Sunset Photography

Обективи за пейзажна фотография

Открийте своята перспектива

Ако търсите да уловите красотата на природата, като пейзажен фотограф вероятно ще предприемате лагерувания, експедиции или планински преходи. Затова е важно да обмислите внимателно своя избор на обектив за различните места.


Когато заснемате пейзажи, обикновено използвате широк или ултраширок ъгъл на обектива, който осигурява широка перспектива и възможност за улавяне на широки пространства. За да изберете правилния обектив за пейзажни снимки, трябва да разгледате всички варианти по отношение на фокусното разстояние и да използвате фокусното разстояние, което отговаря на целите ви.

Seaside Photography

Ултраширокоъгълни

С фокусно разстояние между 11 mm и 20 mm обективите в този диапазон на фокусното разстояние (когато се използват с пълнокадров фотоапарат) улавят изключително широко зрително поле, което надхвърля човешката перспектива. Те са идеални за "раздуване"на дистанцията между предния план и фона и улавят широк изглед от пространството пред фотоапарата. Ултраширокоъгълните обективи са много ефективни при заснемане на големи сгради и интериори.

Desert Photography

Стандартни широкоъгълни

С фокусно разстояние между 24 mm и 35 mm обективите, попадащи в стандартния широкоъгълен диапазон, също осигуряват широко зрително поле, но с по-слабо удължаване на перспективата в сравнение с ултраширокоъгълните. Този диапазон на фокусното разстояние е подходящ за по-тесни композиции и е от полза, когато не желаете фонът да се свива зад предния план.

Mountain Landscape

Телеобективи

Използването на по-голямо фокусно разстояние може да приближи елементите на композицията, да намали дълбочината на перспективата, да компресира мащаба на сцената и да създаде впечатление за близост между предния план и фона. Когато сцената съдържа множество слоеве, като например гори с възвишения и слънце, тази техника може да внесе драматичен ефект. Всички обективи с фокусно разстояние над 85 mm се считат за телеобективи.

Forest Photography

Снимане с ултраширок ъгъл

В сцената по-долу се вижда как ултраширокият ъгъл улавя в кадър по-голямо пространство, далечните елементи в кадъра изглеждат много по-далече, а предният план става важен фактор в снимката, както и небето. С увеличаването на фокусното разстояние ще забележите обратния ефект – зрителното поле се стеснява, а елементите се доближават един до друг.


Забележка: Фокусните разстояния, посочени по-горе, ще са 1,6 пъти по-големи, когато се снима с фотоапарат с APS-C сензор.

Lighthouse Photography

16mm

Lighthouse Photography

35mm

Lighthouse Photography

47mm

Lighthouse Photography

75mm

Как фотоапаратът влияе върху избора на обектив

Обективите EF-S на Canon са предназначени изключително за фотоапарати със сензор APS-C, като напр. EOS 760D, и не са съвместими с пълнокадрови модели като серията фотоапарати EOS 5D.


Обективите EF могат да се използват с всеки фотоапарат EOS, но когато се използва обектив EF с фотоапарат с APS-C сензор, зрителният ъгъл ще бъде еквивалентен на този на обектив с 1,6x по-голямо фокусно разстояние, поставен на фотоапарат с пълнокадров сензор. Например, ако използвате обектив EF 28mm f/2.8 IS USM с фотоапарат EOS 760D, това осигурява зрителен ъгъл, еквивалентен на 45mm обектив, поставен на фотоапарат с пълнокадров размер на сензора. Това е нещо, което трябва да имате предвид при заснемане на пейзажни снимки с широкоъгълен обектив.

Forest With Full Frame Sensor

Снимка при 11mm с пълнокадров сензор

Forest With Aps-C Sensor

Снимка при 11mm с APS-C сензор

Твърд или вариообектив?

Използването на "фиксирани" или "твърди" обективи може да ви се стори странно, но те са оптично по-прости, по-леки са в сравнение с вариообективите и осигуряват превъзходно качество на изображението, поради което мнозина професионалисти ги предпочитат. Също така те ще ви насърчават да се местите и композирате обекта, вместо да разчитате на вариото.


И обратното – носенето на множество обективи с фиксирано фокусно разстояние често е непрактично, когато сте на път. В такива ситуации използването на по-лек широкоъгълен или ултраширокоъгълен вариообектив, осигуряващ гъвкавост без необходимост от смяна, може да е по-удачно.

Какво представлява диафрагмата

В повечето случаи за заснемане на пейзажи се използват малки отвори на диафрагмата с число f/8 или по-голямо, за да се постигне добър фокус и на предния план, и на фона, но ако ще снимате пейзажи на слаба светлина или звездни пейзажи, добре е да обмислите използването на обективи с по-широка диафрагма (вариообектив f/2.8 или дори твърд обектив f/1.4). Тези обективи са идеални и когато желаете да заснемете движение без размазване, като например излитащи птици.

Ocean Photography

Избор на правилния обектив

След като вземете предвид всички тези неща, трябва да прецените какво е важно за снимката и какъв стил желаете да придадете на изображението.


  • Желаете да побирате в кадър обширни пейзажни гледки? Тогава един ултраширокоъгълен обектив с диапазон на фокусното разстояние 11-20 mm би бил най-доброто средство за целта.
  • Възнамерявате ли да работите със сцени с множество слоеве, като например гори и планински пейзажи? В такъв случай ви трябва телеобектив, който да намали дълбочината на перспективата в сцената и да сближи предния план и фона.
  • Желаете да снимате природни пейзажи? Тогава трябва да потърсите обектив в диапазона 24-35 mm, който да придава на изображенията по-естествена перспектива.

Sunset Photography

Навлезте по-дълбоко в пейзажната фотография

Традиционната пейзажна фотография обикновено се свързва с широки и просторни пейзажи.


За да постигнете нови нива в пейзажната фотография, опитайте се да експериментирате с по-голямо фокусно разстояние. Това може да приближи елементите на композицията, да намали дълбочината на перспективата, да компресира мащаба на сцената и да създаде впечатление за близост между предния план и фона. Когато сцената съдържа множество слоеве, като например гори с възвишения и слънце или долини и морски пейзажи, тази техника може да внесе драматичен ефект.


Съществуват и специализирани обективи, които могат да придадат уникален стил на вашата сцена. Можете да разширите набора си от обективи с обективи тип "рибешко око" или обективи с накланяне и изместване, за да придадете на изображенията си по-различна перспектива.

Рибешко око

Кръглата перспектива може да ви се стори прекалено смела, но 180-градусовото зрително поле на обектива може да предложи различен поглед и интересно тълкуване на типичния пейзаж. Можете да изберете този обектив заради отличителния му стил с полусферичен изглед.

Fisheye Photography

Накланяне и изместване

Свързвани обикновено с градските пейзажи и архитектурата, обективите с накланяне и изместване (TS-E) имат способността да коригират проблемите с перспективата, причинени от заснемане на сцени под ъгъл. Накланянето и изместването на обектива се управляват отделно и имат различен ефект върху изображенията.

Museum Photography

С изместване

Museum Photography

Без изместване

Екстремният избор на обектив за пейзажна фотография

EF 11-24mm f/4L USM

Един от известните обективи на Canon от серия L, този професионален ултраширокоъгълен вариообектив разполага с впечатляващ диапазон на фокусното разстояние 11-24 mm с минимално изкривяване дори при снимане с максимално широк ъгъл. Неговата издръжлива и защитена от атмосферни влияния конструкция го прави устойчив на прах и вода и идеален за снимане в сурови условия. Кръглият отвор на неговата диафрагма с 9 елемента създава красиви разфокусирани фонове.

Преглед на детайли

Ef 11-24Mm F/4L Usm

Може да харесате още...