ОСНОВИ НА ФОТОГРАФИЯТА

Ръководство за начинаещи за наслагване на фокуса

Открийте функциите на фотоапаратите от EOS R системата, които улесняват наслагването на фокуса, със съветите на макро фотографа Matt Doogue.
Напълно обработен набор от 100 кадъра, показващи пауново перо в близък план, заснети от Matt Doogue с помощта на вградената във фотоапарата функция за композитна дълбочина на рязкост чрез клин на фокуса на Canon EOS R10.

Наслагването на фокуса е метод на снимане, при който се заснемат няколко снимки при малко различаващи се разстояния на фокусиране („клин“) и след това се комбинират или „наслагват“ в едно изображение, така че по-голяма част от обекта или сцената да е на фокус. Можете да комбинирате изображенията си с помощта на софтуер за редактиране или с помощта на инструментите за наслагване на фокуса, вградени във фотоапарати Canon.

Когато снимате много близо до обекта, обикновено използвате широк отвор на диафрагмата (малко f число), за да осигурите възможно най-много светлина. Това обаче ви дава много плитка дълбочина на рязкост, което означава, че голяма част от обекта или сцената няма да са на фокус. Наслагването на фокуса може да разкрие свят на скрита красота и сложни детайли в макро фотографията, но също така е идеално за пейзажи, когато искате една сцена да бъде рязка от предния до задния план.

С повече от десетилетие опит в снимането за публикации, свързани с природата, професионалният макро фотограф Matt Doogue е експерт в ръчното наслагване на фокуса. Модерните функции на безогледалните фотоапарати от EOS R системата на Canon обаче могат да ви помогнат да постигнете същия резултат без никакво редактиране. С помощта на вградените във фотоапаратите Canon EOS R7 и EOS R10 функции за клин на фокуса и наслагване е възможно да се получат завладяващи близки планове с минимални усилия.

Избирането на най-добрия фотографски комплект за начинаещи в макрофотографията е важно за наслагването на фокуса, но също така налага нуждата от практични начини за използването му. В това ръководство открийте как Matt използва наслагването на фокуса за зашеметяващи снимки на природата – както ръчно, така и във фотоапарата. С няколко съвета за това как да снимате макроснимки и най-новата гама на Canon от EOS R системата скоро ще заснемате впечатляващи снимки с висока рязкост.

Клин на фокуса

Екран, показващ менюто за клин на фокуса на фотоапарат Canon с активирана функция „Клин на фокуса“.

Активирайте функцията за клин на фокуса от менюто на фотоапарата и задайте броя на изображенията, които да бъдат заснети. Стъпката на фокуса може да се увеличи, когато обектът е по-далече от фотоапарата или когато работите с по-малки отвори на диафрагмата. За макро обекти и по-широки отвори на диафрагмата изберете по-малка стъпка на фокуса.

Фотографът Matt Doogue се привежда зад статив, за да заснеме мост, използвайки функцията за клин на фокуса на Canon EOS R7.

„За да се гарантира, че серията ви от изображения е идеално подравнена, е важно да използвате стабилен статив, за да предотвратите движението на фотоапарата между заснеманията“, съветва Matt. Той предлага да се снимат по-малко изображения за пейзажни сцени, отколкото за малки макро обекти.

Независимо от метода, който използвате, за да наслагвате изображенията си, първият етап в процеса е да направите серия от снимки с различни настройки на фокуса, за да заснемете пълната дълбочина на рязкост на обекта, който снимате. Това се нарича клин на фокуса, а почти всеки фотоапарат на Canon от EOS R системата има функция, която автоматизира процеса, като заснема серия от снимки с увеличаващо се разстояние на фокусиране при всяка следваща снимка, които след това можете да комбинирате.

„Функцията за клин работи от най-близката точка на фокусиране на обекта“, обяснява Matt. „Функцията автоматично променя разстоянието на фокусиране на обектива, като заснема снимка през стъпката, която сте избрали в менюто, като ефективно преминава през цялата сцена.“

Изображение на мост с фокусирана първа част само, направено от Matt Doogue с помощта на функцията за клин на фокуса на Canon EOS R7.

Снимка от серията с клин на фокуса на Matt с фокус само върху котвата на преден план. За да се гарантира, че отворът на диафрагмата остава постоянен за всеки кадър от серията, използвайте режим на приоритет на диафрагмата (Av) или ръчен режим на експонация. Заснето с Canon EOS R7 с обектив Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM при 1/400 s, f/5,6 и ISO 100. © Matt Doogue

„Насложена“ снимка, съставена от серия изображения, заснети с различни настройки на фокуса, показваща цялата сцена на фокус. Снимката е заснета от Matt Doogue чрез Canon EOS R7.

„Насложена“ снимка, съставена от серия изображения, заснети от Matt с различни настройки на фокуса, показваща цялата сцена на фокус. Заснето с Canon EOS R7 с обектив Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM при 1/400 s, f/5,6 и ISO 100. © Matt Doogue

Ще трябва да настроите обектива в режим на автоматичен фокус (AF) – за обективи без превключвател AF/MF задайте AF режим в менюто на фотоапарата. Използването на широкоъгълен обектив означава, че можете да изрязвате за постигане на крайното изображение, за да се гарантира, че целият обект остава в кадъра.

Matt смята, че менюто за клин на фокуса е много лесно за настройка и използване. „След като сте направили няколко наслагвания, разбирате как работи всяка опция“, казва той.

Когато сте готови, просто натиснете спусъка, за да започнете да правите снимки. Брояч в горния ъгъл на LCD дисплея показва броя на оставащите снимки.

Наслагване на фокуса във фотоапарата

Екран, показващ менюто за клин на фокуса на фотоапарат Canon с активирана функция „Клин на фокуса“.

Фотоапарати, като Canon EOS R7 и EOS R10, имат функция за композитна дълбочина на рязкост в менюто за клин на фокуса, която ви позволява да комбинирате заснетите изображения в един JPEG файл, като същевременно запазите отделните изходни кадри.

Екран, показващ менюто за клин на фокуса на фотоапарат Canon с активирана функция „Композитна дълбочина на рязкост“.

Когато е активирана функцията за композитна дълбочина на рязкост, можете да използвате функцията за изрязване за автоматично изрязване на изображението.

Canon EOS R7 и EOS R10 опростяват процеса, като също така автоматично наслагват последователността от изображения във фотоапарата, премахвайки необходимостта от обработка чрез компютър. „Възможността за създаване на композитно изображение във фотоапарата е наистина революционна“, казва Matt. „Отделните изображения се запазват заедно с изображението с композитна дълбочина на рязкост, така че резултатът се появява веднага. Въпреки това, тъй като фотоапаратът запазва единичните кадри от наслагването, все още можете да ги обработвате сами или да ги използвате поотделно.“

При всеки режим на експонация на EOS R7 е налично вградено наслагване във фотоапарата. „Бих препоръчал да се използва Ръчен (M) режим, тъй като това дава пълен контрол върху фотоапарата и в крайна сметка върху това как ще изглежда крайното изображение“, казва Matt. „Ще ви е необходима по-висока скорост на затвора, за да избегнете ефекта от заклащането на фотоапарата при снимане без статив, което може да се постигне чрез задаване на по-високо ISO и по-широк отвор на диафрагмата.“

Добра идея е да заснемете пробен кадър, за да сте сигурни, че сте доволни от настройките си и също така е важно фотоапаратът да бъде стабилен. „Почти винаги използвам статив при наслагване във фотоапарата, тъй като искам да минимизирам въздействието на моето движение върху кадрите“, обяснява Matt. Това обаче не е идеално за живи обекти. „В тези случаи по-високата скорост на затвора и по-високата ISO стойност помагат за преодоляване на всяко неволно движение на фотографа“, добавя той. Вграденият стабилизатор на образа в EOS R7 предоставя на Matt повече свобода за снимане без статив.

Близък кадър на тичинка на цвете, съставен от 100 кадъра, насложени с помощта на вградената във фотоапарата Canon EOS R10 функция за композиране на клина на фокуса. Заснето от Matt Doogue.

Matt заснема тази тичинка на цвете с функцията за наслагване, вградена във фотоапарата Canon EOS R10. Той препоръчва да се снимат повече изображения за макро фотография, отколкото за пейзажи – това изображение се състои от 100 кадъра. Заснето с Canon EOS R10 с обектив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM при 1/80 s, f/4 и ISO 200. © Matt Doogue

Напълно обработен набор от 150 снимки, показващи малко зрънце сол, направени с Canon EOS R7 с обектив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM от Matt Doogue.

Това композитно изображение на зрънце сол се състои от 150 кадъра, обработени вътрешно в EOS R7. „Това спестява много време, тъй като не се налага да се комбинира изображението в софтуера за последваща обработка“, казва Matt. „Не мога да си представя колко време ще отнеме обработката на 150 изображения на моя компютър.“ Заснето с Canon EOS R7 с обектив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM при 1/30 s, f/7.1 и ISO 320. © Matt Doogue

Броят на кадрите, които трябва да заснемете, зависи от обекта, но с вграденото наслагване във фотоапарата Matt е в състояние да комбинира стотици кадри на обекти, малки колкото зрънце сол. „За наслагване на пейзажи естествено ще използвате по-тесен отвор на диафрагмата или по-голяма дълбочина на рязкост, така че няма да ви се налага да правите толкова кадри – особено когато заснемате по-големи зони на фокус наведнъж“, обяснява той. Той също така добавя, че при макро фотографията използването на твърде малка дълбочина на рязкост при наслагване може да доведе до дифракция – оптичен ефект, който ограничава качеството на изображенията – и до загуба на светлина.

Ако нямате фотоапарат с вградена функция за наслагване, можете да комбинирате изображенията си със софтуер, като безплатния Digital Photo Professional (DPP) на Canon, който разполага със специален инструмент за композитна дълбочина на рязкост. „DPP ще подравни и комбинира частите с най-висока рязкост на всяко изображение, за да създаде окончателно изображение с голяма дълбочина на рязкост“, казва Matt.

Digital Photo Professional

Наслагване на фокуса в DPP

DPP на Canon е безплатен за изтегляне от притежателите на фотоапарати от EOS R системата. Ето как да го използвате, за да създадете изображение с композитна дълбочина на рязкост.

Ръчно наслагване на фокуса

Въпреки че използва технологията, която пести време, в Canon EOS R7 и EOS R10, Matt вярва, че ръчното наслагване на фокуса е все още полезно. „Традиционният метод за наслагване на фокуса е най-трудният, но позволява повече възможности за творчество и е достъпен за всеки“, казва той. „Освен това имате по-голяма свобода при избора на светлина, тъй като някои от вградените функции не работят със светкавица.“

Ако вашият фотоапарат Canon не разполага с клин на фокуса или вградено наслагване, лесно можете да опитате ръчно наслагване на фокуса. „Принципите са едни и същи с изключение на това, че потребителят трябва да заснеме всяка снимка и след това да обработи снимките в композитно насложено изображение“, обяснява Matt. Ръчната експонация и фокусиране са ключови. „Изключете автоматичното фокусиране (AF) и фокусирайте ръчно върху най-близката точка на вашия обект“ казва той. „Използвайте режима за изглед на живо (Live View) на фотоапарата, за да увеличите обекта и да осигурите прецизен фокус, ако е възможно.“

Избор на осветление

Близък кадър на скала, показващ различни форми на живот, като гъби и мъх, заснет чрез Canon EOS R10 от Matt Doogue.

За да демонстрира възможностите на EOS R10 за снимане при ниска осветеност и вграденото във фотоапарата наслагване, Matt решава да заснеме скала. „Скалите често са дом за много форми на живот, включително гъби, мъхове и лишеи“, казва той. Това изображение е само един кадър от процеса. Заснето с Canon EOS R10 с обектив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM при 1/100 s, f/5 и ISO 500. © Matt Doogue

Напълно обработен набор от няколко изображения на скала, показващи гъби и мъх, заснети от Matt Doogue чрез Canon EOS R10 и обработени във фотоапарата.

Matt разчита на естествената светлина за тази впечатляваща макро снимка. „Това е резултат от обработването на целия набор от изображения вътрешно в EOS R10“, казва той. Заснето с Canon EOS R10 с обектив Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM при 1/100 s, f/5 и ISO 500. © Matt Doogue

Осветлението е важно, независимо от метода, който изберете да използвате за наслагване на фокуса. При недостатъчна светлина скоростта на затвора може да е твърде ниска за замразяване на движението, но ако добавите твърде много светлина, резултатът може да е прекалено ярък. За Matt „естествената светлина е чудесна за запазване на блясъка и цветовете на обекта, които понякога може да са избледнели заради външни източници на светлина.“

Matt добавя външно осветление, ако дневната светлина не е адекватна. „Лампите за постоянно осветление (LED) са достъпни, леки и могат да бъдат поставени навсякъде около обекта, което води до по-динамични ъгли“, казва той.

Настройките за наслагване, които използва Matt, не се променят много, но той настройва отвора на диафрагмата в зависимост от размера на обекта, колко наслагвания са необходими и увеличението. „За ISO обикновено задавам около 320, когато използвам светкавица, а скоростта на затвора е около 1/160 s“, отбелязва той.

Менюто за клин на фокуса на Canon премахва догадките при заснемането на множество изображения, докато модерната функция за композитна дълбочина на рязкост, вградена във фотоапаратите Canon EOS R10 и EOS R7, опростява процеса, като ви спестява време, премахвайки необходимостта от последваща обработка и ви позволява да се фокусирате върху вземането на по-творчески решения, като композиция и експонация. Ръчното фокусиране все още е чудесен подход, когато имате нужда от максимален контрол.

Matt вярва, че какъвто и метод да използвате, наслагването на фокуса прави обикновеното да изглежда великолепно. „Наслагването на фокуса превръща обикновеното в необикновено“, казва той. От макро до пейзажи – лесните за използване инструменти за наслагване на фокуса на Canon ще ви позволят да заснемате впечатляващи изображения с изключителна рязкост от предния до задния план.


Написано от Lauren Scott и Andrea Ball

Свързани продукти

Свързани статии