НА ОТКРИТО

Кратко ръководство за заснемане на кадри от зимни спортове

Представяме 7 съвета за заснемане на блестящи снимки на зимни спортове от Richard Walch, награждаван фотограф на спортни и динамични сцени с десетилетия опит в снимането на снежни кадри.
Сноубордист, носещ зимно облекло в синьо и червено, се отдалечава от зрителя в снежен планински пейзаж под синьо небе. © Ричард Уолч.

Снимането на динамични действия в заснежени местности представлява уникална съвкупност от предизвикателства.

Докато документирате смелчаците, които се спускат стремително надолу по планините, винаги сте в търсене на по-пухкав сняг и по-големи трикове. Батериите ви се изтощават бързо в мразовития въздух. Обикновено ловките със затвора пръсти се сковават в студа. А слънцето грее ярко по склоновете.

Richard Walch, високо награждаван професионален спортен фотограф и посланик на Canon, не се плаши от тези предизвикателства.

„С течение на времето научих, че щом си в планината, трябва да си подготвен“, казва той. „Нужни са ви правилните неща, защото ако сте там и нещо се обърка, няма място за оправдания.“

За да сте напълно подготвени да заснемете спиращи дъха зимни снимки, представяме съветите на Richard за снимане на зимни спортове.

Сноубордист прокарва ръка по снега. Заснето с Canon. © Ричард Уолч.

Richard снима професионалния сноубордист Bene Meier, който се спуска по планина в Камчатка, Русия. Заснето с Canon EOS-1D X Mark III. © Ричард Уолч.

1. Планирайте деня си според светлината. Но бъдете гъвкави.

Richard съветва да наблюдавате светлината и да сте търпеливи, докато тя попадне под точния ъгъл.

„Изгревът и залезът предлагат красиви светлинни условия за снимки горе на пистите. Canon EOS R50 е великолепен фотоапарат за заснемане при слаба светлина, като например по време на изгрев и залез. Неговият усъвършенстван процесор DIGIC X ви позволява да получавате великолепни резултати само като леко повишите ISO чувствителността, за да компенсирате липсата на светлина.“

Въпреки че е фотоапарат от базов клас, EOS R50 може да снима с 15 кадъра в секунда, което означава по-малко време между снимките и повече време за улавяне на момента, без да се прави компромис с качеството на изображението.

Richard предупреждава обаче, че не трябва да разчитате на кратък времеви прозорец. По-скоро трябва да сте готови да прекарате целия ден в планината.

„Времето в планината се предвижда трудно и може бързо да се промени. Бих препоръчал да се качите в планината възможно най-рано“, казва той. „По този начин вече сте в готовност за моментите с идеална светлина.“

Скиор прави задно салто в заснежена планина в Камчатка. Заснето с Canon. © Ричард Уолч.

Ричард използва обектив тип „рибешко око“, за да заснеме как състезателят по ски свободен стил Sven Kueenle прави задно салто в скалиста планина в Камчатка, Русия. Заснето с Canon EOS-1D X Mark III, EF 15mm f/2.8. © Ричард Уолч.

2. Опознайте обекта на снимките.

Когато снимате какъвто и да е спорт, от съществено значение е да осъществите диалог с лицето, така че да можете да работите заедно, за да създадете зашеметяваща снимка.

„Ако сте на фотосесия със спортист, започвате от общото желание да се върнете вкъщи с изключителна снимка.“

Ключът, казва Richard, е да балансирате уменията си като фотограф с уменията на спортиста. „Мога да кажа на спортиста дали това е фотогенично място или какво трябва да направя, за да го превърна в такова. Но първо винаги питам: „Къде се чувствате комфортно? Къде можете да покажете най-доброто от себе си?“ След това можете да се отдадете на творчество заедно.“

Изгрев в Алпите, сниман с фотоапарат на Canon. © Richard Walch

Изгрев в Алпите, заснет при ниски температури (и с допълнителни батерии) с EOS-1D X Mark II. © Ричард Уолч.

3. Предпазвайте себе си и фотоапарата си от студа (и носете допълнителни батерии).

„Номерът в студа е: ако сте в студа, останете в студа. Когато от студените писти влезете в топла сграда, обективите на вашия фотоапарат бързо ще се изпотят, затова е важно да държите своето оборудване навън до края на деня“, казва Richard.

„Ниските температури също така могат да изтощят твърде бързо заряда на батерията, затова е най-добре да носите със себе си две резервни батерии, за да спасите положението.“

Разбира се, ще искате да се храните, така че вземете със себе си достатъчно храна. Бъдете сити – пазете се от студа – за да останете фокусирани, казва Richard.

„Студените ръце също ще затруднят работата с оборудването ви, така че се уверете, че носите топли ръкавици и слънчеви очила със силна UV защита, за да предпазите очите си от слънчева светлина и отблясъци от снега. Вземете си и здрава, изолирана раница, за да предпазите оборудването си, ако паднете.“

Що се отнася до студоустойчивостта на вашия фотоапарат, някои фотоапарати от системата Canon EOS R имат защита против атмосферни влияния, което може да помогне за защитата на всички връзки, винтове и отвори от замърсяване, включително снежно.

Скиор се спуска надолу по планина, разпръсквайки сняг. Заснето с Canon EOS-1D X Mark II. © Ричард Уолч.

Замразявайки действието, Richard заснема как Sven Kueenle се спуска по склоновете в Монтафон, Австрия. © Ричард Уолч.

4. Изберете правилната позиция за снимане и се отдръпнете.

Изборът на правилното място в планината е също толкова важен, колкото изборът на правилната светлина. Няма нищо лошо в пробите и грешките, но има някои определени позиции, от които да избягвате да снимате.

„Ако снимате планината право нагоре, тя изглежда плоска. Опитвайте се да снимате отстрани или малко под своя обект.“

Където и да решите да заемете позиция, уверете се, че не контролирате прекалено много действието. Нека спортистът – независимо дали е скиор, сноубордист, бобслеист, или нещо друго – да се изяви.

„Снимки, на които се позира, е най-добре да се избягват – опитвайте се винаги да бъдете страничен наблюдател, а обектът да гледа в посоката, в която се спуска със ски или сноуборд.“

Разбира се, има моменти, в които ще искате да заснемете портретен кадър. Но Richard казва, че не бива да го отделяте от действието.

„Когато заснемате портретни снимки, снимайте или провокативен портрет, когато сте близо и говорите с човека, или пък снимайте незабелязано, документирайки случващото се. Не опитвайте нищо по средата.“

Скиор, спускащ се по заснежена планина, а на заден план грее слънце. Заснето с Canon. © Ричард Уолч.

Richard заснема как професионалната скиорка Johanna Holzmann кара през най-голямата ски зона на ледник в Австрия – Stubaier Gletsche. Заснето с Canon EOS R5. © Ричард Уолч.

5. Снимайте срещу слънцето и хвърлете малко сняг.

Обикновено не бива да снимате срещу слънцето. Но Richard казва, че това правило е създадено, за да бъде нарушавано.

„Когато слънцето се показва иззад облаците, това е истинска благословия за планинската фотография. Но не се страхувайте да снимате срещу слънцето – така ще получите някои от най-добрите снимки на зимни спортове.“

Преди да насочите обектива си към слънцето обаче, трябва да се уверите, че не допускате прекалено много светлина в изображението.

„Най-добрият начин да предотвратите преекспонирането при такива условия е ръчно да зададете скорост на затвора на 1/2000 секунди, отвор на диафрагмата f/8 и ISO чувствителност 200. Ако снимате в автоматичен режим, трябва да компенсирате експонацията с +1 до +3 стъпки. В противен случай изображенията ви ще бъдат твърде тъмни.“

Ако успеете да намерите правилните настройки, полученият ефект си струва.

„Слънцето ще освети снега, който се разпръсква, докато скиорът или сноубордистът се спуска. Ако успеете да хванете слънцето точно зад човека, това ще бъде още по-добре.“ Обективите, които имаме сега, наистина са мощни.“

Richard казва, че има и практически начини да се възползвате от слънцето. „Щом наоколо има толкова много сняг, хвърлете шепа сняг във въздуха и снимайте право срещу слънцето – създава се брилянтен ефект.“

Richard Walch държи фотоапарат Canon с обектив RF 24-240mm F4-6.3 IS USM и гледа към заснежен морски бряг.

Richard пътува до Арктика със скромния Canon EOS RP и компактния обектив RF 24-240mm F4-6 3 IS USM. Той казва, че ниското тегло на обектива, диапазонът на вариото от 10x и оптичната стабилизация на образа го правят идеален за снимане навсякъде, където искате да пътувате без много багаж, но да сте подготвени за всякакви ситуации, например на пистите.

Близък план на програматора на фотоапарат Canon EOS R7, настроен на ръчен режим (M).

Когато снимате по заслепяващите снежни склонове, Richard препоръчва да настроите фотоапарата на ръчен режим (M), който ви дава пълен контрол върху всички настройки.

6. Използвайте правилните настройки за заснежен фон и бързодвижещи се обекти.

Когато снимате в заснежена местност, част от това, което подчертава тези изображения, са чисто белите върхове. Но чисто белият сняг е и силно отразяващ.

„Сега трябва да навлезем в някои технически аспекти. Сензорът на фотоапарата е калибриран за сиво. Той измерва правилно отразената светлина в сиво. Така че: aко сцената е предимно бяла, трябва да направите корекция за това.“

За щастие, има начини да се приспособите към снега.

„За да не изглежда снегът сив в изображения с преобладаващо бяло, използвам определена комбинация от настройки.“ Richard препоръчва фотоапаратът да се включи в режим M (Ръчен), да се зададе скорост на затвора 1/2000 секунди, отвор на диафрагмата f/8 и ISO чувствителност 200.

За по-добър резултат Richard посочва, че цветните якета изглеждат особено ефектно на снежен фон.

Освен да настроите фотоапарата си за снежнобели пейзажи, трябва да го подготвите и за бързи спускания.

„Хитростта е да помогнете на автоматичния фокус да си свърши работата, което означава, че в момента, в който видите обекта си, трябва да започнете да снимате. Системата за автоматично фокусиране се адаптира кадър след кадър – тя разпознава в коя посока се движи обектът и с каква скорост се движи, а също и предвижда къде ще бъде композиран следващият кадър.“

Скиор се спуска по планина, заобиколен от сняг. Заснето с Canon, © Richard Walch.

Тук Richard снима члена на Legs of Steel Bene Meier, който се спуска свободно по планина в Хейнс, Аляска, САЩ. Заснето с Canon EOS-1D C. © Ричард Уолч.

7. Вземете правилния фотоапарат за вашата цел.

Richard казва, че много неща са се променили във фотоапаратите, откакто е започнал да снима сцени със сноуборд за водещите списания за този спорт.

„Спомням си, че снимах в ледника Fleck, а след първата седмица отидох във Ванкувър в една лаборатория и занесох 20 ролки с филмови ленти. Три часа по-късно ми ги върнаха и започнах да плача. Защото всички кадри бяха недоекспонирани“, казва Richard. „При позитивния филм отклонението и с половин стъпка е провал.“

В днешно време подобни проблеми с обработката на филмови ленти могат да бъдат избегнати благодарение на цифровото редактиране. Но все пак трябва да се погрижите да вземете правилния вид фотоапарат и оборудване.

„Когато се качвате на пистите, ви трябва мощен и компактен фотоапарат“, казва Ричард. „Ще ви е необходим и визьор, тъй като често светлината в планините е твърде ярка за композиране на изображение чрез екрана. Ако искате да снимате динамични спортове, ще ви трябва фотоапарат с висока честота за серия от снимки – всичко над 5 кадъра в секунда.“

Фотоапаратите Canon EOS R7 и Canon EOS R8 са страхотни спътници по пистите. И двата имат изключително бърза скорост на серия от снимки и Dual Pixel CMOS AF II за бързо и точно фокусиране. Както APS-C сензорът на EOS R7, така и пълнокадровият сензор на EOS R8 ще заснемат изображенията с ясни детайли.

„Просто действайте“, казва Richard. „Трябва да започнете да експериментирате и да намерите вашия стил. Така че не се срамувайте. Започнете да снимате.“

John Marshall

Свързани продукти

  • Безогледални фотоапарати

    EOS R50

    С този безогледален фотоапарат EOS R можете да създавате най-впечатляващото си съдържание – от ясни снимки до 4K видеоклипове и поточни предавания на живо. Всичко това в едно специално устройство.
  • Безогледални фотоапарати

    EOS R6 Mark II

    Снимки или видео, действие или портрет – комбинацията от производителност и качество на изображението на EOS R6 Mark II позволява на творчеството ви да се развихри
  • Безогледални фотоапарати

    EOS R7

    Опознайте дивата природа с фотоапарат, който предлага сензационна скорост и качество на изображението в компактно тяло с APS-C сензор, проектирано за бъдещето.
  • Безогледални фотоапарати

    EOS R8

    Преминете към пълнокадрова фотография и видео и реализирайте творческите си амбиции.
  • ОБЕКТИВИ НА CANON

    RF 28mm F2.8 STM

    Тънък, лек и къс обектив за пътуване и улична фотография с гъвкаво 28 mm фокусно разстояние и бърз максимален отвор на диафрагмата f/2.8.
  • Обективи RF

    RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM

    Малък, лек вариообектив с ултраширок ъгъл с гъвкаво фокусно разстояние 10 – 18 mm, идеален за пътуване, заснемане на влогове и пейзажи.
  • Вариообектив с ултраширок ъгъл

    RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

    Компактен и лек вариообектив RF 15-30mm, който е идеален за пътуване, включително за градски пейзажи, природни пейзажи, архитектура и заснемане на влогове в движение.
  • Обективи RF

    RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM

    Малък и лек вариообектив от серия RF 24-50mm, който можете да използвате всеки ден за пътувания, пейзажи и други.
  • Обективи RF

    RF 24-240mm F4-6.3 IS USM

    Универсален 10x вариообектив за системата EOS R, който предлага гъвкавост в един единствен компактен обектив.
  • Свързани статии