A portrait of a blonde woman outdoors, holding a soft blue checked fleece scarf close to her, taken with a Canon EF 85mm f/1.4L IS USM lens.

ПОРТРЕТИ

Разликата с обектив за портретни снимки

Повечето EOS фотоапарати се предлагат в комплект с обектив с общо предназначение, който пасва на повечето типове фотография. Има също така и серия специализирани обективи, проектирани за специални жанрове от фотографията, като например портретна фотография. Те значително могат да променят снимките ви. При портретните обективи основната разлика е във фокусното разстояние и максималния отвор на диафрагмата.

Избиране на правилното фокусно разстояние

Фокусното разстояние е разстоянието между обектива и сензора на вашия фотоапарат, когато обектът е на фокус, и се посочва в mm. Вариообективите имат диапазон на фокусно разстояние, което се записва като минимум и максимум, като например 18-55mm. Обикновено портретният обектив е обектив с фокусно разстояние от над 85mm.

При тази класическа композиция на глава и рамене специализираният портретен обектив EF 85mm f/1.8 USM предоставя по-голямо фокусно разстояние, за да придаде естествен външен вид и да отдели обекта от фона.

За сравнение, ако използвате обектив с по-малко фокусно разстояние, като например 24 mm, той би изкривил лицето на обекта и ще изглежда все едно е променил пропорциите му. Също така фоновете обикновено не са разфокусирани добре при по-къси фокусни разстояния.

По-големият отвор на диафрагмата помага

Друг ключов фактор при избирането на правилния обектив за снимането на портрети е неговият максимален отвор на диафрагмата. Големината на отвора на диафрагмата на обектива определя количеството светлина, която достига до сензора на фотоапарата ви.

За всеки обектив е отбелязан отворът на диафрагмата, като например f/2.8 или f/5.6. Някои вариообективи имат отвор на диафрагмата, който зависи от избраното фокусно разстояние. Те ще бъдат обозначени с диапазон на отвора на диафрагмата, като например f/3.5-5.6. Колкото по-малка е стойността на отвора на диафрагмата (f-числото), толкова по-голям е максималният отвор на диафрагмата. Има редица предимства при снимането на портрети с обектив, който е с по-голям максимален отвор на диафрагмата.

По-широкият отвор на диафрагмата позволява пропускането на повече светлина през обектива във фотоапарата, така че обективите с широк отвор на диафрагмата са чудесни за снимане при слаба светлина, като например портрети на закрито. Второто предимство при снимането с максимално отворена диафрагма е, че се постига по-голямо разфокусиране на фона, което е често предпочитано от портретните фотографи.

Нека погледнем някои примери на портретни снимки, заснети с различен отвор на диафрагмата с използване на Canon EOS M5 с обектив Canon EF-M 32mm f/1.4 STM.

Свързани статии
A baby plays with an abacus.

СНИМАНЕ НА БЕБЕТА

12 съвета за снимане на бебета, които да използвате днес

Уловете ценните моменти и израстването на бебето си с нашите находчиви начини да направите снимането на бебета забавно и да постигнете страхотни резултати.

A girl holds a frisbee in front of her face like a picture frame.

СЕМЕЙНА ФОТОГРАФИЯ

Правете по-добри портрети: забавни семейни фотографски предизвикателства

Семейният блогър Katja Gaskell смени своя смартфон с Canon EOS M50 и беше изумена от резултатите – изненадайте себе си, като опитате тези техники.

A mother picks her son up to hug, both of them wearing sunglasses. Photo by Christian Anderl.

СЕМЕЙНА ФОТОГРАФИЯ

Как да заснемете непринудени и творчески семейни портрети

Професионалният фотограф Christian Anderl споделя как можете да използвате вашия фотоапарат Canon, за да заснемете непринудени снимки на семейното забавление.

A composite of three portraits of a woman outdoors, in an orange waterproof. The left has a clear subject and background, the middle is in between and the right has a clear subject and blurred background. Photo by Richard Walch, taken with a with a Canon EF-M 32mm f/1.4 STM lens.

Тези три изображения са заснети с еднакво фокусно разстояние, като отворът на диафрагмата варира от малък (голямо f-число) при първата снимка до голям (малко f-число) при третата снимка. От съществено значение е да разполагате с обектив с голям отвор на диафрагмата, когато се опитвате да разфокусирате разсейващия фон в портретната фотография. При третата снимка вниманието на зрителя не е насочено към разсейващия фон, а към лицето на обекта и е далеч по-ефективен портрет.

Свързани статии

Обратно към всички съвети и техники