ЧЕРНО-БЯЛА ФОТОГРАФИЯ

Актуална и неподвластна на времето: проявете творчество с черно-бяла фотография

От пейзажи и портрети до сватби и природа – открийте как да заснемате зашеметяващи черно-бели изображения за всеки един случай с нашите експертни съвети, техники и предложения за фотографски комплекти.
Черно-бяло изображение на танцуваща балерина в голяма и разкошна стая. Слънчева светлина се прокрадва през отворена врата.

Добрата черно-бяла фотография има непреходни качества, които просто не могат да бъдат пресъздадени в цветни изображения, като същевременно добавя драма, емоция и страст. Ето защо винаги е популярна при портретите и сватбената фотография. Но монохромните изображения (изображения, съставени само от един цвят) могат също да бъдат магически за подчертаване на формата, текстурата, тоналността и детайлите, което прави черно-белия стил еднакво подходящ за заснемане на пейзажи и архитектура, динамични и спортни сцени, както и много други видове фотография.

Заснемането на изумителни черно-бели снимки понякога може да бъде истинско предизвикателство, тъй като сме свикнали да виждаме света цветен. По-долу ще намерите колекция от експертни съвети, които да ви помогнат да овладеете този фотографски стил.

Какво представлява черно-бялата фотография?

Изображение в близък план на голям портокал и бяла раковина със сложна спирала.

Два примера за изображение на раковина, едната цветна, а другата черно-бяла. В черно-бялото изображение цялата раковина привлича вниманието ви, а не само върха на спиралата. Заснето с Canon EOS 250D с обектив Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM при 1/640 s, f/5 и ISO200.

Черно-бяло изображение в близък план на голяма раковина със сложна спирала.

Кое изображение смятате, че изглежда по-добре: цветното или черно-бялото? Когато става въпрос за фотография, красотата е нещо субективно – няма правилен или грешен отговор, а половината от забавлението е в експериментирането.

Има две възможности за заснемане на черно-бели снимки: можете да снимате цветно и да преобразувате изображението си в черно-бяло при обработката или да изберете настройка „Монохромен“ в менюто Стил на снимката на вашия фотоапарат, което ви позволява да видите как ще изглежда изображението на LCD екрана или през електронния визьор на вашия фотоапарат.

Имайте предвид, че сцена, която изглежда добре цветно, може да не изглежда добре в черно-бяло и обратното. Например червените цветя се открояват на зелен фон, когато са заснети в цветен режим. Но ако заснемете същия обект в черно-бяло, ще откриете, че червеното и зеленото се преобразуват в близки нива на сивото.

Практиката ще ви помогне да „виждате“ монохромно, но можете да ускорите обучението си. Като цяло ще откриете, че черно-белите изображения изискват по-голям контраст за един и същ обект, заснет цветно. Снимайте един и същ обект два пъти, първо цветно, а след това в черно-бяло и сравнете изображенията.

Заснемането в RAW формат е препоръчително за черно-бяла фотография, тъй като предоставя повече възможности за настройване на изображението чрез софтуера Digital Photo Professional (DPP) на Canon, отколкото е възможно с JPEG файлове. Настройването на фотоапарата да заснема RAW файлове ви позволява също да запазите цялата информация за цветовете на изображението дори ако снимате в монохромен режим.

5 съвета за черно-бяла фотография

  • Използвайте малък отвор на диафрагмата и колкото е възможно по-ниска ISO стойност
  • Проверете хистограмите на вашия фотоапарат
  • Експериментирайте с филтри
  • Снимайте в RAW формат и използвайте функциите на фотоапарата си
  • Подчертайте контраста във вашите черно-бели снимки

Черно-бяло изображение на булка на стълбище, която гледа изненадано. Сенките на стената до нея показват група жени, които се опитват да хванат хвърления букет.

Цветното изображение може да отклони вниманието от естествената форма при красивите портрети и сватбените снимки, докато монохромното дава по-естетическа обработка на обекта. Това също така позволява хитра игра със светлината, както се вижда на това изображение. Заснето на Canon EOS 6D (вече предшественик на Canon EOS 6D Mark II) с обектив Canon EF 24mm f/1.4L II USM, Canon Speedlite 600EX-RT (вече предшественик на Canon Speedlite 600EX II-RT) и Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT при 1/100 s, f/1.8 и ISO3200. © Fabio Mirulla

Черно-бял близък план на лице на бебе. Фокусирано е специално върху миглите на детето.

Черно-белите изображения обикновено са подходящи за портрети; често споменаваната причина е, че липсата на цвят намалява разсейването и фокусира вниманието върху обекта. Простотата на тази снимка е и това, което я прави толкова поразителна. Заснето с Canon EOS R с обектив Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM при 1/160 s, f/2.8 и ISO200. © Helen Bartlett

Често предпочитани за сватбена фотография, черно-белите изображения могат да акцентират върху усещането на емоция и драма. Монохромната фотография може да има ефект на насочване на вниманието върху израженията на лицето, както и да акцентира върху детайлите и формите на ключови елементи – от малки предмети, като сватбени пръстени и обувки, до роклята на булката и дори цялостната обстановка.

Като цяло черно-бялата фотография изглежда много добре при портрети. Това може да е така, защото много емблематични портрети от миналия век са монохромни и ние сме свикнали с този стил. Добавянето на странично осветяване е особено ефективно, тъй като осигурява силен контраст между ярките и светлите зони на изображението.

Черно-бяла фотография на пейзажи и на дива природа

Щраус гледа изпитателно към фотоапарата в този черно-бял кадър в близък план.

Преобразуването на това изображение в черно-бяло подобрява лицевото оперение на този щраус до такава степен, че изглежда по-скоро като пух, а не пера. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 600mm F11 IS STM при 1/5000 s, f/11 и ISO1600. © John Dickins

Черно-бяло изображение на ветровито горско място, рамкирано от редове от покрити със сняг дървета.

Черно-белият ефект може да създаде впечатляващо изображение на обект, който не изглежда толкова добре, ако е цветен, като например тази ветровита горска сцена. Заснето с Canon PowerShot G7 X Mark III при 1/500 s, f/2.8 и ISO400. © Helen Bartlett

Много пейзажни изображения разчитат на яркото синьо на небето или топлите червени тонове на залязващото слънце. По същия начин много пейзажни изображения зависят от богатите естествени нюанси на животните и дивата природа. Черно-белите пейзажи създават различно усещане, което се свързва с определено настроение и драма, докато монохромните снимки на природата могат да се използват и за подчертаване на красивите детайли, които виждаме в различните животни, насекоми и растения.

Умението да знаете кои изображения да преобразувате в черно-бели е умение само по себе си. Ако искате да „добавите“ нещо, като премахнете цвета, се запитайте как изображението ще се подобри, като го представите в черно-бяло.

Потърсете снимки, които не разчитат на цвят, за да бъдат впечатляващи, или където цветът е разсейващ за обекта. Пейзажните сцени, в които има определено настроение или интензивност, създадени от светлина и тъмнина, са перфектни, тъй като това ще бъде подчертано от драматичния контраст на черно-бялото. Фотографите на природа трябва да търсят мотиви и детайли, които могат да бъдат изведени на преден план чрез премахване на цвета, като например вековна дървесна кора или красивата текстура на перата на птиците.

Черно-бяла пейзажна и архитектурна фотография

Черно-бяло изображение на безлистни дървета в пуст пейзаж.

Пейзажните изображения с мрачно небе и мрачна атмосфера могат да изглеждат много по-драматични в черно и бяло, вместо ако са цветни. Заснето с Canon EOS R с обектив Canon RF 24-105mm F4L IS USM при 105mm, 1/320 s, f/6.3 и ISO100.

Черно-бяло изображение на бетонна сграда, заснета отдолу за създаване на геометрични форми със сянка.

Черно-бялото може да облагодетелства богатото взаимодействие между форми и текстури в архитектурните снимки, премахвайки разсейването, която причиняват цветовете. Заснето с Canon EOS 90D с обектив Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM при 31mm, 1/250 s, f/8 и ISO100.

Пейзажите са подходящи за черно-бяла фотография, особено когато има много малко цвят в дадена сцена – без искрящи зелени, червени или жълти цветя. Можете да се концентрирате върху формите на безлистни дървета, каменни стени и сгради. Композицията и контрастът се превръщат в ключови елементи на изображението.

Координатната мрежа за правилото на третините – която може да се наблюдава в електронния визьор (EVF) на безогледалните фотоапарати Canon, като Canon EOS RP и Canon EOS R6, и може да се покаже на задния екран на EOS DSLR фотоапаратите в режим Live View – е особено полезна при черно-бялата фотография, при която няма цветове, които да разсейват окото. Позиционирането на основния обект в точка, където хоризонтална и вертикална линии се пресичат, ще подсили композицията.

Архитектурните фотографии често се снимат в черно-бяло, за да подчертаят формата на сградите. Повишеният контраст, който е възможен при черно-белите снимки, пасва добре на обекта. Тези снимки често се правят рано сутрин, отчасти за да се избегне отвличането на вниманието от трафика и хората, но също така и за да се възползвате от светлината на слънцето ниско в небето. Тази светлина хвърля дълги сенки и може да създаде атрактивна естетика, когато попадне върху груб камък или бетон. Както и при настроението, текстурите често са значително подобрени от простотата на черно-белите цветове.

Нощната фотография си струва да се практикува както в черно-бяло, така и в цветно. Често жълтият блясък на уличното осветление или блясъкът на луната вдъхват живот на дадено място. От друга страна текстурата и шарките в дадена сцена се показват с по-добър ефект в черно-бяло. Когато се стремите да предадете усещане за силни форми, тъмнина и светлина, черно-бялото избягва всякакви проблеми, причинени от множество източници на светлина с различни цветови температури.

Черно-бяла фотография на спортни и динамични сцени

Черно-бяло изображение на двама тийнейджъри, които скачат наоколо в градината.

Този кадър от динамична сцена с висок контраст изглежда добре в черно и бяло. Свеждането до минимум на разсейващите фонови цветове фокусира вниманието на зрителя върху лицето на обекта. Заснето с Canon EOS R с обектив Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM при 1/2000 s, f/2.2 и ISO400. © Ilvy Njikoktjien

По своята същност спортните и динамичните сцени често са претрупани с цвят – толкова много, че основният човек или обект, който се опитвате да уловите, се губи в сцената. Преобразуването им в черно-бели може да намали разсейването, както и да подобри израженията на лицата на хората.

Сцените с висок контраст изглеждат добре в черно-бяло. Изображенията, заснети при ярка слънчева светлина, създават дълбоки сенки и ярки свети зони. Черно-белите изображения се възползват добре от тях и ефектите могат да бъдат засилени при обработката, за да се създадат драматични изображения.

Използване на филтри за черно-бяла фотография

Черно-бял кадър в близък план на голямо листо, заснето със зелен филтърен ефект.

Показани са две изображения на голямо листо, на едното е със зелен филтърен ефект, а на другото е без него. Зелените филтри са полезни за разделяне на зелените тонове, което ги прави идеални за заснемане на дървета и листа. © Marcus Hawkins

Черно-бял кадър в близък план на голямо листо.

Много фотоапарати включват филтърен ефект в настройката за монохромно изображение. Проверете дали фотоапаратът ви включва това. © Marcus Hawkins

При черно-бялата фотография с използване на филмова лента филтрите за обективи често се използват за промяна на тоновете в изображението. Жълтите и червените филтри например поглъщат синята светлина, правейки синьото небе да изглежда по-тъмно.

Това не само прави сцената по-драматична, но и увеличава контраста между белите облаци и небето. От друга страна филтърен ефект често е наличен в настройките за стил на снимката на цифровите фотоапарати Canon EOS. Можете да изберете жълто, червено, оранжево или зелено, за да промените монохромните тонове, симулирайки ефекта на филтри, и да подчертаете определени цветове, като ги направите по-ярки или по-тъмни.

Препоръчан фотографски комплект за черно-бяла фотография

Драматичните черно-бели изображения често са с висок контраст. Затова е важно фотоапаратът да има добър динамичен диапазон, така че да може да запази детайлите както в ярките, така и в тъмните зони. За всеки брой мегапиксели пълнокадровият фотоапарат обикновено осигурява по-добър динамичен диапазон от APS-C моделите, така че фотоапаратите, като Canon EOS RP, EOS R6 и EOS 6D Mark II, работят особено добре. Въпреки това фотоапаратите със сензори с изрязване, като например Canon EOS M50 Mark II и PowerShot G7 X Mark III, могат да предоставят превъзходни черно-бели снимки, въпреки че имат физически по-малки заснемащи сензори.

Всички тези фотоапарати могат да заснемат изображения с RAW качество с 14-битова дълбочина на цвета. Това позволява много по-широк динамичен диапазон от този на 8-битовия JPEG режим и осигурява много по-голяма ширина на яркостта и усилване на контраста при редактиране на изображения в програма като DPP.

Монохромният стил на снимката, наличен във всички тези фотоапарати, предлага допълнителните предимства да прилагате цифрови филтри в процеса на снимане, като жълт, оранжев, зелен или червен, за прогресивно подобряване на контраста и драматизма на облачно синьо небе. Налични са и тониращи ефекти, като сепия, за създаване на класически ретро стил. Предимството на безогледалните фотоапарати е, че можете да преглеждате филтърните и тониращите ефекти директно във визьора по време на снимане. Преглед е наличен също и на задния екран на DSLR фотоапаратите, ако снимате в режим Live View.

Предимството на всеки безогледален фотоапарат EOS или DSLR фотоапарат е, че можете да поставите идеалния обектив за всеки специален случай на снимане. Вариообективи, като Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM и RF 24-105mm F4L IS USM, ви дават свободата да снимате с голямо разнообразие от фокусни разстояния, без да сменяте обективите. Въпреки това обективите с по-голям отвор на диафрагмата и фиксирано фокусно разстояние, като Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 50mm F1.8 STM и RF 85mm F2 MACRO IS STM, позволяват по-висока скорост на затвора при слаба светлина, така че можете да замразите движението, без да е необходимо да увеличавате настройката за ISO, което е добре за черно-бяла фотография, тъй като поддържа шума в изображението минимален. Можете също така да получите по-плитка дълбочина на рязкост, за да изолирате основния обект в сцената и да намалите разсейването на претрупания фон.

Добрите черно-бели изображения често съдържат много фини детайли и богата текстура. За да се запази това при снимане без статив, ефективното стабилизиране на образа може да бъде ключово предимство. Всички „IS“ обективи на Canon, изброени по-горе, имат оптична стабилизация на образа, докато двата Macro IS обектива имат „хибриден“ стабилизатор на образа, който има по-добра ефективност при снимане в близък план. Canon EOS R6 има IBIS (вграден във фотоапарата стабилизатор на образа), който осигурява стабилизация за до 8 стъпки по-ниска скорост на затвора, когато се използва със съвместим обектив. EOS R6 също така осигурява изключително висока рязкост дори и при най-трудните снимки благодарение на своята система за автоматично фокусиране от следващо поколение.

Написано от Matthew Richards

Свързани продукти

Свързани статии