ТЕХНИКИ ЗА НОЩНА ФОТОГРАФИЯ

Как да снимаме Супер Луната: 8 съвета за извънземна лунна фотография

Използвайте тези експертни техники за лунна фотография и разберете как да заснемете една от най-зашеметяващите гледки в нощното небе.
Canon Camera
Луната продължава да е завладяваща тема за фотографите по целия свят, особено в онези редки моменти, когато се появява като Супер Луна или дори кървава Луна. Въпреки това може да е трудно да се заснеме добре. Може да бъде предизвикателство да снимате ярък обект, който е много далеч при слаба светлина, както и да композирате снимката и да фокусирате при дълги фокусни разстояния. Но с подходящото фотографско оборудване и настройки на експонацията можете да заснемете чудесни детайлни снимки на Луната и мистериозни лунни пейзажи. Тук ще ви покажем как.

1. Съвети за снимане на Луната – следете календара

Луната в ясна нощ с клони на дървета на преден план.

Луната може да се движи по часовник, но времето е непредсказуемо. Ясната нощ е най-подходяща за лунна фотография, така че проверете прогнозата за времето, преди да тръгнете. Заснето с Canon EOS RP с обектив Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM при 400mm, 30 s, f/11 и ISO 100.

Пълна луна, която се издига високо над линия от дървета.

Между 2021 г. и 2025 г. ще има четири Супер Луни годишно, така че има много възможности да заснемете това зашеметяващо събитие. Кървава луна ще има през май 2021 г. и 2022 г., ноември 2022 г., март и септември 2025 г. и март 2026 г, на някои от датите ще трябва да пътувате, за да я видите. Заснето с Canon EOS RP с обектив Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM + удължител RF 1.4x при 700 mm, 2 s, f/10 и ISO 1000.

В определени моменти по време на 27,322-дневната си обиколка Луната е разположена по-близо до Земята. Когато това съвпада с пълнолуние – времето от месеца, когато Слънцето, Луната и Земята са разположени в една линия – ние се наслаждаваме на уголемена пълна луна или Супер Луна. Кървавата луна е още по-рядка. Това е, когато обикновената Супер Луна съвпадне с пълно лунно затъмнение. Това означава, че Земята напълно блокира пряката слънчева светлина към Луната и тя се осветява само от пречупена светлина от земната атмосфера, при което Луната изглежда леко кървавочервена.

2. Планирайте предварително

EOS RP на статив с телеобектив, настроен да снима Луната, изгряваща над линията на дърветата около езеро.

Независимо дали искате да заснемете ярко пълнолуние високо в небето или полумесец, можете да планирате датите за снимки в съответствие с лунния цикъл, за да получите точно това, което търсите.

Луната, заснета през дърветата, а на преден план ивици от отразена светлина от езеро.

Планирането също означава, че можете предварително да изберете композицията си дали искате Луната високо над местен замък, или отразена в езеро. Заснето с Canon EOS RP с обектив Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM при 300 mm, 1/40 s, f/6,3 и ISO 500.

Снимането на Луната е не само забавен тест за вашите умения с фотоапарата, но и е завладяващ начин да опознаете движенията на Земята и нейния спътник. Можем да кажем къде точно ще изгрява Луната, можем да проследим нейната траектория и къде ще залязва всяка нощ в следващите години. Има няколко полезни приложения за смартфони, които могат да ви помогнат да планирате точно ъглите си на заснемане и можете да проследявате фазите на луната онлайн. Като груб ориентир – пълната луна ще се появи точно срещу залязващото слънце.

3. Настройки за лунна фотография

Човек, който настройващ подвижния екран на своя Canon EOS RP, докато снима Луната.

При заснемането на такъв ярък обект, заобиколен от тъмнина, може да има проблеми с експонацията, затова опитайте да я настроите ръчно.

Екранът на Canon EOS RP показва настройки за подчертаване на контурите.

Ако ви е трудно да фокусирате Луната, опитайте с ръчно фокусиране. Използвайте режим Live View и активирайте функцията за фокусиране с подчертаване на контурите, за да сте сигурни, че детайлите са резки.

Режимите за автоматична експонация може да не работят винаги когато снимате Луната, затова е най-добре да използвате ръчна експонация. По принцип интензивността на слънчевата светлина, падаща върху Луната, остава същата, така че има просто правило за експонация, което можем да използваме като ориентир – правилото „looney 11“. Използвайте отвор на диафрагмата f/11 и задайте скорост на затвора, реципрочна на стойността на ISO чувствителността, така че при ISO 100 използваме 1/100 s, при ISO 200 това би било 1/200 s и т.н. Но не приемайте всичко буквално – можете да променяте скоростта на затвора и отвора на диафрагмата около тези стойности, докато изображението ви хареса.

4. Какъв да е обективът за лунна фотография?

Фотограф, настройващ своя EOS RP фотоапарат с обектив RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM, монтиран на статив.

Вариообектив като Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM ви дава много възможности за по-широки лунни пейзажи, както и детайлни близки планове.

Лунен пейзаж над магистрала със следи от светлините на колите, заснет с продължителна експонация.

Обектите на преден план могат да бъдат също начин за заснемане на друг източник на светлина, като например в тази снимка със следи от светлините на колите, заснета с продължителна експонация, което е чудесен начин за добавяне на контраст към вашите изображения. Заснето с Canon EOS RP с обектив Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM при 100 mm, 8 s, f/10 и ISO 250.

Телеобективът е задължителен за снимане на Луната в близък план, без да е необходимо да е скъп обектив с широк отвор на диафрагмата, тъй като Луната е толкова ярка, че не се нуждаете от най-широките отвори на диафрагмата на телеобективите от висок клас. Дори стандартен вариообектив, като Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, може да свърши работа – може да не ви позволи да запълните кадъра, но винаги можете да изрежете снимката по-късно. Тук фотоапаратите с висока разделителна способност, като 26,2-мегапикселовият Canon EOS RP, показват силата си.

5. Постигнете максимално увеличение

Фотограф, настройващ своя обектив Canon RF 800mm F11 IS STM на фотоапарат EOS RP, монтиран на статив.

С уникални обективи, като Canon RF 800mm F11 IS STM, не е нужно да ограбвате банка, за да заснемете детайлни снимки на Луната.

Едър план на почти пълна луна в ясна нощ.

Тук комбинирахме обектив Canon RF 800mm F11 IS STM с 2x телеконвертор, който удължава фокусното разстояние до 1600 mm за изключително детайлни лунни снимки. Заснето с EOS RP с обектив Canon RF 800mm F11 IS STM + удължител RF 2x при 1600 mm, 1/50 s, f/22 и ISO 100.

Ако искате да запълните кадъра, много дълъг обектив, като Canon RF 800mm F11 IS STM, е идеален. Отвор на диафрагмата f/11 е идеален за лунна фотография, тъй като се вписва в правилото за експонацията „looney 11“. Удължители за обективи, като удължител RF 1.4x и удължител RF 2x, също могат да бъдат много полезни за увеличаване на фокусното разстояние.

6. Преценете момента си

Ярко жълта пълна луна, надничаща през дърветата.

Ако искате да заснемете обекти на фона на Луната с телеобектив, ще трябва да сте на половин миля или повече от тях, за да постигнете правилни пропорции. Заснето с Canon EOS RP с обектив Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM при 500mm, 0,5 s, f/8 и ISO 100.

Силует на самолет, който лети пред пълната луна.

Да определите точно момента, означава, че можете да заснемете поразителни кадри като този самолет, летящ пред луната. Заснето с Canon EOS R5 с обектив Canon RF 800mm F11 IS STM при 1/1000 s, f/11 и ISO 1600. © Tibor Szövetes

Супер Луната е може би най-впечатляваща, когато се появи за първи път на хоризонта. Светлината трябва да преминава през дебел слой земна атмосфера към вас, така че Луната да придобие топло червеникав оттенък. Това е и моментът, когато Луната изглежда най-голяма, макар че това е илюзия – размерът остава същият през цялата нощ, но изпъкналата форма на атмосферата действа като лупа.

7. Заснемане на Луната с преден план

Фотоапарат Canon EOS RP, поставен на статив, за да снима Луната над езеро. Стара дъска за гмуркане се издига високо над водата.

Включването на детайли от предния план във вашата снимка на Луната, може да подпомогне кадрирането на Луната, създавайки по-интересно изображение.

Луната, отразяваща се в езеро. Стара дъска за гмуркане се издига високо над водата.

Като използвате статив и понижите скоростта на затвора до секунда или повече, можете да снимате лунни и небесни пейзажи, които изглеждат така, сякаш са заснети на дневна светлина. Заснето с Canon EOS RP с обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM при 46 mm, 2,5 s, f/5,6 и ISO 800.

Можем да проявим творчество с нашите лунни композиции, като включим привличащи вниманието детайли на хоризонта. Трябва да сте на мястото си и да действате бързо, защото за броени минути Луната ще напусне хоризонта и ще потегли нагоре по небето.

8. Забравете пълнолунието

Близък план на Луната, показващ елементи и детайли на повърхността ѝ.

Намаляваща или нарастваща кръгла луна (когато е пълна около три четвърти) е чудесно време за заснемане на детайли от повърхността на Луната. Заснето с Canon EOS RP с обектив Canon RF 800mm F11 IS STM + удължител RF 2x при 1600 mm, 1/50 s, f/22 и ISO 100.

Макар че пълнолунието е омагьосващо, всъщност не е най-доброто време за правене на снимки, ако се интересувате от заснемане на елементи от повърхността на Луната, като например кратери. Както вградената светкавица на фотоапарата осветява лицето, така и фронталната слънчева светлина по време на пълнолуние елиминира много сенки. През останалото време на месеца слънчевата светлина е по-странична, което създава контрастът, необходим за показване на контурите и детайлите на лунния пейзаж.

Издигнете своята лунна фотография на следващо ниво с допълнителни съвети и вдъхновение от професионалния фотограф Andrew Fusek Peters*.

* Достъпно се само на избрани езици.


Написано от Phil Hall

Свързани продукти

Свързани статии

  • Как да заснемете звездно нощно небе

    ФОТОГРАФИЯ НА ОТКРИТО

    Как да заснемете звездно нощно небе

    Запознайте се с тези топ съвети за заснемане на звездното небе.

  • Светлинни следи от автомобил при вечерна светлина, който преминава по мост. Гъста, подобна на облак мъгла, която закрива основите на моста и земята под него.

    ПЕЙЗАЖНА ФОТОГРАФИЯ

    Създайте светлинни следи

    Как да използвате продължителни експонации, за да създадете светлинни следи: съвети от победителя на Canon Redline Challenge.

  • ПЕЙЗАЖНА ФОТОГРАФИЯ

    В търсене на Северното сияние

    Присъединете се към Markus Morawetz и семейството му на 9000-километрово пътуване с Canon EOS R.

  • Get creative in your garden: three techniques to master

    ГРАДИНСКА ФОТОГРАФИЯ

    Бъдете креативни в градината си: три техники за овладяване

    Забавни проекти, които да опитате у дома – от рисуване със светлина до снимане на звездите.