Използване на вариото и снимане на динамични сцени

Да снимаш означава да улавяш моменти за част от секундата. Трябва да следите играта, да следвате сноубордистите или да сте винаги нащрек, за да снимате градските сърфисти, докато яздят вълните. Но няма да се наложи да се движите чак толкова бързо, ако сте подготвени.

Ключът към добрите снимки при използване на телеобективи (или вариообективи) е да можете да настроите фотоапарата предварително. Това означава, че когато нещата се раздвижат, можете да забравите за настройките и да се съсредоточите върху случващото се.

Камерите на смартфоните са ограничени в качеството на изображението, което дават, що се отнася до увеличаване и заснемане на динамични сцени. Огледално-рефлексните, безогледалните и компактните фотоапарати от висок клас дават възможност да се приближите до действието и предлагат повече качество и контрол, когато снимате динамични сцени, като позволяват прецизно увеличаване чрез телеобектив.

Нужни са високи скорости на затвора за заснемане на динамични сцени

Скоростта на затвора е най-важното, което трябва да настроите правилно, ако искате да заснемате динамични снимки. Ако скоростта на затвора не е достатъчно висока, ще получите размазани снимки, които просто ще искате да изтриете.

Така че, ако използвате DSLR фотоапарат, изберете скорост на затвора от най-малко 1/125s или по-висока. Много снимки на динамични сцени са заснети при 1/500s или по-висока скорост в зависимост от скоростта на обекта.

За да използвате висока скорост на затвора и да гарантирате, че във фотоапарата ще навлезе достатъчно светлина, ще трябва да зададете голям отвор на диафрагмата (малко „f-число“ като например f/2.8). Използването на голям отвор на диафрагмата и висока скорост на затвора ще създаде малка дълбочина на рязкост и това ще фокусира обекта на чудесно разфокусиран фон. Ако фотоапаратът предлага контрол върху настройката за ISO чувствителност, опитайте да я увеличите – напр. от 400 на 800, за да бъде сензорът на фотоапарата по-чувствителен към светлината.

Снимане в режим "Серия от снимки"

Спортните сцени (като сърфирането в река) са динамични – затова се уверете, че вие и фотоапаратът няма да изоставате. Използвайте режима за серия от снимки, за да заснемете няколко последователни снимки, за да имате по-добър шанс да получите чудесна снимка на динамична сцена. Този режим е наличен в повечето фотоапарати и някои смартфони.

Използвайте непрекъснато фокусиране

Ако снимате с DSLR фотоапарат, вероятно той е настроен да използва стандартно фокусиране по подразбиране. Това означава, че можете да натиснете спусъка наполовина, за да фиксирате фокуса, и после да го натиснете напълно за снимане. Но за снимки на динамични сцени опитайте режим на непрекъснато фокусиране или следене на фокуса (познат като AI SERVO или SERVO AF при фотоапаратите Canon). Този режим позволява на фотоапарата да фокусира непрекъснато, за да следи движещ се обект, което значи, че ще получите резки и детайлни снимки на динамични сцени без много усилия.

Режим "Помощ при кадриране" на Canon

Когато увеличавате, особено при голямо фокусно разстояние, сте толкова близо, че е лесно да изпуснете обекта си. Canon изобрети находчива технология, която решава този проблем.

Наличен при някои компактни фотоапарати PowerShot на Canon с голямо увеличение, режимът „Помощ при кадриране“ ви помага да държите обекта в кадъра, като отдалечава, когато той достигне края на кадъра. След това приближава отново, когато поставите обекта в центъра на снимката. Това ви дава възможността да увеличавате, без да губите перспективата или обекта си.

Разгледайте интерактивното ни преживяване „Градски сърфисти“ тук.