ФОТОГРАФИЯ НА ДИВА ПРИРОДА

Животът след спечелване на наградата „Млад фотограф на дива природа на годината“

Само за удоволствие ли снимате или бихте превърнали фотографията в своя професия? Марк Албиак и Мишел Дултремон разкриват скритите тайни за успеха си, израствайки от млади любители до посланици на Canon.
Canon Camera
Като юноша Марк Албиак се интересувал от фотография и двамата с баща му са прекарвали часове в един уебсайт, където водещи испански фотографи на дивата природа разказвали за своите фотографски техники. Той си спомня разказа на Марио Сеа за това как създал изображение от две експонации на осветен от луната бухал. Няколко години по-късно Марк вече присъства на голяма фотографска изложба, където представя снимките си заедно с Марио. Сега Марк е посланик на Canon с много признания на своето име, включително престижната награда „Млад фотограф на дива природа на годината“, която получава на 14-годишна възраст.

Тук той и неговият колега посланик Мишел Дултремон, който живее и работи в Белгия и е двукратен носител на наградата за изгряваща звезда в областта на фотографията на дивата природа, ни разказват как този конкурс дава тласък на професионалните им кариери и предлагат съвети на млади фотографи на природата, които желаят да вървят по техния път.
Портрет на посланика на Canon Марк Албиак, понесъл фотоапарат с голям телеобектив.

Посланикът на Canon Марк Албиак често използва удължители за обективи, за да снима природата в близък план, което му позволява да улавя детайлите отдалеч, без да тревожи обекта.

Портрет на посланика на Canon Мишел Дултремон, застанал в снега.

„Най-важното е да се отнасяте с уважение към дивите животни, които снимате. Това е задължително. Да живеете в контакт с диви животни е фантастично, но трябва да се отнасяте към тях с уважение“, казва посланикът на Canon Мишел Дултремон.

Кое е първо – любовта ви към дивата природа или любовта ви към фотографията?

Марк Албиак: Още преди да проходя родителите ми ме водеха с тях в планината. Баща ми обичаше да снима пейзажи и животни. Когато бях на седем години, той смени фотографското си оборудване с по-ново и аз наследих фотоапарата му – Canon EOS 30D (вече предшественик на Canon EOS 90D). Любовта ми към животните дойде първа. Фотоапаратът беше инструмент, който ми позволяваше да занеса тази дива природа у дома със себе си.

Мишел Дултремон: Определено любовта към дивата природа. Започнах с наблюдението на птици в продължение на три години, доста интензивно. Фотографията е просто средство, което ми позволява да увековеча срещите си с дивата природата. Можеше да е скулптура или живопис, но аз нямам този талант. Първите си снимки заснех в едно блато. Лежах в калта и чаках водните птици. Това бяха доста обикновени снимки, но беше страхотно да занеса тези мигове у дома. Блатото беше на по-малко от миля от дома, така че беше наистина удобно. Започнах с Canon EOS 400D (вече предшественик на Canon EOS 850D) и 20-годишен обектив EF 300mm f/4L USM (вече предшественик на Canon EF 300mm f/4L IS USM).
Богомолка на стъблото на бодливо растение.

Посланикът на Canon Марк Албиак бил само на 14, когато заснел тази снимка на неуловимата богомолка (Empusa pennata). Тя му спечелила приза „Млад фотограф на дива природа на годината“ в категория 11-14. Марк е заснел богомолката – която така умело се слива с околната среда – на фона на бяла хартия, така че забележителната й форма да може да се види ясно. Заснето с Canon EOS 5D Mark III (вече предшественик на Canon EOS 5D Mark IV) с обектив Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM при 1/100 s, f/18 и ISO320. © Marc Albiac

Два елена, сплели рога, видени през разфокусиран листак през нощта.

Посланикът на Canon Мишел Дултремон е дебнал четири години, за да заснеме еленския сблъсък в района на белгийските Ардени.„Всяка година ходех на едно и също място и се надявах да стана свидетел на този невероятен момент“, казва той. Заснето с Canon EOS 5D Mark IV с обектив Canon EF 400mm f/2.8L IS II USM и удължител Canon EF 2x III при 800mm, 1/400 s, f/8 и ISO400. © Michel d'Oultremont

И двамата сте спечелили признание рано с наградите си „Млад фотограф на дива природа“. Каква е тайната на успеха?

Мишел: Във всички конкурси човек има нужда от късмет. Късмет да бъде избран, но също така да спечели награда. Имах достатъчно късмет да спечеля тази награда два пъти. За мен е чест и е приятно да видя, че моето виждане за дивия свят се харесва на журито и публиката.

Марк: Никога не съм снимал, за да спечеля конкурс, а защото исках да снимам. Мисля, че в това е тайната. Заснех моето наградено изображение в градината на баба ми. Най-добрите снимки се правят там, където можете да прекарате най-много време. Когато работите близо до дома, не ви тревожи мисълта, че трябва да отлетите след няколко дни. И ако не заснемете снимка, която ви харесва, можете просто да се върнете на следващия ден.

Какво беше чувството да спечелите – сигурно е било вълнуващо, но и малко плашещо?

Марк: Аз съм доста срамежлив дори и сега, когато съм на 22, а тогава бях на 15, така че бях нервен. Но това беше сбъдната мечта. Изпратиха ми имейл, в който ми съобщаваха, че съм спечелил през пролетта, а церемонията беше чак през есента, така че прекарах шест месеца, без да мога да кажа на никого.

Разбира се, участвал съм и в други конкурси и не съм получавал награди. Едно от най-хубавите неща във фотографията е нейната субективност. Една и съща снимка може да се хареса на някои хора и да не се хареса на други – конкурсите са едни и същи. Журито трябва да хареса твоята снимка повече от снимките на другите участници, но това не означава, че тази снимка е по-добра или по-лоша от другите.

Подобно на фотографията на дивата природа, фотоконкурсите изискват постоянство. В снимането на дивата природа е много важно да бъдете упорити, защото по-често животните не се появяват и се връщате вкъщи без никакви снимки. Но, ако се постараете и търсите желаната снимка, в крайна сметка имате повече шансове да я заснемете, отколкото ако си останете вкъщи.

Мишел: Бях наистина изненадан. Когато бях млад фотограф, гледах с възхищение победителите в „Млад фотограф на дива природа на годината“. Много е приятно и ласкателно да мога да кажа, че моите снимки са избрани сред най-добрите в света.

Постоянството е ключът, не трябва да спирате да се опитвате. Аз съм оптимист и съм доста упорит, така че, ако не видя животно в красивата светлина, която търся, продължавам с надеждата да дочакам сцената на мечтите си. Имаше една снимка, която изпращах в продължение на три години на различни конкурси и никога не бе избрана до 2014 г. – това беше снимка, която наистина харесвах и смятах, че има добър потенциал.
Дива котка, гледаща директно във фотоапарата, прекосява снежен пейзаж.

Мишел лежал в снега и чакал да настъпи идеалният момент, за да заснеме този зашеметяващ кадър на дива котка в белгийските Ардени. Заснето с Canon EOS R5 с обектив Canon EF 600mm f-4L IS II USM при 1/250 s, f/4.5 и ISO800. © Michel d'Oultremont

Млада иберийска мечка сред зелено-жълта иглолистна зеленина.

Марк бил в планините с чичо си и братовчед си през лятото на 2020 г., когато забелязал тази дива иберийска мечка. „Чаках в планината да видя иберийски вълци, когато една млада мечка се приближи. Харесва ми чувството, което внушава – на пълна свобода “, казва той. Заснето с Canon EOS-1D X Mark II (вече предшественик на Canon EOS-1D X Mark III) с обектив Canon EF 500mm f/4L IS USM и удължител Canon 2x III при 1000mm, 1/320 s, f/9 и ISO1600. © Marc Albiac

Как се отрази победата в конкурса на кариерата ви като фотограф на дивата природа?

Марк: Именно чрез спечелването на тази награда и категорията за младежи в международния конкурс за природна фотография MontPhoto през 2011 г. започнах да работя с Canon Испания, като водех семинари и беседи на големи изложби за природата заедно с фотографи, като Марио Сеа. Все още не се възприемам за професионален фотограф, въпреки че съм такъв. В момента следвам биология – нещо, за което мечтая от петгодишен.

Мишел: Благодарение на първата ми награда през 2014 г. успях да участвам с агенция „Contrat“ и Дейвид Хейс в „The Wait“ – кратък, 10-минутен документален филм за моята работа, който беше показан на доста места след това. Конкурсът също така ми помогна да стана известен на широката публика. През 2015 г. реших да се се впусна в професионалната фотография на дивата природа. Това беше веднага след обучението по фотография – опитах да уча биология в университета, но бързо се отказах, тъй като предпочитах да съм „на терен“ и фотографията ми предлагаше този лукс. Дадох си три години, за да видя дали е възможно. Вече изминаха шест години.

Смятате ли, че сте разработили свой собствен стил във фотографията на дивата природа?

Мишел: Снимам по усет, без да разсъждавам твърде много кое ще се получи и кое – не. Не създавам сцените си, просто се възползвам от мига. Срещите с дивата природа ми позволяват да уловя своите усещания, когато се изправя лице в лице с диво животно.

Марк: Все още не забелязвам обединяващ стил във всичките си снимки. За всяко животно се опитвам да постигна изображения в различни стилове, някои по-документални, а други по-художествени, някои черно-бели, други цветни, някои в близък план, други показващи местообитанието им. Най-много се интересувам от заснемането на гръбначни животни: бозайници, птици, влечуги, земноводни. Трябва да ги познавате, да знаете техните навици и къде да ги намерите.
Снимка в близък план на червена лисица, гледаща право във фотоапарата. Муцуната на животното е на фокус, докато останалите му черти са леко разфокусирани.

Мишел понякога използва минималистичен подход в композирането на своите снимки, насочвайки окото към естествената красота на обектите. „Докато бях в Япония при мен дойде любопитна червена лисица. Реших да фокусирам муцуната“, разказва той за това възхитително изображение. Заснето с Canon EOS 5D Mark IV с обектив Canon EF 600mm f-4L IS II USM при 1/2500 s, f/4 и ISO2500. © Michel d'Oultremont

Дива котка, скачащи от скала на скала през нощта на фона на звездите, заснета с помощта на две експонации.

Това изображение, с което Марк стана финалист в категорията 15-17 на наградите „Млад фотограф на дива природа за 2015 г.“, е заснето чрез две експонации на фотоапарата.„Едната за скачането на дивата котка, осветена със светкавици, а другата за звездите на заден план“, обяснява той. Заснето с Canon EOS 5D Mark III с обектив Canon EF 17-40mm f/4L USM при 40mm, 15 s, f/4 и ISO1600. © Marc Albiac

Учите ли се още и правите ли грешки, които сте допускали като начинаещи?

Марк: Да. Има грешки, които продължавам да правя. Например ако има животно, което много искам да снимам, ставам нервен и се опитвам да се приближа. Така понякога то избягва и не успявам да го заснема.

Мишел: За мен е чакането на животните. Нужни са богати познания за дивите животни и много търпение, за да ги наблюдавате, без да ги обезпокоите. На това се научих в много ранна възраст. Аз съм изключително търпелив във всичко, което означава, че не се разочаровам лесно и винаги оставам оптимист.
Семейство глигани, пресичащи нощен път, осветен от улични лампи, по пешеходната пътека.

С тази нощна снимка на диво прасе с малки, пресичащи път, Марк си осигури място на финала в категорията 15 – 17 на наградите „Млад фотограф на дива природа за 2017 г.“. Глиганите са широко разпространени в Барселона, където понякога причиняват проблеми на местните екосистеми и често предизвикват пътни произшествия. Заснето с Canon EOS 5D Mark III с обектив Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM при 1/25 s, f/2,8 и ISO6400. © Marc Albiac

Малка птица с оранжеви, бели и черни пера, кацнала на тръстика, която се огъва под тежестта й на фона на мъглив пейзаж.

Мишел е използвал плаващо укритие, за да заснеме това изображение на мустакато тръстикарче, заловило се за тръстиково стъбло в блатист терен. Заснето с Canon EOS 5D Mark III с обектив Canon EF 500mm f/4L IS USM (вече предшественик на Canon EF 500mm f/4L IS II USM) при 1/2000 s, f/4.5 и ISO800. © Michel d'Oultremont

Пред какви предизвикателствата са изправени младите фотографи на дивата природа, които търсят успех?

Мишел: Младите фотографи много бързат да получат безброй харесвания на своите снимки в социалните мрежи. За мен това съревнование трябва да спре, защото когато искаш все повече и повече, в крайна сметка правиш нещо, което смущава животните.

Марк: Най-трудната част е да намериш някой, който да те заведе на подходящо място. Имах късмет, че родителите ми се интересуват от планини и животни, но имам приятели, които нямат тази възможност. Ако живеете в голям град като Барселона, е по-трудно да видите голямо разнообразие от животни.

Какъв съвет бихте дали на любителите фотографи, които искат да следват вашия път?

Мишел: Учете, четете и опознайте животните, преди да ги снимате. Това е много важно. Животните и околната среда трябва да бъдат спокойни и да не бъдат смущавани. Ако подплашите животното само за да го снимате, ще превърнете фотографията в грозно занимание.

Марк: Снимайте каквото ви харесва, както ви харесва. Ако искате да снимате в черно-бяло, направете го. Ако искате да снимате с телеобектив, направете го. Не правете снимките, които смятате, че са подходящи – направете снимките, които искате да направите.


Автор на текста Рейчъл Сегал Хамилтън

Свързани продукти

Свързани статии

  • Червена катерица гледа право към фотоапарата, докато минава през килим от изсъхнали листа и паднали венчелистчета.

    ФОТОГРАФИЯ НА ДИВА ПРИРОДА

    Съвети за фотография на дива природа

    Съвети и техники, които да пренесат фотографията на дивата природа на следващото ниво и да извлечете максимума от вашия фотоапарат и обективи на Canon.

  • Макро снимка на кафяв скачащ паяк.

    МАКРОФОТОГРАФИЯ

    Открийте скрития свят на насекомите

    Открийте тайния живот на малките създания с помощта на съвети от Pierre Anquet.

  • Най-добрите обективи за снимане на дива природа

    ФОТОГРАФИЯ НА ДИВА ПРИРОДА

    Най-добрите обективи за снимане на дива природа

    Заснемете зашеметяващи кадри на диви животни и птици с тези обективи с фиксирано фокусно разстояние и вариообективи.

  • EOS 90D

    ФОТОГРАФИЯ НА ДИВА ПРИРОДА

    Снимки на дивата природа с Canon EOS 90D

    Вижте забележителните резултати от снимките на дивата природа на Маркус Варесвуо с Canon EOS 90D.