Разликата с обектив за портретни снимки

От изпълващи кадъра портрети в близък план до широкоъгълни улични портрети – изборът на специализиран обектив ще ви помогне да усъвършенствате портретите си.
Photographer Corinne Cumming showing an image on the back of the Canon EOS R6 Mark III to the members of a band she is photographing in a studio.

Повечето EOS фотоапарати се предлагат в комплект с обектив с общо предназначение, който пасва на повечето типове фотография. Въпреки това, за да издигнете фотографията си на следващо ниво, си струва да инвестирате в набор от обективи, подходящи за избрания от вас жанр, като например портретна фотография. От фокусно разстояние и максимален отвор на диафрагмата до тегло и размер, обективът, който изберете, може да доведе до огромна разлика във вашите снимки.

Какво прави обектива за портретна фотография добър?

Това, което най-вече отличава портретния обектив, е фокусното разстояние и максималният отвор на диафрагмата, но има още какво да се вземе предвид при избора на най-добрия портретен обектив на Canon за вас.

Съвместимост на обективи

Първо, струва си да вземете предвид фотоапарата, който имате, и обективите, които са съвместими с него. Безогледалните фотоапарати от система Canon EOS R, като например Canon EOS R6 Mark III, EOS R8 и EOS R100, ви предоставят достъп до най-добрите обективи на Canon за портрети. Фотоапаратите и обективите от системата EOS R използват RF гнездо, което включва 12-изводна връзка за невероятно бърза скорост на автоматично фокусиране и надеждност. Творческите възможности, предлагани от безогледалната технология, също така правят RF гнездото чудесна инвестиция, когато обмисляте бъдещия хардуер, който да използвате на по-късен етап от фотографското си пътешествие.

Множество цветни светлинни следи се вият около главата и торса на модел, заснети на черен фон с помощта на вариообектива Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Със своите 88,8 mm, оборудваният с IS обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM е универсален вариант за портретна фотография. Заснето с Canon EOS R6 (сега вече предшественик на Canon EOS R6 Mark III) с обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM при 44 mm, 8 s, f/16 и ISO100.

Стабилизатор на образа

Освен това не забравяйте, че не винаги ще искате или ще имате възможност да използвате статив, когато заснемате впечатляващи портрети. Тук на сцената излиза стабилизаторът на образа. Обективи като Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 85mm F2 MACRO IS STM и RF 24-105mm F4-7.1 IS STM разполагат със стабилизатор на образа, който гарантира, че вашите изображения ще са изключително резки, когато снимате без статив. Стабилизирането на образа ви позволява да намалите скоростта на затвора, за да пусне повече светлина, което ви дава гъвкавостта да снимате при всякакви светлинни условия.

Ефектът е още по-голям, когато се комбинира със стабилизиран обектив с фотоапарат, който има вграден стабилизатор на образа (IBIS), като Canon EOS R6 Mark III – заедно те могат да осигурят до 8,5 стъпки на стабилизация. Дори ако обективът ви не включва стабилизация на образа, все още можете да се възползвате от IBIS самостоятелно – той е особено ефективен с обективи, които имат къси фокусни разстояния.

Размер и тегло

Трябва да се вземат предвид и размера, теглото и гъвкавостта. За фотографите на портретни снимки, които искат да останат гъвкави или да използват обективите си в множество жанрове, един малък и лек обектив е чудесен избор. Canon RF 50mm F1.8 STM и RF 35mm F1.8 MACRO IS STM са невероятно компактни обективи, което ги прави перфектни и ценово достъпни допълнения към комплекта за фотографи на улични портрети. Те не правят никакъв компромис с възможностите за заснемане на портретни снимки благодарение на широките максимални отвори на диафрагмата f/1.8 за постигане на красив разфокусиран фон и гъвкавост с дълбочината на рязкост. Тънкият RF 28mm F2.8 STM предлага по-широкоъгълен изглед за групови портрети и тежи само 120 грама. За максимална гъвкавост не ви трябва друго освен Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM. Със своя широк диапазон на фокусното разстояние този обектив е идеалният ежедневен универсален инструмент за почти всички жанрове фотография – от архитектурни снимки с ултраширок ъгъл (24 mm) до студийни портрети с фокусно разстояние 85 mm и портрети с телеувеличение (105 mm).

Максимален отвор на диафрагмата

Друг ключов фактор при избирането на правилния обектив за снимането на портрети е неговият максимален отвор на диафрагмата. Големината на отвора на диафрагмата на обектива определя количеството светлина, която достига до сензора на фотоапарата ви.

За всеки обектив е отбелязан отворът на диафрагмата, като например f/2.8 или f/4. Някои вариообективи имат отвор на диафрагмата, който зависи от избраното фокусно разстояние. Те ще бъдат обозначени с диапазон на отвора на диафрагмата, като например f/4-7.1. Други вариообективи, включително Canon RF 24-105mm F4L IS USM и RF 24-70mm F2.8L IS USM, вместо това предлагат константен максимален отвор на диафрагмата за запазване на една и съща експонация в целия диапазон на увеличение. Тези обективи, с техния константен максимален отвор на диафрагмата и устойчиво на атмосферни влияния качество на изработка от серия L са идеални за фотографи, които искат да надградят от RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, или за тези, които просто искат обектив от професионално ниво.

Профил на модел с тъмночервено червило, обръщащ лицето си към фотоапарата с низове от разфокусирани светлини на заден план, заснето с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM.

Фокусното разстояние от 50 mm е приложимо за много фотографски жанрове, а широкият максимален отвор на диафрагмата го прави идеален за постигане на меко разфокусиране на фона при портретни снимки. Заснето с Canon EOS R6 (вече предшественик на Canon EOS R6 Mark III) с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM при 1/125 s, f/1.8 и ISO1250. © Ejiro Dafé

Колкото по-малка е стойността на отвора на диафрагмата (f-числото), толкова по-голям е максималният отвор на диафрагмата. Има редица предимства при снимането на портрети с обектив, който е с по-голям максимален отвор на диафрагмата.

По-широкият отвор на диафрагмата пропуска повече светлина през обектива във фотоапарата, така че обективите с широк отвор на диафрагмата, като например Canon RF 45mm F1.2 STM, Canon RF 50mm F1.8 STM и RF 85mm F2 MACRO IS STM, са чудесни за снимане при слаба светлина (например портрети на закрито) и когато ви се налага да сте гъвкави със светлината, като например при черно-бялата фотография или абстрактния портрет. Второто предимство при снимането с максимално отворена диафрагма е, че се постига по-голямо разфокусиране на фона, което често е предпочитано от портретните фотографи.

Нека да разгледаме някои примери за заснемане на портретни снимки с различни отвори на диафрагмата.

Композиция от три снимки на фигура с яркочервено червило и жълт пуловер. На лявата снимка има ясен обект и размазан фон, средната е по средата, а на дясната има фокусиран обект и ясен фон.

Тези три изображения, всички заснети при едно и също фокусно разстояние с обектив Canon RF 50mm f/1.8 STM, показват отвора на диафрагмата, вариращ от широк (малко f число) при първата снимка, до по-тесен (по-голямо f число) при третата снимка. Добре е да разполагате с обектив с голям отвор на диафрагмата, когато се опитвате да премахнете или разфокусирате разсейващия фон в портретната фотография. При първата снимка вниманието на зрителя е насочено към лицето на обекта и е далеч по-ефективен портрет. © Ejiro Dafé

Това обаче не означава, че обектив с малко по-тесен отвор на диафрагмата, като f/4 на Canon RF 24-105mm F4L IS USM, не може да създаде красиво разфокусиране, особено при телеувеличение. Това се дължи на факта, че по-дългите фокусни разстояния улавят по-малка част от фона в сравнение с по-късите, което прави всяко разфокусиране на фона да изглежда по-голямо и по-разпръснато в изображението и помага на обекта да се откроява по-ясно.

Автоматичен фокус

Портретната фотография обикновено не се нуждае от супербърз автоматичен фокус, използван при спортове или дивата природа, но обектив, който фокусира бързо и тихо, все пак е от голяма помощ – особено ако планирате да записвате видео. Потърсете обективи на Canon с технологията USM (ултразвуков мотор) или STM (стъпков мотор). Тези системи предлагат гладко, почти безшумно фокусиране, което е по-малко вероятно да бъде засечено от микрофона на фотоапарата ви.

Благодарение на приятното разфокусиране на фона и естественото отделяне на обекта, обективите за портрети на Canon са идеални и за видео интервюта. Можете дори да разгледате хибридните обективи на Canon, проектирани да осигуряват резултати с професионално качество както за снимки, така и за видео.

Най-добрите обективи на Canon за портрети в близък план и традиционни портрети

Портрет на фигура с брада, стояща сред висока трева и държаща малко дете, заснета с обектив Canon RF 85mm F2 Macro IS STM.

Canon RF 85mm F2 Macro IS STM е достъпен вариант за фотографи, които снимат с безогледални фотоапарати и на които им трябва специален портретен обектив. Заснето с Canon EOS R6 R (вече предшественик на Canon EOS R6 Mark III) с обектив Canon RF 85mm f/F2 MACRO IS STM при 1/800 s, f/2 и ISO400. © Ilvy Njiokiktjien

Портрет, заснет с обектив Canon RF 85mm F2 Macro, Е STM, показващ по-възрастен човек с къса коса, облечен в бледосиньо-зелено облекло.

RF 85mm F2 Macro IS STM може да осигури красиви портрети със своето фокусно разстояние на телеобектив. Той също така разполага с бързо и надеждно автоматично фокусиране дори при слаба светлина. Заснето с Canon EOS R6 R (вече предшественик на Canon EOS R6 Mark III) с обектив Canon RF 85mm f/F2 MACRO IS STM при 1/800 s, f/2 и ISO400. © Ilvy Njiokiktjien

Фокусното разстояние е разстоянието между обектива и сензора на вашия фотоапарат, когато обектът е на фокус, и се посочва в милиметри (mm). Вариообективите имат фокусно разстояние, което се записва като минимална и максимална стойност, като например 24 – 105 mm. Обикновено за портретен обектив се счита обектив с фокусно разстояние от около 85 mm или по-дълго, като например Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM, който се отличава с олекотена конструкция и стабилизатор на образа в 5 стъпки за заснемане на перфектни портрети без статив.

В класическата композиция „глава и рамене“ 85mm портретен обектив осигурява благоприятна степен на компресия на перспективата. Чертите на лицето се изобразяват пропорционално, а фокусното разстояние на телеобектива помага да се отдели моделът от фона. При фотоапарат със сензор APS-C обектив с фокусно разстояние 50 mm ще постигне приблизително същото зрително поле като на обектив с фокусно разстояние 85 mm при пълнокадров фотоапарат.

От друга страна, използването на по-късо фокусно разстояние, като например 24 mm, може да преувеличи перспективата, когато се използва отблизо, като прави елементите, които са по-близо до фотоапарата – като например носа – да изглеждат по-големи. Фоновете също изглеждат по-изразени при по-къси фокусни разстояния.

Разфокусирана снимка на фигура с къса и къдрава руса коса, гледана през стъкло, покрито с водни капчици.

Canon RF 50mm F1.8 STM е страхотен обектив за тези, които искат да преминат от обектива, доставен с фотоапарата, към първия си обектив с фиксирано фокусно разстояние. Заснето с Canon EOS R6 (вече предшественик на Canon EOS R6 Mark III) с обектив Canon RF 50mm F1.8 STM при 50 mm, 1/200 s, f/2.8 и ISO320.

Обективите с междинни фокусни разстояния, като Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 45mm F1.2 STM и RF 50mm F1.8 STM, могат да бъдат чудесни за портретна фотография. Обективите с тези фокусни разстояния изкривяват изображенията по-малко от широкоъгълните обективи, осигурявайки снимки с естествен изглед, което ги прави страхотни за портрети в цял ръст – особено полезни за модните фотографи.

Най-добрите обективи на Canon за групови и улични портрети

Групов портрет на британската група Venus Grrls, заснет от фотографа Corinne Cumming, използвайки обектив RF 24-70mm F2.8 L IS USM.

С максимално фокусно разстояние от 70 mm Canon RF 24-70mm F2.8 L IS USM e универсален избор за групови снимки или улични портрети. По-достъпният Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM вариообектив предлага още по-голям обхват. Заснето с Canon EOS R6 Mark III с обектив Canon RF 24-70mm F2.8 L IS USM при 35 mm, 1/125 s, f/5.6 и ISO200.

Използването на универсален вариообектив, като Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, ще ви осигури най-доброто както от късите фокусни разстояния (широк ъгъл), така и от дългите фокусни разстояния (телеувеличение) и всичко помежду им. При най-широкия си зрителен ъгъл (24 mm) този обектив ще побере в кадъра дори най-широките групови портрети и ще улови голяма част от околната обстановка в ситуационните улични портрети, а диапазонът от по-дълги фокусни разстояния е идеален за класически портрети и портрети в близък план.

Широките ъгли могат да се използват за постигане на голям ефект при ситуационни портрети, където обстановката около обекта играе ключова роля за разказването на историята, и при групови портрети, където в кадъра трябва да се вместят множество хора.

Ако искате да снимате групови портрети, обективът Canon RF 16mm F2.8 STM е идеален. Ако се наложи да снимате голяма група от хора в малко пространство, можете да постигнете добър кадър с този ултраширокоъгълен обектив.

Най-добрите обективи на Canon за боке

Млада жена, клекнала до река, с размазани детайли на лодката, сградите и дърветата на заден план благодарение на бързия максимален отвор на диафрагмата на Canon RF 45mm F1.2 STM.

Canon RF 45mm F1.2 STM е невероятно бърз обектив, който ви позволява да създавате гладко фоново размазване в портретите в цял ръст благодарение на широкия максимален отвор на диафрагмата f/1.2 – идеален за натоварени сцени като тази.

Обективите с голяма максимален отвор на диафрагмата спрямо фокусното си разстояние често се наричат „бързи“ обективи, тъй като пропускат повече светлина във фотоапарата и по този начин ви позволяват да използвате по-високи скорости на затвора. Но именно гладкият, кремав вид на разфокусираните области в снимката – известен като „боке“ – е това, в което бързите портретни обективи като Canon RF 45mm F1.2 STM наистина се отличават. Със своя максимален отвор на диафрагмата f/1.2 Canon RF 45mm F1.2 STM е най-бързият RF обектив, който се предлага извън професионалната серия L на Canon, което го прави чудесен избор за творчески ефекти на дълбочина на рязкост.

Тъй като бързите обективи създават изключително малка дълбочина на рязкост, прецизното фокусиране може да бъде предизвикателство при снимане с широко отворена диафрагма. Активирането на функцията за разпознаване на очи в най-новите фотоапарати от серията Canon EOS R, като EOS R6 Mark III и EOS R8, може да бъде от голяма полза, тъй като фотоапаратът автоматично ще фокусира върху очите на обекта. Можете дори да изберете дали да приоритизирате лявото или дясното око за допълнителна прецизност.

Най-добрите обективи на Canon за красиви снимки

Портрет в профил и в близък план на модел с лъскаво червило и розов грим, заснет с помощта на обектив Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM.

Приближете се и открийте красиви детайли в портретите си, заснети с широкоъгълния обектив Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Заснето с Canon EOS R с обектив Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM при 1/200 s, f/2.8 и ISO200. © Guia Besana

Въпреки че свързвате макрообективите с изображения в близък план на очарователни насекоми или вкусна храна, невероятните детайли, които улавят, са идеални също и за портрети. В действителност макрообективите обикновено се използват за модни портрети, за да подчертаят индивидуалните черти на лицето, както и специфичните продукти за красота.

Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM разполага с минимално разстояние на фокусиране от 35 cm, а RF 35mm F1.8 MACRO IS STM може да фокусира от разстояние до 17 cm. Ако използвате макрообектив и се доближите до обекта, можете да разкриете изящни детайли, като по този начин покажете индивидуалната красота на всеки ваш модел.

Написано от Peter Wolinski и Marcus Hawkins

Свързани статии

Снимайте абстрактни портрети

Експериментирайте с многократна експонация, рисуване със светлина, игри със сенки и още

Съвети за портретна фотография

Усъвършенствайте портретните си снимки с тези ценни съвети и техники.

Най-добрият фотографски комплект от базов клас за портретни снимки

Фотоапарати и обективи за всеки тип портретна фотография.

Навлизане в модната фотография

Модната фотография често се счита за изолирана, но двама млади фотографи, работещи в тази област, разкриват как тя се отваря.