Three cyclists ride around a velodrome; the cyclists are in sharp focus, with everything else blurred.

ОСНОВИ НА ФОТОГРАФИЯТА

Научете се да използвате панорамиране за по-добри снимки на динамични сцени

Панорамирането е техника, която обикновено се прилага в изображения на динамични сцени, за да придаде усещане за движение. За целта е необходимо да използвате ниска скорост на затвора и да движите фотоапарата си в посоката, в която се движи обектът. Когато това се изпълни правилно, обектът остава рязък, докато фонът и всички неподвижни обекти в кадъра се размазват равномерно в целия кадър.

Панорамирането може да се използва, за да се придаде усещане за движение в снимките, за творчески ефект и за отнемане на вниманието от фона и добавяне на допълнителен фокус върху обекта ви.

Каквато и да е целта ви, панорамирането е страхотно умение, с което да разполагате, а тайната за постигане на впечатляващо панорамиране е... практиката. За панорамирането се изисква добър контрол върху фотоапарата, затова нищо не може да се сравни с опита. Добрите обекти за панорамиране, върху които да се упражнявате, са тези от пистовите спортове, тъй като ще разполагате с много опити да усъвършенствате уменията си, докато обектите преминават през всяка обиколка.

Настройване на фотоапарата

Задайте режим за приоритет на скорост или пълен ръчен режим и изберете скорост на затвора. Скоростта на затвора зависи от редица фактори: колко бързо се движи обектът, разстоянието между вас и обекта, обектива, който използвате, и колко силен ефект на размазване искате да постигнете.

Започнете със скорост на затвора от примерно 1/60 секунди и я намалявайте, докато свикнете с действието. Не забравяйте да изключите стабилизатора на образа на обектива (освен ако не снимате с обектив с функция „Режим 2“ – ако е така, използвайте тази функция).

Панорамирането е чудесен начин да добавите атрактивност към изображение на динамична сцена в облачни условия. Използването на обектив с по-широк ъгъл и заставането по-близо до пистата създават снимка, която наистина въвлича зрителя в действието.

Предварително фокусиране

За да предотвратите повторното фокусиране на фотоапарата по време на панорамиране, фокусирайте обектива си предварително. Решете къде искате да заснемете обекта и фокусирайте фотоапарата си, след това превключете обектива към режим на ръчен фокус.

Докато обектът приближава, наблюдавайте внимателно движението през визьора, поставете AF рамка върху обекта и продължавайте да го следите през визьора, докато се придвижва пред вас. Чрез гладко движение завъртете фотоапарата по посоката на движение, като внимавате да сведете до минимум вертикалното движение. Като използвате режим за серия от снимки, натиснете спусъка доста преди обектът да е достигнал позицията на предварително фокусиране и продължете да снимате серията от снимки, докато обектът премине отвъд набелязаното от вас място за снимане.

Проверете изображението на екрана на фотоапарата. Ако обектът ви е перфектно фокусиран, а фонът е гладко размазан, считайте снимката за добре свършена работа. Но най-вероятно ще искате да опитате пак!

Свързани статии
A river flowing through a landscape of mossy rocks.

ОСНОВИ НА ФОТОГРАФИЯТА

Научете се да използвате експонацията правилно

Открийте как да настройвате количеството светлина във вашите изображения, за да придадете нов облик на снимките си.

A windmill against a green countryside background on a cloudy day.

ОСНОВИ НА ФОТОГРАФИЯТА

Подобрете изображенията си с HDR фотография

Научете как да комбинирате няколко изображения от една и съща сцена, за да уловите детайли както в най-светлите, така и в най-тъмните зони на снимката.

Обратно към всички съвети и техники