A close-up of a snail on a leaf. Taken on a Canon EOS 77D with a Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM lens.

МАКРО ФОТОГРАФИЯ

Как да снимате в макро режим тази есен

Снимането в близък план е същността на макро фотографията. То подчертава текстурите, невидими за човешкото око, и показва красотата, скрита в детайла. Не е необходимо да пътувате надалеч, за да снимате макро снимки. Всеки ден обектите придобиват нова перспектива, когато се гледат отблизо, така че вашата градина или местен парк могат да бъдат идеалното място за тестване.

1. Какъв фотографски комплект ви е необходим за макро фотография?

Много обективи са способни да фокусират отблизо, но само истински макрообектив предлага увеличение от поне 1:1 или реален размер. Това означава, че когато фотоапаратът е разположен при най-близкото разстояние за фокусиране, изображението, проектирано върху сензора, ще бъде със същия размер като на обекта.

Този тип обективи има много малко минимално разстояние за фокусиране, което означава, че можете да се доближите, за да заснемете малки обекти в пълен кадър. Например обективът Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM може да фокусира до 3 cm. Този обектив разполага и с интелигентна вградена светкавица LED Macro Lite, за да компенсира сянката, която обективът хвърля върху обекта, когато фотоапаратът е позициониран толкова близо. Ако имате фотоапарат от серия EOS M, като например Canon EOS M50 или Canon EOS M6 Mark II, обективът Canon EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM предлага същата вградена светкавица Macro Lite.

A Canon EOS 77D with a Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM lens and a tripod lie on long grass.

Ако желаете да пробвате макро фотографията, преди да закупите специален обектив, има някои аксесоари, които могат да увеличат увеличението на стандартен обектив. Например ако монтирате удължител EF 25 II или EF 12 II на Canon към съвместим обектив, ще можете да фокусирате по-близо от нормалното. Можете да постигнете подобен ефект, като вместо това монтирате приставка за близък план 250D 58mm на Canon или приставка за близък план 500D 77mm на Canon към предната резба за филтър на обектива.

Независимо от маршрута, който сте избрали за вашата макро фотография, ефектът от заклащането на фотоапарата ще бъде по-забележим, когато работите близо до обекта, така че поддържането на фотоапарата стабилен със статив или подобна опора може да ви помогне да постигнете по-резки изображения.

2. Как да се подготвите за макро фотография?

Много фотоапарати EOS имат специализиран режим за близък план, но за по-творчески контрол трябва да изберете режим на приоритет на бленда (Av) или ръчен режим (M). И двата режима ви позволяват да изберете отвора диафрагмата, която оказва значително влияние върху изгледа и усещането за макро снимка, както и експонацията.

Режимът "Приоритет на бленда" е най-лесният режим, с който да започнете, тъй като фотоапаратът автоматично ще зададе скорост на затвора, за да създаде балансирана експонация при избрания от вас отвор на диафрагмата. Когато сте готови да поемете пълен контрол върху настройките си, превключете фотоапарат в ръчен режим.

3. Предимствата на системата, която използвахме (EOS 77D + 35mm f/2.8 Macro)

Макрообектив, комбиниран с 24,2 MP сензора на EOS 77D на Canon, позволява да се заснемат фините косъмчета по крачетата на тази муха и огромните й червени очи с ясни детайли.

Canon EOS 77D е отличен избор за макро фотография. Заснемащият сензор 24,2 MP CMOS е способен да записва невероятни нива на детайлност, а подвижният сензорен екран улеснява снимането от необичайни ъгли, като например ниско от земята.

За да се възползвате максимално от високата детайлност на макрообектив и CMOS сензор с висока разделителна способност, е важно да се уверите, че фотоапаратът не се движи по време на експонацията. Дори малките вибрации могат да окажат влияние върху качеството на изображението, така че помислете дали да не използвате самоснимачка, за да заснемете снимките, когато фотоапаратът е фиксиран на статив. Обективът Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM има стабилизатор на образа, който е чудесен при снимане в движение, но когато фотоапаратът е фиксиран към статив, не забравяйте да изключите стабилизатора на образа, тъй като вътрешният механизъм, който е предназначен да компенсира заклащането, може да има обратен ефект при липса на заклащане. (Някои обективи имат функция „разпознаване на статив“, но не всички, така че е най-безопасно да изключите стабилизатора на образа ръчно, особено при дълги експонации.)

За допълнително намаляване на механичните вибрации можете да активирате функцията за фиксиране на огледалото на фотоапарата в горна позиция чрез основното меню или да снимате в режим Live View, така че огледалото да се фиксира автоматично в горна позиция. Можете дори да се възползвате от Wi-Fi връзката на Canon EOS 77D, за да управлявате фотоапарата дистанционно чрез приложението Canon Camera Connect, инсталирано във вашия смартфон или таблет.

4. Отвор на диафрагмата

Свързани статии
See glorious autumn through fresh eyes

ЕСЕННА ФОТОГРАФИЯ

Вижте великолепната есен през нови очи

Фотографът на природа Theo Bosboom споделя своите тайни за заснемане на уникална перспектива на есента в цялата й прелест.

How to capture nature in the city

ПРИРОДНА ФОТОГРАФИЯ

Как да заснемете природата в града

Ossi Saarinen споделя най-добрите настройки на фотоапарата и творчески техники при заснемане на градската природа.

Macro photography how-to

МАКРО ФОТОГРАФИЯ

Уроци за макро фотография

Научете основите с това ръководство за фотография в близък план.

Малкото f-число означава, че охлювът е на фокус, а фонът е меко разфокусиран.

Изборът на отвор на диафрагмата влияе върху дълбочината на рязкост или върху това каква част от вашия макро обект да е рязка. Малките f-числа, като например f/2.8 и f/4, създават плитка дълбочина на рязкост (само тесен диапазон на приемлив фокус), а големите f-числа, като например f/11 и f/16, ви дават по-голяма дълбочина на рязкост (по-голяма част от обекта на фокус).

При снимане в близък план, дори голямата дълбочина на рязкост може да е само от няколко милиметра, така че няма място за грешка, когато става дума за фокусиране. Фонът вероятно ще бъде разфокусиран винаги, но използването на по-малък отвор на диафрагмата (по-голямо f-число) ще ви позволи да получите по-рязък обект, а по-големият отвор на диафрагмата (малко f-число) ще ви позволи да фокусирате по-малка част от обекта и да разфокусирате останалото.

5. Скорост на затвора

Плитката дълбочина на рязкост при този отвор на диафрагмата създава много тесен диапазон на приемлив фокус, така че части от самото листо да не са фокусирани.

Когато промените отвора на диафрагмата, скоростта на затвора или ISO чувствителността трябва да се промени, за да се поддържа правилната експонация. Промяната на ISO обаче може да повлияе на качеството на изображението, така че е добра идея първо да изберете отвор диафрагмата и скорост на затвора съобразно творческите си намерения, преди да прибегнете към промяна на ISO.

Ето как работи: при увеличаване на f-числото отворът на диафрагмата на обектива намалява по размер. По-малко светлина навлиза през фотоапарата, така че скоростта на затвора трябва да са намали, за да се гарантира, че изображението не е твърде тъмно. Ако изберете по-малко f-число, отворът на диафрагмата на обектива става по-голям, така че скоростта на затвора трябва да се увеличи, за да се предотврати заснемане на твърде ярко изображение.

Може да ви се струва странно, че малко f-число като f/4 ви дава голям отвор на диафрагмата, а голямото f-число като f/16 ви дава малък отвор на диафрагмата, но помага, ако разсъждавате под формата на дроби: 1/4 е повече от 1/16.

Снимката по-горе е направена при отвор на диафрагмата f/2.8, което е най-ниската настройка на отвора на диафрагмата на обектива Canon EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM. Както можете да видите, плитката дълбочина на рязкост при този отвор на диафрагмата създава по-малък диапазон на приемлив фокус и красиво разфокусиране на фона.

6. ISO

Регулирането на ISO чувствителността ви дава свободата да комбинирате по-малки отвори на диафрагмата и по-голяма скорост на затвора.

За най-качествени изображения опитайте да използвате ниски ISO настройки, като например ISO 100, ISO 200 и ISO 400. При тази чувствителност скоростта на затвора може да стане твърде ниска, за да получите ясни резултати, когато зададете малък отвор на диафрагмата или когато снимате при слаба светлина.

Повишаването на ISO ще ви позволи да използвате по-висока скорост на затвора, но по-високата ISO чувствителност може да доведе до повишен шум в изображението – цифров еквивалент на зърнистост. За да намалите това, можете да увеличите настройката за редуциране на шума при висока ISO светлочувствителност на фотоапарата. Тази опция ще намерите в червеното меню за снимане на фотоапарата.

7. Вложете творчество

При този отвор на диафрагмата (f/2.8) бамбуковото стъбло е на фокус, но фонът е разфокусиран.

Едно от предимствата на макро фотографията е, че можете да създавате зашеметяващи изображения точно на прага на вратата си. Обектите от ежедневието могат да се превърнат в очарователни обекти, като ги показвате в нова светлина, и сте свободни да експериментирате с настройките на фотоапарата.

Един от най-простите начини да постигнете това е да експериментирате с отвора на диафрагмата. В горния пример отворът на диафрагмата беше зададен на f/2.8. Това изображение има мек и разфокусиран фон, но бамбуковото стъбло на преден план е идеално фокусирано.

Намаляването на отвора на диафрагмата означава, че можете да видите повече от детайлите на фона.

Следващият кадър (по-горе) е направен при f/5. Видими са повече от детайлите на фона в сравнение с изображението, направено при f/2.8.

Намаляването на отвора на диафрагмата още повече означава, че ще са видими повече детайли от фона.

И накрая, изображението по-горе е направено при по-малък отвор на диафрагмата f/8. Експонацията е подобна на тази при другите кадри, но фонът сега съдържа много повече детайли. Това показва как малките корекции могат да доведат до голяма промяна в света на макро фотографията.

Есента е чудесно време за макро фотография. Докато зелените цветове се превръщат в кафяви и природата се подготвя за зимата, ще имате възможност да намерите красотата в детайлите. Излезте навън и разгледайте света отблизо.

Написано от Ian Wade и Marcus Hawkins

Обратно към всички съвети и техники