A table display with cakes, meringue, iced donuts and pastries.

КУЛИНАРНА ФОТОГРАФИЯ

Апетитни шедьоври: изкуството на кулинарната фотография

Благодарение на Instagram кулинарната фотография се възроди през последните години, но всеки, който се опитва да направи снимка на обяда си, ще ви каже, че това носи своите уникални предизвикателства. Шведският кулинарен фотограф Linda Lomelino е овладяла това изкуство – нейните кулинарни снимки, изразяващи приказен чар, но с нотка на мрачна атмосфера, са привлекли повече от 750 000 последователи в Instagram.

„Открих страст към печивата преди около 11 години“, казва Linda, която е учила фотография в училище. „Кексчетата навремето бяха актуални, затова направих няколко снимки и ги споделих във Facebook. Хората ги харесаха, така че си помислих: „Може би трябва да започна блог?“ Благодарение на този блог – „Call Me Cupcake“, апетитните шедьоври на Linda сега са събрани в четири книги, преведени на няколко различни езика.

Тук тя споделя извадка от своите тайни за „сладък“ успех...

1. Възползвайте се максимално от естествената светлина

Естествената светлина кара ръбчетата в бледорозовия сладолед да изпъкнат, докато по-тъмният фон създава по-нежна атмосфера. Linda съветва да експериментирате със светлината, за да създадете различни настроения.

Ако имате такава възможност, използването на светкавици Canon Speedlite в студио ще ви позволи да контролирате светлината. От друга страна можете да използвате естествена светлина, която е по-трудна за контролиране, но ще подчертае хубавите черти в обекта, ако бъде използвана правилно. „Експериментирайте със светлината във вашия дом“, казва Linda. „Размерът на прозореца, неговото изложение, часът от деня и атмосферните условия могат да повлияят на това как изглежда светлината“, казва тя. „С прозорците с изглед на север обикновено се работи най-лесно – светлината се променя по-малко през деня и не съществува риск да снимате директно към слънцето.“

Облачният ден, през който не е твърде тъмно, е идеален за Linda, която снима странично осветени обекти в ателието си със западно изложение преди обяд и в кухнята с изглед на изток в късния следобед и вечерта. За да постигне своята типична „мрачна“ атмосфера, тя покрива прозореца с тъмни завеси.

"Можете да се справите с всякакъв вид прозорци, ако експериментирате и се упражнявате, но ако живеете в страна, където е предимно слънчево, а имате само прозорец с южно изложение, това ще бъде по-голямо предизвикателство“, казва тя. „При тези обстоятелства може да използвате тънка бяла завеса, за да омекотите светлината.“

2. Използвайте цветове и текстури, за да композирате сцената

Включването на реквизит с подобен нюанс и добавянето на комплементарни цветове може да помогне при аранжирането на сцената.

Един от начините да постигнете оригиналност е чрез композицията, а трикът на Linda е да се съсредоточи върху цветовете. „Склонна съм да използвам само два или три цвята в една снимка“, обяснява тя. Тя използва нюанси от един и същи цвят и към тях добавя комплементарни цветове – тези, които лежат един срещу друг в колелото на цветовете, за да осигури визуален контраст. „Ако снимам торта с лилава глазура например, бих се опитала да внеса нещо жълто или жълто-зелено в снимката. Оранжевото и синьо-зеленото е друга моя любима комбинация – наистина кара снимката да изпъкне!“

Освен с цветовете, Linda съветва да експериментирате и с текстурите, за да се получат нещата по-интересни. „Ако снимам торта с богата текстура или шарена глазура, може да заложа на гладък фон, който да постави фокуса върху тортата. В други ситуации може да пожелая всичко да е с гладка текстура или да включа много различни текстури – може да е нещо толкова просто, като например добавяне на намачкана ленена салфетка.“

3. Създайте усещане за дълбочина

Свързани статии
A plate of pea fritters garnished with peas and rocket leaves.

КУЛИНАРНА ФОТОГРАФИЯ

Най-добрите обективи за кулинарна фотография

Сервирайте снимки на храни, които си струва да опитате, с нашата селекция от обективи за близък план.

A father and son flick through the pages of a homemade recipe book.

СЪВЕТИ ЗА ПЕЧАТ

Научете как да отпечатате своя собствена книга с рецепти

Natasha Alipour-Faridani споделя своите най-добри съвети за кулинарна фотография и разкрива как да отпечатвате изображения, които да изглеждат апетитно.

A boy stands looking at a photographer with a softbox made from a cardboard box to one side.

ПРОЕКТИ

3 аксесоара тип „направи си сам“ за фотоапарати

Направете свой собствен софтбокс, прожекторна лампа за фокусирана светлина и мека поставка, върху която да поставите фотоапарата си.

Реквизитите, поставени зад обекта, помагат да се създаде усещане за дълбочина, докато пресятата пудра захар, замръзнала в кадъра, прави изображението по-динамично.

В допълнение към цвета и текстурата Linda предлага да си поиграете и с детайлите, за да вдъхнете живот на тъмната сцена, като същевременно внесете усещане за мащаб и дълбочина. „Обектите извън фокус на преден план и на заден план са добър пример“, казва тя. „Може да поставя ваза с цветя зад храната и след това произволно да разпръсна съставки от рецептата, като брашно, горски плодове и листа около нея.“

За допълнителна прецизност Linda насърчава начинаещите да фокусират, като използват подвижния сензорен екран, ако фотоапаратът им разполага с такъв. „Фотоапарати, като Canon EOS 850D и Canon EOS 250D, с подвижните си сензорни екрани са идеални за кулинарна фотография. Подвижните сензорни екрани са особено полезни за снимки, снимани отгоре – ако фотоапаратът е вдигнат високо, можете просто да наклоните екрана и да посочите зоната, която искате да е на фокус. Същото важи и ако снимате от много нисък ъгъл – няма да се налага да лежите на пода, можете просто да наклоните екрана.“

4. Изберете реквизити и фонове, за да съставите историята

Растителността, цветята, обмислените реквизити и сдържаната цветова палитра – всички те спомагат за създаването на тази мечтана селска идилия.

Тези, които наблюдават работата на Linda, могат да свидетелстват за любовта на скандинавския фотограф към реквизитите, които са от решаващо значение за включването на допълнителни текстури и цветове в снимките, както и дефинирането на цялостното настроение на изображението. „Имам толкова много реквизит“, казва тя. „Предимно по-стари вещи, които съм намерила в магазини за стоки втора употреба и антикварни магазини – те ми помагат да разкажа историята. Ако се стремя към провинциален и мрачен изглед, античните реквизити ще помогнат, а ако търся ярък и модерен изглед, ще избера реквизит с по-чисти линии и с по-малко шарки и цвят.“

Колекцията от фонове на Linda е толкова обширна, колкото и нейната колекция с реквизити, и включва всякакъв вид материали, като тапети, опаковки за подаръци, ленени завеси, дървени щайги, стари врати и столове и дори винтидж куфари. „Не винаги е нужно да бъде дървена маса“, казва тя. „Можете да създавате фонове от всичко. Защо пък да не боядисате няколко парчета дърво? Можете да боядисате всяка страна с различен цвят и да ги пребоядисате, когато искате да промените облика.“

5. Експериментирайте с обективи, за да усъвършенствате стила си

Изберете обектива си в зависимост от композицията на изображението.

Обикновено Linda работи със своя Canon EOS 5D Mark II (вече предшественик на Canon EOS 5D Mark IV) и един от четирите си надеждни обектива – Canon EF 50mm f/1.2L USM, Canon EF 85mm f/1.2L II USM, Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM и Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM. Кой обектив ще използва, зависи от историята, която иска да създаде.

„Ако сте нови във фотографията, Canon EF 50mm f/1.8 STM е фантастичен обектив, с който да започнете“, казва тя. „Достъпен е, а и фактът, че можете да снимате с малко f-число с широк отвор на диафрагмата, ще помогне в ситуации със слаба светлина, което е много важно, ако живеете в страна, където зимите са дълги и мрачни. Нещо повече – това е перфектното фокусно разстояние за заснемане на сцена, без да се налага да се приближавате твърде много. Друг добър вариант би бил Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM – подобен е на моя макро обектив, който предлага невероятна рязкост.“

За снимане от разстояние Linda препоръчва по-широкоъгълен обектив. „За да заснемете цялата маса, изберете обектив като Canon EF-S 35mm f/2.8 IS Macro STM, който също би бил моят избор за снимки, снимани отгоре.“ Не забравяйте, че ако снимате с фотоапарат с APS-C сензор или със сензор с изрязване, като Canon EOS 850D, 35 mm обектив с 1,6x коефициент на изрязване ще постигне изглед, еквивалентен на този на 50 mm обектив на пълнокадров фотоапарат.

6. Снимайте от различни ъгли

Linda избира своя ъгъл на снимане в зависимост от това върху какво иска да акцентира в храната. В това изображение фокусът е върху шарката от ревен отгоре върху тортата, така че снимането отгоре е най-подходящо.

Докато повечето хора свързват кулинарната фотография със снимки, заснети отгоре в стил Instagram, Linda казва, че е важно да се използват и други ъгли. „Ъгълът, от който снимам, зависи от това, върху какво се опитвам да акцентирам. Вероятно бих снимала висока торта с повече блатове на поставка отстрани и след това ще направя снимки отгоре на няколко парчета торта в чинии.“

Тъй като по-голямата част от творчеството на Linda се вижда в нейния блог, тя казва, че количеството е толкова важно, колкото и качеството. „Публикувам много кадри, така че се опитвам да снимам от различни ъгли, за да добавя разнообразие и да подобря потока от съдържание.“

7. Задайте широк отвор на диафрагмата и ниска ISO чувствителност

Недоекспонирането кара реквизитите наоколо да изглеждат по-тъмни и придава на изображението мрачно и есенно усещане.

За да създаде типичната си приказна атмосфера, Linda обикновено снима с широк отвор на диафрагмата и ниска ISO чувствителност. „Обикновено използвам отвор от f/1.8 до f/3.2 и много рядко използвам по-високи стойности“, казва тя. „Бих използвала по-малък отвор на диафрагмата единствено за снимки отгоре с много елементи на различни височини, които искам да са добре фокусирани, но рядко надвишавам f/5.“

„Препоръчвам също да се снима с ниска ISO чувствителност, без да се намалява твърде много скоростта на затвора. Опитвам се да се придържам към около 1/125 s, ако снимам от ръка, но ако използвате статив и снимате обект, който не се движи, можете да използвате по-ниска скорост.“ Достъпните настройки за ISO чувствителност се различават в зависимост от модела на фотоапарата ви, но снимането с възможно най-ниската ISO чувствителност е добра практика. Ниските ISO числа означават по-малка зърнистост, което е особено важно, ако планирате да уголемите или отпечатате изображенията си.

По-мрачните кадри на Linda са в стил „нисък ключ“, което означава, че обектът е експониран правилно, а околните предмети са по-тъмни. Linda редактира снимките си, за да постигне желаната от нея естетика, но казва, че „новобранците“ не се нуждаят от скъп софтуер. Digital Photo Professional на Canon е безплатен за всички, които снимат с Canon, а за вашия смартфон има много безплатни приложения за редактиране. Възползвайте се максимално от Wi-Fi свързаността на вашия фотоапарат, като прехвърляте снимките в телефона или компютъра си чрез image.canon, за да бъдат редактирани и споделени веднага.



Написано от Natalie Denton

Свързани продукти

Свързани статии



Разделът „Вдъхновете се“ важен източник на полезни фотографски съвети, съвети за купувача и проницателни интервюта – всичко, от което се нуждаете, за да откриете най-добрия фотоапарат или принтер и да вдъхнете живот на следващата си творческа идея.

Обратно към всички съвети и техники