ФОТОГРАФИЯ НА ДИНАМИЧНИ СЦЕНИ

Никога не пропускайте момент с тези най-добри обективи за фотография на динамични сцени

Независимо дали става дума за плувци, които скачат в басейна, или скейтбордист по средата на скока, има голям избор от високопроизводителни, но бюджетни обективи на Canon, с които да уловите движението във всеки един спорт.
Плувец скача назад в басейн с протегнати ръце, създавайки дъга от водни капчици.

Фотографията на динамични сцени включва снимане на обекти в движение – от лудеещи домашни любимци до птици в полет, от атлетика до игри с топка. Тъй като обектът ви се движи с определена скорост, може да е трудно да заснемете снимката, на която се надявате, но използването на фотоапарати и обективи, които са най-подходящи за заснемане на динамични движения, ще ви даде голямо предимство.

Като цяло, най-подходящите фотоапарати за фотография на динамични сцени имат усъвършенствана система за автоматично фокусиране с множество AF точки, която ви помага да следите прецизно и непрекъснато обектите си дори когато се движат хаотично. Те трябва да имат и висока максимална кадрова честота в режим на серия от снимки със значителна буферна памет, така че да можете да заснемете серия от повече от няколко снимки.

Идеалните фотоапарати за фотография на динамични сцени включват Canon EOS R6 и EOS R7. И двата предлагат чувствителен и интелигентен автофокус, базиран на изкуствен интелект, за проследяване на птици, животни, хора и дори превозни средства, както и супервисоки кадрови честоти.

Ръце, държащи фотоапарат Canon EOS R и обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM.

Canon описва разликата в скоростта на предаване на данни между фотоапаратите и обективите за системите EF и RF като тази на „мотопед и влак стрела“, което прави RF обективите като Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM страхотен избор за снимки на динамични сцени. © James North

Какъв тип обектив е най-подходящ за снимки на динамични сцени?

Скоростта е от ключово значение при снимане на движещи се обекти, а изключително бързата комуникация между RF обективите на Canon и фотоапаратите от системата EOS R носи редица предимства, включително бързина и точност на проследяването чрез автофокуса, както и подобрена оптична стабилизация на образа (IS). Оптичната стабилизация на образа е изключително полезна при снимане при дълги фокусни разстояния, тъй като рискът от размазани изображения поради заклащането на фотоапарата става много по-голям. Оптичната стабилизация на образа в обектива работи в тандем с вградената стабилизация на образа (IBIS) във фотоапарата, за да противодейства на заклащането на фотоапарата и да сведе до минимум размазването.

Фотографите на динамични сцени се стремят да потопят зрителя в своите изображения, за да предадат изживяването сякаш сте край корта или пък седите до състезателната писта, така че обектив с голямо фокусно разстояние ще ви позволи да запълните кадъра с вашия обект. Телеобективите или супертелеобективите обикновено са най-добрият вариант, ако снимате от разстояние, но и стандартен вариообектив също може да е достатъчен, ако знаете, че ще можете да застенете малко по-близо до действието.

Професионален спортен фотограф вероятно ще използва големи, професионални спортни обективи, включително вариообективи от професионален клас и супертелеобективи. Въпреки това Canon предлага и телеобективи от базов клас, които все пак са в състояние да заснемат действието и да предоставят изключително изключително резки изображения. Тук са най-добрите варианти, които да отговорят на бюджета ви.

Най-добрият обектив за начинаещи фотографи на динамични сцени: Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM

Скейтбордист, облечен в дънки и бяло горнище, изпълнява опасен трик на рампа в скейтпарк с много графити.

Невинаги се нуждаете от телеобектив. Стандартен вариообектив като Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM е идеален, когато сте близо до действието или искате да включите заобикалящата среда, за да композирате сцената. Заснето с Canon EOS RP и с обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM при 48mm, 1/180 s, f/13 и ISO100.

Когато снимате движещи се обекти, действието често може да бъде на една ръка разстояние: деца или домашни любимци, които играят в градината, скейтбордисти в парка или дори когато снимате покрай пистата на някое мотокрос състезание. В тези ситуации няма нужда от дълъг телеобектив, а относително малък и лек обектив, който ще бъде много по-удобен.

Като пълнокадров вариообектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM е изключително компактен, с дължина под 9 cm и тегло едва 395 g. Той е лесен за прибиране и ви дава свободата да следвате действието толкова дълго, колкото искате, без да усещате тежестта му. Бързият автофокус е гарантиран от тих STM мотор с гладка работа, а оптичният стабилизатор на образа за 5 стъпки по-ниска скорост на затвора ви позволява да използвате относително ниски скорости на затвора (например при проследяване на обекта чрез панорамиране), без да се притеснявате, че заклащането на фотоапарата може да размаже снимките ви.

Най-универсалният обектив за фотография на динамични сцени: Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM

Стрелец по ябусаме, облечен в церемониални одежди и държащ голям лък и стрела, язди препускащ кон надолу по тясна писта.

Ако можете да носите само един обектив със себе си, тогава универсалният Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM е идеален за широк спектър от динамични сцени. Заснето с Canon EOS RP с обектив Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM при 240mm, 1/800 s, f/6.3 и ISO800.

Често срещан проблем при снимане на движещи се обекти е, че никога не знаете къде ще се случи действието. Когато снимате близо до вратите на аматьорски футболен мач например, може да се опитате да уловите борбата за топката навътре в терена в един момент, а в следващия да снимате близо до самата врата. Смяната на телеобектива с широкоъгълен и обратно може да означава, че ще пропуснете най-важните моменти.

Щедрият обхват на вариото от 10x на Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM го прави идеален за този вид снимане, осигурявайки всичко – от широкоъгълни снимки до мощно телеувеличение. Комбинирането на този обектив с Canon EOS R7, който има по-малък APS-C сензор, ще увеличи този обхват още повече, осигурявайки изглед, еквивалентен на 38,4-384mm обектив на пълнокадров фотоапарат.

Наред с проследяване на действието чрез големия обхват на вариото обективът предлага и свръхбърза Nano USM AF система и стабилизация на образа за 5 стъпки по-ниска скорост на затвора – всичко това е побрано в удобна, компактна и лека конструкция.

Най-добър телеобектив за динамични сцени: Canon RF 70-200mm F4L IS USM

Жена държи фотоапарат Canon от системата EOS R до лицето си и снима рибар, пускащ мрежа за омари в морето.

Въпреки че е телеобектив, размерът и компактността на Canon RF 70-200mm F4L IS USM го правят идеален за фотография на динамични сцени без статив, както и за туристическа фотография и такава на диви животни. © Andrew Ford

Заснета отзад жена с вълнена шапка държи фотоапарат на Canon от системата EOS R с монтиран обектив Canon RF 70-200mm F4L IS USM.

Ефективността на оптичния стабилизатор на образа за 5 стъпки по-ниска скорост на затвора на обектива Canon RF 70-200mm F4L IS USM се повишава до 7,5 стъпки, когато работи заедно с вградения стабилизатор на образа (IBIS) на фотоапарати от системата EOS R, като EOS R6. © Andrew Ford

Въпреки че има моменти, когато действието се случва наблизо, обикновено се снима от разстояние. Това е особено вярно за състезания от лека атлетика до моторни спортове, при които има публика. Като се откажете от широкоъгълните и стандартните фокусни разстояния, можете да изберете обектив, отдаден изцяло на телеувеличението.

Изумително компактният Canon RF 70-200mm F4L IS USM доказва, че телеобективите не трябва да са големи и тежки. Благодарение на телескопичното си тяло той е с дължина под 12 cm за лесно пренасяне в чанта и тежи само 695 g, въпреки че притежава здрава конструкция от серия L, защитена от атмосферни влияния.

По-важните характеристики включват голям отвор на диафрагмата f/4, който остава постоянен в целия диапазон на вариото, и светкавично бърз автофокус, базиран на два Nano USM мотора.

Най-добрият супертелеобектив от базов клас за фотография на динамични сцени: Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM

Хокеист с червена фланелка и черен шлем в профил, с вдигнат хокеен стик в синьо.

Мощният оптичен стабилизатор на образа за 5,5 стъпки по-ниска скорост на затвора на Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM осигурява заснемане на зашеметяващи изображения на динамични сцени без нужда от статив. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM при 400mm, 1/500 s, f/8 и ISO1600.

Хокей играч със синя блуза и дълги сини чорапи се конкурира за топката на терен с изкуствен трева.

Диафрагмата с девет елемента дава също прекрасно разфокусиране на фона. Заснето с Canon EOS R6 с обектив Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM при 400mm, 1/640 s, f/8 и ISO1600.

Често при спортната фотография и фотографията на дива природа се случва така, че просто не можете да се доближите толкова близо до действието, колкото бихте искали. Дори обектив 70-200 mm или Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM може да нямат достатъчно увеличение. За такива дистанции ще ви трябва супертелеобектив.

Canon RF 100-400mm F5.6-8 IS USM ви осигурява два пъти по-голямо телеувеличение от 70-200 mm обектив, но е относително компактен и особено лек с тегло от само 635 g. Винаги има по-голям риск заклащането на фотоапарата да причини размазване при фокусните разстояния на супертелеобективите, но стабилизацията на образа осигурява резки снимки без статив и видеозаписи с гладки движения. Ултрабързият автофокус с Nano USM технология е много умел в проследяването на действието и ако фокусното разстояние 400 mm все още не ви дава достатъчно увеличение, обективът е съвместим с удължител RF 1.4x и удължител RF 2x на Canon.

Най-добрият супертелеобектив с фиксирано фокусно разстояние от базов клас за фотография на динамични сцени: Canon RF 600mm F11 IS STM

Мъжки спринтьор се засилва напред, докато напуска блоковете.

За някои снимки на динамични сцени едва ли някога ще можете да се приближите толкова, колкото бихте искали. Най-дългото възможно фокусно разстояние печели пред възможността за регулиране на вариото, което прави супертелеобективите като RF 600mm F11 IS STM и Canon RF 800mm F11 IS STM най-добрият вариант. Заснето с Canon EOS R с обектив Canon RF 600mm F11 IS STM при 1/1600 сек, f/11 и ISO800.

Телеобективите и супертелеобективите с варио ви дават гъвкавостта да регулирате зрителното си поле, когато сте ограничени до една позиция за снимане, например когато сте на трибуните на дадено спортно събитие или в скривалище за снимане на диви животни. В други случаи ще имате нужда от възможно най-голямо телеувеличение, а регулирането на вариото става излишно. Типичните случаи включват снимане на птици по време на полет или диви животни в далечината.

Революционният Canon RF 600mm F11 IS STM е идеалният инструмент за тази работа. Благодарение на телескопичната конструкция дължината му в прибрано състояние е по-малка от 27 cm, а обективът тежи само 930 g. Той е лесен за използване дори когато снимате дълго време без статив, а оптичният стабилизатор на образа за 5 стъпки по-ниска скорост на затвора осигурява неизменно резки снимки. Canon RF 800mm F11 IS STM предлага още по-голямо увеличение, ако ви е необходимо, като и двата обектива могат да се използват с удължител RF 1.4x и удължител RF 2x на Canon.

Най-добрият обектив за заснемане на динамични сцени от професионален клас: Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM

Гребец се навежда напред на греблата. Спортистът е рязък, докато фонът е разфокусиран.

„Бърз“ обектив (с голям отвор на диафрагмата) като Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM осигурява сравнително малка дълбочина на рязкост – идеална за изолиране на основния обект в динамична сцена чрез разфокусиране на фона. Заснето с Canon EOS R с обектив Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM при 111mm, 1/1000 сек, f/2,8 и ISO1000. © Matthew Joseph

Фотограф в дънки и синьо яке, облегнат назад, за да направи снимка с фотоапарат Canon и обектив RF 70-200mm F.2.8L IS USM.

Подобно на Canon RF 70-200mm F4 IS USM този обектив с широк отвор на диафрагмата f/2.8 предлага напълно професионално качество на изработка със защита от атмосферни влияния, супербърз и практически безшумен автоматичен фокус с два Nano USM мотора и стабилизатор на образа за 5 стъпки по-ниска скорост на затвора.

Когато трябва да замразите движението на супербързи обекти, могат да ви помогнат само високите скорости на затвора. За да замразите бързото действие, са ви необходими скорости на затвора над 1/2000 s. Това може да бъде проблем, ако снимате в условия, различни от ярка слънчева светлина. Едно от решенията е да увеличите ISO настройката на вашия фотоапарат, но тогава рискувате да заснемете зърнисти снимки поради шума в изображението и може да загубите някои фини детайли.

Ако имате малко повече пари за харчене, Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM е най-правилното решение. Неговият константен отвор на диафрагмата f/2.8 позволява високи скорости на затвора дори при слаба светлина в целия диапазон на вариото. Друго предимство е, че можете да изолирате основния обект в дадена сцена, като разфокусирате фона.

Обективите, които разгледахме тук, са идеални за фотография на динамични сцени: леки, лесни за използване и подходящи за всякакви бюджети. Така че, независимо дали планирате да снимате от страничните линии на аматьорски футболен мач, или да заснемете бързодвижещ се спортист на пистата, в тази гама ще намерите обектив, който отговаря на вашите изисквания. А след това просто ви остава да се убедите сами на какво е способен.



Написано от Matthew Richards

Свързани продукти

Свързани статии