СПОРТНА ФОТОГРАФИЯ

Еднодневна фотосесия с професионалист в спортната фотография

Начинаещият фотограф Deborah прекарва ден, изпълнен с динамика, с посланика на Canon Jean-baptiste Liautard, улавяйки всеки момент от една вълнуваща фотосесия на планинско колоездене.
Canon Camera

Замразяването на динамични действия може да бъде трудно предизвикателство, когато тепърва започвате да се занимавате с фотография. Кои настройки на фотоапарата трябва да използвате? Как трябва да настроите фокуса на обектива? Какви техники ще осигурят изключително резки изображения?

Deborah, млад фотограф и спортен ентусиаст от Лион, Франция, има желанието да получи някои отговори.

„Изпитвам голяма трудност с фокусирането и кадрирането“, обяснява тя. „Искам да науча правилните техники, за да снимам обекта си фокусиран, и също така да разбера как да избирам идеалния ъгъл за заснемане на действие.“

За да помогнем на Deborah да навакса с уменията си във фотографията на динамични сцени, ние я срещнахме с посланика на Canon и фотограф в областта на планинското колоездене Jean-baptiste Liautard (Jb) на фотосесия, изпълнена с каскади, с френския спортист по планинско колоездене Jéremy Berthier.

JB обикновено снима с Canon EOS R5, но, за да докажем, че не ви е необходим професионален комплект, за да заснемате професионално изглеждащи снимки, двойката разполагаше с Canon EOS RP и обектив Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM.

Разберете как Deborah се справи с предизвикателствата и прочетете най-добрите съвети на Jb за снимане на действие.

1. Комуникирайте с човека, когото снимате

Трима души на дървена платформа, гледащи снимки на екрана на фотоапарат Canon EOS RP, двама от които седят, а единият от тях е с каска и държи велосипеда си.

Комуникацията с обекта ви е от ключово значение за получаване на най-добри резултати. „Целта на този вид снимки е да покажете най-доброто от действието“, казва Jb. „Така че, ако спортистът скочи на четири метра височина, но на снимката ви изглежда като един метър, то това означава, че снимката ви не е добра. Може да е добра снимка, но колоездачът едва ли ще бъде доволен от резултата, а идеята е всички да бъдат доволни в крайна сметка.“

Изображение на фигура в тъмна сянка на подвижния екран на фотоапарат Canon EOS RP.

Jb съветва Deborah да ръководи човека, който снима, като му казва къде да гледа и какво да прави. „По този начин контролирате всичко дори когато действието се развива естествено – всичко се свежда до това да управлявате тези малки детайли, за да се получи добра снимка“, казва той.

„Ако фотоапаратът ви не разполага с много висока честота на заснемане на серия от снимки, ще трябва да натиснете спусъка точно в правилния момент", казва Jb. „Познаването на спорта ще бъде наистина полезно в това отношение. Обсъдете нещата с колоездача и решете какъв трик смята да направи, колко висок ще бъде и какъв ще бъде подходящият ъгъл на снимане.“

Deborah е съгласна: „JB обяснява колко е важно да общуваме с хората, с които работим, за да можем да споделим един на друг очакванията си. Най-голямото предизвикателство, с което се сблъсках, беше това да се справя със скоростта на обекта. Преодолях го, като анализирах тренировката на Jeremy, за да мога да предусетя подходящия момент за натискане на спусъка при следващия опит.“

Не забравяйте да използвате и технологията на фотоапарата си. Съчетаването на страхотна комуникация с обекта ви с най-високата честота на серия от снимки ще ви предостави по-добър шанс да заснемете момента, в който всички елементи се събират в един превъзходен кадър с много динамика. „Да имаш гъвкавостта да заснемеш серия от снимки, които да можеш да покажеш на спортиста, за да изберете най-добрия кадър, е наистина важно, защото позицията и действието трябва да се харесат и на двама ви“, обяснява Jb.

2. Контролирайте възможно най-много елементи

Планински велосипедист, който изпълнява скок, докато се спуска по път.

„За тази снимка помолих Jeremy да бъде облечен в жълто и кафяво, защото чувствах, че тези цветове допълват добре фона“, казва Jb. Заснето с Canon EOS RP с обектив Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM при 1/2500 s, f/1.8 и ISO200. © Jean-baptiste Liautard

Въпреки че не можете да контролирате атмосферните условия, трябва да направите всичко възможно, за да не оставите какъвто и да е друг аспект от снимките си на случайността, казва Jb. „Опитайте да предвидите евентуалните проблеми и да контролирате колкото е възможно повече неща. Например, валеше силен дъжд през дните преди тази фотосесия, така че трамплинът на един от скоковете беше твърде мек. За да се справим с това, изкопахме под трамплина и запалихме огън, за да може пръстта да изсъхне за няколко часа.“

Един аспект от фотографията на динамични сцени, който е относително контролируем, е изборът на дрехи на колоездача. „Колоездачът трябва да бъде с дрехи, които внасят някаква хармония или контраст. Ако фонът ви например е зелен, можете да изберете червени или бели дрехи, които да подчертаят колоездача.“

3. Задайте висока скорост на затвора

Планински колоездач, който изпълнява висок скок, като се изравнява с върховете на дърветата.

Високата скорост на затвора е от съществено значение за поддържане на детайлите резки, докато заснемате спортисти в движение. Заснето с Canon EOS RP с обектив Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM при 52mm, 1/1000 s, f/7,1 и ISO 1250. © Jean-baptiste Liautard

Избирането на подходяща скорост на затвора беше от изключително значение за тази фотосесия. „Планинското колоездене е може би един от най-бързите спортове, които можете да заснемете“, казва Jb. „Колелата се въртят толкова бързо, че е трудно да се постигне рязкост на спиците при скорости на затвора, по-ниски от 1/800 секунди. Ако разполагате с достатъчно светлина, бих препоръчал поне 1/1000 s.“

Задаването на толкова висока скорост на затвора може да е проблем, когато светлината стане по-слаба, но използването на „бърз“ обектив с голям максимален отвор на диафрагмата, като Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM, може да ви даде повече възможности. „Може да се наложи да поработите малко повече с отвора на диафрагмата и ISO настройката, за да получите добра експонация при висока скорост на затвора" – обяснява Jb. „Понякога може да не искате да снимате с максимален отвор на диафрагмата при слаба светлина, за да може предният план да бъде по-малко размазан. В този случай използването на по-висока ISO чувствителност все пак ще ви позволи да замразите действието.“

Въпреки това, Jb препоръчва да се поддържа възможно най-ниска ISO стойност, за да се постигне най-доброто качество на изображението, затова Deborah започва с ISO 100. „След това избрах висока скорост на затвора“, казва тя. „И настроих отвора на диафрагмата и ISO стойността, за да получа експонацията, която исках.“

4. Изберете правилния режим на фокусиране

Фокусирането на бързодвижещ се спортист е едно от основните предизвикателства в спортната фотография. Jb съветва, въпреки че фотоапаратът с бърз автофокус често е безценен за улавяне на действие, преминаването към ръчно фокусиране може да ви даде последователни резултати, когато заснемате предсказуемо и повтарящо се действие.

„Когато познавате спорта и знаете точно къде ще бъде колоездачът в най-високата точка от този трик, можете ръчно да фокусирате обектива в тази точка“ – казва той. „За да улесните нещата, помолете колоездача да застане в позиция под мястото на трика, след това увеличете Live View изображението 10 пъти, за да можете да го фокусирате прецизно.“ Разстоянието за фокусиране на действието няма да се промени, ако фотоапаратът остане под същия ъгъл, и следователно няма да влияе на фокуса. Но, ако фотоапаратът се наклони нагоре, разстоянието за фокусиране ще се промени и изображението ще се разфокусира, ако дълбочината на рязкост е достатъчно плитка.

„Ако действието е непредсказуемо, като например спускане при планинско колоездене, тогава определено ще се възползвам следящия автофокус.“

Deborah споделя, че са били необходими няколко опита, за да постигне прецизно фокусирани снимки, тъй като досега не е прилагала тази техника. „Преди действието настроих автофокуса върху обект, който беше на същото разстояние, на което очаквах Jéremy да бъде при най-високата точка от трика, след това превключих обектива към ръчно фокусиране, за да не се промени позицията на фокуса“, обяснява тя.

5. Предизвикайте сами късмета

Планински велосипедист, който изпълнява скок в слънчев ден, с трева на преден план.

Използването на обектив Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM при максимален отвор на диафрагмата f/1.8 прави тревата да изглежда като мека рамка за скока на Jeremy. Заснето с Canon EOS RP при 1/4000 s, f/1.8 и ISO100. © Jean-baptiste Liautard

Jb учи Deborah как да мисли в движение, когато нещата не работят по план. „Обясних й, че обичам да разполагам с детайли на преден план, като например клони и листа, в моите снимки, защото те добавят дълбочина и триизмерност“, казва той. „Имаше трева, през която исках да снимам, но беше доста ниска, а оградата пред скоковете щеше да блокира изгледа от ниския ъгъл. За да се справим с това, просто откъснахме малко трева и я поставихме пред обектива.“

За Deborah това е нова техника. „Използването на трева или дървета за скриване на детайли, които не искам в снимката си, или за създаване на по-добра композиция беше нещо толкова очевидно, но не и нещо, което бях опитала преди тази фотосесия“ – обяснява тя. „Jb ме посъветва да не се колебая да проуча всички места, за да намеря перфектния ъгъл – и да не планирам да променям нещата при редактирането на снимката, а да използвам и променям заобикалящата среда толкова, колкото е необходимо, преди да направя снимката."

За щастие, Deborah успя да заснеме някои невероятни снимки на действие – и се надяваме, че съветите на Jb ще помогнат и на вас.

Издигнете своята фотография на динамични сцени на следващо ниво с тези усъвършенствани техники от Jb*.

* Достъпно се само на избрани езици.



Написано от Marcus Hawkins

Свързани продукти

Свързани статии