A view from underwater of encircling trees, with the scene reflected in a mass of bubbles.

Есенна фотография

Улавяне на очарованието на есента от нова перспектива

През есента природата обрисува картини, които не могат да се сравнят с другите сезони. Честите дъждове насищат тоновете, а нежните ветрове носят ритмично движение, докато мъглата осигурява страхотни картини в бяло и сиво, които да контрастират с цветовете на падащите есенни листа.

„Есента е сезонът, който стимулира сетивата най-много. Кара те да размишляваш върху живота“ – споделя фотографът от Нидерландия Theo Bosboom. „Това е един много очарователен сезон, но е много трудно да се създаде нещо, невиждано досега.“ В своята поредица „Есенни листа“ Theo иска да намери нов начин да подчертае най-доброто от сезона.

Theo е редовен сътрудник на списанията National Geographic и BBC Wildlife и два пъти е печелил наградата „Европейски фотограф на годината“. След като се връща в долината на Hoëgne в Белгия, година след година, той усеща, че вече е снимал всичко, което горите могат да предложат.

„Тази снимка представлява края на есента за мен, тъй като само няколко листа се държат към сравнително голи клони на мъглив фон. Има много нежна и успокояваща енергия и ме кара да си представям японски рисунки – прости, графични, със силен контраст“ – казва Theo.

„Много е живописна и е просто вълшебна през есента, но след няколко години разбрах, че съм я снимал от всеки ъгъл“ – обяснява той. „Започнах да се чудя дали не съм се изчерпал. Точно тогава няколко листа паднаха в потока и се загледах как водата ги понася, как се спускат по малките водопади и се задържат на клони и скали. Тогава ми хрумна идеята да снимам листата от под водата, по начин, по който може би една риба вижда есента.“

Докато идеята за „Пътешествието на есенните листа“ може да е изглеждала достатъчно проста, реализирането й не е било никак лесно. „По онова време фотографията все още беше само хоби за мен“ – обяснява той, но се сдобил с водоустойчив калъф WP-DC28 на Canon за компактния си Canon PowerShot G10. Като се екипира с гумени ботуши и неопрен, той се потопил в студения поток, държал фотоапарата във водоустойчивия си калъф под водата и го насочил към небето.

„Не можех да видя какво точно правя, но всеки път, когато минеше листо, натисках бутона и се надявах на най-доброто“ – продължава той. „По-голямата част от снимките бяха доста лоши и направих безброй случайни селфита, но един наистина хубав кадър се открои [вижте по-долу]. Този кадър ме накара да осъзная, че това може да е проект, и точно тогава реших да инвестирам в калъфа за снимане под вода за моя Canon EOS 5D Mark III [сега наследен от Canon EOS 5D Mark IV].“

The overarching trees are pictured from under the water, with a lone leaf floating on the surface.
„Смятам, че това показва нова перспектива на есента – гледката под водата на пейзажа отгоре с танцуващите листа между тях“ – споделя Theo. „За мен е специално, защото беше една от първата сесия и е снимката, която ме накара да продължа проекта.“

През следващите есени Theo бързо преминал от любител към професионалист, като в крайна сметка се отказал от ежедневната си работа като адвокат през 2013 г. Той разработил свои техники за снимане под вода, като предпочел да използва естествена светлина, когато е възможно, което, за разлика от пейзажната фотография, означавало, че най-доброто време за снимане е в средата на деня.

„Когато слънцето достига своя връх, реките получават максимално количество светлина, така че рядко се налагаше да разчитам на светкавица, освен когато водата беше много мътна или когато исках да осветя интересен ъгъл“ – разказва той. „Трябваше да увелича ISO чувствителността, за да снимам ярки изображения в реката, защото имах нужда от допълнителна светлина под водата. За щастие увеличаването на ISO на Canon EOS 5D Mark III не се отрази на качеството на изображението.“

Свързани статии
A fox stares through a gap in a bush, which is out of focus. Photo by Ossi Saarinen.

ПРИРОДНА ФОТОГРАФИЯ

Историята на Ossi Saarinen за заснемане на градската природа

Само три години след като започва да снима, отличителните снимки на животни на Ossi стават хит в социалните медии. Той споделя как е започнало хобито му.

Alan Rowan stands on the side of a hill taking a photo using a Canon compact camera, with a river in the valley behind him.

ТУРИСТИЧЕСКА ФОТОГРАФИЯ

Как Munro Moonwalker снима планински пейзажи

От цветни макроснимки до мъгливи планински върхове – ето как Alan Rowan използва Canon SX740 HS, за да заснеме идеалната снимка сред природата.

A river flowing through a landscape of mossy rocks, rising steeply on both sides.

СЪВЕТИ И ТЕХНИКИ

Научете се да използвате експонацията правилно

Открийте как да настройвате количеството светлина във вашите изображения, за да придадете нов облик на снимките си.

„Сметнах мехурчетата за очарователни за снимане от под водата, защото имат тези прекрасни отражения на пейзажа отгоре. Най-добрите места за намиране на мехурчета са близо до водопади или бързо течаща вода.“

Неспособен да види композициите си в реално време, Theo разчитал на метода „проба – грешка“, но знаел, че има някои неща, които може да направи, за да подобри шансовете си. „Винаги обичам да снимам в режим на приоритет на бленда, защото мога да разчитам, че фотоапаратът ще постигне правилната скорост на затвора вместо мен. Позволява ми да експериментирам с дълбочината на рязкост, което е важно в пейзажната фотография и когато искате да уловите много детайли“ – споделя той.

„Под водата нямах нужда от голяма дълбочина на рязкост, така че можех да държа диафрагмата широко отворена, за да прониква повече светлина. Функцията за автоматично фокусиране на фотоапарата беше наистина надеждна и абсолютно необходима и се научих да се доближавам максимално до обекта, особено когато водата не беше чиста. Научих също, че широкоъгълният обектив ще осигури най-добри резултати.“

„Това е любимата ми от колекцията. Държах фотоапарата на дъното на потока, което означаваше, че мога да го задържа по-дълго и да използвам висока скорост на затвора (една трета от секундата), така че листата бяха ясни, а водата отгоре се движеше. Смятам, че това резонира добре с идеята, която имам за есента: движението на нещата, цикъла на живота“ – обяснява Theo.

За тези, които не са сигурни дали да направят решителната крачка, има много потенциал и над водата, който да засили есенния ви апетит. „Хората често търсят епичните пейзажи и прекарват цялото си време в очакване на „правилната“светлина, но аз предпочитам да се съсредоточа върху детайли, които са също толкова, ако не и по-интересни“ – казва той. Паднали листа, жълъди, ярко оцветени плодове и гъби са идеалните есенни обекти, които са по-малко зависими от идеалната светлина или времето. "Просто погледнете към земята и скоро ще откриете много интересни неща – с детайли вашите възможности са безгранични.“

Думата „детайли “ може да предизвика идеи за макро фотография и много компактни фотоапарати имат много добри макро способности, но Theo има предвид просто да се съсредоточите върху някакъв аспект на сцената пред вас, а не върху цялата гледка. „Обичам да използвам обектива си Canon EF 70-200mm f/2.8L USM, за да се фокусирам върху нещо, например част от дърво, и просто увеличавам и намалявам образа, за да изолирам това, което ми върши работа“ – казва той. „Можете да правите същото с компактен фотоапарат – просто използвайте това, което имате.“

„Това е една от ранните ми снимки, която разказва историята на този планински поток" – казва Theo. „Това е изключително класически, непреходен пейзаж над водата, но бележи крайната точка, до която бях стигнал със заснемането в този стил на тази конкретна река в гората. Точно тогава се зачудих „Какво следва?“. Обичам сивата и мъглива сутрешна светлина. Композицията използва паднали листа, докато движението във водата, както и папрати, бук и брези, й придават баланс.“

Използването на това, което имате, изглежда се отнася и за времето, тъй като целта на Theo не е да снима само в хубаво време. Той твърди, че във фотографията на природата няма такова нещо като лошо време, а само лошо облекло (или липса на защита на фотоапарата – не всички фотоапарати са еднакво устойчиви на атмосферни влияния, така че може да бъде разумно да инвестирате в подходящ дъждобран за фотоапарат или сенник за обектива). Според него е добре да проверите прогнозата и да планирате нещата предварително, но всеки вид време има своите възможности – просто трябва да мислите нестандартно. След като е валяло, цветовете са по-наситени. Вятърът може да попречи на продължителните експонации, когато искате да постигнете ясни снимки на листа или други подвижни неща, но можете да се възползвате от него и да заснемете по-импресионистични снимки на обектите, докато се движат. Мъгливите условия създават чудесна атмосфера. А има и онези прекрасни сутрини с мъгла, роса и шарена слънчева светлина. Аз съм твърде нетърпелив, за да чакам „правилната“ светлина, така че ако светлината не е подходяща за едно нещо, тогава отивам да намеря нещо друго, което да снимам.“

„Този кадър на малък бук в изцяло есенни цветове беше направен над водата, но приложих същата техника като при някои от подводните изображения, като използвах широкоъгълен обектив, насочен към небето, след като пропълзях под дървото, за да постигна тази перспектива“ – казва Theo. „Харесва ми яростния контраст с мъгливата, гола гора, тъй като околните дървета нямат листа.“

Колкото и Theo да е почитател на есента, той казва, че има толкова творчески идеи за осъществяване и през преходните периоди. „Снимайте неща, като летни цветя в края на живота им, стърчащи през падналите листа, или следете прогнозата за времето за първия сняг, защото когато покрие есенните цветове, създава мощна смесица от сезони.“ – съветва той.

„Този кадър е много типичен за моите снимки, чрез която търся интересни модели, детайли и ритми“ – казва Theo. „Много харесвам разпределението на листата, малкото пяна. Направена е на плитко в частта на реката, която не се движеше много бързо. Това е просто хубава колекция от различни видове листа в различни цветове и етапи.“

Проектът „Есенни листа“ на Theo е широко разпространен и той дори получил награда за подгласник в категорията „Творчески визии“ в конкурса за фотограф на дива природа за 2013 г. за една от снимките. Но тъй като толкова фотографи се борят за внимание в социалните платформи, колкото листа има по горската пътека, той казва, че намирането на нова перспектива е начинът да се откроим. „Можете да пътувате до далечни места и да правите прекрасни снимки, но повечето редактори няма да им обърнат никакво внимание, освен ако наистина не сте различни по някакъв начин“ – обяснява той. „Наистина си помислете какво можете да добавите към това, което вече съществува.“

Написано от Natalie Denton

Свързани продукти

Свързани статии

Разделът „Вдъхновете се“ важен източник на полезни фотографски съвети, съвети за купувача и проницателни интервюта – всичко, от което се нуждаете, за да откриете най-добрия фотоапарат или принтер и да вдъхнете живот на следващата си творческа идея.

Обратно към всички истории