УЛИЧНА ФОТОГРАФИЯ

Снимайте по различен начин: съвети за абстрактна фотография

Излезте навън, за да заснемете невероятни абстрактни снимки, неуловими детайли и сюрреалистични изображения с две експонации с вашия фотоапарат Canon.
Canon Camera
Абстрактен е образ, който на пръв поглед не прилича на нищо от реалния свят. Чрез създаването на изображения, които нямат пряка връзка с действителността, можем да изразим идея или емоция, която е откъсната от обектите и пейзажите на ежедневието ни. Често се казва, че снимките трябва да са ясни, разбираеми и фокусирани, но абстрактната фотография позволява да нарушаваме тези правила както желаем. Това дава на фотографите огромна свобода да въздействат на възприятията на по-дълбоко ниво, като изпробват интересни визуализации и експериментират с фотографски техники.

Абстрактната тематика върви ръка за ръка с уличната и документална фотография. Уличните гледки са пълни с детайли, геометрия и движение, които с помощта на фотографски техники могат да бъдат уловени и заснети по концептуален начин, разкривайки скрити от погледа прелести дори в най-обикновените и банални сцени.

Абстрактният подход не само може да предложи различна гледна точка към емблематични забележителности и известни сгради, но и ни позволява да придадем по изненадващ начин различни аспекти на градската среда, като например трескавата забързаност или пък минорната меланхоличност. Защо пък да не излезете с фотоапарата из града в търсене на абстрактни изображения? Не се знае на какво ще попаднете.

1. Използвайте ефекта на размазване

Мъж, който накланя фотоапарата си Canon нагоре и надолу много бързо.

Движението на фотоапарата нагоре-надолу в комбинация с експонация от 1/15 s ще превърне обикновената улична сцена в интересно изображение с ефект на размазване.

Заклащането на фотоапарата обикновено е нежелателно, но чрез преднамерено движение на фотоапарата по време на експонацията можете да заснемете интересни абстрактни улични снимки и да придадете усещане за пространство.

Ключът е в това да се зададе скорост на затвора, която е достатъчно ниска, за да създаде размазване, но и достатъчно висока, за да запази възприятието за хора и форми. Опитайте да поставите фотоапарата си в режим „Приоритет на скорост“ (Tv) и да зададете скорост на затвора 1/15 сек. Задайте за светлочувствителност настройка ISO100 като начална точка, като я регулирате в зависимост от околната светлина, докато постигнете желаната експонация. След това, докато натискате спусъка, направете кратко и рязко движение с фотоапарата. Движението нагоре-надолу е подходящо за сцени, които включват хора, тъй като запазва формата на телата, но можете също така да опитате хоризонтално движение, рязко ротиране, бързо увеличение.

В режим „Приоритет на скорост“ (Tv) можете също просто да зададете автоматична настройка за ISO – налична в повечето фотоапарати – което ви позволява да се концентрирате единствено върху скоростта на затвора.

2. Експониране на ярките зони

Снимка на подлез с графити, огрени от светлината.

За създаване на абстрактни изображения понякога е уместно да снимате зони със силна или контрастна светлина и цветове – този контраст помага да виждаме света като поредица от форми. Заснето с Canon EOS 90D с обектив Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM при 39mm, 1/160 s, f/8 и ISO100.

LCD екран, на който някой намалява експонацията на фотоапарата, за да създаде по-тъмно изображение.

Използвайте компенсация на експонацията и намалете експонацията с една или две стъпки, за да уловите ярките зони в светли слънчеви дни. Имайте предвид, че за да постигнете това, трябва да използвате автоматични настройки на експонацията, като например „Приоритет на бленда“, „Приоритет на скорост“ или „Автоматично ISO“.

Фотографите често избягват да снимат на пряка слънчева светлина през деня, защото това създава рязък контраст с дълбоки сенки. Но когато става въпрос за улична фотография, този контраст може да ви позволи да опростите оживените сцени, превръщайки ги в интересни абстрактни форми. Когато експонирате само ярките зони, тъмните зони във вашите изображения ще станат почти черни, образувайки силуети без детайлност.

Най-лесният начин да постигнете това е като използвате компенсация на експонацията. Просто намалете експонацията с една или две стъпки, за да потъмните сцената, така че сенките да станат дълбоки, а зоните от сцената, изложени на ярката слънчева светлина, да останат ярки.

3. Снимане с двойна експонация

Двойна експонация на силует на града, насложен върху друг, обърнат с горната част надолу.

Когато сте в режим на многократна експонация, LCD дисплеят на фотоапарата предлага преглед на живо на комбинираното изображение, докато снимате, което улеснява композирането на втората експонация, така че да е в хармония с първата. Заснето с Canon EOS 90D с обектив Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM при 55mm, 1/160 s, f/7,1 и ISO100.

Обърнат с горната част надолу LCD дисплей на фотоапарат Canon, показващ двойна експонация на сгради, които сякаш висят в небето.

Ако обърнете фотоапарата с горната част надолу за втория кадър на двойната експонация, можете да създавате сюрреалистични градски пейзажи.

Добил популярност още от 19 век, методът на снимане с двойна експонация ви позволява да насложите две изображения едно върху друго, за да постигнете удивителни резултати. Canon EOS 90D и много от другите нови фотоапарати са оборудвани със специален режим на снимане с многократна експонация, който ви позволява да създавате този ефект, докато снимате. Просто активирате режима, задавате желания от вас брой експонации и започвате да снимате. Има полезна функция, благодарение на която, когато е включен режим Live View, виждате на екрана как ще изглежда ефектът, докато заснемате втория кадър (или третия, или четвъртия – режимът позволява до девет експонации), така че да можете да постигнете най-интересната композиция.

Когато търсите обекти и сцени за снимане с две експонации, имайте предвид, че светлите зони ще останат същите или ще станат още по-светли, но никога по-тъмни. Така по-тъмните сгради и форми, заснети на светъл фон, като например небето, могат да се превърнат във въздействащи фигури.

4. Наслагване на няколко кадъра

Черно-бяло изображение на небостъргач, заснето чрез многократна експонация.

Когато заснемате изображения с многократна експонация, можете да изберете режим „Additive“ (Сумиране) или режим „Average“ (Осредняване). Режимът „Additive“ наслагва (сумира) ярките зони една върху друга, докато режимът „Average“ помага да се предотврати преекспониране на светлите зони. Заснето с Canon EOS 90D с обектив Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM при 21mm, 1/640 s, f/11 и ISO100.

Насложен кадър на огледално удвоен силует на Лондон.

Когато наслагвате няколко кадъра, опитайте да създадете огледален ефект, като в това изображение, създавайки абстрактен силует на града. Заснето с Canon EOS 90D с обектив Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM при 47mm, 1/250 s, f/9 и ISO100.

Не е необходимо да се ограничавате с две експонации. Режимът на снимане с многократна експонация, наличен във фотоапарати като Canon EOS 90D и Canon EOS RP, ви позволява да заснемете и комбинирате цяла поредица от кадри в едно изображения с богата атмосфера. За да заснемете впечатляващо архитектурно изображение, опитайте петкратна експонация при заснемане на сграда, като същевременно правите леки промени в гледната точка или вариото на обектива. Кадрите ще се наслагват, докато снимате, което ще създаде поразителен ефект на многократна експонация.

5. Подберете детайлите

Едно от големите удоволствия при уличната фотография е голямото разнообразие от интересни детайли, с които изобилства средата – от абстрактни архитектурни линии до пъстри знаци, текстури, надписи и отражения. Често най-добрите абстрактни снимки са с проста композиция. Като се фокусирате върху един или два детайла и изключите всичко останало, можете да заснемате красиви снимки, които загатват за заобикалящата атмосфера. Подобни изображения са много подходящи за стенна декорация, така че защо да не отпечатате любимите си снимки?

6. Експериментирайте със сенките

Стълбище в мрак, от което се виждат само малка част от всяко едно от стъпалата.

Творческото мислене позволява сенките, хвърлени от стълбите, да създадат неочаквано абстрактно изображение. Заснето с Canon EOS 90D с обектив Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM при 21mm, 1/250 s, f/10 и ISO250.

Черно-бяло изображение на бетонна сграда, заснета отдолу, създаваща геометрични форми със сянка.

Заснемането на сенки и силуети е лесен начин да придадете на изображенията си по-абстрактен изглед. Заснето с Canon EOS 90D с обектив Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM при 31mm, 1/250 s, f/8 и ISO100.

Когато слънцето е ниско, сенките на улицата се удължават и това е подходящ час за заснемане на абстрактни форми на сенки. Търсете сенки, които падат под интересни форми върху улицата, и опитвайте да включите сенки на хора и сгради. Опитайте да снимате с експониране на ярките зони, както е описано в съвет 2, за да опростите изображението, така че по-тъмните зони да станат черни.

Абстрактната фотография предлага творческа свобода и е чудесен начин да разучавате творческите функции и настройки на вашия фотоапарат, без да се чувствате ограничени от обичайните правила на фотографията. Няма правилно или неправилно, има само безкрайни възможности за въздействаща абстрактна фотография.

Автор на текста Джеймс Патерсън

Свързани продукти

Свързани статии