ТУРИСТИЧЕСКА ФОТОГРАФИЯ
Съобразителна туристическа фотография
За какво трябва да внимавате, когато фотографирате култури и общности, които са различни от вашата.
ГРАДСКА ФОТОГРАФИЯ
Фотографията е в кръвта на Giuseppe Esposito-Rodrigues. Той е роден във Венецуела с баща от Италия, който е обичал да снима пейзажи, и майка от Португалия със страст към туристическата фотография. Било е напълно естествено Giuseppe да тръгне по фотографските стъпки на родителите си.
От 2013 г. насам той се е установил в Дъблин, където обхожда крайречните улици и осветените от лампи алеи, за да улови своите поразително кинематографски, но интимни улични снимки, които са били използвани в публикации, включително Lonely Planet и Culture Trip. В миналото Giuseppe е предпочитал своя Canon EOS 5D Mark III (сега наследен от Canon EOS 5D Mark IV) заедно с обектив Canon EF 24-70mm f2.8L II USM, обектив Canon EF 50mm f/1.4 USM или обектив Canon EF 85mm f/1.4L IS USM. Но в последно време той се е насочил към компактния Canon EOS M6 Mark II.
„Canon EOS M6 Mark II е страхотен фотоапарат с универсално приложение, защото комбинира висока разделителна способност (32,5 мегапиксела), серия от снимки (14 fps) и страхотно видео (4K без изрязване) с удобна ръкохватка, която го прави изключително удобен при продължително снимане по улиците.“ Както други Canon EOS M фотоапарати, EOS M6 Mark II е съвместим с адаптер EF-EOS M на Canon, който ви позволява да използвате широко разнообразие от 80 EF-S и EF обективи, включително специализирани обективи, като например макро или „рибешко око“.
Тук Giuseppe споделя своя подход, техники и съвети за творческа улична фотография.
Винаги е препоръчително да проверявате законността на уличната фотография, където планирате да снимате, но като цяло повечето държави позволяват фотографирането на обществени места освен ако не е посочено друго и това включва фотография на пешеходци на улицата и хора на обществени места, като например паркове. Въпреки това не всички биха реагирали доброжелателно към това да бъдат снимани. Giuseppe казва: „Това, което аз правя, е бързо да им покажа снимката с надеждата да разберат, че подхождам от артистична гледна точка. Понякога ще им покажа моята страница в Instagram, за да могат да видят, че правя това само от любов към изкуството, и хората обикновено оценяват това и се успокояват.“
Оживените среди са едни от най-големите предизвикателства на жанра. „Всичко непрекъснато се движи“ – казва Giuseppe. „Светлината, обектът, средата. Върнете се на следващия ден и няма да видите същото нещо. Трябва да приемете, че не можете да контролирате всичко. Можете единствено да разполагате с идея и да се опитате да предвидите кога можете да реализирате тази идея. Става въпрос да се възползвате от сценариите, които ви заобикалят.“
Giuseppe си осигурява най-добрата възможност за успех, като първо намира фон, който харесва, а после някой ъгъл, в който да се уедини. „В основни линии, когато улицата е оживена, аз си намирам някой ъгъл и търпеливо изчаквам правилният човек да влезе в кадър. Може да се изместя малко, за да се опитам да уловя нещо от различен ъгъл или перспектива, но в повечето случаи заставам на място, където мисля, че фонът ще се съчетае с обекта и изчаквам.“
Позовавайки се на дългия си опит, Giuseppe казва, че най-добрият режим за снимане на улицата е режим Av. „Не е нужно да контролирате всичко – само отвора на диафрагмата и може би ISO. Може да се наложи да увеличите ISO чувствителността, ако снимате през нощта, а през деня тя ви позволява да използвате по-високи скорости на затвора с малък отвор на диафрагмата, което увеличава шансовете ви да „замразите“ движещ се обект.“
Giuseppe обикновено използва по-широк отвор на диафрагмата (ниско f-число), което му помага да създаде неговия запазен кинематографски ефект. „Снимането с f/1.4, f/1.8 или f/2.8 ми помага да изолирам обекта, като разфокусирам фона. Фонът все още е там, за да ми помогне да разкажа историята, но не е нужно да се вижда всеки един детайл.“
„Хората ще ви кажат, че за улична фотография трябва да използвате фокусно разстояние от 28-55 mm, защото това е най-близкото до това, което вижда човешкото око, и следователно предоставя естествена перспектива“ – казва Giuseppe. „Но за мен фонът е също толкова важен, колкото и обектът, затова снимам предимно с 24 mm или 28 mm.“ Когато е навън с Canon EOS M6 Mark II, той използва обектив Canon EF-M 32mm f/1.4 STM, за да създаде широките и отворени сцени, които харесва. „Обективът беше изключително подходящ за почти всяка ситуация, в която се намирах“ – казва той. „Особено ми хареса начинът, по който ми позволяваше да снимам изпълнени с атмосфера сцени, като се фокусирах върху цялата сцена вместо върху определен обект.“
Освен снимането с широк ъгъл напоследък Giuseppe предпочита да снима от разстояние. „Напоследък намирам за по-удобно да снимам с телеобективи, за които много професионалисти казват да не се използват. Аз мисля, че това мнение е много старомодно. Снимането с 85 mm обектив или вариотелеобектив, като обектива Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM, ми позволява да поддържам определено разстояние между мен и обекта, така че да не навлизам в личното му пространство, помага ми да изолирам обекта си и да разфокусирам изключително фона, което ми харесва.“
За Giuseppe Canon EOS M6 Mark II промени правилата на играта. „Автоматичното фокусиране е надеждно и бързо, а проследяването на лице и очи е изключително прецизно.“ Въпреки това Giuseppe съветва уличните фотографи да се опитат да използват ръчно фокусиране за допълнително творчество. „Да кажем, че искам да фокусирам някой в средата на сцената, но искам всички хора, които преминават през кадъра, да бъдат разфокусирани, за да се придаде чувство за движение – в този случай ръчното фокусиране би било по-добрият избор.“
За създаването на запомнящи се изображения Giuseppe предлага да се снима от необичаен ъгъл или необичайна гледна точка. Една от любимите му техники е да търси отражения от прозорци или други лъскави повърхности. „Това, което правя, е да търся хора зад някакво стъкло, независимо дали е прозорец на автобус, или кафе и т.н., в комбинация с интересен обект, който се отразява – това може да е автомобил или човек“ – казва той. „Това създава слоеве в изображението.“
Освен с прозорци Giuseppe предлага да се експериментира с локви и реки, за да се създадат интересни композиции.
Той също така препоръчва да сте готови да снимате срещу светлина и да се възползвате от изкуственото осветление. „Светлината е всичко във фотографията, всички знаем това, но начинът, по който се заиграваме със светлината, ни помага да създадем ефект“ – казва той. Ако светлината е силна или директна, той предлага това да се използва като възможност да се експериментира със силуети. „Аз бих намерил фон, който ми харесва и е осветен в контражур, тогава ще изчакам някой да влезе в кадър в точния момент. Това е изключително полезно, ако не искате да заснемате лицето на обекта.
„В други случаи обичам да използвам изкуственото осветление от улични табели или лампи, защото то създава настроение и помага да насоча погледа на зрителя.“
Ако искате да пробвате улична фотография, Giuseppe има един лесен съвет: „Практика, практика и пак практика“ – казва той. „Ако влагате страст, с времето ще станете по-добри в това, което искате да постигнете, и ще откриете собствения си стил. Аз продължавам да правя това и днес. Винаги практикувам. Най-добрият съвет, който мога да ви дам, е просто да вземете фотоапарат, да излезете и да снимате.“
Притеснявате се да снимате на публично място или се тревожите за реакциите на хората? „Фотографирането на хора по улиците е граница, която трябва да преминете“ – добавя Giuseppe. „Колкото повече го правите, толкова по-бързо ще се чувствате удобно, когато сте навън и снимате, което ще ви позволи да се концентрирате върху това, което е наистина важно – да уловите вълшебната снимка.“
Написано от Natalie Denton
Разделът „Вдъхновете се“ важен източник на полезни фотографски съвети, съвети за купувача и проницателни интервюта – всичко, от което се нуждаете, за да откриете най-добрия фотоапарат или принтер и да вдъхнете живот на следващата си творческа идея.
Обратно към всички съвети и техникиТУРИСТИЧЕСКА ФОТОГРАФИЯ
За какво трябва да внимавате, когато заснемате култури и общности, които са различни от вашата.
ГРАДСКА ФОТОГРАФИЯ
11 съвета и трикове, които да ви помогнат да заснемете духа на градската джунгла.
Градска фотография
Заснемайте зашеметяващи градски пейзажи и детайлни градски сцени. Продължете да четете, за да научите всички препоръки, съвети, техники и вдъхновение, които ви трябват.