златни и червени светлини от фаровете и задните светлини

Трафикът е основен елемент – но бъдете готови да си го осигурите сами. „Когато сте на магистралата е разбираемо, че ще има автомобили, които преминават редовно. Но не такъв е случаят с този път тук с форма на сърце. Когато снимах този път през 2014 г., чаках два часа, надявайки се да се появи някакъв автомобил. И така, за тази снимка помолих съпругата си да кара колата ни по пътя!“ Заснето с Canon EOS 5D Mark IV с обектив Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (сега вече предшественик на Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) при 50mm, 30 сек, f/8 и ISO800. © Piotr Skrzypiec

Знам, че се подразбира, но все пак се уверете, че избраната от вас гледка е видима през сезона от годината, когато искате да снимате. През зимата дадено място може да изглежда подходящо за снимка, но не и през лятото, когато гледката е блокирана от дървета.

„Винаги е добре да намерите място, което се намира на високо, откъдето да снимате, тъй като това ще ви позволи да видите пътя ясно“, предлага Piotr. „Преди няколко години се върнах на това място в средата на лятото. Въпреки че можете да заснемете пътя под формата на сърце през нощта заради светлинните следи, сега това беше трудно да се види заради лозята. Оттогава насам са направили много подобрения. Има нова платформа за фотографи, на която има достатъчно място за поне 10 статива. Освен това са отрязали лозята, което бяха на преден план, така че красивата форма на пътя се вижда по-добре.“

3. Планирайте композицията си

Светлинни следи на криволичещ планински път на вечерна светлина, ясно видими в далечината.

Безопасността е приоритет, когато става въпрос за снимане на път в тъмното. „Облечете светлоотразителна жилетка и използвайте фенерче, за да сте сигурни, че останалите ви виждат“, казва Piotr. „Не си струва да се нараните заради една снимка, затова се уверете, че сте поставили статива си на безопасно място, особено ако снимате от мост или друго високо място.“ Заснето с Canon EOS 5D Mark IV с обектив Canon EF 16-35mm f/2.8L USM при 24mm, 562 сек, f/9 и ISO200.

Въпреки че ще снимате през нощта, е добре да настроите фотоапарата си през деня, така че да имате достатъчно време да композирате снимката си. „Когато искате да заснемете добра снимка, трябва да помислите за фона и предния план и за това какво ще включите в тях“, съветва Piotr.

„Също така е добра идея да заснемете светлините на колите така, че да водят погледа от предния план към фона. Най-добрата възможност да направите това е, ако имате достатъчно късмет да намерите S-образен път, който се вие през сцената, да речем, до църква или планина или подобна фокусна точка.“

4. Поддържайте изображенията си ясни

Младо момче, което използва фотоапарат Canon на статив и снима лозя от високо.

Piotr завел сина си Jurek за снимките във фермата Dreisiebner, където му обяснил колко важно е използването на стабилен статив. Без практика снимането с фотоапарат без статив и с по-ниска скорост на затвора може да доведе до размазани изображения. Използването на двусекундна самоснимачка, както прави Piotr, ще реши проблема със заклащането на фотоапарата, докато натискате спусъка, но можете да използвате и дистанционно освобождаване на затвора, например чрез безжично дистанционно управление Canon RC-6, дистанционен спусък Canon RS-60E3, безжично дистанционно управление Canon BR-E1 или приложението Canon Camera Connect.

За да сте сигурни, че неподвижните обекти в изображението ви ще останат резки на снимката, ще трябва да закрепите фотоапарата на статив и да избягвате да го докосвате по време на експонацията. „Аз просто използвам двусекундната самоснимачка на фотоапарата си“, казва Piotr. „Така че просто проверявам композицията, натискам спусъка и две секунди по-късно експонацията започва.“

Гамата безогледални и DSLR фотоапарати на Canon предлага функция за самоснимачка. Piotr използва и функцията за заключване на огледалото в горна позиция, когато снима с DSLR фотоапарати, които имат тази функция. Веднъж активирана, тя заключва огледалото в горна позиция и забавя началото на експонацията, намалявайки шансовете за вибрации във фотоапарата, които влошават рязкостта на изображението „С безогледалните фотоапарати обаче нямате този проблем“, казва Piotr, „тъй като нямате огледало!“

5. Снимайте още по-дълго

Близък кадър на светлинни следи на път с формата на сърце, с ясно забележима сграда с червени керемиди и заобикалящото я лозе.

„На този път с форма на сърце ще ви трябва експонация от поне 30 секунди“ – казва Piotr. „Това е така, защото 30 секунди е времето, необходимо за изминаване на неговата дължина, ако приемем, че не сте пилот от Формула 1! За вашите снимки на светлинни следи, засечете времето, което отнема на дадено превозно средство да измине дължината на пътя, който снимате, и след това задайте това време като скорост на затвора. След това регулирайте отвора на диафрагмата и ISO чувствителността, за да получите правилното ниво на яркост. Заснето с Canon EOS 5D Mark IV с обектив Canon EF 24-105mm f/4L IS USM при 88mm, 30 сек, f/9 и ISO1000. © Piotr Skrzypiec

Способността да контролирате продължителността на експонацията е от съществено значение. Всички EOS фотоапарати – от Canon EOS 4000D до Canon EOS 5D Mark IV – ви позволяват да снимате с експонация до 30 секунди. Режимът за приоритет на скорост (Tv) ви позволява да зададете точната продължителност на експонацията (скорост на затвора), като фотоапаратът автоматично настройва отвора на диафрагмата. След това можете да зададете ISO чувствителност според сцената.

Снимането в ръчен (M) режим ви дава контрол над отвора диафрагмата, за да постигнете и перфектно ниво на рязкост. За допълнително персонализиране на настройките гамата пълнокадрови безогледални фотоапарати на Canon, като Canon EOS RP, също така предлагат и режим за гъвкав приоритет (Fv). Това като цяло е напълно автоматичен режим, който ви позволява да контролирате скоростта на затвора, отвора на диафрагмата и/или ISO чувствителността по всяко време.

Ще трябва да използвате режим Bulb за експонации, по-дълги от 30 секунди. Някои EOS фотоапарати имат позиция „B“ на програматора, но при други трябва да изберете ръчен режим и да превъртите скоростта на затвора отвъд 30 секунди.

6. Настройване на експонацията

Въпреки че се нуждаете от относително продължителна експонация, за да заснемете светлините на колите като светлинни следи, които се вият в изображението, точната продължителност варира. Piotr обяснява: „Всичко зависи от вида на пътя и от интензивността на трафика. Обикновено, когато снимате магистрали, не се нуждаете от 30-секундна експонация, тъй като има много автомобили и светлинни следи. Но има някои не толкова оживени места, където ще ви свърши работа само много продължителна експонация

„Винаги се опитвам да използвам отвор на диафрагмата f/8 или f/11. Обикновено не е добре да се използва по широк от f/8, тъй като части от изображението могат да останат разфокусирани. Ако трябва да увеличите ISO до например ISO800, това е добре. Ако изображението съдържа повече шум, можете да коригирате това, когато го редактирате. При най-новите фотоапарати, като Canon EOS R5, който получих като награда, ISO800 е идеална настройка, която не причинява никакъв видим шум в изображението.“ ISO диапазонът на EOS R5 варира от ISO 100 до 51 200, така че ISO800 е относително ниска чувствителност, която осигурява отлично качество на изображението при слаба светлина.

7. Изберете правилното оборудване

Светлинни следи на двойно пътно платно, червени в едната посока, бяло-златисти в другата, минаващи през голи зимни дървета под заснежена планинска верига през нощта.

Често срещан проблем е да се виждат прекъсвания в светлинните следи, където автомобилите са спрели или не са изминали цялата дължина на пътя. „Можете да коригирате това, като използвате по-продължителна експонация“, казва Piotr. „Ако 30 секунди не са достатъчни, превключете на режим Bulb и използвайте дистанционен спусък, за да държите затвора отворен толкова дълго, колкото ви е необходимо.“ Заснето с Canon EOS 5D Mark IV с Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM при 100mm, 30 сек, f/10 и ISO100. © Piotr Skrzypiec

Не е нужно да използвате професионален обектив от серията L, за да заснемате професионално изглеждащи снимки на светлинни следи. Компактен и лек обектив, като Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM или RF 35mm F1.8 Macro IS STM, ще бъде по-лесен за носене, като същевременно ще ви осигури ясни и детайлни снимки.

„Обикновено ще използвате доста малък отвор на диафрагмата, за да заснемете рязко изображение, така че не е задължително да имате обектив с голям максимален отвор на диафрагмата, като например f/1.8 или f/2.8“, казва Piotr. „Винаги използвам вариообективи, тъй като те дават повече възможности за композиране на сцената, но всъщност изборът на обектив не е толкова важен, колкото други аспекти, като например използването на статив и интензивността на трафика. Обективът просто трябва да заснема резки снимки, това е всичко!“

Това е всичко в общи линии. Заснемането на светлинни следи е чудесен начин да научите как да контролирате експонацията и да заснемате неща, които на пръв поглед не се виждат. Когато става въпрос за фотографското оборудване, няма нещо по-специално, което трябва да използвате, но възнаграждението от постигнатия резултат е впечатляващо – просто попитайте Piotr.

Посетете нашата страница Redline Challenge, за да видите подбраните материали, както и повече съвети и трикове от професионалистите.

Автор на текста Маркъс Хокинс

Свързани продукти

Свързани статии

  • ТЕХНИКИ ЗА ИЗПОЛЗВАНЕ НА СВЕТЛИНАТА

    Рисуване със светлина

    Рисувайте свои собствени зашеметяващи картини, като използвате източници на светлина и продължителна експонация.

  • ОСНОВИ НА ФОТОГРАФИЯТА

    Снимайте дистанционно

    Открийте предимствата на дистанционното снимане за всички видове фотография.

  • ЧЕРНО-БЯЛА ФОТОГРАФИЯ

    Снимане с продължителна експонация в черно и бяло

    Разберете как Stephen McNally заснема мистични снимки с продължителна експонация в черно и бяло.

  • ФОТОГРАФИЯ НА ДВИЖЕНИЕТО

    Улавяне на движението във фотографията

    Разберете как да заснемете движение и да добавите усещане за движение в изображенията си.