The Milky Way arcs across the sky above the rocky shores of a lake.

ФОТОГРАФИЯ НА ОТКРИТО

Звездно небе: 5 съвета за заснемане на нощно небе

Застанали под нощното небе, гледайки към звездите – това е наистина магическо изживяване. А сега благодарение на развитието на технологията на фотоапаратите е по-лесно от всякога да излезете и да направите невероятни снимки.

Искате да пробвате астрофотография? Ето нашите топ съвети за заснемане на красотата на звездното небе.

1. Проверете прогнозата за времето

Преди да излезете да снимате, не забравяйте да проверите какво ще е времето, тъй като ще имате нужда от ясно нощно небе, за да направите страхотни снимки на звездите. Но частичната облачност може да придаде атмосфера на вашите снимки на нощното небе, така че бъдете креативни и я използвайте в своя полза. Ако облаците са относително неподвижни, ще имате по-малко проблеми с тяхното размазване в снимките, където използвате дълги експонации. Както за всяка дълга експонация, задържането на фотоапарата стабилен е жизненоважно за избягване на нежелани светлинни следи или размазване. Използвайте статив за заснемане на чисти и ясни изображения на звездно небе и внимавайте за вятър, който може да раздвижи облаците и да развали вашата снимка.

Свързани статии
A child watches a burst of gold and pink fireworks.

СНИМАНЕ НА ФОЙЕРВЕРКИ

10 съвета за по-добри снимки на фойерверки

От най-добрите настройки за фотоапарата до това как да включите семейството и приятелите си в кадъра – ето как да заснемете радостта и магията на фойерверките.

People skateboard down a brightly-lit city street at night.

ТУРИСТИЧЕСКА ФОТОГРАФИЯ

Как да извлечем максимума от фотоапарата си на обиколка из града

11 съвета и трикове, които да ви помогнат да заснемете духа на градската джунгла.

The Milky Way in a star-filled sky, above rugged cliffs in the foreground.

2. Намерете най-доброто място за фотографиране на звездите

За да получите най-добрите снимки, трябва да отидете сред природата – далеч от каквито и да били светлини. Градските светлини, както и пълнолунието или дори полумесец, ще надделеят над звездите. Има известни места в света, където можете да направите невероятни снимки на Млечния път (например Долината на смъртта в Аризона), но дори ако излезете извън града с колата си, трябва да можете да намерите място без изкуствена светлина.

3. Опитайте различни настройки

За да заснемете звездно небе, ще трябва да поемете контрола върху своя фотоапарат, затова преминете към ръчен режим и опитайте някои от настройките, описани подробно по-долу.

  • Фокус: Фокусирайте своя обектив в безкрайността. Можете да направите това ръчно чрез превключване на обектива към ръчен фокус. След това използвайте индикатора за разстояние (ако вашият обектив има такъв) или гледайте през визьора и въртете пръстена за фокусиране, докато обектите в далечината станат ясни. След като обективът е фокусиран на повече от 6 m, неговото хиперфокално разстояние ще фокусира всички обекти до безкрайността и вашите звезди ще бъдат ясни.

  • Отвор на диафрагмата: Ако искате звездите да се появят като точки, а не като следи, трябва да използвате по-широк отвор на диафрагмата. Това ще ви позволи да допуснете колкото се може повече светлина във фотоапарата, същевременно запазвайки времето за експонация относително кратко. Не забравяйте, че широк отвор на диафрагмата ще доведе до малка дълбочина на рязкост, т.е. всичко на преден план ще бъде извън фокус.
  • Скорост на затвора: Не забравяйте, че звездите винаги трепкат. За да направите възможно най-статични снимки на звезди или на Млечния път, задайте скорост на затвора не повече от 20 секунди. Увеличаването на скоростта на затвора повече от това ще доведе до следи от звезди.
  • ISO: Третият фактор, влияещ на експонацията на вашите снимки, е настройката на ISO. Колкото по-високо е ISO числото, толкова по-чувствителен ще е вашият сензор към светлината, преминаваща през отвора на диафрагмата. След като сте доволни от настройките на диафрагмата и на скоростта на затвора за ефекта, който се опитвате да постигнете, започнете да експериментирате с настройките на ISO. Започнете с ISO от 1600, след което проверете (чрез преглед на снимките) дали вашият фотоапарат получава достатъчно светлина от настройките за диафрагмата и скоростта на затвора, за да заснеме изображенията, които искате. След това можете да повишите ISO светлочувствителността (до 3200 или доколкото позволява вашият фотоапарат), за да проверите как това влияе на вашите резултати.

A rock formation standing stark against a sky filled with stars.

4. Създайте композиция

Небе, осеяно с блясъка на звездите – това е едно от най-забележителните неща, които можете да заснемете. Все пак е добре да обмислите включването на други елементи, които да композират вашите снимки и да привлекат повече интерес към тях – например сграда, планини, части от пейзажа или езеро с отражаваща повърхност. Понякога сами по себе си звездите могат да нямат перспектива или характер, затова винаги търсете нещо уникално, което можете да заснемете.

5. Уловете следи от звезди

Следите от звезди могат да изглеждат драматично и интригуващо. Ще ви трябват много време и търпение, статив и дистанционно управление на спусъка. Ефектът се дължи на въртенето на Земята – звездите не променят местоположението си!

Заснемането на тези фантастични линии от светлина е предизвикателство, но резултатите могат да бъдат зашеметяващи. Първо трябва да локализирате Северния полюс. Можете да направите това, използвайки някое от многото приложения за звездни карти, налични за вашия смартфон. Заснемането на Северния полюс като фокусна точка за вашата снимка и използването на продължителна експонация ще доведе до кръгообразен мотив около централна точка, както се вижда в показаната снимка.

Звездите не излъчват много светлина, така че използвайте висока ISO светлочувствителност (800, 1600 или повече), за да уловите тяхното движение. Бъдете внимателни и експериментирайте, преди да пробвате продължителна експонация, тъй като с повишаване на ISO светлочувствителността се повишава и вероятността за „шум“ във вашето изображение.

Максималната налична скорост на затвора за повечето фотоапарати е 30 секунди, така че за по-дълга експонация използвайте режима за неограничена експонация в Ръчен режим. Това ви позволява да държите затвора отворен колкото време искате просто чрез натискане на спусъка за отваряне или затваряне. Настройте фокуса на безкрайност. Експериментирайте и прегледайте своите снимки, преди да опитате експонация, по-дълга от около 30 минути. След това прегледайте своята снимка отново. Може да са необходими няколко опита и няколко търпеливи нощи, преди да получите заслужените резултати.