ПЕЙЗАЖНА ФОТОГРАФИЯ

Ása Steinars: поглед отвъд пейзажите за заснемане на перфектния кадър

Подобрете пейзажните си снимки, като добавите обект – открийте най-добрите съвети за пейзажни селфита от исландския приключенски фотограф и TikTok звезда Ása Steinars.
Canon Camera
Ása Steinars не винаги е намирала Исландия за толкова впечатляваща. След като се премества от Норвегия в Исландия на седемгодишна възраст, за нея Исландия е по-скоро малко градче, отколкото държава. Но връщайки се години по-късно, след като работи в чужбина известно време, тя започва да вижда земята на огъня и леда по нов невероятен начин.

Днес снимките и видеоклиповете на Ása, посветени на приключенията й у дома и в чужбина са й спечелили над 700 000 последователи в социалните мрежи. Чрез овладяването на „пейзажното селфи“, което превръща скромните селфита във величествени кадри на скандинавските гледки, в нейните профили в Instagram и TikTok все по-често на почит са невероятните красоти на Исландия – от кратери, вулкани и плажове с черен пясък до фиорди, ледници и водопади.

Нейната пейзажна фотография често включва и хора, обикновено нея самата. Това не са обикновени селфи снимки; те са покана, отправена към зрителя да се постави на нейно място – нещо, което изглежда особено важно, когато публикувате съдържание в социалните мрежи. „Искам да накарам зрителя да представи себе си на тази снимка, да го накарам да поиска да отиде на това място и да усети енергията на природата, а не просто да гледа снимките като страничен наблюдател“, казва Ása.

За да постигне този ефект, снимките на Steinars обикновено ангажират повече от едно сетива: почти можете да усетите топлината от лагерния огън в студен ден; да чуете звука от разбиващата се вода от водопада; да опитате горещото кафе след дълго пътуване. „За мен“, казва Steinars, „идеята на фотографията е именно в създаването на това чувство – чувство на любов към пътешестването, щастие или просто вдъхновение да излезете и да покорите някоя планина. Природната фотография винаги се свързва с изследване на непознатото, затова ми харесва да добавям човек, който да разкаже цялата история на снимката.“

Тук Ása обяснява как го прави, като споделя съвети, които да направят пейзажната ви фотография впечатляваща, така че вие също да може да видите света на природата в напълно различна светлина.

Подобрете композицията с дръзко облекло

Мъж в яркооранжево яке стои на ръба на скала и гледа към великолепна норвежка долина.

Ása обича да добавя малко цвят към пейзажните си фотографии, обикновено под формата на ярки дрехи – както се вижда на тази снимка. „С моя приятел отидохме на излет до остров Сеня и заснех този невероятен кадър, на който той стои на ръба на скалата“, казва тя. Заснето с Canon EOS-1D X Mark II с обектив Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM при 16mm, 1/1250 s, f/2.8 и ISO200. © Ása Steinars

Двама души се наслаждават на кафето си навън до малък лагерен огън. На заден план се вижда великолепна долина.

В този внимателно композиран кадър Ása и приятелите й се наслаждават на почивката си за кафе по време на екскурзия до Trolltunga (бел. пр. „Езикът на трола“) – грандиозно скално образувание в Норвегия. Може да видите, че човекът отляво е облечен в типичен исландски вълнен пуловер, повтарящ се мотив в работата на Ása. Заснето с Canon EOS-1D X Mark II с обектив Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM при 24mm, 1/200 s, f/2.8 и ISO640. © Ása Steinars

Когато пресъздавате живописните селфита на Ása, една част от изображението често се пренебрегва от начинаещите фотографи и това е облеклото. Ása носи дрехи в червено, жълто и оранжево, когато снима при облачно време или ако обектът й е далеч. Когато снимате човек на фона на някакъв пейзаж, това дава усещане за мащаб, а ярките дрехи добавят цвят към това, което иначе би могло да изглежда като някое безлично или монохромно изображение.

Ása дори избира местата, които да снима, на база на облеклото си. Това е особено важно, когато тя работи с марки за дрехи. Тя гарантира, че мястото допълва продукта на марката или по отношение на композиция, или по някакъв тематичен начин, но същите принципи важат и за работата й в личен план.

„Намирам място, което се съчетава със стила на облеклото и цветовете“, казва тя. „Ако не нося нещо по-модерно, се старая да нося дрехи в стил, който отговаря на мястото на което съм, за да мога да се свържа с природата. Например типичните исландски вълнени пуловери. Те са много приятни за носене, но също така се вписват добре в снимките на природна фотография и са чудесни, когато снимате обекта си в близък план.“

Използването на облеклото по този начин помага да се създаде усещане за пространство, а и да се усети самото място във финалното изображение.

Композирайте обекта си сред природата

Планинската верига Kerlingarfjöll в началото на лятото. Мъж, който носи раница, може да се види в далечината.

„Kerlingarfjöll е едно от онези места, които приличат повече на Марс, отколкото на планетата Земя“, казва Ása за това изображение на прочутата пъстра исландска планинска верига. „Това беше заснето в началото на лятото, когато целият сняг още не се беше стопил.“ В този кадър контрастът на планините и снега насочва вниманието към туриста в центъра. Заснето с Canon EOS-1D X Mark II с обектив Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM при 70mm, 1/400 s, f/5.6 и ISO100. © Ása Steinars

Исландска овца на полегато поле гледа любопитно към фотоапарата. На заден план се вижда огромна, покрита със сняг планина.

„Намерих тази любопитна овца във Вестфирдир късно една есен, преди да се покрият през зимата“, казва Ása. Вестфирдир е голям полуостров в Северозападна Исландия със скали с височина до 441 метра – идеалното място за драматична пейзажна фотография. Заради планините и наклоненият хълм е лесно овцата да се превърне във фокусна точка на изображението. Заснето с Canon EOS 5D Mark IV с обектив Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (вече предшественик на Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM) при 105mm, 1/160 s, f/4 and ISO100. © Ása Steinars

Ása често рамкира обекта си, като използва естествени елементи, като скали, планини и водни басейни. Понякога прави рамка, като позиционира замъглени цветя на преден план, за да привлече вниманието ви към обекта. Както и да рамкирате снимката си, от решаващо значение е композицията винаги да изглежда естествено.

„За мен е много важно изображението да изглежда естествено и да е приятно за гледане“, казва Ása. „Не трябва да мислите за изображението, когато го видите, затова пропорциите трябва да са правилни и окото трябва да намери обекта веднага, а не да го търси.“

По-лесно е да направите фоновете да изглеждат по-забележими, като използвате вариоообектив или телеобектив, заставайки малко по-далеч от обекта си, след което увеличите, така че фонът ви да запълни рамката. Като отдалечите обекта си по-далеч от обектива, можете също да се възползвате от хиперфокалното фокусиране от разстояние, което ви позволява да поддържате обекта и фона в приемлив фокус, дори при широки диафрагми.

Стандартен вариообектив като Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM има полезно фокусно разстояние за начинаещи в пейзажната фотография или дори широкоъгълен обектив като Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM – качеството на изображението, постигнато от този обектив с фиксирано фокусно разстояние, го прави чудесен избор за всеки, който снима пейзажи.

Ása казва, че трябва да експериментирате с композицията, да променяте ъгъла и позицията на обекта си, да правите много тестови снимки и да имате търпение. „Наистина същността е в намирането на идеалния кадър и понякога това може да отнеме малко време, за да се получи правилно“, обяснява тя. „Бих ви препоръчала да бъдете спокойни и да експериментирате, да пробвате различни ъгли, които да сравнявате след това. Може също така да смените няколко обектива, за да видите как се променя изображението. Понякога мога да прекарам много време, докато не заснема изображението както искам, но това се дължи на перфекциониста в меня. В крайна сметка крайният резултат си заслужава.“

Работете със светлината, с която разполагате

Човек се движи към чакащ джип през нощта в Исландия. Фаровете на джипа са включени, осветявайки път, покрит с кишав сняг.

За да се справите с естествената светлина и да разберете как тя може да работи във ваша полза, Ása препоръчва да снимате на множество места, при всякакви метеорологични условия, по всяко време на деня. „Прекарвам много време на път из Исландия“, казва тя. „Обичам вълнението от напускане на града и потеглянето към неизвестното с приятели.“ Заснето с Canon EOS-1D X Mark II с обектив Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM при 35mm, 1/125 сек, f/2.8 и ISO6400. © Ása Steinars

Пейзажната фотографка Ása Steinars, облечена в дълго бяло зимно палто, стои с ръце в джобовете си в снежна обстановка.

Докато фотографката на пейзажи Ása Steinars от време на време използва рефлектор, когато снима портрети, тя обикновено предпочита да „улавя природата такава, каквато е“. На това изображение исландският инфлуенсър умишлено носи дрехи, които отговарят на околната среда, за да подобри усещането за девственост и за непокътнат пейзаж. Заснето с Canon EOS-1D X Mark II (вече предшественик на Canon EOS-1D X Mark III) с обектив Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM (вече предшественик на Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM) при 200mm, 1/1600 s, f/3.5 и ISO500. © Ása Steinars

Когато снима пейзажни селфита, за Ása е важно да използва наличната светлина, за да подобри окончателното изображение, независимо дали денят е облачен, или слънчев.

„Вижте разликите, когато снимате при залез слънце или на обяд“, казва Ása, която предлага да снимате при различни условия, за да видите контраста между меката и сурова светлина. По този начин можете да започнете да използвате светлината във ваша полза.

Облаците могат да се окажат добър дифузер. „Мрачните и облачни условия са често срещани в Исландия и нещо, с което съм свикнала много, когато снимам. С течение на времето започна да ми харесва това време, особено когато снимам пейзажи, като каньони и водопади, където е по-добре да няма прекалено много сенки в изображението“, обяснява Ása. „Придава по-мек вид и е по-лесно да експонирате правилно цялото изображение.“

След като започнете да усещате естествена светлина, с времето ще започнете да забелязвате как се променя през сезоните. „Зеленината става много живописна в облачни дни, което прави лятната фотография да изглежда страхотно“, казва тя.

Магията на дистанционното снимане и таймерите

Мъж, който е облечен с водоустойчиви дрехи в червено, носи оранжева каска и туристически обувки, стои в ледена пещера.

Въпреки че ледените пещери в Исландия са идеални за заснемането на величествени изображения, Ása разкрива, че те са „трудно място“ за снимане. „Ниската светлина и многото капеща вода от пещерите наистина поставят фотоапарата на изпитание“, казва тя. Заснето с Canon EOS-1D X Mark II с обектив Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM при 16mm, 1/80 s, f/2.8 и ISO4000. © Ása Steinars

Пейзажният фотограф Ása Steinars, облечена в топли зимни дрехи, се разхожда в огромна исландска ледена пещера.

„Това е една от любимите ми кадри на Исландия“, казва Ása. „В редки случаи лагуната на ледника замръзва и можете да стъпвате по леда и да влезете в пещерите на айсберга.“ Заснето с Canon EOS-1D X Mark II с обектив Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM при 16mm, 1/800 s, f/2.8 и ISO320. © Ása Steinars

Ása е често изправена пред предизвикателството да бъде не само фотограф, но и обект. Тя настройва фотоапарата си на статив, след което го задейства дистанционно чрез телефона си и приложението Canon Camera Connect. Тя фокусира фотоапарата с помощта на екрана на телефона си, след това задава таймера на две или 10 секунди, което й дава време да остави телефона си настрана, за да не се вижда в крайното изображение. Като цяло това е селфи, което не изглежда като такова.

В други случаи тя използва вградения таймер на фотоапарата, като фокусира върху земята, където ще се позиционира, или върху обект в тази зона, като настройва таймера и се премества на определеното място. Това е особено полезно при дълги експонации.

„Правя много снимки на Северното сияние в Исландия, а отдалеченият спусък или таймер е изключително важен в такива моменти“, разкрива Ása. „Тъй като се работи с дълга скорост на затвора, важно е фотоапаратът да не се движи и да не размаже снимката. Задействането на приложението Canon Camera Connect е най-доброто решение, но ако не разполагате с него, тогава двусекундният таймер също работи, така че всякакви вибрации от натискането на затвора биват изолирани, преди да бъде направено изображението.“

Усъвършенствайте стила си с редактиране

Зелена планинска верига с водопад в центъра.

Заснемането на водопади при слаба светлина означава, че има по-малко сенки и цялото изображение може да бъде по-равномерно експонирано. След като изберете крайното си изображение, можете да го подобрите в процеса по постпродукция, като използвате софтуер за редактиране. Заснето с Canon EOS-1D X Mark II с обектив Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM при 16mm, 1/125 s, f/7.1 и ISO250. © Ása Steinars

Драматичните зелени светлини на полярното сияние над къща с осветени прозорци до голям воден басейн.

За да добави още един елемент към вече зашеметяващия спектакъл на полярното сияние, Ása потърсила обект на преден план за тази снимка. „Намерих къща, която е осветена, и тя направи изображението много по-интересно“, казва тя. Когато снимате обект като полярното сияние, е важно да прегледате окончателните си изображения и да изберете най-доброто, което да редактирате в процеса на постпродукция. Заснето с Canon EOS-1D X Mark II с обектив Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM при 16mm, 2,5 s, f/4 и ISO3200. © Ása Steinars

„Редактирането е важна част от фотографията в наши дни“, казва Ása, „и също така е много полезно да разгледате правилно изображенията си след това.“ Тя съветва винаги да снимате във файлов формат RAW, за да уловите най-много данни и да си осигурите повече гъвкавост в постпродукцията. Вградените „стилове на снимката“ на Canon, които включват настройки, като Landscape (Пейзаж), Neutral (Неутрално) и Faithful (Реалистично), придават на снимките еднаква цветова палитра и настроение. Но единствено като прегледате снимките си, ще усетите какво се е получило добре и какво трябва да подобрите.

Ása препоръчва на всички начинаещи фотографи на пейзажи да инвестират в софтуер за редактиране на снимки, като например Canon Digital Photo Professional (DPP) или Adobe® Photoshop® Lightroom®. Полезно е да намерите някои предварителни настройки – основно персонализирани филтри, които да се използват в софтуера – но те не могат да заменят добрите работни познания за последващата обработка.

„Използването на предварително зададени настройки може да бъде добър начин да започнете, но не забравяйте, че това не е решението за заснемането на страхотни изображения“, казва тя. „Все още трябва да направите много от редактирането сами, дори и с добри предварителни настройки.“

Не спирайте да експериментирате и снимате

Гърбат кит, който изскача от водата на фона на драматичния бял хоризонт.

Ако можете, носете фотоапарата си с вас навсякъде, предлага Ása – никога не знаете кога ще ви се отвори възможност да заснемете перфектния кадър. „Бях навън и наблюдавах китовете, когато чух силен плясък зад себе си. Обърнах се и точно в този момент китът изскачаше от водата“, казва тя за този кадър. „Бях много щастлива, че успях да заснема цялото движение на кита.“ Заснето с Canon EOS-1D X Mark II с обектив Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM при 150mm, 1/5000 s, f/3.2 и ISO640. © Ása Steinars

За начинаещите във фотографията или за тези с малко опит в снимането на пейзажи Ása препоръчва да гледат работата на другите и да се учат от тях. Намерете фотографи, на които се възхищавате, предлага тя, и вижте как работят със светлината, как композират изображенията си и как намират творчески ъгли.

Най-големият й съвет е прост. „Нося фотоапарата си почти навсякъде, където отида, и имам опит повече от 10 години“, казва тя. „Колкото повече се упражнявате, толкова по-добри ще ставате. Толкова е просто. Но отнема време, за да се усъвършенствате. Никой не се е родил фотограф.“
Автор на текста Gary Evans

Свързани продукти

Свързани статии

  • Пейзажна снимка на дърво отстрани на хълм на фона на пурпурно небе.

    ПЕЙЗАЖНА ФОТОГРАФИЯ

    Топ съвети за пейзажи

    Запознайте се с фотографските техники, които ще ви помогнат да повишите нивото на пейзажните си снимки.

  • Изображение на блато преди и след обработка, нередактирано вляво и черно-бяло вдясно.

    ОСНОВИ НА РЕДАКТИРАНЕТО

    Как да редактирате пейзажни снимки за печат

    Техники за редактиране, които ще превърнат живописните ви снимки в произведения на изкуството.

  • Светлинни следи от автомобил при вечерна светлина, който преминава по мост. Гъста, подобна на облак мъгла, която закрива основите на моста и земята под него.

    ПЕЙЗАЖНА ФОТОГРАФИЯ

    Създайте светлинни следи

    Как да използвате продължителни експонации, за да създадете светлинни следи: съвети от победителя на Canon Redline Challenge.