Samo Vidic

На вълната с Шамо Видич

„Това е фотоапаратът, който ви трябва, ако искате да снимате подобно нещо.“

Качване на вълната

Почти 02:00 след полунощ е, шест часа след началото на снимките, когато един едър словенец, асистент-фотограф на име Бор, дотича при останалите и каза: „Шамо ще се качва на вълната!“

Samo Vidic

Ще се върнем към това по-късно, но нека върнем малко назад. Каква вълна? Април е и ние сме на бреговете на реката Айсбах в Мюнхен за историята на Canon „Градските сърфисти“. Идеята за тази кампания е на рекламна агенция J. Уолтър Томпсън окуражава хората да изследват чудесата в собствения си заден двор. Тук, насред града, Шамо снима трима от най-вълнуващите речни сърфисти в света върху една изкуствена вълна с новия EOS-1D X Mark II на Canon.

Снимки на река Айсбах в Мюнхен

Попитан какво мисли за река Айсбах, Шамо отговоря:

„Харесва ми това място. Готино е да си по средата на града. Сигурно е супер през пролетта и лятото. Можете да сърфирате, да се мотаете, да заведете децата в парка, да си направите пикник и да гледате сърфистите“.

Думите му звучат някак идилично, което е нормално за ленивия неделен следобед. Но през нощта, когато се снима професионално и минутите са броени, това не е пикник. Това е хаос. Шамо обаче е в стихията си. Айсбах е отворено място. Другите – и сърфисти, и хора от публиката – се трупат навсякъде наоколо. Снима се и цифров материал за кампанията. Да намери време да снима всичко означава, че той ще снима извън обичайния работен ден. Това е нещо като да търгуваш на ориенталски пазар. Той обяснява:

“Аз съм фотограф по екстремните спортове, но съм снимал също портретни снимки и лайфстайл. Не се тревожех особено за спортните снимки. Повече се тревожех за лайфстайл снимките, които ни трябват, защото на мястото присъстват много други хора. Знаех, че ако разчистим мястото за 20 секунди, ще трябва да заснемем нещата за тези 20 секунди“.

Използване на спонтанни възможности

В този момент Шамо е навсякъде и ту снима кадри, които са в списъка му, ту забелязва напълно нови възможности. Лесно е да го разпознаеш по белите му ботуши, когато не ги е потопил в леденостудената река. Шамо е прагматик. Ако нещо работи, продължава по същия начин, ако ли не – опитва нещо съвсем различно. Както казва:

„Реших да направя две-три снимки, които бяха малко по-различни…снимки извън заплануваните. Наистина обичам да виждам нещата сам и когато видя правилните ъгли или движения, обикновено се получава добре. Затова понякога е малко трудно да се снима това, което са измислили хората от криейтив отдела. Трябва да говориш с тях и ако им хареса, са спокойни. Когато имам тази свобода, мога да направя невероятни неща.“

Този подход напълно се оправда, обяснява той:

„Първо планът беше да се снима с обектив EF 300 mm f/2.8L IS II USM от дясната страна на реката. После обаче реших да мина отляво и да направя малко тестови снимки. Реших да остана там, защото Тао, един от сърфистите, правеше супер скокове от лявата страна.“

R6

Всъщност там Шамо прави и най-добрата си снимка. Фотографският му усет се проявява и в начина, по който работи с обектите си, като винаги има ясна идея за цялата история, която иска да заснеме:

„Говорих със сърфистите в началото на снимките. Те ми показаха някои от снимките, които са правили преди. Казах им, че пак става дума за сърфиране и хубави движения, но не снимаме за специализирано сърф списание, затова ще снимаме по-различно. Най-важното нещо за мен беше да видя, че сърфирането се случва в града, а не насред океана.“

Устойчивост и умения

Всички се впечатлиха от устойчивостта и уменията на спортистите. За Шамо особено изпъква Тао:

„Той е невероятен. Бих искал всеки ден да снимам спортисти като него. Нямаше нещо, което той да не може да прави. Беше готов за всичко. Мисля, че си паснахме много добре. След минута разговор той знаеше точно какво искам. Той е много готин.“
Друг от сърфистите, Карина, също впечатли силно нашия фотограф:

„Тя направи невероятни движения, трикове и хващания. От моста изглеждаше много лесно. Когато снимах и чаках правилното движение, всичко протече много гладко. Останах с усещането, че тя може да кара така часове наред.“

На вълната

И така нека се върнем към Бор, асистента на Шамо, който каза: „Шамо ще се качва на вълната!“

В духа на солидарността нашият фотограф не би искал от обектите си да направят нещо, което той самият не е готов да направи. Шамо казва със смях:

„Това беше по-скоро начин да мотивирам другите от екипа. Познаваме се от години и се опитвах да ги мотивирам от няколко дни преди началото на снимките. Знаех, че ще е трудна задача, тъй като имахме да свършим много за тези пет или шест часа, и казах, че ако се справим наистина добре, ще сърфирам с дънките и гумените ботуши.“

Той продължи: „Така ми олекна след това, че всичко се получи добре. Може да видите по лицето ми, че бях щастлив от всичко.“

Както ще видите във видеото, Шамо казва истината. С усмивка добавя: „Беше забавно. Тао каза „стъпи тук“ и после взе да ме бута. Казах му чакай, момчетата трябва да са готови да снимат, дай ми още една минута. Но това всъщност е най-добрият начин, ако искаш да опиташ нещо подобно, просто го правиш.“

Снимки на динамични сцени с EOS-1D X Mark II

Когато става дума за заснемане на действие обаче, нещата не опират до лудориите на Шамо върху дъската. За да се справи с трудните условия на светлината от здрач до мрак, Шамо има нужда от сериозно оборудване, за да заснеме желаните снимки. Тук авторитетно се намесва Canon EOS-1D X Mark II. Шамо обяснява:

„Това е фотоапаратът, който ви трябва, ако искате да снимате подобно нещо. Честотата на заснемане на серия от снимки е 14 кадъра в секунда, автофокусът е супербърз – това работи винаги и снимките са невероятни. Това е единственият фотоапарат, който бих избрал.“

За да направи снимките, Шамо ползва обектив 35 mm при f/1.4. С толкова голям отвор на диафрагмата той може да улови силно разфокусиран фон, докато обектът остава ясен и рязък и се получава почти 3D ефект. В чантата му има също и обектив 70 – 200 mm f/2.8, който му позволява да заснеме кристално чисти близки планове, без да се приближава до обекта. И последно разполага и с надежден вариообектив 24 – 70 mm f/2.8, позволяващ удивителна гъвкавост на места като Айсбах, които трудно се контролират.

Когато го попитахме за любимия кадър, той знаеше със сигурност.

„Това е Тао, сниман с обектив EF 300 mm f/2.8L IS II USM, като на заден план е мостът. Има водни пръски и те са напълно неподвижни, докато той прави скок с хващане. Като го видях, знаех, че ще го закова.“

Разгледайте интерактивното ни преживяване „Градски сърфисти“ тук.

Още за фотографа

Вижте пълния профил