The Northern lights illuminate the sky, casting green reflections in the lake below.

ПЕЙЗАЖНА ФОТОГРАФИЯ

Светлина, камера, снимай: пътуване, което се случва веднъж в живота, улавящо красотата на Северното сияние...

Австрийският фотограф Markus Morawetz е най-известен със сватбената си фотография, но отдавна е вдъхновен от любовта към приключенията. През март 2019 г. той реши да сподели тази страст със съпругата си Carina и 10-месечната им дъщеря Fanni. Пътувайки с каравана от дома си край Виена, Австрия, семейството си поставя за цел да види и заснеме един от най-величествените спектакли на природата, а именно Северното сияние в Северна Норвегия.

След като прекарва последните няколко седмици от зимата, пътувайки през Австрия, Германия, Дания, Швеция и Норвегия, триото приключенци бива възнаградено с чудната гледка не веднъж, а два пъти. „В този момент бяхме отседнали на плажа в Норвегия. Условията бяха перфектни – красиво чисто небе без вятър – а Сиянието стоеше около час всеки ден. Просто невероятни вълни от яркозелени и лилави ресни, танцуващи над нас“ – споделя Markus.

„Ако сте решили да снимате Северното сияние или просто да посетите Норвегия, наистина трябва да спрете в Рамберг на Лофотенските острови“ – препоръчва Markus. „Без значение по кое време на годината – този плаж със своя почти бял пясък и леденосини води е просто зашеметяващ. Току-що падналият сняг беше идеален за дърпане на Fanni с шейна“

„Толкова много хора ни казаха:„ Не можете да пътувате толкова далеч с бебе, прекалено е студено, твърде е изолирано“, но Markus и Carina били сигурни, че са добре защитени от стихиите и тръгнали на приключение. „Една от основните ни цели в живота е да научим дъщеря си истински да оценява природата“ – казва той. „Знаехме, че ще е далеч и знаехме, че ще е студено, но март е най-доброто време да видим Сиянието.

„Наслаждавате се на тази красива златиста светлина през целия следобед, а след това след залез слънце е „синият час“ с най-грандиозната светлина. Дори ако Северното сияние не се покаже, имате толкова много фотографски възможности през този период.“ Стремящ се да обхване с поглед светлината, Markus снимал с Canon EOS R с адаптер EF-EOS R, за да може да използва някои от любимите си EF обективи.

Свързани статии
A landscape image of pine trees, a lake and snow-dusted mountains under a starry sky.

НОЩНА ФОТОГРАФИЯ

Снимка на нощно небе

Най-добрите техники за снимане на звезди през нощта, включително заснемане на интервална фотография и изображения на следи на звезди.

A child, shot from behind, dressed in a hooded coat and beanie hat, watches fireworks light the sky pink.

ПЕЙЗАЖНА ФОТОГРАФИЯ

Как да снимате в студено време

Отрицателните температури може да повредят фотоапарата ви, така че следвайте тези професионални съвети за снимане в условия на сняг и лед.

10 tips for capturing fireworks

СНИМАНЕ НА ФОЙЕРВЕРКИ

10 съвета за снимане на фойерверки

Оборудване, техники и композиция – топ съвети за снимане на фойерверки.

„Знаехме, че шансовете да видим Северното сияние тази вечер са големи, и се разположихме на плажа Unstad на Лофотенските острови в Норвегия“ – разказва Markus. „И ето, че то беше там! Определено беше един от най-невероятните моменти. Щяхме да сме много разочаровани, ако се бяхме прибрали вкъщи, без да го видим. Това беше първият път, когато го видяхме да се появява. Какъв вълшебен момент – и още по-хубав за мен като фотограф.“

Най-добрите съвети на Markus Morawetz за заснемане на Северното сияние

1. Разгледайте за най-добрите места

Като знае, че залезът ще настъпи около 17:00, семейството пристигнало на новата дестинация в ранния следобед, за да открие идеалното място с драматичен фон. Markus и Carina взимали Fanni на поход из района, за да видят какво може да предложи мястото по отношение на обекти на преден план, които да добавят интерес и мащаб, като в същото време имали предвид и серия от алтернативни места, ако светлините се движат или изглеждат по-добре някъде другаде. „Търсете неща, като хубави камъни, вода, дървета или може би хижа“ – предлага Markus.

2. Пригответе се за студа

За този кадър Markus използвал продължителна експонация и се възползвал от подвижния екран на EOS R, за да създаде красиво композирано изображение.

Един от основните проблеми, с които се сблъскват фотографите, работещи в по-студена среда, е бързото изчерпване на заряда на батерията. Като знае, че батерия, преждевременно останала без заряд, може да доведе до това да пропусне Северното сияние, Markus винаги носел резервна при излизане. „Държах я близо до тялото си, в джоба на панталона или палтото си, защото колкото по-топла е батерията, толкова по-дълго отделя енергия.“ Снимал е с Canon EOS R, който има препоръчителен диапазон на работната температура от 0 до 40°C. Markus знаел, че не може да се гарантира, че фотоапаратът може да работи в мразовити условия, обикновено между –5 и –10°C, и се погрижил да избягва резки промени в температурата – кондензът, до който може да доведе това, е всеизвестна причина за повреда на фотоапарата. Като се вземат предвид всички фактори на заобикалящата среда „EOS R беше страхотен“ – казва той. „Работеше много дълго, предвид студа, и беше отличен за работа, а и беше забавно да твориш с него.“

3. Упражнявайте се вкъщи

Markus е заснел това близо до дома си с Canon PowerShot G5 X Mark II. „Облаците могат да добавят драматизъм към звезден пейзаж. Условията се променят много бързо“ – казва той.

Според Markus не е необходимо да чакате да излезете и да търсите светлините, за да започнете да тренирате. „Студът няма да намали енергийните нива само на батерията ви, но ще повлияе и на вашите, което означава, че трябва да работите бързо и да знаете какво правите, така че е добра идея да упражнявате снимане на нощно небе, преди да се насочите на север. Посетете открито пространство наблизо, далеч от каквито и да било светлини през зимата, така че да знаете как да работите с ръкавици и голямо яке, и се упражнявайте, като използвате по-дълги експонации. Останете там около час и след като свикнете с нощните пейзажи, опитайте да уловите следи от движението на звездите или Млечния път.“

4. Бавно и ниско

За най-ясни резултати Markus препоръчва да монтирате фотоапарата си на статив и да използвате ниска стойност на ISO с дълга експонация. „Не се страхувам да повишавам ISO чувствителността, ако се наложи, но предпочитам да използвам статив и по-дълги експонации – между една и пет секунди, за да заснема светлините. Знам от сватбената фотография, с която се занимавам, че е по-добре да уловите кадъра без статив, ако е необходимо, да речем при максимум ISO 5000, ако е наистина тъмно, и да се получи слаба зърнистост, която лесно можете да отстраните чрез обработка, отколкото да пропуснете момента. Но ако имате време, е по-добре да намалите ISO, да използвате по-дълга експонация и да монтирате фотоапарата върху статив, за да елиминирате движението и да получите по-рязък и ясен резултат.“

5. Контролирайте светлината

„Когато открих това място, се надявах камъните да отразяват цветовете на небето. Когато цветовете танцуваха над нас, аз вече бях съставил план и знаех какво да направя, за да работя бързо.“

Снимането по време на това пътуване често означаваше да опитвам да уловя детайли в светлите обекти, като например сняг или пясък на бреговата линия, както и детайли в по-тъмните обекти, като например небето или планините. „Може да се окаже трудно да знаеш какво да експонираш“ – казва Markus. „Не мога да експонирам твърде дълго иначе плажът ще бъде прекалено светъл, а ако измеря яркостта само на плажа, небето ще бъде твърде тъмно. Можете да опитате да направите снимките по-светли или по тъмни при обработката, но може да получите зърнистост и недостатъчна рязкост.“

Любимият трик на Markus е да заснема множество експонации. „Заснемам две идентични снимки – една експонирана за светлите елементи и една за тъмните, и след това ще обединявам по време на обработката, където също подсилвам малко цветовете. Още по-лесен начин е да използвате HDR режима на Canon EOS R, който заснема три последователни снимки при различни експонации и ги обединява в едно изображение, за да създаде снимка с по-широк динамичен диапазон. „Трябва да се има предвид обаче, че режимът HDR работи най-добре, когато се използва на дневна светлина. Друга алтернатива би била използването на поляризиращ филтър, който ще ви позволи да подобрите наситеността на цветовете във вашите снимки.

6. Творчески композиции с подвижен екран

Да се открояват снимките ви от останалите, означава да мислите по-разкрепостено, когато става дума за композиция. „Често бихте могли да ме намерите да лежа на земята или да стоя в храст, защото не искам „обикновените снимки, които всеки прави“ – казва Markus. „Искам моите да са различни – да разкажа история – и намирането на различни ъгли ми помага да постигна това. Подвижният екран на Canon EOS R ми помогна да направя това при заснемането на Северното сияние, тъй като имаше много сняг и лед, така че беше хубаво да не се налага да лежа на земята и да ми е студено и мокро или да рискувам и да изкачвам дърво, при положение че няма болници наблизо. Всичко, което трябваше да направя, беше да повдигна Canon EOS R нагоре или да го сваля надолу и да наклоня екрана, докато не успея да видя снимката перфектно.“

7. Фокусиране върху фокуса

„В тъмното е трудно автофокусът да проработи, затова използвам ръчен фокус и поставям фокуса в безкрайност“ – казва Markus. Обективът е настроен така, че да улови изображение на нещо далечно, което е извън измеримото разстояние – в случая звездите.

За това пътуване той комбинира вариообектив и обектив с фиксирано фокусно разстояние – Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM и Canon EF 35mm f/1.4L II USM. „Те са страхотни обективи за пейзажи с много широки отвори на диафрагмата, но предоставящи добра дълбочина и рязкост, и затова бяха идеални за това пътуване.“

8. Съчетайте широк отвор на диафрагмата с дълга експонация

„Дори караваната се появява няколко пъти!“ Домът на семейството под спектакъла на светлините, заради които са пътували толкова дълго.

Комбинирайки Canon EOS R с обектив Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM, Markus използва по-дълги експонации от няколко секунди с най-широкия отвор на диафрагмата на обектива. „За повечето кадри държах диафрагмата отворена при f/2.8. Това е трикът за заснемане на следи от движението на звездите, както и Млечния път, но имате нужда от добър обектив с наистина ниско f-число, така че да не е необходимо да вдигате ISO твърде много.“

За разлика от традиционните DSLR фотоапарати, пълнокадровият безогледален Canon EOS R позволява на Markus да наблюдава експонацията в реално време, като използва електронния визьор (EVF), за да оцени как ще изглежда финалната снимка, преди да натисне спусъка. „Това е фантастично, защото не е необходимо да правите снимка, за да разберете дали е твърде светла или твърде тъмна – електронният визьор ви казва. Това може да ви спести много време и стрес, което е много важно при заснемането на светлините, тъй като никога не знаете колко дълго ще останат и е твърде студено, за да се мотаете. След като имате правилната експонация и композиция, освен ако светлините не се движат или цялостната светлина не се промени, можете просто да снимате отново и отново, което го прави чудесен фотоапарат за ентусиасти и начинаещи.“

Markus, Carina и Fanni постигнаха целта си да направят няколко страхотни снимки на Северното сияние, но именно моментите, споделени със семейството, направиха пътуването ценно. „Аз съм за улавянето на момента, а не за създаването му“ – казва той, но когато настъпят неочаквани моменти, най-добре е да сте добре подготвени.

Написано от Natalie Denton

Свързани продукти

Свързани статии

Разделът „Вдъхновете се“ важен източник на полезни фотографски съвети, съвети за купувача и проницателни интервюта – всичко, от което се нуждаете, за да откриете най-добрия фотоапарат или принтер и да вдъхнете живот на следващата си творческа идея.

Обратно към всички истории